Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

De store Optimaxene er og blir noen bråkebøtter. Har selv hatt masse forskjellige motorer opp gjennom årene av to-taktere,fire-taktere Optimaxer ++. Nå hadde jeg en 90 Opti for et par år siden, og den var jo forholdshvis stillegående, selv om den vibrerte noe mer enn en fire-takter. Men naboen min kjøpte en ny Uttern 66 m. en 135 Optimax, han angret som en hund på at ikke han valgte en fire-takter (Verado), så han solgte båten etter en kort periode p.g.a. støyen. Der er ingen tvil om at de store sekssyl. Optimaxene har et høyere lydbilde enn en firetakter. Men liker du støy, så er det jo noen spreke motorer.

 

Hadde en kort stund en Uttern D55 med 115 Optimax. Sammenlignet med den påhengern jeg haddde sist; en Evinrude 90 2-T, vil jeg nok si at lyden i en del turtalsområder er dempet på Optimaxen. Men noe gikk også på støytype. Totalt sett syntes jeg Optimaxen støyet mer enn hva jeg hadde håpet/forventet.

Kjøpte så denne:

sommer_2008_016.jpg

 

Det var andre boller det.

I kosefart, sånn 20 - 25 knop, støyer ikke motoren mer enn at skummingen fra sjøen som kastes til siden av skroget, utgjør en stor og koselig del av støybildet.

Motoren er egentlig mye større enn hva jeg trenger, men alternativet jeg hadde da jeg kjøpte, var den minste av de som kunne anbefales (150hk) så jeg lukket øynene og tro til.

Angrer ikke. Det er en betydelig komfort-parameter å ha en STOR motor.

Veradoen er helt utrolig bra!

Sorry, dette ble litt "off-topic" kanskje.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Jeg kan meddele at jeg i dag satt på en jeg kjenner som har en Askeladden 535 Invader, med 115 HK'er Mercury 4-takter. (2007mod.)

 

Jeg kan ærlig talt ikke forstå at noen synes Optimax bråker mer enn en 4-takter.

Personlig så synes jeg faktisk 4-takteren hadde en mer anstrengt lyd på høye turtall (uten at dette var overveldende). På tomgang derimot synes jeg kanskje 4-takteren gikk LITT stillere. Men her er det altså små marginer.

 

Uansett, så bør decibel-nivå og opplevd lyd ikke være avgjørende ved valg av motor etter min mening.

Det viktigste for meg er en motor som gir mer punch, samt at den bruker mindre drivstoff. (Noe Optimax'en helt klart gjør)

Servicekostnadene er som sagt tidligere også billigere på en Optimax (2-takter) Glemte jeg å nevne at kjøpsprisen også er veeesentlig lavere?

 

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så mener jeg bestemt at Optimax vinner sammenlagt med god margin.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Personlig så synes jeg faktisk 4-takteren hadde en mer anstrengt lyd på høye turtall (uten at dette var overveldende).

 

Den enkelte bør gjøre sine valg på basis av egne ønsker og behov. Det er sikkert flere enn meg som har registrert at du er mest opptatt av hva/hvordan "ting" er på maks rpm/fart, mens vi som kun benytter maks rpm/fart en skarve promille av tiden er mere opptatt av andre ting og lyd på andre hastigheter, intet galt med det ene eller andre valg eller bruk! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne at man skal bruke veldig mye energi på hva som er "best" her. Motorene er solide, varer lenge og har bittelitt forskjellig karakteristikk som man velger å vektlegge ulikt. Jeg er ganske så sikker på at du Bjerknez har endt opp med den beste motoren for deg. Det samme hadde jeg ment hvis du hadde endt opp med en 4T-motor i samme størrelse. Det jeg ikke skjønner er effektbruken på argumentasjon rundt fortreffeligheten til den ene i forhold til den andre.

 

Min 100Hk-motor drar båten opp i 37 knop hvis jeg absolutt må. Hvis jeg skulle hatt mer trøkk ville jeg byttet til en god del mer, uavhengig av taktart. Men det trenger jeg ikke.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Jeg driver nå i denne "perioden" og sjekker hvor mye olje optimaxen bruker (til dere som ikke vet, jeg har også 115hk optimax)

Sist den hyla og bar seg og ikke ville gi turtall for at det var tomt for olje, og jeg måtte fylle olje.

Så nullstilla jeg SC-monitoren på used fuel. Så blir interessant å så hva resultatet blir neste gang den hyler og bærer seg.

Link to post
Share on other sites

Apropo oljeforbruk....

 

Er det slik at Optimax 115 har en turtallsperre på rundt 5.000 omdr. før det har gått 10 timer? (altså under innkjøring)

 

Eller kan man fint sjekke hvor fort båten går bare sån for en kort stund, under innkjøringsperioden?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ærlig talt ikke forstå at noen synes Optimax bråker mer enn en 4-takter.

.....

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så mener jeg bestemt at Optimax vinner sammenlagt med god margin.

De fleste har vel opplevd at etter de har kjøpt ny bil så leses det masse tester og omtaler av bilen de nettopp har kjøpt. Valget og kjøpet er jo alt gjort, men dette er for å finne gode argumenter og for å forsvare det valget en har tatt. Det samme gjelder nok for båter og andre kapitalvarer. En litt snodig, men vanlig menneskelig mekaniske det der.

 

Så gratulerer med Optimax - får håpe det er det riktige valget for ditt båtbruk. For det er det som er poenget: Det blir for enkelt å si at Optimax er best og vinner med klart margin på 4-taktere. Det er forutsetningene og kriteriene som må bestemme dette. For meg, og mange andre, er 4-takter det beste og riktige valget. Jeg har minimal interesse av full pinne og om toppfarten varierer med et par knop. For min del er dorgefart og marsjfart det som gjelder. Og med slike kriterier har jeg gjort det riktige valget; null vibrasjoner og nesten ikke støy. Det er båtlivet for meg!

 

Men igjen, gratulerer med fin båt og motor. For deg er sikket dette et godt valg. Regner med at du får mye glede av båt og motor neste år!

av2885.gif

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

De fleste har vel opplevd at etter de har kjøpt ny bil så leses det masse tester og omtaler av bilen de nettopp har kjøpt. Det samme gjelder nok for båter og andre kapitalvarer.

 

Hei `roesok`, langt på vei enig med deg. Vi leser alle til øyet blir stort og "vått" når vi ser vår bil eller "påhengs" blir testet av et eller annet testpanel som deler ut ros og ris alt ettersom hvilket panel du velger.

Forstår godt trådstarter, som har satt opp noen kriterier som er viktig for han, da han fant ut at Optimax var den motor som ville gi han det han var ute etter.

Tviler ellers ikke på at du har gjort det riktige valg når du har valgt Honda, når du prioriterer dorgefart og marsjfart. :wink: Kan ellers legge til for egen regning at Optimax 115 hk har minimale vibrasjoner og lite støy. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Joda, men en sylindervegg er en sylindervegg, eller? :smiley:

 

Tilføyelse:

 

Sjekket manualen til en 2008 modell 115hk Optimax og der står det bl.a. følgende om innkjøring (som riktig nok er litt forskjellig fra det som stod i linken ovenfor):

 

BREAK-IN PROCEDURE

1. For the first hour of operation, allow the engine to warm up for

30‑60 seconds.

a. Run the engine at varied throttle settings, the majority of

the time between 3000 and 4500 RPM or three‑quarter

throttle.

b. Change engine speed approximately every two minutes,

and avoid continuous operation at idle speed for more than

ten minutes. Short bursts of full throttle for periods up to ten

seconds are acceptable.

...

2. For the next three hours of operation, change engine speed

every ten minutes.

 

 

For Verado står det tilsvarende:

 

Engine Break‑in Procedure

1. For the first two hours of operation, run the engine at varied

throttle settings up to 4500 RPM or at three‑quarter throttle,

and at full throttle for approximately one minute every ten

minutes.

2. For the next eight hours of operation, avoid continuous

operation at full throttle for more than five minutes at a time.

 

Så, Chagall, du hadde rett i at Verado og Optimax hadde litt forskjellig innkjøringsprosedyre, og at Optimaxen krever litt snillere behandling i førsten.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

stevens kom foran gitt...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

dobbel

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Man skal jammen meg holde tunga i munnen hvis man skal følge denne innkjøringsmetoden til punkt og prikke... hehe.

 

Poenget er vel bare at man skal ta det litt pent og kjøre i variable hastigheter de første 10 timene.... ?

 

10 minutter der og 2 minutter der... er jo ikke alltid det passer... hehe.

 

EDIT:

Er det forresten noen her som vet hvor mange grader v-bunnen på 535 er? Er det 18 grader?

 

Jeg ser bla. att Yamarin har 20 grader... vil det si at den går vesentlig mykere i bølgende under hopp og sprett?

 

Jeg vet jo at båten er bestillt og det er for sent og snu og alt det der, og angrer gjør jeg uansett ikke, men er jo greit å småprate litt rundt egenskapene til de forskjellige båtene forde.

Som det er sagt tidligere så er det ingen båt som har ALLE de gode egenskapene.

 

Grunnen til at jeg falt for nettopp Askeladden var forde den virket så innmari godt "sammenskrudd" i forhold til Uttern og Yamarin. Ikke noe gulv som ga etter, eller låser som ikke passet i hullet. Vindskjermen holdt jo faktisk kroppsvekten min (å jeg er ikke en av de letteste). På de andre båtene så hadde jeg ikke turt å lene meg alt for hardt på vindskjermen.

 

Askeladden så også mye bedre ut rent visuelt.

I følge forhandler, så er det en slags A-form som ligger inni skroget til Askeladden som stiver opp betraktlig og som alt er festet til. Han ba meg om å gå en tur i Uttern-båten og tråkke litt rundt, for så og gå over i Askeladden igjen. Forskjellen var ganske overaskende formidabel. Askeladden er hard som fjell i forhold.

 

Personlig så trodde jeg Uttern var en godt sammenskrudd båt, og jeg hadde garantert gått for denne hvis jeg ikke hadde fått prøvesittet en Askeladden.

Så min mening er altså at Askeladden er en hel klasse over Uttern (Hva 535 og T55 angår)

 

Men det var den V-bunnen ja..... ?

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Bjerknez

 

Gratulerer med ny båt.

 

Når det gjelder konkursfaren som nevnt flere ganger ovenfor, så er det en høyst relevant problemstilling som du må iverksette tiltak mot for å unngå tap av innbetalte beløp. Det finne mange eksempler på dette i konkurssituasjoner.

Når det er sagt så er vel ikke Båt Holm AS i Halden den forhandleren jeg tror først går over ende. De ha drevet i denne bransjen så lenge jeg kan huske, og jeg mener å huske at jeg benyttet meg av deres tjenester allerede for ca 30 år siden, så egenkapitalen bør jo være solid etter drift i så mange år.(Om ikke det har vært noe i mellomtiden da som jeg som emigrant ikke har fått med meg).

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Regnskapet til Båt-Holm finnes her.

Kunne ikke finne noe 2007 tall der, men de har overskudd hele veien selv om marginen har sunket hvert år siden 2004.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jaggu du gleder deg til ny båt jeg Bjerknez. 210 innlegg siden midten av august skal man ikke kimse av :wink: Men jeg skjønner deg godt! tror du blir fornøyd med både båt og motor (selv om det ikke er Suzuki)hehehe). Etter MIN mening stiller Askeladden i en klasse over Uttern hva både opplevd og erfart kvalitet anngår. Da tenker jeg spesielt på innredning osv. som du jo også har vært inne på. Når det gjelder skroget så tror jeg Askeladden/Uttern blir omtrent hipp som happ. Moderate skrog med relativt god bæring akter, liten planingsterskel og forholdsvis lettdrevet. Dog trives disse båtene best på den riktige siden av 40-tallet (da mener jeg under 40 knop) Yamarin har et noe hvassere skrog som tar bølgene noe bedre - går mykere i sjøen! Trives også bedre på den "gærne" siden av 40-tallet! Yamarin er imidlertid enklerer i innredning osv.

Link to post
Share on other sites

Går bedre... hehe.

 

Tror faktisk jeg ville valgt en Optimax fremfor Yamaha hvis jeg fikk velge motor.

Bedre akselerasjon, mindre forbruk, og mer lydløs enn Yamaha, mye billigere, rimeligere service utgifter etc etc. gjorde ikke valget vanskelig :)

 

Nå må jeg helle litt kaldt vann i blodet ditt. Håper du tåler det? :wink: Denne testen viser nemlig at Mercury Optimax kommer dårligst ut i akslerasjonstesten, og også ligger litt etter på toppfart i forhold til Suzuki og Evinrude e-tec:

 

O

 

http://publish.hm.kunder.linpro.no/kastlos...e149756.ece#img

 

Resultat Toppfart:

1. Evinrude e-tec 115: 36knop

2. Suzuki df115 : 34 knop

3. Mercury Optimax 115: 33,8 knop

4. Yamaha f115: 33,3 knop

 

Resultat Akslerasjon:

1. Suzuki df 115: 16,5 sek

2. Evinrude e-tec 17 sek

3. Yamaha f115

4. Mercury Optimax 17,7 sek

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...