Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Tja... Om man kaller det tester eller "prøvekjørt" får nå så være... Alle her er vel enige om at skal man få det beste utav en hver kombinasjon mellom båt&motor så må man optimalisere det man har kjøpt.

 

Det betyr å prøve ut med propeller til man finner den rette til sitt behov. Montasjehøyde kan også endres i tråd med hvor hvass propell man velger.

 

Er toppfart av betydning, velger man setting etter dette, men det går som regel utover noe annet. En 4-blader stål gir mye bedre akselerasjon og mulighet for lavere turtall/fart før båten går ned av plan. Supert til vannski/tube og turer med mye last. Men toppfarten blør...

 

Det kan nok hende at Optimax hadde levert bedre i testen med en annen propell, men det blir å spekulere. Uansett gir ikke "Bladprøvekjøringer" noe annet enn en indikasjon på ytelser for motorer levert med alu-allround propell. Hvor god en motor er over tid, er det kun brukerene som gir svar på....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

... Når det gjelder slike tester , så gir vel ikke de annet enn en pekepinn på hvordan de forskjellige motorene yter på akkurat den båten. Med en annen båt så trenger ikke nødvendigvis ikke resultatet bli det samme.

 

Har selv samme båt med F115, gjør 35knop/2 pers. Er jo også endel resonans i de store flatene i hytte/innredning, slik at støytestene her neppe er særlig relevante for f.eks en skjærgårdsjeep.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg helle litt kaldt vann i blodet ditt. Håper du tåler det? :wink: Denne testen viser nemlig at Mercury Optimax kommer dårligst ut i akslerasjonstesten, og også ligger litt etter på toppfart i forhold til Suzuki og Evinrude e-tec:

 

Hei `ynroenn`, jeg får heller oppmuntre `Bjerknez` litt med å henvise til en tidlige tråd, hvor Optimax`en kom mye bedre ut. :flag: På denne testen ble motorene testet på en AMT 185 HT.Fartstesten ga følgende resultater:

1. Tohatsu 115 tldi 41,3 Knop

2. Mercury Optimax 41,2

2. Yamaha F 115 41,2

3. Suzuki DF 115 40,0

4. Evinrude 115 E-TEC 39,0

5. Mercury F 115 38,6

6. Honda BF 115 37,9

 

Link til tidligere tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39149

Link to post
Share on other sites

Hei `ynroenn`, jeg får heller oppmuntre `Bjerknez` litt med å henvise til en tidlige tråd, hvor Optimax`en kom mye bedre ut. :flag:

 

Fankern heller, vi kan da ikke la mannen sveve rundt på en rosa sky helt fram til sommeren? :lol: Uansett, begge testene viser forsåvidt at det er relativt små forskjeller på disse motorene og at det ofte er faktorer som propell, monteringshøyde osv. som utgjør de 2-3 knopene som skiller. Men uansett-det at optimaxen skulle være overlegen når det gjelder akslerasjon og toppfart, det er jo det jeg vil kalle en "forsiktig" overdrivelse, noe begge disse testene viser :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er fremdeles sånn at Mercury vinner alle løpene.

 

-Og Citroen er verdens beste bil fordi Sebastian Loeb vinner alle WRC........ :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Godt poeng :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

I min barndom var de sorte Mercury-motorene de tøffeste i klassen. Men etter hvert kom japanerne, med Yamaha i spissen, og dokumenterte kvaliteter som gjorde at de tok over markedet. Tror ikke marginene på de forskjellige merkene er så store idag, men jeg har litt av samme følelsen som med amerikanske kontra japanske biler. Har mer tro på en 10 år gammel Toyota enn en 10 år gammel Chrysler. (Nei, nei, ta ikke sammenligningen bokstavelig. Bare en antydning.) Jeg mener altså at jeg har mer tro på holdbarheten til Yamaha, Honda og Suzuki om 10 år enn med Mercury. Og ja, det er en subjektivt og ikke dokumenterbar oppfatning. 4-takts motorer er i stor grad bygd på anerkjent bilmotorteknologi. Og når en tenker på bruken av bil kontra båtmotor så er vel en 10 år gammen 4-takts motor så vidt innkjørt....

 

De siste bilene med 2-takt var vel på 70-tallet :wink:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Ynroenn:

Finner du fler tester av dette slaget.... eller måtte du saumfare hele nettet for å finne en slik test?

 

Jeg bare lurer egentlig, for jeg er interisert i tester, så bare kom igjen :)

 

EDIT:

Det man må ta med i betraktingen i slike tester, er jo hva man får i forhold til pris...

Man må jo huske på at en 4-takter er vesentlig dyrere enn en 2-takter.... og setter man egenskaper opp mot dette, så ser jeg ikke heeelt fordelen med 4-takter...

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Apropo...

 

Er det forresten noen her som vet om Smartcraft instrumenteringen har bakgrunnslys?

Evt. hva slags farge er det på lyset?

 

Ikke så veldig viktig kanskje, men dog en liten detalj som gjør en entusiast mo i knærne... hehe

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

EDIT:

Det man må ta med i betraktingen i slike tester, er jo hva man får i forhold til pris...

Man må jo huske på at en 4-takter er vesentlig dyrere enn en 2-takter.... og setter man egenskaper opp mot dette, så ser jeg ikke heeelt fordelen med 4-takter...

 

Kan du gi et eksempel på det?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Man må jo huske på at en 4-takter er vesentlig dyrere enn en 2-takter.... og setter man egenskaper opp mot dette, så ser jeg ikke heeelt fordelen med 4-takter...

 

Enig med `Bjerknez`her, forskjellen er vel 6-7 tusen i 2-takterens favør og når det gjelder egenskapene så kan man lese denne testen. :wink:http://80.239.2.218/baatweb/bm.nsf/c125626...ac?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Kan du gi et eksempel på det?

Det er bare å gå inn på en vilken som helst side... feks:

 

http://www.brunswickmarinenorway.no/?nid=1...44&bid=8437

 

Der ser man at prisforskjellen er ca. 13.000 kr. i 2-takterens favør.

 

En løs Mercury Optimax 115HK'er koster ifg. samme siden 126.165,-

En 4-takter 115HK'er koster 132.286,- hvis man kjøper den løs.

 

De fleste i dag kjøper jo båt og motor samlet, da det er umulig/vanskelig å få gjort dette hver for seg. Dermed så blir vel selve pakkeprisen med de forskjellige motorene den mest interesante for de fleste.

13.000 kr. er mye penger... Man får faktisk nesten en Mercury 135HK Optimax for nesten samme prisen som en 115 4-takter.

 

Uansett så er det jo pakkeprisene med båt og motor som er interesante, da de fleste som sagt kanskje tjener en del på å kjøpe en "pakkeløsning" fremfor å kjøpe båt/motor hver for seg.

Dessuten så sier alle tester (som jeg har lest) at en 2-takter er rimeligere i innkjøp enn en 4-takter.

 

Jeg ser at en Yamaha F-115 koster rundt 120.000,- som jo er rimeligere enn Optimax, men dette kan ha med andre ting å gjøre som feks. hva man får med av instrumentering/service etc etc.

Dette vet jeg lite om, så det overlater jeg andre til å komme med svar til....

Det skal sies at en Yamaha F-115 veier hele 18KG. mer enn en Optimax 115.

 

Uansett, så blir vertfall MITT båtvalg 13.000 kr. dyrere hvis jeg vil ha en Askeladden 535 m/115 4-takter kontra Optimax.

I tillegg kommer NOE dårligere prestanda hva akselerasjon angår.

Lyd har vi snakket om tidligere, så det blir jo en håpløs debatt. Optimax bråker mindre på papiret, men føles kanskje mer bråkete av noen.

 

Samlet sett, så mener jeg Optimax er den helt klare vinneren.

Hadde motorene hvert like dyre, så hadde det vert mye vanskeligere for meg å velge... men jeg hadde nok helt ærlig gått for Optimax uansett.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

men dette kan ha med andre ting å gjøre som feks. hva man får med av instrumentering/service etc etc.

Yamaha leveres uten instrumenter og kontrollboks ja

 

Det skal sies at en Yamaha F-115 veier hele 18KG. mer enn en Optimax 115.

Kvalitet veier vet du :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er bare å gå inn på en vilken som helst side... feks:

 

Jeg ser at en Yamaha F-115 koster rundt 120.000,- som jo er rimeligere enn Optimax, men dette kan ha med andre ting å gjøre som feks. hva man får med av instrumentering/service etc etc.

 

Ut fra det du selv sier er det ikke vesentlig prisdifferanse i favør av totakterne hvis man er villig til å se på mer enn ett merke av gangen. Kan vi sjekke ut det argumentet av diskusjonen da?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Mannfolk og motorer :lol: det kan vel aldri bli ferdig diskutert. :smiley: For meg som er kvinne så betyr motoren igrunnen veldig lite iforhold til selve båten, og så lenge båten går fremover så er jeg veldig fornøyd. :smiley: Men alle må vel være enige i at det aller viktigste er at man kommer seg ut på sjøen og koser seg? :wink:

Link to post
Share on other sites

Ut fra det du selv sier er det ikke vesentlig prisdifferanse i favør av totakterne hvis man er villig til å se på mer enn ett merke av gangen.

Og Evinrude E-tec ligger såvidt jeg har sett, i øvre del av prisskalaen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

For meg som er kvinne så betyr motoren igrunnen veldig lite iforhold til selve båten, og så lenge båten går fremover så er jeg veldig fornøyd. :smiley: Men alle må vel være enige i at det aller viktigste er at man kommer seg ut på sjøen og koser seg? :wink:

 

 

Hehe. Ja menn og kvinner er jo forskjellige heldigvis.

Blir litt det samme som noen ser på klær... Hovedformålet er jo å dekke til kroppen. Vi kan vel alle være enige i at det viktigste er jo at man ikke går rundt naken og fryser?? :lol::lol::wink:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Noen ganger i uka er det nå kjekt at man er uten klær også sap_2000.. :lol:

 

Kan vi ikke bare være enige om at smaken er som baken?
Men alle må vel være enige i at det aller viktigste er at man kommer seg ut på sjøen og koser seg? :wink:

Kan ikke si meg mere enig, beste jeg har lest på lenge.

 

Bjerknez, tror det er rød farge også i SC som du får.

Mulig grønn, er ikke sikker.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut fra det du selv sier er det ikke vesentlig prisdifferanse i favør av totakterne hvis man er villig til å se på mer enn ett merke av gangen. Kan vi sjekke ut det argumentet av diskusjonen da?

Skjønner hva du mener... men så lenge man ikke får velge merke, så er man jo like langt.... hehe

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...