Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Var jo ikke Yamaha da men...

Får håpe det går bra likevel

Går bedre... hehe.

 

Tror faktisk jeg ville valgt en Optimax fremfor Yamaha hvis jeg fikk velge motor.

Bedre akselerasjon, mindre forbruk, og mer lydløs enn Yamaha, mye billigere, rimeligere service utgifter etc etc. gjorde ikke valget vanskelig :)

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hehe... man kan si hva man vil egentlig.... Finnes mye fakta rundt om på nett som bekrefter at 2-takter er bedre en 4-takter :)

 

Neida.. Yamaha er flotte motorer det... har selv vert fan av Yamaha, men etter å ha lest tester rundt om på nett så ser det vertfall ut til at Optimax er minst like bra, om ikke bedre, enn Yamaha.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å bevise at det er du som eier båten ved en eventuell konkurs, kan du gjøre følgende: Få forhandler til å løfte den på en båthenger han har. Dra båten ut på utsiden av forhandlers eiendom og til ett lett gjenkjennelig sted som en bensinstasjon e.l. i nærheten. Ta bilde av nybåten med kone, unger og lokasjon godt synlig. Hiv dagens avis samt ett par lett gjenkjennelige personlige eiendeler i ett oppbevaringsrom. Kjør båten tilbake til forhandler for vinteropplag. Da kan du ved en konkurs bevise at båten har vært i din eie, og har vært utenfor forhandlers eiendom. Tar deg ett kvarter, og du kan sove trygdt hele vinteren.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder konkursbo, er det ikke nok å registrere båten da? Redningsselkapets båtregister burde vel kanskje være et greit sted....

 

Forøvrig, grattulerer med et fanelaktig skrog og nyydelig motor. Min 525 Exell hadde toppfart på 38 knop med 90hk 2-takt og balistic propell. Du passerere helt sikkert 40-tallet !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Går bedre... hehe.

 

Tror faktisk jeg ville valgt en Optimax fremfor Yamaha hvis jeg fikk velge motor.

Bedre akselerasjon, mindre forbruk, og mer lydløs enn Yamaha, mye billigere, rimeligere service utgifter etc etc. gjorde ikke valget vanskelig :)

 

Artige argumenter. Har du kjørt noen nye Yamaha motorer?

 

Uansett blir du helt sikkert fornøyd med din nye motor. Men du kan umulig ha sammenlignet lyden av en Yamaha 4T mot en Optimax. Hvis Optimaxen er mer lydløs, så må det ha skjedd et under på de helt nye motorene..

 

Men lav vekt og bra forbruk, det har de. Om de er sprekere enn Yamaha 4T vet jeg ikke.

 

Lykke til med ny motor ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder konkursbo, er det ikke nok å registrere båten da? Redningsselkapets båtregister burde vel kanskje være et greit sted....

 

Forøvrig, grattulerer med et fanelaktig skrog og nyydelig motor. Min 525 Exell hadde toppfart på 38 knop med 90hk 2-takt og balistic propell. Du passerere helt sikkert 40-tallet !

Så du mener jeg passerer 40-tallet ja.... ?

Spennende... :)

Artige argumenter. Har du kjørt noen nye Yamaha motorer?

Har vert med en kamerat med en 2006 mod Yamaha F-80 på en Yamarin 17 foter.

Husker ikke heeeelt lydbildet på den motoren, men det er altså så små marginer det er snakk om at det spiller liten trille...

 

Vet bare at tester viser til at Optimax støyer mindre enn 4-taktere. Ikke mye.. men LITT :)

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Starter ett nytt innlegg jeg, siden det er noe nytt jeg har på hjertet....

 

Er litt interisert i å montere stereo i båten....

Tror ikke jeg bryr meg om subwoofer, men vil gjerne ha noen skikkelig gode 6x9 høytalere med mest mulig trøkk.

 

Kan noen her komme med inspill?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Gidder nok ikke det desverre :)

 

Selv om man har stereo i båten, trenger man vel ikke nødvendighvis å guffe opp for fulle mugger mens man ligger ved siden av noen eller?

 

Men men... over til det jeg lurte på....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

.....Da kan du ved en konkurs bevise at båten har vært i din eie, og har vært utenfor forhandlers eiendom. Tar deg ett kvarter, og du kan sove trygdt hele vinteren.....

 

God idé.... - Bare en hake ved dette; han har kun betalt ca 1/6 av beløpet - og båt&motor er forhandlers eie inntil kjøpet er gjennomført fullt ut. Dette vil da også gå inn i konkursboet og den summen han har innbetalt vil som oftest være tapt...

 

 

Tror ikke jeg bryr meg om subwoofer, men vil gjerne ha noen skikkelig gode 6x9 høytalere med mest mulig trøkk.

 

Du trenger ikke noe mer enn ca 1X2 på denne, da du nesten ikke har noen motorlyd du skal overdøve... :cool::lol:

 

- kjøp i hvertfall utstyr av marin kvalitet - koster litt mer, men holder lenger

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Velkommen i Optimax menigheten :flag: , men husk at du nå har "irritert Yamaha Bjørnen" og at han alltid vil prøve "å ta deg." :lol::lol:

For ikke å snakke om Suzuki klanen :lol:

 

Se på http://www.maritim.no for marine-stereo-tips.

Anbefaler uansett hva du kjøper, at du kjøper en boss mr70 og montere spiller inni. Og ikke bare de der front-dekslene.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror faktisk jeg ville valgt en Optimax fremfor Yamaha hvis jeg fikk velge motor.

Bedre akselerasjon, mindre forbruk, og mer lydløs enn Yamaha, mye billigere, rimeligere service utgifter etc etc. gjorde ikke valget vanskelig :)

 

Nåhh - du må ikke ta munnen for full av totaktsolje her;-)

 

Vil nok definitivt si at Yamaha 4T på tomgang sviver vesentlig mye stillere enn en tre-cyl optimax!? Har som tidligere nevnt erfaring med 115'en, samt vår 135hk (V6), og har et par bekjente som begge har 100HK Yamaha 4T - og det er utrolig stor forskjell på tomgang synes jeg - i favør Yamaha. Sågar en kompis av meg som driver med havrafting har 2x150 Yamaha - begge disse går roligere til sammen enn min 135HK - men vi snakker fortsatt tomgang.

 

I fart, fortrinnsvis marsjfart + +, så er bildet noe annet mener jeg. Da kan de komme hvem som vil å hevde at Optimaxene bråker!

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

De store Optimaxene er og blir noen bråkebøtter. Har selv hatt masse forskjellige motorer opp gjennom årene av to-taktere,fire-taktere Optimaxer ++. Nå hadde jeg en 90 Opti for et par år siden, og den var jo forholdshvis stillegående, selv om den vibrerte noe mer enn en fire-takter. Men naboen min kjøpte en ny Uttern 66 m. en 135 Optimax, han angret som en hund på at ikke han valgte en fire-takter (Verado), så han solgte båten etter en kort periode p.g.a. støyen. Der er ingen tvil om at de store sekssyl. Optimaxene har et høyere lydbilde enn en firetakter. Men liker du støy, så er det jo noen spreke motorer.

Link to post
Share on other sites

Vel... Jeg også ble frarådet en Optimax 135 HK'er på en Uttern T55, nettopp forde den bråket en del på denne båten.

Grunnen er at støyen blir målt ved førerplassen, og hvordan båten er bygget har mye å si for hvordan støyen når frem til øret ditt.

 

Men sån generelt sett så er Optimax bedre motorer etter min mening, da de skorer høyere gjevnt over.

Joa.. de bråker kanskje en desibel mer på tomgang og eller ved fart rundt 8-9 knop (som er en håpløs fart hvor man sjelden befinner seg i), men slår man sammen alle aspektere og legger sammen innkjøpspris/forbruk/støy/vedlikeholdskostnader etc. så er det liten tvil om hvilken motor som er "best"

 

De fleste tester bekrefter også dette (vertfall de testene jeg har lest)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

De fleste tester bekrefter også dette (vertfall de testene jeg har lest)

Man finner alltids tester som bekrefter at det man selv har er best :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lyd kan være to ting: målt lyd og opplevd lyd. Min opplevelse av Optimax er slik at det er en motor jeg aldri har vurdert å kjøpe, enkelt og greit. At andre mener noe annet er helt greit! Forskjell i målt lyd på noen få decibel høres veldig lite ut, men er ikke ubetydelig, faktisk meget betydelig, siden decibelskalaen er en logaritmisk skala og ikke lineær!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Personlig så utsetter jeg gjerne ørene min for LITT mer lyd, siden jeg får både ytelse/forbruksøkonomi/vedlikeholdsutgifter/startpris :)

 

Man er da på sjøen.... litt må man lide for skjønnheten :)

 

Kan da ikke huske å ha lest noen tester av nyere dato som sier at 4-takter er bedre enn 2-takter (sammenlagt).....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...