Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Ferretti ser ut til å kunne unngå konkurs, i alle fall i første omgang. Båtprodusenten har en gjeld tilsvarende ca. 7 milliarder norske kroner, og i januar måned klarte ikke bedriften å betale avdrag på lånebeløpet, ref. innlegg nr. 516 i denne tråden:

 

850 millioner skal redde Ferretti. Ferrettigruppens eiere sprøyter inn 850 millioner kroner for å holde den italienske båtgiganten flytende.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om denne har vært oppe tidligere, men det er jo hyggelig at forsvaret har bestilt 10 Goldfish 36.

En stor fjaer i hatten for gutta i Son :yesnod: Jeg saa prototypen under testing et par ganger sist sommer. Kom bla i god fart (tenke meg rundt halv fart, ca 40 knop) gjennom Bevoeysundet. Virket som om de var litt fartsblinde :wink: En annen gang ble de slept hjem av en mindre Goldfish.

 

En 25 Goldfish med DMax hadde ikke vaert helt feil som "vannlekebaat".

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En stor fjaer i hatten for gutta i Son :yesnod: Jeg saa prototypen under testing et par ganger sist sommer. Kom bla i god fart (tenke meg rundt halv fart, ca 40 knop) gjennom Bevoeysundet. Virket som om de var litt fartsblinde :wink: En annen gang ble de slept hjem av en mindre Goldfish.

 

En 25 Goldfish med DMax hadde ikke vaert helt feil som "vannlekebaat".

 

Bitteliten - hvor har du gjort av pc'en med det norske Æ-Ø-Å tastaturet :smash:

Link to post
Share on other sites

Lyspunkt for enkeltbedrift (E24 om forsvarskontrakt til Goldfish), som blir reddet av en forsvarskontrakt, men bedriften ser dystert på framtiden for bransjen under ett: "Det er jo som en bryter som har blitt slått av. Flere produsenter har jo ikke fått inn kontrakter for i år. Jeg tror ikke markedet generelt vil komme tilbake til et 2007-nivå før i 2015," sier Henrik Sollie i Goldfish.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt at finanskrisen vil ha en relativt kortsiktig effekt på forbruket i "velstående land" som Norge og Sverige. Folk blir urolige av høyere renter og mulig arbeidsledighet. Men når man ser på de fundamentale forhold for privat forbruk er jeg enig med de eksperter som sier at folk vil få det bedre i 2009 - så sant man ikke mister jobben.

Link to post
Share on other sites

Siste fra SSB og kommentar til dette fra sjeføkonomen i Nordea støtter deg i ditt syn Bitteliten, et syn jeg forøvrig også støtter;

 

Statistiske sentralbyrå har i dag offentliggjort en rekke nye tall. BNP for fastlands-Norge falt eksempelvis 0,2 prosent sesongjustert i fjerde kvartal 2008. Steinar Juel, sjeføkonom i Nordea Markets, sier til TDN Finans at BNP-tallet var noe høyere enn det han ventet på forhånd.

 

-Det viser at vi har en nokså ekspansiv offentlig sektor som virker dempende på økonomien. Man kan også si at Norge ble sent rammet av konjunktursvikten sammenlignet med mange andre land, og jeg regner nok med at vi også vil få et svakt første kvartal, sier Juel til TDN Finans.

 

Juel mener at anslagene til SSB stort sett virker fornuftige.

 

-Jeg tror kanskje at husholdningen kommer enda bedre ut enn det byrået antyder slik at vi ikke får det fallet i forbruket som det anslås. Men husholdningen er det minste problemet siden usikkerheten er knyttet til eksporten og investeringene i næringslivet, avslutter sjeføkonomen.

 

Det blir nok både jul, ribbe og en presang under treet til neste jul også, tror jeg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flott at du fikk tak i denne opplysningen Capitaine. Jeg tillater meg å referere litt fra artikkelen slik at sentrale navn repereres her på BP:

Norberto Ferretti sier ... at han får med seg en tung investor....... i de involverte bankene.

Ferretti eier i dag flere av verdens største merkenavn innenfor båtindustrien.

Riva, Pershing, Ferretti, Mochi og Apreamare ligger alle under paraplyen til Norberto Ferretti.

 

Merk dere navnene Riva, Pershing, Ferretti, Mochi og Apreamare når dere ser på båter som ligger i Middelhavet.

Link to post
Share on other sites

Hallberg-Rassy kutter:

 

Storvarsel hos båtstillverkare

 

2009-03-10

 

Segelbåtstillverkaren Hallberg-Rassy på Orust varslar 98 av 300 anställda om uppsägning. Anledningen är en minskad orderingång.

 

Magnus Rassy, vd för Hallberg-Rassy, säger till TV 4 Nyheterna Väst att det är en anpassning till hur efterfrågan ser ut för 2010. Enligt Rassy kommer företaget att slå omsättningsrekord med gott resultat, men den orderstock man har fylls inte på i tillräckligt hög takt.

Varslet berör fabrikerna i Ellös och Kungshamn.

 

(plastnet.se)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er forskjell på å være båt-pusher/bygger og være flink til å "telle penger". Det er mye av dette vi ser nå.

 

Mao er du flink til å bygge båter, fortsett med det og ansett heller en som kan økonomi. "All-round" egenskaper kan fort bli kostbart.

 

Og enig, det er trist at vi ser konkurser av gode kjente båter. Men på en annen side skaper det ofte ett bedre marked for de som blir igjen.

 

Og det ser ut som om de virkelig store innen båt klarer seg. Og innen seil vil det si Jeanneau, Benetau, Hanse Bavaria osv. De spinner videre på nye modeller.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

X . virker også som solide, samme med HR. de forsvinner neppe.

Men for oss som ligger i gropa for å kjøpe noe nytt, så skal en tenke seg om 2 ganger og gjøre/ta sine forhåndsgrep økonomiskt hvis man bestiller seg en ny dyr båt, Sikkre pengene. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...