Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Nuh Hifo.

 

Dette er Arenaprogrammet.

ja greit , såfremt man har\får garantier for at ikke topplederne tar eller har akkurat tatt ut\flyttet store verdier av bedriften.

men så lenge toppene flyter i sitt eget flesk , mener jeg bedriften IKKE bør få noe som helst støtte. og i alle tilfeller bør alle utgiftspostene gjennomgåes før noe som helst avgjøres. og da mener jeg jeg det bør være svært folkelige ugifter lønnsmessig til alle plan i bedriften.

i de bedriftene dette kunne være aktuelt, bør man gå tilbake noen år, for og se hvor verdiene er blitt av.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

hifo - jeg vet ikke om du vet hvordan en bedrift styres. Men her er det grunnleggende

 

Eierne er representert på en generalforsamling. Generalforsamlingen velger et styre. Styret velger daglig leder. Det er styret som fastsetter avlønning av daglig leder. Det er styret som foreslår utbytte fra virksomheten. Det er generalforsamlingen - dvs eierne - som bestemmer utbyttet.

 

Daglig leder jobber på oppdrag for styret - basert på gitte fullmakter. Om generalforsamlingen ikke er enig i hvordan virksomheten styres kaster de styret på en ekstraordinær generalforsamling.

 

Så det er ikke slik at toppledelsen kan bestemme hva de skal ha i lønn eller kan tømme virksomheten for verdier. Med mindre de gjør underslag da.

 

Mulig dette ikke er kjent for alle - tenkte det var greit å opplyse om det.

 

Jeg blir litt lei av alle som hyler opp om lederlønninger. De som tjener mest her i landet er vel toppene i Statoil og Hydro. Generalforsamlingen der er Næringsdepartementet. Om regjeringen vil noe annet enn bare å hye og syte kan de kaste styret - sparke daglig leder og ansette en de mener er mer kvalifisert til lavere lønn.

 

I min verden er noe av det viktigste for eierne å ha en ledelse av virksomheten som er kompetent og som utvikler verdiene i bedriften. Det sikrer oftest gode og langsiktige arbeidsplasser også. Ofte er det slik at man får det man betaler for - også her. Lik lønn for likt arbeid er jeg enig i. men lik lønn for ulikt arbeid er jeg ikke helt enig i. Det er mange som mener toppledere bør ha mindre lønn. er ikke sikker på om alle de som hevder det vet hva det innebærer å være toppleder - både på godt og vondt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så det er ikke slik at toppledelsen kan bestemme hva de skal ha i lønn.

 

Helt enig med deg, men du er nok også klar over at i firmaer uten noen klar eierprofil i form av sterke/dominerende eiere så klør styret ledelsen på ryggen og ledelsen klør styret på ryggen og på den måten så deler de ut ubegrensede opsjonsavtaler og annen "moro" i hytt og bananer! Når opsjonene da blir opsjoner på aksjer i firmaet så blir det av en eller annen merkelig grunn så attraktivt for firmaet å bruke likvider til kjøpe aksjer i eget selskap under påskudd av at dette er den beste investering de kan gjøre, tror ikke du lurer på hvorfor! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I Norge relativt få, men i utlandet en god del! Sitter selvfølgelig ikke med noen oversikt over antall selskaper dette gjelder hverken "her" eller "der", men tror heller ikke du er ukjent med dette "fenomenet", og det har jo også vært omtalt i diverse økonomiske tidsskrifter og andre fora som du sikkert har sett.

 

Kanskje Skandiaskandalen er et godt nok eksempel?

 

http://www.dn.no/borspause/article405756.ece

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til 2 selskaper som har program for tilbakekjøp av aksjer. Hydro og Staoil...... Synes ikke det er rett å trekke inn selskaper i utlandet når man diskuterer statlig støtte i Norge. Poenget mitt er at resonementer som du kommer med gjør at det høres ut som om alle toppledere driver med snusk og fanteri. Jeg deler ikke det synet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til flere, men ser ingen grunn til å diskutere enkeltselskaper her. Denne diskusjonen svinger mellom Norge og utlandet og en god blanding så du får ha meg unnskyldt om jeg et øyeblikk kikket litt utenfor egen andedamm, men å tro at det ikke finnes en god del kokkelimukke bak de fine fasasder og palisanderbord er naivt, og så naiv har jeg ingen tro på at du er! :wink:

 

Og nei, jeg prøver ikke å hevde at alle toppledere driver med snusk, men at makt korrumperer og at tilgang til penger gjør noe med noen og enhver, ja det er jeg ikke i tvil om, vil sågar innrømme at jeg har "been there, done that", eller i allefall har vært i noen grad preget av det "miljøet"! Ser i dag tilbake på det miljøet, og tiden i det, med mye glede, men lengter ikke tilbake! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

bitteliten..... ok. fortell hva som hindrer en leder \eier av ett selskap i praksis å hente ut noen mill , eller som i scand, flytte over verdier til et annet AS innenfor familien. mulig dere du snakker om andre selskapsformer enn meg, men slik jeg har forstått \ikke fortått det så kan også styret være nesten hvem som helst. ( jeg har ikke filla peiling , men ikke kom her og fortell meg det :-)

uansett , jeg støtter ikke sponsing av bedrifter, der lederne ikke har vært svært edruelige ved fastsettelse av egen lønn.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke like mørkt ut for alle i båtbransjen nå om dagen, men det spørst om vi har sett det verste ennå. Men økonomien går og har alltid gått i bølger.

 

Ikke bare dårlige tider. Permitteringer og konkurser innen norsk båtbransje til tross, PolarBoat, Viksund og Nordkapp kan fortelle om et fenomentalt år så langt i år.

Link to post
Share on other sites

Nå mener vel jeg at de fleste bedriftene i båtbransjen generelt drives av ordentlige mennesker og at det ikke er en ukultur for å tappe selskapene for penger til det motsatte er bevist.

 

En ting er hva man kunne gjort og en annen ting er hva som i praksis blir gjort. (Kanskje det var et sort får blant dem, men slik kan skje i alle bransjer).

 

Arena programmet er et bra opplegg som styrker bedriftene på sikt store som små. Det båtbyggeren måtte motta av rådgivende hjelp koster nok lite i forhold til det de har bidratt med og kommer til å bidra med i fremtiden.

 

Arena programmet er dessuten viktig for små og mellomstore bedrifter som vil eksportere varene sine i fremtiden, for som liten er det ikke lett å orientere seg om hva som foregår utenfor landegrensene. Det er meningsløst at alle hver for seg skal utrede for eks. det som går på harmonisering av byggestandardene for å nevne et eksempel.

 

Norboat har også grepet fatt i dette og arbeider aktivt med å styrke Norges posisjon. Det være seg hjelp til design, kvalitetsikring, byggestandarder og byggemetoder.

 

Jeg synes det er trist at noen uttaler seg negativt om Norsk båtbransje uten å kjenne til hvor hardt de arbeider for å oppnå resultater. Jeg kjenner til noen, og hvis dere tror arbeidsdagen er slutt 16 00 for disse karene så tar dere feil.

 

Norsk båtbransje har vanskelige oppgaver foran seg, men dette betyr ikke at vi er bedre tjent med å få dem fjernet. De har tross alt en unik kompetanse på flere områder og drives stort sett av oppegående ledere som til daglig er å finne i bedriften / familebedriften.

Link to post
Share on other sites

bitteliten..... ok. fortell hva som hindrer en leder \eier av ett selskap i praksis å hente ut noen mill ,

Så lenge man er eier er det bare lovene som setter begrensninger. Men man må skille mellom eier og ledelsen. Det er ikke slik at ledelsen kan bevilge seg masse penger fra bedriften.

Link to post
Share on other sites

Men nå er det vel også slik at noen ganger er eier/ledelse samme person/personer,

Typiske håndtverksbedrifter alla båt bransjen er ofte bygd opp slik.

 

I de bedriftene jeg har vært innom i alt fra ledelse til "arbeider" har det vært forskjellige måter og gjøre dette på,

alt fra og føre så mye som mulig av overskudet tilbake til bedriften, til og ta ut så mye som mulig til eget forbruk.

 

Generelt for disse firmaene og ledelse var at de som pløyde intektene tilbake i bedriften hadde en økt privat standard over tid, og bedriftene vokste jevnt og trutt, mens de utbytte hungrige gikk på smell på smell.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt lei av alle som hyler opp om lederlønninger. De som tjener mest her i landet er vel toppene i Statoil og Hydro.

 

Men ikke mer enn en passe god fotballspiller.

Men det er vist helt greit. Har aldri hørt noen klage over at det er umoralsk at enkelte håver inn millioner av å løpe etter en ball.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

hehe, de som løper etter ballen holder seg vel delevis i form, må jo være værre med de som bare slår den mot et hull, og tusler rundt og koser seg :rolleyes:

 

Det er det samme hva folk eller ledere tjener, bare det står i forhold til hva som blir gjort....

Syns det er værre at de får penger når de ikke klarer det, og må forlate jobben :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Så lenge man er eier er det bare lovene som setter begrensninger. Men man må skille mellom eier og ledelsen. Det er ikke slik at ledelsen kan bevilge seg masse penger fra bedriften.

 

veldig mange foretak er styrt og eid av en og samme mann . trodde du skjønte at jeg ikke mente at ledelsen kunne ta ut masse penger når ikke ledelsen er eieren\e.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Klart han kan, bare så synd at de færreste av disse får gratis kost og losji av staten.

 

 

Hva mener du, skulle de fått statsstøtte i tillegg til alle millionene de berettiget henter ut av sine egne selskaper?? :crazy: Det trenger de vel neppe?

 

Litt grønn i huden, for tiden?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt lei av alle som hyler opp om lederlønninger.

 

I min verden er noe av det viktigste for eierne å ha en ledelse av virksomheten som er kompetent og som utvikler verdiene i bedriften. Det sikrer oftest gode og langsiktige arbeidsplasser også. Ofte er det slik at man får det man betaler for - også her.

 

Ikke uenig i hva du skriver Bitteliten, men det er ikke hvor mye som betales i lønn som er utslagsgivende i den krisen det snakkes om i USA, det er måten lønnen betales på.

Hvis man gir toppledelsen i et firma bonuser/aksjer som lønn vil det "blåses luft i ballongen" slik at disse kan hente gode utbetalinger/gevinst. Til slutt vil denne ballongen sprekke og det har skjedd nå !

 

Gi bra lønn, men baser den på annent enn kortsiktig tankegang. La flere av postene i et regnskap bli av betydning, ikke bare ekspansjon og avkastning !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

enig med deg - det krever litt klokskap når man skal utarbeide en lønnspakke. Det klassiske er at man vil ha en avlønning som belønner det eierne vil se. I børsnoterte selskaper er det ofte økt aksjekurs. I ikke børsnoterte selskaper kan det være annen fokus

 

De pakkene som fremheves i USA er etter min mening meget spesielle. Det samme er nok ledermarkedet for denne type virksomheter. Min erfaring fra USA er at de ikke er i tråd med hva som normalt gis.

 

Mulig vi prater forbi hverandre ettersom jeg kommenterer utelukkende norske forhold. Ser ut som om andre drar innn amerikanske forhold. For meg blir det litt feil når utgangspunktet er hva som skjer i båtmarkedet i Norge. De amerikanske lederne kjøper neppe norske båter (kanskje Windy ettersom de har forhandler i NY :wink:)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...