Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Hei, jeg var en tur i Holland forrige måned, og benyttet anledningen til å besøke et verft som bygger stålbåter. Et imponerende og interessant besøk, hvor jeg ble guidet rundt og så alt fra et lass med stålplater, til ferdig båt.

img_0082.jpg Denne trawleren på 40" blir en hybrid med el-diesel fremdrift og skal være ferdig til Frankfurtmessen i Januar.

img_0081.jpg Fra innsiden før isolasjon og innredning

img_0092.jpg Når alt av kabler, rørgater mm er på plass, skummes hele skroget så alt blir innbakt i skum, som også er en fullverdig vinterisolering.

img_0095.jpg Så begynner innredningssnekkerne, her fra en annen, nesten ferdig båt

img_0096.jpg Fra snekkersalen hvor alle deler blir skåret til

img_0099.jpg Etter helsparkling og priming, blir det påført 2komp. lakk. Ikke noe å si på finishen her!

img_0088.jpg----- Heller ikke på finishen inne------ :yesnod:

Det var noen inntrykk fra et moderne stålbåtverft, bygget på lange tradisjoner og nye metoder for å skape en trygg, solid og varm helårsbåt som også er økonomisk i bruk.

Drømmen er jo en slik båt, og seile den hjem gjennom kanaler og langs kysten på egen kjøl----- :lipseal::sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Der skulle jeg likt og vert :yesnod:.Det må ha vert en oplevelse og se ossen de jobber, er det på succes sitt verft?

Ja, det var på Succesverftet, som også bygger andre modeller og merker. Men hovedtyngden er på Succes. Verftet ligger i Friesland, nord for Amsterdam :sailing: Ca. 20 ansatte.

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

På mandag skal båten opp på slipp for rengjøring, anodebytte og generell sjekk.

 

Bunnen ble sandblåst for 4 år siden, og kommer ikke til å ta noe bunnsjau denne gang. Kun flekking der dette er nødvendig.

 

Hvor handler dere offeranoder?

 

Sjekker litt priser rundt nå, og der er store forskjeller, og ble noe overrasket over at jeg fant utenlandsprodusert som var litt dyrere enn norskproduserte.

 

Jeg vil ha norskproduserte.

 

Trenger 16 stk, og de som er på nå er på 3,5 kg.

 

Har fått tilbud på 3kg til omlag 250 pr stk. Men disse tror jeg ikke har forborrede hull for fester. Vet ikke produksjonsland.

 

Har fått tilbud på 3,5kg til ca 330, med forborrede hull i hver. Norskprodusert.

 

Det er vel ikke noe særlig mer å hente på pris i forhold til ovenfornevnte? Hvis så, tips imøteses.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel satset på anoder der jeg kjenner produsenten/kvaliteten. Mine anoder er kjøpt hos La-Sa. De garanterer kvaliteten for mitt vedkommende.

 

Men hvis du sandblåste for fire år siden, og vel og merke kjørte et godt malingsprogram, er det da sikkert at du trenger å skifte anodene? Hulda seiler fremdeles rundt med anoder sveiset på for åtte år siden. Og de er fremdeles lite tæret, mindre enn 10 %.

 

anodeelektrolyse.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda, jeg aner ikke om jeg MÅ bytte dem, har hatt dykkere jevnlig nede for sjekk, men har lyst til å ha henne opp nå, ikke minst for å spyle av all groe som er under der. Siste gang jeg hadde dykker berettet han om "rikelig farm" med blåskjell.

 

Jeg har derfor avtale med leverandør at jeg ringer inn bestilling Mandag for anoder (dersom det blir den butikken som så langt kommer best ut).

Link to post
Share on other sites

Personlig så har jeg aldri vært borti en anode som tæres opp innenfra. Det strider mot naturlovene. Noe annet er det om det foreligger en produksjonsfeil ved at anoden er hul, og samtidig har åpning som kan transportere ioner. Som sagt, har aldri sett dette. Når det gjelder beregning av anoder, hvor mye som er igjen, så er det massebetraktninger (vekt) som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Trenger 16 stk, og de som er på nå er på 3,5 kg.

 

Har fått tilbud på 3kg til omlag 250 pr stk. Men disse tror jeg ikke har forborrede hull for fester. Vet ikke produksjonsland.

Har fått tilbud på 3,5kg til ca 330, med forborrede hull i hver. Norskprodusert.

 

Prisen er ok etter det jeg kan se.

Med 3,5 kg burde du ha anoder lenge.

Jeg hadde mye anoder igjen, unntatt på roret men de var små.

 

Personlig så har jeg aldri vært borti en anode som tæres opp innenfra. Det strider mot naturlovene.

 

Ikke jeg heller, innlegg 177 er det et bilde av noen av anodene mine etter 9 år.

jeg ligger i bøye med trosse til bunn, det er nok et hardere miljø å ligge i i felles brygge.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fundert litt rundt dette med 'sink- osmose- og greier'. Kom til å tenke på at jeg hadde en liten samtale med International vedr. dette. Plutslig kom det fra personen: "Men nå har vi gått bort fra sink og bruker kun aluminium. Mye bedre maling". Så ble det dønn stille om emnet, og jeg fikk ikke mer vettugt ut av mannen. Men han visste mer enn han ville ut med.

 

Det vi kan stå overfor, er at ved bruk av sink og sinkanoder, enterer inn i en overbeskyttelse. Ole Petter har også prediket noe i denne retningen uten at han har kunnet komme med noe konkret.

 

Dessuten snakket jeg med en på jobben som hevdet at de hadde slike problemer på noen trålere. Der var problemet potensialforskjeller som de greide å utligne ved linke forskjellig utstyr sammen i felles minus og så til sjø.

 

Det kan være at med sinkrik primer og anoder, så blir strømtettheten for stor, og vi begynner å spalte vann. Ekstra minus fra lekke elektromotorer og gud-vet-hva vil bare bidra til å øke reaksjonen. Og anodene tærer lite.

 

Slett ikke dum tenking av Hulda dette her, for en gangs skyld.

Link to post
Share on other sites

Da er båten kommet på slipp i går kveld, rakk å spyle litt før det ble alt for mørkt.

 

Fortsatte i dag morges og har holdt på siden litt før solen sto opp.

 

Skroget er i uforskammet bra stand. Riktignok hadde jeg en blåskjellfarm under som kunne gjøre proffe dyrkere skikkelig missunlige, men det er så.

 

Alt er nå fjernet. Anoder er der rikelig igjen av, såsom akselanode.

 

Tau er fjernet fra propell.

 

Alt jeg kan se til nå, er 2 små skrap som må flekkes på.

 

Jeg må si meg veldig fornøyd, og selv om hun kom opp i går, hadde jeg slikt sett vært klar for sjøsetting igjen i kveld. Jeg er glad jeg ikke engasjerte hjelpere til å bistå med spyling og annet arbeid. Da hadde det blitt for kort tid med kos under arbeidet.................

 

Luksusen er faktisk den at jeg har tilbud om å stå her i hele 14 dager..... Blir været bra fremover, vil jeg nok bedrive litt vedlikehold på skrog. Skal blant annet også ta en del mål akter slik at neste gang jeg skal ha skuta på land, vil hekkthruster muligens monteres. Hun har baugthruster, men sålangt i år er ikke denne brukt en eneste gang. Savner bare noe bak som kunne være til hjelp under sterke vinder grunnet vindfang.

 

Bildeopplastingsfunksjonen virker ikke (har gitt beskjed videre), og laster opp skuta av henne senere.

Link to post
Share on other sites

Skroget er i uforskammet bra stand. Riktignok hadde jeg en blåskjellfarm under som kunne gjøre proffe dyrkere skikkelig missunlige, men det er så.

 

Alt er nå fjernet. Anoder er der rikelig igjen av, såsom akselanode.

Bildeopplastingsfunksjonen virker ikke (har gitt beskjed videre), og laster opp skuta av henne senere.

 

Vi er nok litt for redde for rust og denslags. Jern er et korrosjonstregt materiale, tross alt. Når jeg tenker på disse offshoreinstallasjonene våre, så holder de svært lenge. Og anodene holder svært lenge, til dels beregnet for installasjonens totale levetid med 'skikkerhetstillegg'.

 

Bilder må vi jo ha. Hvor er det du ligger på slipp?

Link to post
Share on other sites

Jeg har fundert litt rundt dette med 'sink- osmose- og greier'. Kom til å tenke på at jeg hadde en liten samtale med International vedr. dette. Plutslig kom det fra personen: "Men nå har vi gått bort fra sink og bruker kun aluminium. Mye bedre maling". Så ble det dønn stille om emnet, og jeg fikk ikke mer vettugt ut av mannen. Men han visste mer enn han ville ut med.

 

Ja en kan lure, når jeg var oppe på Trosvik etter to år og malingen var på vei av ( men ikke Zinkenmalingen) så var det en som sa du skulle hørt på meg og ikke lagt på annet enn Zinkmaling, bare Zinkmaling og bunnstoff var hans oppskrift.

 

Mannen fra International mente at det var dugg i stålet som var årsaken, noe malerne bestridde.

Men International kom så med Zinkmaling og epoxytjære som skulle være bedre under vannlinjen.

Har ikke angret på epoxytjære, selv der epoxytjære var borte var Zinkenmalingen like fin.

 

I dag er vell alle fabrikantene enige om at Zinkenmalingen undervannlinjen ikke er bra.

 

Skal bli spenende og se om noen år,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ang. sinkmaling----en" nabo " av meg i havna hadde en kjempejobb med å fjerne all gammel maling og korrosjon med slipeskiver og drill forrige sommer, og kom inn til bart metall. Så påførte han sinkmaling fra produsenten av Zinga (100% ren sinkmaling iflg. reklamen) og bare det, ikke noe bunnstoff. Han mente at det var det beste å gjøre.

Nå har jeg sett båten på land, og malingen var flasset av og rusten var igjen synlig.

Glad jeg ikke fulgte denne oppskriften og sandblåste min båt før jeg ga henne tre strøk epoxy fra International, og deretter bunnstoff. Ingen groe eller korrosjon :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Ang. sinkmaling----en" nabo " av meg i havna hadde en kjempejobb med å fjerne all gammel maling og korrosjon med slipeskiver og drill forrige sommer, og kom inn til bart metall.

 

Det har aldri hvert noen bra løsning å bruke slipeskive stålet blir polert og malingen får ikke feste, Grenland Group der jeg blåste båten i våres, har gått over fra sand til stålsand for å få bedre heft til malingen.

 

Hvis en ikke vanner den rene sinkmaling ofte det neste døgnet, så kan en børste det av.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hulda, jeg ligger på slipp i Risør, fantastisk service, flinke folk. 120 kr foten, slik at for meg blir det omlag 8000.

 

Da går utstyr på de sin kappe, fritt leide i velutstyrt redskapsbu.

 

I overmorgen blir det stoffing antar jeg. Har høyttrykkspylt nå i omlag 11 timer i dag og tar resten i morgen.

 

Jernet i bunn er noe flasset, har skrapt henne ren nå.

 

Hva bør jeg bruke som primer her?

 

Er det noe hensiktsmessig å fjerne alle anoder for å påføre nytt bunnstoff under dem, eller holder det å male rundt dem?

 

Fikk skrapt og pusset ren propellen i dag. Du verden så fin den er, ikke antydning til tæring av noe slag.

 

Til sist, et fryktelig dumt spørsmål.... Båten var grønn tidligere, malt hvit nå. Helt nederst er der pynterand i gulaktig farge. Denne skal overmales nå. Fargen nedenfor der er "grønnaktig, men også innslag av rødt/svart" og lurer på om dette er bunnstoff av noe slag, eller om det er grønnmalingen som er sterkt misfarget etter noen år. Så kommer det "dumme" spørsmålet, hvordan se forskjell på bunnstoff eller maling? Har skrapt borti malingen ovenfor, og dette feltet samt bunnstoff nedenfor. Ser ikke så veldig forskjell egentlig. Forslag? (og om dette skulle vise seg å være bunnstoff, må denne fjernes eller holder det å male over/igjen egentlig dumt spørsmål, men situasjonen er slik at denne hverken er "løs" som "gammelt bunnstoff", ei heller flassete eller lignende)....

Link to post
Share on other sites

På slipp ute eller inne?

 

Male ute nå med dugg i stålet er ikke lett for å si det mildt.

 

Er ikke helt med er bunn verre enn i går?

Eller er det bare bunnstoffet som flasser av?

Det en må vite er om det er brukt en eller to komponent maling fra før.

 

Er det ikke noen eksperter som jobber på slippen som du kan spørre.

noen bilder hadde hvert kjekt

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er utvendig slipp.

 

Dogg kan være utfordring, men har vært lite av det her i dag. Og det ble tørt raskt.

 

Det er ikke blitt verre, men i og med at jeg har såpass tid før jeg sjøsettes igjen, smører jeg på nytt bunnstoff, i håp om mindre groe frem til neste gang jeg skal opp.

 

Joda, kan spørre dem, og gjør det i morgen.

 

Det er brukt en-komp maling fra tidligere. Hempel.

 

Malinga tørker på under 1 time......

Link to post
Share on other sites

Da må du fortsette med 1komp.

Hempel sier 1 komp..

Alkryl Primer over vanlinjen og Yacht Emalje.

Yacth Primer under vannlinjen og bunnstoff.

 

Hvordan er anodene festet? det er alltid bra og stoffe bak og slipe vekk eventuelt belegg.

Huldra sin metode i innlegg 80 er smart, og ved skifte kan en kutte helt ute ved Zinken så blir ikke skroget varmt ved innsveising av ny

 

Bilder i jpg format går rett opp etter det jeg har erfart (under 3MB).

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hulda har vært enda smartere, Hulda har sveiset inn 10 mm doblingsplater for anodefestene. Da blir det ikke destruktiv varme på innsiden av skroget.

 

Når det gjelder sandblåsing, så er aluminiumsilikat minimum. Skal man blåse til 'hva denne standarden nå heter igjen', så er det minimum. Se på innlegg nr. 205, her har ikke blåsingen vært god nok, platen er blank.

 

Ellers så pleier jeg å surre inn anodene i GladPack (firma merke) før maling/stoffing. Plukker av gladpack'en etterpå. I Strömstad kliner man inn anodene i smørefett før man sprøyter fiskebåtene med bunnstoff (vannfarger med immaginære groehindrende egenskaper).

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda har vært enda smartere, Hulda har sveiset inn 10 mm doblingsplater for anodefestene. Da blir det ikke destruktiv varme på innsiden av skroget.

 

Når det gjelder sandblåsing, så er aluminiumsilikat minimum. Skal man blåse til 'hva denne standarden nå heter igjen', så er det minimum. Se på innlegg nr. 205, her har ikke blåsingen vært god nok, platen er blank.

 

Hempel sier sandblåsing til Sa 2,5

Grenland Group sier Roughness 80 Ry de blåser med stålgrit.

 

I nøden til flekking er mekanisk rustbanker et alternativ.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...