Jump to content

Dystre tider i båtbransjen

Jan Rune

Recommended Posts

BMW importøren vektla nylig at forhandlerne i disse tider reddet seg på verkstedintekter. Blir båtbransjen også mer taknemlig for å ha verkstedskunder ?

Kan det tenkes at vi neste sommer:

- faktisk får reparert påhengeren og ikke må vente til vinteren ?

- får service til konkuransedyktige priser uten overpris på enkelte komponenter ?

- ja kort sagt at båtforhandlerne er glade for å få kunder (også i juni og september) og viser det med

ekstraservice og pris ??

Tror ikke det. Salt...selv nå er det såvidt de nedverdiger seg til å svare på mail der man ber om pris eller sogar sier man skal kjøpe noe. Min far ba om tilbud / info om en båt på messe i februar 07. Tilbud kom for noen uker siden.... Sendte mail til en sjappe med annonse på finn om at jeg ønsket å kjøpe produktet...ingen respons. Må være gode tider fortsatt.

HR har sagt opp 25.

Huffoghuff.

Helt enig i at det er trist med alle permitteringene og oppsigelsene vi ser nå. Når det gjelder HR, stemmer tallet 25 med det jeg har hørt, men det kan være ok å legge til at dette er 25 av ca 320 ansatte, så andelen som blir sagt opp (eller permittert) i denne omgang, er godt under 10%, og det er ikke så ille i dagens markedssituasjon.

Hilsen hos

Til MrAnders:

Det er vel ikke nødvendigvis flere båter som skal selges i 2010 enn før? Det trenger ikke bli slik at selv om det blir trangere tider så skal "alle" selge båten sin? At vi kommer ned på et prisnivå slik vi opplevde i 91-93 tror jeg vi bare kan glemme...og ikke sammenlign den perioden med denne vi er på vei inn i nå, for den vet vi så langt ikke så mye om hvordan vil slå ut år frem i tid.

Dommedagsprofeti: Min bestefar på 88 mumler om 30-årene. Hvis det meste tørker inn og oljeprisen faller til 10 dollar, hvordan ser det ut da ?

Jeg tror selvfølgelig ikke det skjer, men da kunne vi nok forsøkt å dyrke poteter i hagen for å overleve....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvis det meste tørker inn og oljeprisen faller til 10 dollar, hvordan ser det ut da ?

Det er ikke så lenge siden oljeprisen var under 10 dollar! På det tidspunktet klarte Saga Petroleum å selge sin produksjon frem i tid til under 10 dollar fordi de var redde for at oljeprisen skulle synke ytterligere (!) og ble kjøpt opp av Norsk Hydro på skikkelig billigsalg i 1999! Og hvordan gikk det etterpå? Joda, mange år med stor fremgang og sterk økning i velstanden i Norge. Du verden så fort vi glemmer! :rolleyes: Og du verden så feil ekspertene tar når de ser inn i krystallkulen og spår om fremtiden! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tilbud fra Engelsk forhandler, vet ikke om dette er båter han har på lager eller om det er fabrikken som kjører tilbud.

Save over £47,000 on an Oceanis 46!

Well known for her design, comfort and remarkable sea keeping qualities the Oceanis 46 in both the 2 and 3 cabin version is being offered by Ancasta at very affordable prices.

Save over £29,000 on an Oceanis 54!

Ancasta has a fantastic saving of over £29k on a brand new 3 cabin Océanis 54. The model continues with everything that has made the new generation of Océanis successful and brings a magnificent yacht with flowing lines designed by Berret-Racoupeau to those who travel the

Save over £9,000 on a New 25.7S!

With a sleek hull, pivoting keel and high aspect sail plan the First 25.7S is known for joining the ranks of the greats with her sailing efficiency and speed.

Save over £20,000 on a New Oceanis 37!

Handsome and well thought-out, the Océanis 37 follows in the footsteps of its bigger sisters and is the ideal cruising yacht.

Save over £26,000 on a New Oceanis 40!

A fantastic cruising yacht that boasts great design, comfort and performance is the Oceanis 40. Ancasta has a brand new 3 cabin version available of this model and it comes with an astonishing saving of over £26k.

Men det kan virke som om det stopper opp i seilebåtene også.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Til MrAnders:

Det er vel ikke nødvendigvis flere båter som skal selges i 2010 enn før? Det trenger ikke bli slik at selv om det blir trangere tider så skal "alle" selge båten sin? At vi kommer ned på et prisnivå slik vi opplevde i 91-93 tror jeg vi bare kan glemme...og ikke sammenlign den perioden med denne vi er på vei inn i nå, for den vet vi så langt ikke så mye om hvordan vil slå ut år frem i tid.

Nei vi vet ikke, men det er fortsatt balansen mellom kjøpere og selgere som avgjør. Er det 11 selgere men bare 10 kjøpere så går prisene ned til den 11. kjøper melder seg. Jeg tror dessverre at noen titusen har mistet jobben innen 31/3-09, det sies opp folk i stort volum nå, og ti ganger så mange vil være usikre.

Fabrikkene får ikke solgt møbler, biler, hytter, hvitevarer, hengere, flatskjermer etc i nødvendig grad. Så at Raymarines aksje var ned 95% i år, de forventer et helt svart 2009 og aksjen gikk vanvittig ned, mener det var ned 70% på fredag. Litt vanskelig å være optimist på båtmarkedets vegne nå.

Markedskreftene rår...den som vil selge båten sin til neste år, selger den til den prisen markedet er villig til å gi. Slik har det alltid vært. Men, jeg tror ikke det blir flere bruktbåter i markedet av den grunn.På den annen side...de dyreste båtene vil nok måtte gå mest ned i pris. Den tendensen ser vi allerede.

Skal vi sammenligne med den krisen landet var i for 15-20 år siden, vil vi oppleve økte bruktbåtpriser...nettopp fordi det er så få nye/nyere båter i markedet. Men, det gjenstår jo å se.

Båtbyggerkommunen Askøy like utenfor Bergen begynner å merke de dårlige tidene

http://www.askoyv.no/nyheter/33-mann-permittert/

http://www.askoyv.no/nyheter/batprodusente...ter-ogsa-tungt/

Men her finnes også noen som fortsatt har litt salg:

Salgssjef Christer Midthun i Viknes i Bakarvågen karakteriserer også markedet som stille. Likevel produserer selskapet fortsatt 17 båter samtidig i hallene.

– Og vi har 90 mann i sving som før. Disse skal vi ha arbeid til iallfall frem til sommeren, sier han.

Selv om markedet er stille, selger Viknes fortsatt en del båter.

Dette er på båter de har på lager, altså ikke fabrikk rabatt. men forhandler.

De er ingen forhandler med 54 foteren på lager. En bekjent av meg skriver disse dagene under kjøpekontrakt på byggenummer 1#. Disse fabrikkene tjener enorm på hver solgt båt og når salget går ned er betre å senke prisen en å sparke mannskap.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...