Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

Personlig ville jeg aldri ha satset penger i lystbåtmarkedet. (hvilket jeg antar at det er nok av på dette utmerkede forum) :giggle:

Ikke jeg heller, hvis målet er avkastning. Mange av de som har satset i denne bransjen lider av samme sykdom som mange av oss her på BP, de er glad i båt og båtlivet.

Link to post
Share on other sites

Det handler om hvordan man ser på automatisert båtproduksjon. Man kan ikke måle automatiseringsgraden ut i fra hvordan andre produkter produseres. De andre verftene produserer på mer tradisjonell måte. For å flytte båtene trenger man ikke maskiner. Båtene står på traller som flyttes enten med en liten truck eller et par mann som dytter.

 

Robotter og maskininstallasjoner koster penger - og de kostnadene er og blir faste så lenge maskinene avskrives (og det bør de gjøres så lenge man har de - om man føler bedriftsøkonomiske prinsipper). Personalkostnaden er variabel og dermed er man mer fleksibel i nedgangstider. Elementær bedriftsøkonomi selv en fersk blåruss forstår :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har da besøkt tre Orust verft i sommer og automasjon og effektiv produksjon var ikke det første som slo meg... Der gikk snikker Anderson med blyanten bak øret og sneipen i munnviken... men resultatet ble fint etter 5 måneder for en 40 foter, rett og slett lekkert...

 

Det at Bavaria og andre har bygget en mer samlebåndsproduksjon er ikke ensbetydende med at det hele er automatisert.. Det som Bavaria har gjort er å følge "The Toyota Way" som er anerkjent som en effektiv produksjonsmetode.. Det at de i dag sliter økonomisk har nok sammenheng med at de som kjøpte verftet gjorde dette når prisen var som høyest og sett med den økonomiske nedgangen vi ser verden over.. men det er klart at en slik investering er forbundet med en del faste kostnader som skal dekkes inn..

 

Tiden vil vise om Bavaria går konkurs... hvilket selvsagt ikke er fullt mulig, men at dette skyldes The toyota Way alene er jeg skeptisk til.. selv om jeg er rimelig alene om denne meningen her på forumet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet, leder Lipert et milionforetak med hardtslående resultater....

Hvilket millionforetak leder han... kan du komme med navnet... slik at vi har orden i boet.. Siden du vet dette så er det vel rimelig greit å komme med navnet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har følgt med på denne siden en stund.. Fytti katta så mange pessimister... :nonod: Tiden går i bølgedaler som det har gjort i en mannsalder. Får man en dårlig pris for båten, selger man ikke, får man en god pris så selger man.... verre er det ikke.

Går ut fra at dei fleste som har båt i dag klarer å betjene sine lån med den rekord lave renten som er i dag.

Tiden kommer igjen der dere vil merker at prisen stiger selv på 20 år gamle båter. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...Jeg har heller ikke hevdet at de har en høy grad av automasjon, men det motsatte. Det eneste NC-utstyr de har er freseverket for dekk...

...Tok du opp tidlig, eller solgte du?

 

Det er nok helt riktig at Bavarie er langt mindre automatisert enn hva man forbinder med andre typer automatiserte produksjonsbedrifter.

 

Jeg tok bare båten tidlig opp, Mulligan. Ikke solgt.

Reiser en del, og hater å sitte i et annet land og se at Yr.no herjer med båten nede i havna uten mulighet for tilsyn.

Nå tar heldigvis alle andre opp også, så da blir det perfekte havkajakkforhold helt fram til mai neste år.

Nå begynner Båtsesong nr 2 for meg ;-)

 

Det handler om hvordan man ser på automatisert båtproduksjon....

 

Bavaria har tatt et langt skritt mot mer rasjonell produksjon, men å bruke ordet automatikk er nok en overdrivelse i industriell forstand.

For eksempel er interne transportbåndsløsninger i tak og gulv for effektiv forflytning av skrog mellom montasjestasjonene ikke det jeg nødvendigvis kaller for "automatisering".

Så vidt jeg vet styres blant annet disse transportbåndene hos Bavaria manuelt, og ikke via prosessautomatisering.

Men at avskrivning også koster penger, er vi enige om :wink:

 

Tiden vil vise om Bavaria går konkurs... men at dette skyldes The toyota Way alene er jeg skeptisk til..

selv om jeg er rimelig alene om denne meningen her på forumet..

 

Nei, vi er i alle fall to, Sydvesten.

Prosessarkitektur er langt inne i levebrødet mitt, men jeg opplever at næringslivet i Norge i mange tilfeller ligger milevis bak Europa (for ikke å snakke om USA - Asia !) når det kommer til kjennskap, innsikt og utnyttelse av mer "moderne" produksjons- og administrasjonsstyringsprinsipper som du nevner over som et eksempel.

Det skyldes sikkert at vi kjennetegnes av mye lokal småindustri, men prinsippene du ramser over er universelle, uansett størrelse på virksomheten.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har følgt med på denne siden en stund.. Fytti katta så mange pessimister... :nonod:

 

 

Vet ikke om det er meg du oppfatter som pessimistisk. I tilfellet er ikke det jeg vil beskrive meg selv som. Det jeg merer er at å tro at nybåtsalget i Norge i løpet av de nærmeste årene vil komme på samme nivå som vi har sett i de siste årene er lite realistisk. Nybåtsalg vil vi ha, og jeg er ikke sikker på at prisene på brukt båter faller heller (rett og slett fordi ingen vil selge med store tap).

 

Jeg vil imidlertid rette kritikk mot båtprodusentene for å være lite fremsynte. De har trodd at "alt vokser inn i himmelen", og vært utrolig lite endringsorientert. Jeg kjenner ikke alle prosusentene veldig godt, men mitt inntrykk er at det har vært lite endringsvilje i disse bedriftene.

 

Personlig har jeg en båt som fungerer greit for meg. Ser for meg å bytte i løpet av noen år, men selger ikke med stort tap (da beholder jeg den isteden). Jeg tror de fleste båteiere tenker slik, og da er det til syvende og sist båtprodusentene som lider (lite etterspørsel etter nytt pga. markedet et mer eller mindre dekket).

 

Det er imidlertid stor etterspørrsel i ettermarked segmentet. Her er det vanskelig å få kvalifisert hjelp. Opplever selv at velansette mekanikere, servicefolk osv sier nei til nye oppdrag pga stor arbeidsmengde.

 

Det må være noen som ikke har kjent sin besøkelsestid....

Link to post
Share on other sites

Hvilket millionforetak leder han... kan du komme med navnet... slik at vi har orden i boet.. Siden du vet dette så er det vel rimelig greit å komme med navnet

Nå er det vel ikke meningen at dette skal dreie seg om meg, men siden du spør og jeg jo ikke akkurat forsøker å fremstå anonymt her inne. Jeg er ordfører i Svelvik kommune. Det var nok litt ironi i SandAnkers kommentar. Vi har for høye faste kostnader og for høye personlkostnader.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Siden du nevner for høye kostnader...

 

Er Svelvik en helt egen kommune?

 

Hvorfor kan ikke kommuner kutte i de ansattes rekker, og rasjonalisere og effektivisere for å kunne utføre de samme tjenestene og arbeidsoppgavene som bedrifter flest når økonomien skranter?

 

Hvorfor må det bare kuttes på tjenestetilbudet, på servicenivået og deretter legge på prisene for innbyggerne?

 

Litt på siden, men er litt provosert over hvordan de alltid skal skjerme seg selv og sine "egne"......og heller streike dersom noen forslår en "lønnsreduksjon" eller personalkutt for å bevare arbeidsplassene... :-):-)

 

Bare fulgte opp en avsporing...

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke man skal undervurdere kunnskaps nivået på medlemmene på båtplassen. Her er nok også ledere med erfaring fra både million og milliard selskaper.

Nå undervurderer jeg ikke kunnskapsnivået til medlemmene, men kom med en komentar.

Hvis en leder av et million eller milliard foretak er så hårsår, stiller jeg spørsmål ved dennes leder egenskaper.

 

Jeg er ordfører i Svelvik kommune. Det var nok litt ironi i SandAnkers kommentar. Vi har for høye faste kostnader og for høye personlkostnader.

 

Siden jeg har bodd i nabo kommunen, og forsåvidt gjør dette nå også kunne jeg med stor sansynlighet treffe på at dette var Svelvik sin ordfører. Men at det er Lippert sin feil alene,

det tror jeg neppe. :yesnod: Forøvrig gjør han en god jobb

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Jeg viser til tidligere innlegg nr. 599 og 616.

 

Raymarine kan kollapse

Raymarines problemer ser bare ut til å vokse. Etter at selskapet gjorde det kjent at de ikke lenger kan betjene gjelden sin, falt verdien på aksjene dramatisk i dag.

 

Sitater:

 

Verdien på Raymarineaksjen droppet i går til det laveste noensinne. Den ble omsatt for 7,5 pence, og selskapet hadde en gjeld på 800 millioner ved utgangen av okotber.

 

Raymarine hadde før finanskrisen utviklet seg til å bli en markedsleder innen produksjon og leveranse av navigasjonssystemer til fritidsbåter. I vår håpet de på at Garmin skulle komme inn å ta over for å sikre verdiskapingen i selskapet. En handel som igjen kunne styrket aksjene i Raymarine. Dette lyktes de ikke med. Nå står de derfor overfor en krise, som mange meglerhus mener kan få elektronikkgiganten til å kollapse.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Stortap i båtmarkedet

Johs Lunde Marine satset da andre bremset.

 

Sitater:

 

Johs Lunde Marine fikk i fjor et underskudd på hele 90,3 millioner kroner i fjor, skriver Finansavisen. Selskapet kjøpte en rekke nye båtforhandlere i Skandinavia samtidig med at markedet skrumpet inn med finanskrisen.

 

Selskapet anslår tapet på svingninger i det engelske pundet til mellom 17 og 18 millioner kroner.

 

Johs Lunde Marine er oppført med 11 inkassosaker og selskapet får refs av revisor for manglende kontroll og styring i 2008.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har selv hatt med en johs lunde forhandler å gjøre. Makan til useriøst foretak skal man virkelig lete lenge etter. Jeg jobbet for disse endel i år, og måtte kjøre mange inkassosaker mot de. Jeg regner med at mine totale tap ved å jobbe hos johs lunde istedetfor en annen god kunde har kostet meg mellom 60-80000 kr i tapt arbeidsfortjeneste denne sesongen. Jeg forhørte meg endel rundt omkring ang. lunde-gruppen når dette foregikk har hørt utrolig mange lugubre historier om johs lunde. Flere jeg pratet kunne fortelle om flere fiktive foretak som har blitt startet opp av lunde og lagt ned kort tid etterpå.

 

Jeg synes det er gledelig og VEL FORTJENT at johs lunde har tapt så mye, men det er synd for kreditorene og de som har kjøpt båt hos lunde. Uansett har ikke johs lunde noe som helst å gjøre i båtbransjen, selv om det er en forholdsvis useriøs cowboybransje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...