Jump to content

Hvordan tune en cruiser seilbåt for å oppnå bedre seilegenskaper


Framtia

Recommended Posts

Hei, du må begynne å se på seilfaktoren din? Du har bare 56 der. Genoaen din nr 1 er over 140%. du har en på over 150%? og du mangler ISP målet. Og få målt SWPL som den skal være, så du ikke får den hundredelen i straff. Komiteen har noen hemmelige formler og regler?? Og bryter du dem, får du straff uten at en skjønner hvorfor, har jeg funnet ut.

Jeg tror du kunne ha fått båten ned i 1.20 med spinnaker. Du har ikke vekt i kjølen og har tung båt, og er 40cm lengre en N9360 i vannlinje.

 

Casita har LYS 1.22.

Siw Bonita LYS 1.19 med samme spinnaker men har annen og mindre genoa.

 

Casita har også den kjempe svære nr 1 genoaen som en får hundredel på. Og denne modellen har hatt SLmål som har vært over klasseregelen, tidligere. Og den blir målt desverre inn som standar på denne modellen, når noen måler den inn på båten og seiler med den. Da blir dette utgangspunkte, pluss resultater på banen. Detter er et eksempel bare. Men noe er ryddet opp i denne modellen. Jeg tok tak i å rydde i 98-99 modellen og har holdt på flere år med dette.

 

Det er IG og ISP målene 14.550 på standar som ødelegger for 02-05 modellen, mener jeg. Og det gjør at SL kommer veldig høyt som SL 14.29.

 

Siw Bonita har fratrekk pga genoa nr 1 ca 140%, som er lite og seiler kun Genaker 1hundr.- og har 40 cm kortere vannlinje her blir en belønnet. Men er lett og har tung kjøl, pussig. Men har seilfaktor på 107.

Legg merke til at Siw Bonita ikke blir straffet for å ha lengre J mål en det nyere modeller, Bare IG,ISP og SL på det nye blir straffet, virker det som. Og da får en mere m2 seil oppe, og dette blir en straffet ordentlig på og vekten på båten har mindre å si. Også veldig rart? men gjør utslag på seilfaktoren.

 

Her kan en diskutere til det uendelige og er en laburant på hver enkelt båt og finne ut av, for å komme seg ned på laver tall.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Hvis den båten har fått 1.17, så har LYS utspilt sin rolle som handicapsystem.

Regattaen blir avgjort i kommiterommet på forhånd.

Jeg får 1.15 med tilsvarende set-up.

Og vil være sjanseløs mot den båten.

 

Jeg tror det er en del uvitenhet av båteierene, når det er å måle båten, seilene og hvordan en skal sette opp seilsettingen fordelaktig på å få lavere tall på båten.

 

Det er feil at det er komiteens feil, dem bruker bare målene som eierene måler inn på båten og seilene. Det er bare at brukerene må sette seg virkelig ordentlig inn i regelverke på hvordan dem skal bruke den. Og dette krever en god del tid...

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Poenget her er vel å velge den turbåten en vil ha og så optimere denne.

 

Mulligan har vel en comfortina 32 og dem finnes det jo mange av. Stusser litt på 1,15 på denne. Mener 1,14 er normalt og konkurransedyktig. Har en kompis med en slik og han har kjøpt ny racingseilpakke byttet til PBO-vant. Han gjør det bra når det er mye kryss. Verre på slør.

 

Hvis man ser etter entypeklasser er det få alternativer i 35-40 fotsklassen. Og de som er innebærer uansett et veldig kjør på utstyrsiden for å holde alt konkurransedyktig. First 40,7 og 36,7 er alternativer, men hvis man ikke liker disse blir det vanskelig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei, du må begynne å se på seilfaktoren din?

Casita har LYS 1.22.

Siw Bonita LYS 1.19 med samme spinnaker men har annen og mindre genoa.

Casita har også den kjempe svære nr 1 genoaen som en får hundredel på. Og denne modellen har hatt SLmål som har vært over klasseregelen,

Det er IG og ISP målene 14.550 på standar som ødelegger for 02-05 modellen, mener jeg. Og det gjør at SL kommer veldig høyt som SL 14.29.

Her kan en diskutere til det uendelige og er en laburant på hver enkelt båt og finne ut av, for å komme seg ned på laver tall.

Hei,takk for oppklarende ord idenne jungel :confused: .Dette er blitt avansert. :crazy: Når jeg seilte regatta som mest,var det Lys eks.1,15,og kun fratrekk/tillegg for Genua-foldepropell/fast-med eller uten spinnaker.Enkelt og greit. :sailing: Det er jammen bra vi har noen som holder seg skikkelig oppdatert,slik som De Cåsta gjør. :cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Hei, du må begynne å se på seilfaktoren din?

Casita har LYS 1.22.

Siw Bonita LYS 1.19 med samme spinnaker men har annen og mindre genoa.

Casita har også den kjempe svære nr 1 genoaen som en får hundredel på. Og denne modellen har hatt SLmål som har vært over klasseregelen,

Det er IG og ISP målene 14.550 på standar som ødelegger for 02-05 modellen, mener jeg. Og det gjør at SL kommer veldig høyt som SL 14.29.

Her kan en diskutere til det uendelige og er en laburant på hver enkelt båt og finne ut av, for å komme seg ned på laver tall.

Hei,takk for oppklarende ord idenne jungel :confused: .Dette er blitt avansert. :crazy: Når jeg seilte regatta som mest,var det Lys eks.1,15,og kun fratrekk/tillegg for Genua-foldepropell/fast-med eller uten spinnaker.Enkelt og greit. :sailing: Det er jammen bra vi har noen som holder seg skikkelig oppdatert,slik som De Cåsta gjør. :cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Det er greit å seile en type, men vist jeg har lyst til å utfordre akkurat deg så må jeg seile med den jeg har. Og for å få med kona. må jeg opp i så stor entypeklasse at det forsvarer seg ikke økonomisk.

 

Jeg er ening at regelverke holder på å bli for komplisert, for den vanlige seiler. Derfo prøver dem å dele opp lys i mere som LYS Basic,LYS Standar, og LYS Advanced.

 

Og kommer dette får jeg enda mere belønning på Siw Bonita med et halvt hundredel mindre, vist jeg måler inn under LYS Advanced. Da først blir det komplisert for den menige man, og han vil havne i Lys Standar som blir det meste han takler uten proffesjonel hjelp. Men enklere for dem som spekulerer i Lys, som legger mye arbeid i å folge regelverket til fingerspissene og får syd helt opp til maxmål, som er det tillatte.Og dem som seiler med båter under Advanced eller som jeg tror det blir ORC. Så seiler disse båtene mere på likt,selv om båtene er forskjellige. Alt er absolutt målt inn

 

Jeg er i den situasjon at jeg er måler, og har lettere for å klare å sette meg inn i dette, og det som kommer som er nytt av regler.

Her er det klippet ut en begrunnelse om Advanced fra komiteen:

 

"LYS ADVANCED. – Dersom du måler båt og seil fullt ut, får du en bonus for å gjennomføre dette i form av en reduksjon av LYS-tallet på 0,005. Viser båtdatabladet for båttypen din 1,20, vil du da få et LYS-tall på 1.195 dersom alt er målt."

 

Da vil Siw Bonita få, som har shorthanded LYS 1.17 nå få LYS 1.165. Men det vil alle båtene med Lys Advanced få.

 

Da er spørsmålet? Ville det vært rettferdig om jeg stilte med båten til start på en onsdagseilas med kona og meg ombord i shorthandedlys pga vi er 2 stk i båten, mot dem som har LYS Basic eller LYS Standar? Nei, mener jeg. Det ville bli alt for stort sprik her på handycapet, og morroa vil forsvinne på seilasene.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer forresten på hvor mye av lys-tallet som blir bestemt av erfaring i forhold til en "hemmelige" formel? Jeg skjønner jo at når båten er ny regner komiteen seg frem til et lys-tall ved hjelp av båtens data. Men videre blir da tallet justert opp eller ned på bakgrunn av erfaringer med båttypen. Min forrige båt (sun fast 40) ble satt til 1,32 i 2000 når den var ny. Når jeg kjøpte den i 2004 var tallet 1,3 og etter et par sesonger ble det 1,29. Men det var bare 4-5 båter av den typen, så det statistiske grunnlaget må jo egentlig ha vært syltynt. Min nåværende båt har fått 1,37 og det er bare 2 båter i landet. Er det da mulig at tallet blir justert?

 

Har Siw Boanita nytte av at det er så mange nybegynnere som har bavaria? Da blir mange av erfaringene med båttypen sendt inn av uerfarne seilere med dårlige standardseil og tallet blir justert lavt. Er dette den egentlige grunnen til at de cåsta har bavaria? :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

En kan sammenligne to båter, årsmodellene er forskjellige. men vist en tenker seg at dem er samme båt. Jeg tar dem som er omtalt her tidligere, det er flere 36 og 34 fotere som har utmerket seg veldig bra også, men er vanskeligere å sammenligne med seiloppsette.

De to båtene har satt opp seil med tanke på å race to vidt forskjellige typer race? Og med to forskjellige typer mannskap, med henhold til antall mannskap.

 

Siw Bonita har max 2 stk mannskap. Og største genoa nr 1 ca 140% men bruker ikke den på lett vind. Men selv om den hadde hatt en lett 140% så hadde ikke den vært nok for å oppnå skrogfarten, i ingen eller liten vind på kryssen i seilas f.eks Færdern. Men båten har lite bruk for en større fordi den seiler mindre i denne type vind, pga at seilasene går mest i det opne havet. Største genoa på lett vind er 135%.Og får en denne type vind, satser den på en flat gennaker pga at seiler leg,en er så lange. Og at skipperen kommer til å seile litt lavere i en bue for å få samme fart, skrogfarten. Og vil ikke tape noe på dette.

Lys belønner båten med dette, med en hundredel mindre en spinnaker, fordi den er ekstrem vanskelig å trimme når en prøver å seile lavt med den. Men på polardiagrammet sier dette seilet at det går fort. Og det gjør den. Men blir ikke straffet på kryssen med den flate gennakeren, fordi en må gå lavere en lett genoa over 150%

 

Casita har fullt mannskap og jeg tror den har det for det meste på banen .Båten er satt opp for seilaser som Færdern og lignende seilaser. Og har målt inn over 150% lett genoa for ingen og liten vind. Den klarer å få max skrogfart på en kryss i slike vinder, og med mannskap går det greit med en slik stor genoa. Men blir straffet for at en seiler fort på kryssen med slike seil. Dette seile er perfekt for slike seilaser, med at en er utsatt for slike vinder oftere på slike race en om en seiler på opne havet.

Code 0 blir jo nesten neste seil for å ha noe å sammenligne dette seilet med.

Og spinnakeren går ikke noe fortere en gennakeren annet en på platt lensen, som sannsynlig begge ikke kommer til å seile. På opent hav med god plass. Uten at en vet at en kommer til å tjene på en "short cut" på platt, ved en kort leg.. Men spinnakeren blir straffet likevel med en hundredel fordi det går an å platt lense med den, og er lettere å trimme på platt. Vist en må eller velger å seile platt.

Som ofte kan lønne seg på korte leg eller i trange seilerfarvann.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Har Siw Boanita nytte av at det er så mange nybegynnere som har bavaria? Da blir mange av erfaringene med båttypen sendt inn av uerfarne seilere med dårlige standardseil og tallet blir justert lavt. Er dette den egentlige grunnen til at de cåsta har bavaria? :wink:

 

Båten har nok bevist ene og alene at den har riktig tall. Den har vært med det gjeveste racene her til lands i flere år og er målt inn i IRC med et halvt hundre del mere en Lys. Og har seilt utenlands også, mot båter med samme IRC. Etter flere døgn kryss mellom Siw Bonita og andre båter var det bare 2 timer og noen andre noen timer mere i forskjell med samme handycap.

 

Den har gått akkurat likt mot andre båter med samme Lys, igjennom flere år. På resultatlisten har båtene bare skiftet plassering, med å være foran og bak på listen.

Dette er dokumentasjon god nok. Og er ikke sammenlignet særlig mye mot noen andre bavaria, fordi det har ikke vært så mange med i denne type seilas.

Bare de siste årene har dem kommet med, og det er modellene 02-05- :smiley:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Prøv her:

 

http://www.quantumsails.no/qs.asp?id=155

 

eller andre store merker som elvstrøm. Kan ha noen brukt liggende som kan syes om.

 

Her:

http://www.finn.no/finn/bap/all/result?key...LL&userid=0

 

Bavaria klubben kommer ofte med salg her og her kan du sette inn ønskes kjøpt også:

http://www.bavariaklubben.no/nbk/forum/for...FID=21&PN=1

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Mnja, hva er hensikten?

 

Å være best til å seile?

Eller å være best til å lese regler.

 

Tanken bak LYS er at alle stiller likt.

At man tar sin egen båt og seiler om kapp mot andre i sine båter med det utfall at den beste seileren vinner.

Slik er det ikke lenger.

Skjønner ikke skepsisen her? :confused: Man må ogs være god på regler for å være god til å seile.At man leser /kan regler ,for så å "leve etter/utnytte " dette er da overhode ikke negativt?

mvh

fem@il

Redigert av fem@il (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med all mulg respekt Fem@il.

De fleste av oss driver med klubbregattaer.

Og jeg synes det ikke er helt rettferdig at jeg ikke har mulighet til plassering selv om jeg seiler over evne.

Att en B38 skal være 3/100 raskere enn min båt er absurd. En rett ut fra verftet går fra meg som om jeg skulle ha dreggen ute. Jeg har kun mulighet til å henge noenlunde på i skarp kryss, mye vind og høy sjø.

Link to post
Share on other sites

Da jeg begynte å stille på banen, begynte jeg med 1.21 i Lys. Og dunket hode i veggen mange ganger, etter seilasen. Men etter hvert som jeg lærte meg mere om båt og seil, virket ikke regelverket så negativt lenger.

 

Jeg møter noen ganger, noen på brygga, som er Veeldig negativ om ditt og datt om Lys og tallene på båtene. Det er faktisk dem som er på seilasene nå og da, og som er helt i startfasen eller det som har blitt akterutseilt på regelverket. Dem har blitt frustrert pga at dem har vanskeligheter med å forstå enkle ting innen regelverket i Lys.

 

Det enkleste er å finne seg en Mentor, som har tid til å lose en igjennom det værste. Så en får startet på sånn noen lunde bra Lys grunnlag på båten sin. Dette er mitt råd, for dem som sliter med for et høyt tall på båten sin.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Ja du har sikkert rett i at jeg har vanskeligheter med å forstå enkle ting.

Og at jeg trenger en coach.

Men han vil også ha problemer med å rettferdigjøre at det er 3/100 i forskjell mellom to båter hvor den ene har 2.5 m. lenger vannlengde ann den andre. Og dobbelt så mye seil.

 

Er det noe rart at det er vanskelig å trekke nybakte seilbåteiere til regattabanen?

Link to post
Share on other sites

Noen båter har ganske enkelt gunstigere lys-tall enn andre. Eldre båter som comfortina 32 har sansynligvis et veldig riktig tall siden det finnes så mange erfaringer med den båten. Men hvis du vil ha lavere kan du jo seile med lite forseil og gennaker, så får du 1,12. Det vil være gunstig under noen forhold og håpløst i andre.

 

Når det gjelder siw boanita er jeg fremdeles av den oppfatning at ombyggingen av roret burde vært straffet med tillegg. Når jeg blir lys-sjef skal jeg ta tak i det... :yesnod:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...