Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Jeg gjentar denne jeg, sikker mange som ikke fikk den med seg:

 

I have fixed your names. From now you login with new names.

It would be a nice gesture if you all joined SYC... ;-)

 

Regards

Jakob

 

Det må jo være opp til den enkelte, men nå er i hvert fall jeg SYC medlem. Kan jo være greit å støtte dem, all den tid man bruker så mye tid her.

Det koster 25 Euro for 12 måneder og gjøres på Sailonline Yacht Clyb

Et medlemskap gir også fordeler når man seiler(les selv på siden deres)

Medlemskap kan tegnes HER

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Careka. Hvorfor ligger dere der ute i øst som en samlet armada fra nor til sør i rett linje ? Noe på gang ?

 

Nei går over seilene, og får vaska bunnen. :lol:

 

Jeg trenger ikke å trene, må gjøre andre ting også.

så vi ses på lørdag. rett før start. da får jeg sjekke vind osv.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg studert værmeldinger til krampa tar med og forsøkt å beregne fremdrift og avstander, det eneste som mangler nå er at været endrer seg og alt som er tenkt om kurser og vendinger kan kastes på peisen.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei SamH,

 

Selvfølgelig, det kan være en utrolig god hjelp under regattaen. Jeg har fått forespørsel fra oddgeir som må til Oslo en tur fra ettermiddagen og frem til midnatt, i slike tilfeller vil en chat ha uvurderlig nytte. Får du til noen slikt så er det GULL SamH.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har "vervet" en til :cheers:

 

NOR_SPENSTIG registrerer seg mest sannsynlig i morgen tidlig. Viste han opplegget her og han syns det var helt konge :flag:

 

Er alle klare for start i morgen? Ser at de melder LITE vind fra start, så det blir VELDIG viktig å velge riktig spor fra start. Her kommer dette formuet til å spille en vikrig rolle!

 

Må si jeg gleder meg veldig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ihuga bruker av IE..... selv om jeg jobber i bransjen :crazy:

 

Jeg ser dette:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22702/status.jpg

 

Det du gjør her er helt KONGE, SamH, så jeg skal være forsiktig med å kommentere..... men jeg syns det var veldig bra i førsteutkastet med kun plasseringsikonenene på kartet. Så kan en klikke for å se hvem det er. Jeg føler ihvertfall at det blir mer oversiktlig? Og lista over plassering var veldig bra...... NOR_SPENSTIG (han som kommer i morgen) bare måpet når jeg viste han det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Plasseringlista er der enda, trykk på knappen over kartet så popper den frem, en gang til så har du kartet igjen.

 

Jeg er enig med deg at det blir mye clutter med de lange navnene/ikonene, men jeg syns jeg mistet oversikt over hvem som var hvor når det ikke var navn på markerene. Kanske skulle jeg fjerne rankingen fra ikonet som en gylden middelvei ?

Er det fler med synspunkter på dette ? Klin til, ifor morra er det for sent for denne gang :)

Link to post
Share on other sites

Tror det blir bra som det er jeg. Vi kommer nok til å bli spredd litt etter hvert. Kan jo ikke satse alt på et kort....vi er mange båter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Siden mange diskuterer strategi ut fra startlinja:

 

Et par-tre enkle huskeregler (siden ikke alle seiler regatta fra før altså - ikke noe forsøk på å være messerschmitt dette :smiley: ) :

1) På kryss, når vinden skifter mot f.eks høyre, er det best å være på høyre siden av banen (vær på 'innersvingen' i vindskiftet)

2) På lens, når vinden skifter til f.eks høyre, er det best å være på venstre siden av banen (du får da større vinkel og kan skjære mer - dvs bedre fart mot mål).

Disse to reglene gjelder kun på kryss og lens, om vinden er slik at du kan ha kurs rett mot merket så er det andre faktorer som er viktigere.

3) Seil det lengste legget først (på kryss, når vinden ikke blåser rett imot men litt på skrå ift banen, velg den kryssleggen som går 'mest' mot merket først).

 

RED:

Og, etter å ha sett litt på værvarslet ser jeg at ved start kan det godt hende at regel 1 og 3 over kommer i konflikt (vindskiftet går mot høyre, noe som skulle tilsi bb halser ut fra start, men lengste legg kan godt bli sb halser (kommer an på hvor mye vinden skifter før kl 11 UTC).

..da må man til med vurderingene igjen; noe av moroa med regatta det

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det starter altså VOR race i dag klokken 1300 ? Jeg finner ingen påmelding på det , siste racet på SOL er Sailonline Ocean Race, inport race 1 og det er jo startet for lengst. Er det noe jeg ikke har fått med meg ?

 

Det åpnes visst for "trening" en stund før start. Denne har vært åpen for påmelding (og dermed prøvestart) i flere dager, men jeg vet ikke om det er et fast tidspunkt før start at registreringen åpnes. (Tror det var noe kortere tid forrige gang jeg var med iallefall..)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...