Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Noen ganger i uka er det nå kjekt at man er uten klær også sap_2000.. :lol:

 

 

 

Kan ikke si meg mere enig, beste jeg har lest på lenge.

 

Bjerknez, tror det er rød farge også i SC som du får.

Mulig grønn, er ikke sikker.

 

Har SC1000-instrumentene med hvit bakgrunn og rødt lys.

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

En del av meg angrer nå bittert på at jeg ikke kjøpte en 140HK skruzuki eller mercury eller noe og hengte på hekken. Ikke går det fortest og kontrollene er bare i svarthvitt. :crazy:

 

Men i går fikk jeg flere storsei før jeg daffet hjem i 30kn. Jezzz! :fishing:

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Jeg driver nå i denne "perioden" og sjekker hvor mye olje optimaxen bruker (til dere som ikke vet, jeg har også 115hk optimax)

Sist den hyla og bar seg og ikke ville gi turtall for at det var tomt for olje, og jeg måtte fylle olje.

Så nullstilla jeg SC-monitoren på used fuel. Så blir interessant å så hva resultatet blir neste gang den hyler og bærer seg.

Jeppjepp da er det skjedd.

 

Da hylinga starta var det forbrukt 197liter bensin og det var forbrukt 3liter Quiksilver DFI olje.

Og det blir vel 1,52% stemmer ikke det..

 

Har du fått flere storsei siden 18.09.08 tjeh?

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du fått flere storsei siden 18.09.08 tjeh?

 

Nei. Men jeg har hatt gleden av å være med på fangst og fortæring (så mye vi klarte å spise og litt til) av av kamtsjatkakrabbe i Jarfjord i Finnmark.

DSCF1431.JPGkrabbe%20same.jpg

 

Og en tur på havrafting:

_YA28702.JPG

 

Det er faktisk meget god akselrasjon og action i en RIB med dobbel suzuki 140 4t! :sailing:

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Da hylinga starta var det forbrukt 197liter bensin og det var forbrukt 3liter Quiksilver DFI olje.

Og det blir vel 1,52% stemmer ikke det..

 

Hei ``KenBjork`, fint at du har sjekket dette . Mener å huske at jeg ble fortalt av forhandleren at forbruket kunne ligge fra 1-1,5 ltr. pr 100 ltr. bensin avhengig av hvor mye turtall du hadde i snitt. Ser ut som dette stemmer bra med dine målinger. :yesnod:

P.S. Husk å sjekke powertrim anoden din. Tror det er mange som glemmer den. (Både forhandler og meg selv)

Link to post
Share on other sites

Kenbjork:

Hva mener du med når "hylinga" starta?

 

"Hyler" det i motoren, eller i en varsel alarm?

 

Hvis det er motoren det hyler i, så kan jeg vel ikke akkurat se for meg at dette kan være sundt.... ?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hehe, joda det er varslelhorn/alarm.

Synes ikke det er gale forbruket med olje dette..

 

Ja har sett den andre tråden din chagall, håper det går bra. Jeg har liggende anoder som skal byttes nå snart. Både PT og Gear.

Link to post
Share on other sites

Hehe..okay.

 

Ikke for at jeg man skal spekulere i slikt.. men hvor lenge kan du kjøre fra "hylinga" starter til oljefylling må skje?

 

Kan du teste det også Kenbjork?

 

Hehe.. neida... er vel best å fylle før denne "hylinga" starter i utgangspunktet... hehe

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Fornuftig båtvalg! Har selv hatt fire stk. Askeladden de senere år.(435 lite-475free-style-525excel-605expl.) Veldig bra sammenskrudd båter med et fint design,særlig de nye 08 mod med de nye fargene. Hadde jo en 525excel som er lik skrogmessig den du har kjøpt,men kun med en 90 Optimax bakpå. Allikevel mener jeg den gjorde opp i mot 37knop med den motoren, så med en 115 hk. burde den jo gjøre godt over 40knop, selv om bowrideren er noe tyngre? Hvis jeg allikevel skal nevne et lite o.b.s. i forbindelse med båtene, så var jeg og mange andre plaget med vann i kjølen.(les tidligere innlegg ang. vann i dobbeltskrog) Hadde nylig inne hos forhandler min 605 for ny fuging av skjøten i skrogsammensettningen(bak fenderlist) , og det var tydelig at de kjente til problemet, for det var hvist ikke første båten som var inne med samme lekkasjer. Kjenner også andre som har hatt samme lekkasjer på 525/535 skroget. Nå har jeg jo aut.lensepumpe helt bak i kjølsvinet, men det var jo irriterende at det altid kom inn vann etter regnvær eller en båtvask, der skal jo tross alt være tørt der nede i kjelleren. Bare så du er obs på dette, så du slipper og ha båten tilbake til forhandler for avtagning av fenderlist, ny fuging etc midt i sesongen. Les her på forumet: Vann i skrog Askeladdenbåter.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nettopp fått svar fra min leverandør som har forsikret meg om at de skulle montere mototren LITT høyere, slik at man får mest ut av motoren hva fart angår.

Dette ved siden av stålpropell, vil nok få båten opp over 40 knop vil jeg tro.

 

Men vet noen her forkjellen mellom hva knopmåleren i båten (klokka i dashbordet) viser kontra GPS'en?

Viser knopmåleren (klokka) mer eller mindre enn GPS'en?

 

Grunnen til at jeg lurer er forde ALLE sier "GPS-knop" som om det skulle være litt mer å "skryte" av liksom.

Med det så konkluderer jeg med at GPS'en er litt "strengere" enn klokka i dashbordet...?

 

Eller er jeg på jordet her nå?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Knopmåleren måler hastigheten i forhold til vannet motoren går gjennom etter beste evne. GPS-en viser hastigheten i forhold til jorden. Er det straum i vannet vil du få avvik ut fra din retning i forhold til straumen.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Så hvis jeg kjører oppover en elv som renner i en hastigehet av feks. 10knop, så vil jeg på GPS'en ha en teoretisk toppfart på 30 knop (hvis toppfart på bår er 40 knop), men "klokka" i dashbordet kanskje viser 40knop, da det er hastigheten jeg har i forhold til vannet?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

En knopmåler vil vel som regel vise noe høyere fart enn hva som er reelt. Hos meg så viser GPS 20 knop og knopmåler ca 23. Men det samme forholdet er det også i bil, speedometer viser gjerne høyere fart enn det som kommer frem på GPS'en.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Roesok: Hva som er vanlig skal jeg ikke uttale meg om, men min knopmåler viser temmelig riktig i forhold til gps-målingene når det ikke er straum.

Og slik skal det være, men mitt inntrykk er at på de fleste båter er det et misforhold der knopmåler er litt mer romslig med fakta...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

et samme forholdet er det også i bil, speedometer viser gjerne høyere fart enn det som kommer frem på GPS'en.
Det er avhengig av størrelsen på hjulene dine. I båten er det avhengig av hvilken strøm det er i vannet...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

min knopmåler viser temmelig riktig i forhold til gps-målingene når det ikke er straum.

Har samme erfaring med måleren min , Yamaha digitalt multiinstrument.

 

Bortsett fra igår da, med 0.5 grader i vannet og -5 i lufta så viste måleren konstant 6 knop. Sannsynligvis slush i pilot/slange

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ikke riktig enda... skal prøve å selge leiligheten vår først.... ser ut til at dette blir gjort ganske snart.

 

På den måten slipper vi og ta opp enda mer lån på nåværende tidspunkt.

Når leiligheten er solgt, så regner vi med at vi får rundt 100.000 til overs, samt at resterende 200.000 sparer vi når vi bor gratis en stund før vi flytter i hus.

Dermed så er båten vår innen ca. ett år og før vi flytter i hus.

 

Men blir det ikke noe salg på en stund, så henter vi alikevel båten, men vi venter altså litt.

 

NÅ HAR JEG LYST PÅ BÅT!!!

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...