Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Fikk en bitteliten nedtur i går, jeg saumfarte båten ekstremt nøye, og fant tæring på størrelse med tuppen på sveisepinne. Jeg la merke til dette fordi det er utført rep-sveis en gang tidligere. Var hardhent med vilje og så svakt gods der. På dette stedet står det en lensepumpe. Denne er nå tatt bort, og (det er min skyld at jeg ikke har sjekket denne tidligere), men eldre lensepumpe enn dette tviler jeg på noen har. Denne har lekket litt strøm, og er nok skyld i dette.

 

Fikk tak i en proff sveiser som er anerkjent i distriktet, og som jobber mye med sveising på stålbåter både for private såvel som skip. Han kom i går kveld og fikk ordnet dette.

 

I og med at der alltid er noe vann i kjøl hos meg, hva mener medlemmene om å montere offeranode i skrog nede i kjølen for eventuelt ta bort elektrolytter som kan oppstå her? Mesteparten av offeranoden vil stå over vannet, da det ikke er så mye vann der. Lektere som har flate bunner og som nødvendigvis har vann ombord har jo offeranoder for å motvirke tæring.

 

Hva mener dere ?

Link to post
Share on other sites

Det er en helt grei prosedyre det, Verrie. Bare husk at anoden virker ikke hvis sinken ikke er i vann. Ellers så ville jeg valgt meg en pumpe som ikke var av den neddykkede typen og en nivåbryter som heller ikke er dykket ned. Det lite rusthull slik som du beskriver, er ikke noe å henge med nebbet av.

Link to post
Share on other sites

Takk Hulda, setter pris på ditt engasjement. God bedring forresten....

 

Jeg har allerede handlet nivåbryter av vakumtypen (2 år siden :rolleyes: foreløpig umontert), og kjøpte for litt siden megapumpe men av den neddykkbare typen. Skal heller bytte til slangesug hvor pumpe sitter lengre oppe.

 

Det er forresten en MEGA-DAG for bunnstoffing. Makan til flott vær skal du lete lenge etter.......

Link to post
Share on other sites

Min pumpe står montert på en trykkimpregnert treplate, og ledningene er aldri i kontakt med vann (unntatt ved motorvask:) så noe strømlekkasje må være utelukket fra den. Dessuten er pumpehuset av plast. Kanskje du skulle prøve den metoden Verrie? :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Min pumpe står montert på en trykkimpregnert treplate, og ledningene er aldri i kontakt med vann (unntatt ved motorvask:) så noe strømlekkasje må være utelukket fra den. Dessuten er pumpehuset av plast. Kanskje du skulle prøve den metoden Verrie?

 

Ånei du Figaro, den holder ikke. Dykkekpumper har tetning mellom motordel og pumpedel i form av en tetningsring som lekker, før eller senere. Dette gjelder lystbåter. Jeg jobber med dykkepumper (proff offshore). Selv der går det i dass med ujevne mellomrom. Den gode greia her, er at mange av pumpene kjører med over 600 volt vekselstrøm. Man får da en kortslutting. Med 12 volt likestrøm, får man en snikende strømlekkasje. Om pumpen står på en søkkvåt treplate hjelper ikke. Heller ikke en isolerende plastikkplate. Elektroner og ioner spaserer villig vekk i møkkete bunnvann som kommer fra sjøsiden. Ledningene er noe man kan se og forholde seg til, innmaten i pumpen har man ikke kontroll på.

Link to post
Share on other sites

igjen noe jeg lurer på.

 

Som nevnt tidligere i dag, hadde jeg sveiser til å foreta repsveis etter tæring. Dette ble foretatt fra utsiden all den tid det er totalt håpløst å komme til fra innsiden.

 

Men sveising påfører jo at maling og videre inni bobler og faller av.

 

Dette område må jo nå primes og overmales for å hindre bart metall som fort igjen kan skape problem.

 

For å si det som det er, er jeg totalt ukjent med tæring, tidsprosess for dette og videre.

 

Er dette noe som MÅ primes/males nå før jeg settes på vannet igjen, eller holder det om jeg ordner dette i løpet av vinteren?

 

det er noe så inni gampen vanskelig område å komme til, så jeg vurderer og betale den ene guttungen veldig godt, henge han i traverskrana i taket på motorrommet (ikke mange som har det i motorrommet???) etter beina, dvs oppned, senke han ned i kjølen og få ham til å male. Jeg er altfor gammal og stiv i kroppen til å klare å karre meg ned der......

Link to post
Share on other sites

igjen noe jeg lurer på.

 

Men sveising påfører jo at maling og videre inni bobler og faller av.

 

Er dette noe som MÅ primes/males nå før jeg settes på vannet igjen, eller holder det om jeg ordner dette i løpet av vinteren?

 

det er noe så inni gampen vanskelig område å komme til, så jeg vurderer og betale den ene guttungen veldig godt, henge han i traverskrana i taket på motorrommet (ikke mange som har det i motorrommet???) etter beina, dvs oppned, senke han ned i kjølen og få ham til å male. Jeg er altfor gammal og stiv i kroppen til å klare å karre meg ned der......

 

Det er best å få flekket på slike "skader " med en gang, om ikke annet prøv og skrape med en kniv på en stang, støvsuge og så legge på grunning og maling.

 

Hvis guttungen ikke har sniffet før så kan det hende at han får smaken på det der han henge opp ned der nede hos kjølsvinet

Sammen med de sunne malingsdampene. :nonod:

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått tak i slik skrape man bruker på gulv for å fjerne tepper, skal slipe denne skarp, i håp om å skrape bort overskytende, så tar jeg ei rulle med forlengerskaft og kliner til. Det blir sikkert mye gris, men håper jo å få dekket arealet med både grunning og maling på det viset om ikke annet. Skal forsøke å få gjort dette i kveld.

 

Takk roger-jo.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått tak i slik skrape man bruker på gulv for å fjerne tepper, skal slipe denne skarp, i håp om å skrape bort overskytende, så tar jeg ei rulle med forlengerskaft og kliner til. Det blir sikkert mye gris, men håper jo å få dekket arealet med både grunning og maling på det viset om ikke annet.

 

Bare hyggelig. Husk nødvendig verneutstyr her er litt lesestoff.

http://www.arbeidstilsynet.no/artikkel.html?tid=79451

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Med 12 volt likestrøm, får man en snikende strømlekkasje. Om pumpen står på en søkkvåt treplate hjelper ikke. Heller ikke en isolerende plastikkplate. Elektroner og ioner spaserer villig vekk i møkkete bunnvann som kommer fra sjøsiden. Ledningene er noe man kan se og forholde seg til, innmaten i pumpen har man ikke kontroll på.

Jeg har tenkt litt over dette. Selvom jeg ikke kan se noen form for tæring under eller omkring den "søkkvåte treplaten" er det kanskje det beste å koble denne lensepumpen slik at den ikke står konstant med 12 V. Jeg har også en mindre pumpe på samme sted, men denne styres manuelt med bryter. Og det er denne jeg bruker i praksis. Da mister jeg jo muligheten med at pumpen med nivåbryter starter automatisk, men på den annen side så har jeg aldri hatt bruk for denne muligheten da båten er "potte tett". :thumbsup: Og så lenge det ikke er konstant spenning på den manuelle pumpen, er det vel heller ikke fare for tæring-----eller hva? :confused:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Korrekt Figaro. Hulda har dykkepumpe med nivåbryter, alle de gale tingene. Men det er knusk tørt i bunnen på båten. Derfor kan det ikke gå krypstrømmer. Før eller senere kommer jeg sikkert til å skifte dette systemet, men tiltaket har meget lav prioritet.

 

Verrie: Sjekk på malingboksen for laveste påføringstemperatur. Ikke bruk rull, bruk stiv kost (klipp bust), malingen skal dyttes inn i stålet.

Link to post
Share on other sites

Takk Hulda. Når det gjelder temperatur inni motorrommet, er den på behagelige 15 varme...

 

Et spørsmål til. Jeg klarte å grise bittelitt bunnstoff på et par anoder. Er det slik og forstå at selv med et par dråper bunnstoff, mister anoden viskuositeten og effekten derav blir mindre?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått slipt bort de dråpene på anodene.

 

Jeg har primet og malt flekken nedi kjølen så godt som det lot seg gjøre, men har også bestemt meg for å gjøre en større jobb nedi der i ukene som kommer da det ligger fryktelig mye "gammel moro" som må vaskes ut og vil få primet/malt større del av bunnen innvendig. Må bare ta noen yoga timer først for å myke opp den eldgamle kroppen for akrobatiske øvelser nedi der (ikke har jeg noengang forsøkt yoga, men man påstår jo man skal bli myk :giggle: )

 

Jeg har bare flekket bittelitt på skroget av rustflekker med videre. Skutesider er mye lettere å male når man ligger ved flytebrygge, og vil bli tatt senere. Folk får heller tåle at båten er flekkete inntil videre.

 

Selvsagt er det sjansespill mht til vær og bedrive opptak og bunnsjau på denne årstid, men du verden for noen fine dager innimellom det har vært for dette arbeidet nå. Dagen i går var den sureste dagen. Og jeg kan på det aller sterkeste anbefale Risør Slipp v/Kirkedam, mobil 41028899. Proffe folk, greit utstyrt verksted, flott beliggenhet!! (slippen ligger på den siste bittelille øya (skomakerskjær) før Risør når man kommer østfra.).

 

Sjøsetting i dag ca 16....!!

Link to post
Share on other sites

Et godt råd hvis du har "kroker og kriker" som du ikke kommer til uten foregående yogatimer for å myke opp kroppen:

Jeg kjøpte en liten kompressor og en oljesprøyte og noen liter Owatrol rustolje (som idag heter Respect malerolje). Denne oljen penetrerer inn og både stopper rusten og tjener som grunning, da den etter en stund herder til en fast overflate. Den kan også stå ubehandlet. Denne har jeg god erfaring med, og den er lett å dusje inn i hulrom hvor man ellers ikke kommer til. Har brukt den på f.eks. motorfester som ikke var malt, og det er ikke tegn til rustdannelse etter flere år. Jeg fikk ideen fra et forum for veteranbiler, hvor metoden ble brukt. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hulda, hvis du skal kjøpe denne oljen så selges den i "løs vekt" til kr. 86 pr l. på Svartdal bruk i Fet kommune. Mye billigere enn 3/4 l bokser i butikken. Men man må ta med plastkanner selv. Selve oppskriften på oljen er den samme selvom navnet er endret. De som produserer i Drøbak idag, jobbet hos Olsen & Wang dengang den het Owatrol. Tlf. nr. er 63883043

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...