Jump to content

Prosjekt: MS Kira II - mitt nye prosjekt!


Sleipner93

Recommended Posts

Svart (redigert)

Det har gått mange timer med stikksag, skruer og batteridrill siden sist oppdatering. Og jeg kan ikke si annet enn av vi har kommet veldig langt på den korte stunden vi har arbeidet. Mangler litt av taket på styrhuset, frontvinduer og akterveggen. Dette blir sansynligvis gjordt iløpet av uken. Vi fikk ikke mulighet idag da vi ikke hadde nok kryssfiner.. :crazy:

 

Legger ut bilder så viser litt hvor langt vi har kommet. :smiley:

 

Overbygget er ferdig og det arbeides på styrhus. En liten bit av akterveggen er komt på plass for å stive av.

 

overbygg_og_side_styrhus.jpg

 

Vinduer ferdig utskjært BB side, ble jo en grei størellse på dem? :

 

vinduer_skjaert_ut_bb.jpg

 

Nå som vi hadde komt så langt kunne jeg ikke dy meg, jeg måtte brette av den ene presennings siden for å se hvordan det så ut på litt avstand. Selv syns jeg det ser kjempebra ut til nå..

 

utenifra_bb.jpg

 

dsc00473.jpg

 

styrhus_utenifra.jpg

 

Nå får dere ihvertfall litt peiling på hvor langt det er kommet, har ikke fått tid til å tatt bilder da vi har arbeidet så mye og fort..

 

Jeg håper på å få sjøsatt rundt 20. Juni. Men om det blir noe av får vi se. Det er fortsatt veldig mye som skal på plass. Styrhuset må bygges ferdig, vinduer må skjæres til og monteres med gummilist, hele overbygg/styrhus må plastres ett lag eller to med glassfiber.

 

Vi får håpe jeg får det ferdig. Har fri tirsdag, onsdag og torsdag neste uke så da håper jeg å få gjordt endel.. :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder rorutslag tipper jeg at det ikke er mye vits med mer enn 35 grader. Husk dette er ikke en påhengsmotor eller thruster. Roret må "fly". Ved for store vinkler "staller" det.

 

Les her:

 

http://www.proboat-digital.com/proboat/200512/ (trykk på content, velg Steering system fundamentals)

 

Professional boatbuilder er uansett et meget gjevt blad. Du får det i posten gratis (hvis du har et firma og later som du driver med båt, iallefall).

 

Alle nummer er for øvrig tilgjengelig på nett. Men det er jo gøyere med et blad i posten)

 

Mvh

Redigert av MagneO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar på det!

 

Grunne for jeg lurte var jo fordi rorkulten tok bort på dieseltanken. Men senere har jeg funnet ut at dette ikke vil gjøre noe da rorkulten vil ta borti dollbordet før dette allikevel. Så da er det ikke så mye å gjøre allikevel. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hm,hm... noen påstod at det var damer i luften at det var derfor vi ikke hørte noe.fra Ørjan Men det ser ut til at damer har det absolutt ikke vært tid til ut fra hva som presenteres og dokumenteres med bilder.

Nei alle ser at Ørjan prioriterer båten framfor damer......

Link to post
Share on other sites

Hm,hm... noen påstod at det var damer i luften at det var derfor vi ikke hørte noe.fra Ørjan Men det ser ut til at damer har det absolutt ikke vært tid til ut fra hva som presenteres og dokumenteres med bilder.

Nei alle ser at Ørjan prioriterer båten framfor damer......

 

Nja, både og.. Visst det måtte bli valg mellom båt og dame hadde jeg nok valgt dame men akkuratt for tiden jobber jeg på spreng for å klare sjøsetting den 20. Juni.

 

Jeg og en kompis fikk dreid til en rorkult i teak på skolen idag så skal ned å montere den. Ellers har jeg kjøpt muttrer og 90 graders bend til kjølesløyfa så den skal også monteres idag. Får prøve og få tak på noen slanger også. Både til vann og dieseltanken. :smiley:

 

Se om jeg ikke kan få knipset noen bilder også. Så dere kan få se litt hvordan det blir innvendig. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skrider fortsatt litt framover. Har begynt den helvett** plastrejobben nå og det er vel det jeg kommer til å holde på med videre imorgen også. Har tatt 1 lag på fordekket nå. Imorgen blir det og ta sidene på overbygget og eventuelt styrhuset.

Link to post
Share on other sites

Det går fortsatt framover med prosjektet. Jeg kan vel nå si at overbygg/styrhus er 85% ferdig snekret. Mangler litt småplukk men de viktige delene er på plass. Mangler blant annet og montere døren, "slingrekanten" til taket og dekksluke. Det viktigste å få på plass er "slingrekanten" til taket da disse skal plastres inn. Men front og bakvegg er nå på plass og jeg kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd med hvordan det ser ut.

 

Det som gjenstår nå er og plastre til krampa tar meg, dette blir imorgen, da skal dollbord, styrhus, tak og bakvegg forhåpentligvis plastres... Gleder meg ikke så veldig men litt kjekt er det jo altid selvom det er en drittjobb.. :smiley:

 

Legger ved et par bilder :

 

Lukehullet jeg skar ut for en stund siden, brukte noen lektebiter jeg hadde liggende som kant :

 

dsc00489.jpg

 

Fronten på styrhuset ble seende slik ut :

 

dsc00490.jpg

 

Bakveggen hvor det er skåret ut hull til døren men den er ikke montert enda :

 

dsc00491.jpg

Link to post
Share on other sites

Se her var det fremgang :yesnod:

 

Har du reflektert noe over hvordan du skal gjøre plastre jobben? Tenker da først og fremst på overgang mellom dekk og vegg på styrehuset.

 

En slik 90 graders vinkel er vanskelig (umulig) å få bra til. Her må du nok runde av kantene.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei sleipner / Ørjan!

 

Et lite tips.

Ser på lukekarmen i dette bilde....

dsc00489.jpg

 

...og så på neste bildet hvor du har begynnt å legge glaffiber-remser over lektene på karmen...

 

Jeg anbefaler deg å avrunde kanten på lektene for at glassfiberen skal kunne legges over. Disse skarpe 90º kantene blir det problemer med. Glassfiberen vil ikke kunne tvinges på plass der. Den vil enten reise seg, gang på gang eller du kommer til å brekke alle fibrene etterhvert når du ruller og ruller og presser og presser den på pless igjen. Husk at du også må rulle ut luftblærer.

 

Det samme blir det på "innover-vinkler" - vet ikke riktig hvordan jeg skal få sagt det. Det jeg snakker om er overgangen mellom dekk og lekten i luke-karmen. Der får du igjen en skarp 90º vinkel. Du vil få samme problem, som over, med å dytte glassfiber-veven inn der og få den til å bli der. Glassfiberen vil reise seg og det blir luftblemmer under laminatet, innerst i hjørnet. Pass deg for det. Ideellt så bør du lage en hulkil der, enten med tokomponents-sparkel eller spikre (skru) en tynn hjørnelist som fyller ut noe.

 

Lykke til med plastingen!

:seeya:

 

Forresten så synes jeg at du er meget flink med snekker-hammeren også. Styrhuset blir bra!

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja har "driti" meg litt ut angående plastrejobben. For det første lagde jeg ikke noe til for og dempe disse 90 graderne. Utenom ved overgangen mellom dekk og overbygg, her slipte jeg rund kant. Jeg slarvet litt med resten... :blush: Det resulterer med diverse bunker/blemmer her og der men det for rett og slett bare bli som det blir. De verste sliper jeg ned og legger over ny glassfiber. Man må huske på at jeg ikke bryr meg så mye om det er noe bunker her og der, det er en bruksbåt som sansynligvis bare skal holde i noen år.. :smiley:

 

Men det jeg merker er at jeg begynner å få litt mer kontroll på plastringen enn hva jeg hadde i begynnelsen. Husk på at det er første gang jeg gjør en slik plastrejobb, det eneste andre jeg har gjordt er å lappe et lite hull i en liten jolle under vann for noen måneder siden. Men her gjorde det ikke noe om det ble stygt eller noe slikt for det var jo under vann..

 

Jeg begynner meg og nærme slutten på plastringen ihvertfall (ihvertfall de vanskelige operasjonene). Idag fikk jeg og dama nemlig plastret ferdig på overbygget og styrhuset. Det som gjenstår nå er tak på styrhuset, bakveggen og disse pyntelistene rundt dollbordet ved uteplassen.

 

Håper og få gjordt ferdig mye mer imorgen. Jeg GLEDER meg til jeg er ferdig med dette..

 

Bilder :

 

dsc00492.jpg

 

dsc00493.jpg

 

 

Begynner vel å ligne på noe nå ?? Jeg må si jeg blir mer og mer glad i båten. Tror det kommer til å bli en kjempekjekk båt.

 

Planlegger sjøsetting om 2 uker... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Takk for det Butzfleth men det er desverre ikke tid til det.. Det er en god del støping igjenn, deretter skal det primes og legges topcoat, vinduer skal settes i osv. Et lite elektrisk anlegg må til osv. Tiden strekker rett og slett ikke til...

 

Vi får håpe å få til ett høsttreff.. Vi treffes jo sikkert uansett en gang i sommer? Så får du sett hvordan den ble til slutt.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er godt å høre det Jan, jeg er litt i tvil om jeg rekker Havnedagene i år grunnet ferie med hele slekta i Tyrkia fra den 12 - 20 august. Kommer hjem på natten den 20 og da blir det gjerne litt problematisk og ta turen opp til Haugesund noen timer senere. Men alt går, men først må jeg få løyve av foreldre til å ta turen. Det er jo et godt stykke og Boknafjorden kan det jo fort bli litt sjø på. Vi får aller først se hvordan skuta er på sjøen.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...