Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Takk for det Figaro. Jeg har omtalt skuta tidligere i en tråd som hette St Margaretha, vår.... et eller annet.

 

Bygd i Nederland på et daværende verft som hette Verrie, 66 fot, forlenget 1 gang. GM Detroit 6V71. Èn motor.

 

Eiere fra Sverige og Norge oppigjennom. 2 ganger innført til Norge faktisk. Jeg kjøpte henne i Leangbukta i Asker.

 

Ble sjøsatt igjen i går, rett før snøværet begynte. Og du verden som det snødde her i Risør......

 

Om du leter opp den andre tråden vil der nok være mer informasjon der dersom du er interressert.

Link to post
Share on other sites

Da jeg brukte 2 komp, epoxyprimer fra International etter sandblåsing, måtte blandingen brukes innen et par timer. Så det samme gjelder nok for Hempels produkter. Kom til å blande for mye i et spann, og det var ubrukelig dagen etter :cryin::headbang:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til Van Der Heijden båtene?

Ikke annet en at sett de på nett.

 

De er bærre lekkkre.

Googel

Van der Heijden er en av de ledende verftene i Nederland for produksjon av luksus yachter stål. De produserer seilbåter i alle prisklasser og størrelser mellom 14 og 40 meter til priser mellom € 400.000 og € 20.000.000 vite at denne delen av verden utvikler seg enormt, vil Indo nederlandske Joint Venture Consultancy åpne markedet for dem.

 

I 1993 Ronald van der Heijden startet sin virksomhet med å bygge båter. Som ung drevet forretningsmann med teknisk maritim marine bakgrunnen var det hans ideal å heve et verft der høy kvalitet yachter skulle bygges. Tatt i betraktning veksten i selskapet hans og det faktum at over 200 båter har blitt levert av verftet til sine eiere siden, kan vi konstatere at Ronald, sammen med sin dedikerte team lyktes i å gjøre det.

Fra denne

http://www.indo-dutch-jointventure-consultancy.com/steel_yachts.html

 

http://www.vanderheijdensteelyachts.se/en/

http://www.elburgyachting.nl/s4142EN.htm

 

http://www.liveyachting.com/two-new-motor-yachts-by-van-der-heijden

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Et dumt spørsmål.... Men liker å være på sikre siden for ikke risikere å gjøre feil.

 

Igjennom septiktank er der helsveist rør.

 

I denne ligger der kabler til vinch forut med videre.

 

Dette røret i i utgangspunktet tørt, men fuktighet har forekommet.

 

Jeg ønsker å tre 220 volt strømledning gjennom dette røret, som skal gå til varmeovn (liker ikke å se ledninger slenge på gulvet).

 

Denne ledningen er godt gummiert.

 

Er der noe fare forbundet med dette/jeg mener, kan dette teoretisk gi kilde til problemer?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er plass til slike plastrør som elektrikere bruker i skjult anlegg, kan du jo tre ledningen gjennom dette. Uten å være fagmann ville jeg tro at det da ikke byr på noen problemer. Men litt spesielt å tre ledninger gjennom rør i septiken er det jo. :puke:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei.

-Har ikke hatt noe lediggang siden jeg kjøpte meg en stålbåt nå isommer. Langkjøla seilbåt på 38 fot. :-)

 

Fikk den på land for et par uker siden.

 

Har noen steder på skroget (under vannlinja) hvor det er rent stål, som det begynner å legge seg en rust hinne på.

Bør jeg legge noe på flekke nå, eller skal jeg vente til våren kommer og det blir varmt og tørt i været?

Eventuelt hva bør jeg bruke? Ovatrol?

Link to post
Share on other sites

Hei.

-Har ikke hatt noe lediggang siden jeg kjøpte meg en stålbåt nå isommer. Langkjøla seilbåt på 38 fot. :-)

 

Fikk den på land for et par uker siden.

 

Har noen steder på skroget (under vannlinja) hvor det er rent stål, som det begynner å legge seg en rust hinne på.

 

Hei, hvis grunningen er helt borte, kommer du nok ikke utenom en sandblåsing og ny epoxy hvis det skal gjøres skikkelig. Ikke slip til blankt stål, da fester primeren dårlig. :headbang: Sandblåsing er kanskje dyrt, men det holder i mange år.

Owatrol rustolje brukes inne i skroget.

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Har noen steder på skroget (under vannlinja) hvor det er rent stål, som det begynner å legge seg en rust hinne på.

Bør jeg legge noe på flekke nå, eller skal jeg vente til våren kommer og det blir varmt og tørt i været?

 

Ingen grunn til å holde på med slikt nå, resultatet vil uansett bli elendig. Den opprustingen som skjer på land fra nå og til mai neste år er ikke mer enn maks. 0,01 mm. Eller sagt på en annen måte: Ingenting.

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg var redd for at jeg måtte til pers med sandblåsing...

Er det bare noen flekker, så kan du børste det rent med 125 mm vinkelsliper og radiastålbørste (Biltema)(bruk korrekt verneutstyr). Ikke børst for hardt. Bruk to-komp. primer med aluminium (eksempelvis), tre strøk med kost. Har noen slike flekker på Hulda, malingen har ikke sluppet en eneste plass til nå.

Link to post
Share on other sites

Har noen steder på skroget (under vannlinja) hvor det er rent stål, som det begynner å legge seg en rust hinne på.

Bør jeg legge noe på flekke nå, eller skal jeg vente til våren kommer og det blir varmt og tørt i været?

Er det lenge siden den var sandblåst og malt?

Er den malt med 1-komp eller 2-komp maling?

En bør fortsette med det samme som er brukt ( les 1 eller 2 –komp).

Jeg sandblåste i år, 18 år siden sist innlegg 177.

Vent til våren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...