Jump to content

Berserk, Så dere tv programmet om ny ekspedisjon?


SandAnker

Recommended Posts

Hadde en viss respekt for Jarle Andhøy etter hans seiltur til antarktis i en Albin Vega, men etter det et det bare fanteri. Hvorfor de må oppføre seg om idioter på kanten av loven, og bli bøtelagt og buret inne skjønner jeg ikke vitsen med, og ihvertfall ikke at dette tullet er severdig. Det skulle ikke være vanskelig å lage et OK TV-program uten å måtte bryte lover og regler? En annen ting er at med sin idiotiske oppførsel og lovbrudd skaper et dårlig rykte og ødelegger for andre nordmenn og seilere som kommer etter.

 

Det merkeligste er at NRK backer opp, og det mangler ikke på superlativer. Norsk Polarhistorie?? Det er da etterhvert mange som har seilt i gjennom, samme år som Berserk 5-8 andre seilbåter hvorav minst en annen er norsk: Jotun Arctic. http://www.uphere.ca/node/220 Hadde det ikke vært bedre om NRK kunne lage en tv-serie med dem ?

 

De hevder altså de ble angitt av en annen norsk båt (Jotun Arctic?). I følge http://www.cbc.ca/canada/north/story/2007/...ay-vikings.html var det manglende innrapprtering i Gjøahavn. Det var nok Berserk-gjengens egen dårlige oppførsel i Gjøahavn med fylleslag i en tørrlagt by som først vekket politiets interesse. At de seilte uten noen som helt tillatelse hjelper jo hjelper ikke.

 

Her er litt om hva de lokale synes om å få besøk av en slik gjeng (søk på berserk):

 

http://saraminogue.com/stories/rites.html

http://thetyee.ca/Views/2007/09/06/ColdReality/

 

PS: følge http://www.abcnyheter.no/node/51767 sier Andhøy og hans advokat (!) at joda de har seilet gjennom nordvestpassasjen, men som kartet viser må man vel Cambridge Bay kunne kalles litt over halvveis? De har visstnok fått tilbud av Canadiske myndigheter å få seile båten tilbake til Grønland.

 

Det er jo også litt komisk at de hevder at pasasjen er internasjonelt farvann, mens de ble arrestert på land.

 

karte-7-174-en.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde en viss respekt for Jarle Andhøy etter hans seiltur til antarktis i en Albin Vega, men etter det et det bare fanteri

 

Helt enig med deg Krimart, og jeg synes også at dette berserk konseptet nå har utspilt sin rolle og begynner å bli litt vel tynnslitt.

Greit med underholdningsprogrammer men synd at NRK ikke kan satse på noe som er mer seriøst når det først skal lage en ny serie med 6 episoder om seiling i røffe farvann.

Link to post
Share on other sites

PS: følge http://www.abcnyheter.no/node/51767 sier Andhøy og hans advokat (!) at joda de har seilet gjennom nordvestpassasjen, men som kartet viser må man vel Cambridge Bay kunne kalles litt over halvveis? De har visstnok fått tilbud av Canadiske myndigheter å få seile båten tilbake til Grønland.

 

Båten ble tatt videre av noen andre, og ligger nå i Nome, Alaska, i følge Jarle Andhøy. Som vel i lys av artiklene det linkes til ikke akkurat framstår som den mest troverdige kilde, men antar likevel at det stemmer, siden jeg har sett filmklipp som ble sagt å vise ankomsten til Nome.

 

Ellers har jeg vært igjennom alle artiklene fra kanadisk presse og diverse annet stoff i dag. Spennede å forsøke å nøste opp sannheten om hva som faktisk har foregått oppe i nordvestpassasjen sommeren 2007. Ser jo ut som det har vært tilløp til norsk polarkappløp der oppe. Synes nesten det er rart at ikke norske medier har funnet dette verdig mer omtale.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Jarle Andhøy for tiden er Norges mest underholdende turseiler og mye av det han sier/snakker om har faktisk endel fornuft (om frihet, rettigheter i polarområdene, gripe mulighetene, og det å ikke ta seg selv så seriøst, ++). At han pynter litt på historien innimellom for å gjøre det mer undrerholdende det tror jeg vi som sofaseilere bare skal være glad for, jeg synes iallefall det er nokså kjedelig å lese en tørr loggbok.

 

 

......og ihvertfall ikke at dette tullet er severdig. Det skulle ikke være vanskelig å lage et OK TV-program uten å måtte bryte lover og regler? En annen ting er at med sin idiotiske oppførsel og lovbrudd skaper et dårlig rykte og ødelegger for andre nordmenn og seilere som kommer etter.

 

Hvorfor er det ikke severdig? Det er da bra underholdning. Han gjør en stor tur og forteller om ekstreme opplevelser uten å messe om at "vi var skikkelig tøffe og dette var ekstremt osv.....", isdeted klarer han å formidle dette med humor.

 

Han har vel et annet syn på annektering av land enn deg og Canadiske myndigheter (ref oppdagerprinsippet for annektering av land, det er vel derfor vi eier litt av Sydpolen), og at han demonstrerer ihh til dette er vel igrunn greit?

 

Jotun Arctic. .......Hadde det ikke vært bedre om NRK kunne lage en tv-serie med dem ?

 

Det har de da og gjort, med en helt annen profil. Traust og informativt, men for all del bra program det og. (mulig det var TV2?)

 

 

PS: følge http://www.abcnyheter.no/node/51767 sier Andhøy og hans advokat (!) at joda de har seilet gjennom nordvestpassasjen, men som kartet viser må man vel Cambridge Bay kunne kalles litt over halvveis? De har visstnok fått tilbud av Canadiske myndigheter å få seile båten tilbake til Grønland.

 

Nyheten du refererer til er gammel, de har seilt videre etter det. Båten ligger nå i Kodiak, Alaska - ergo har den vært igjennom

Link to post
Share on other sites

Det jeg liker best med denne serien er selve båten. Skulle gjerne slått kloa i den :smiley:. Det Russiske ekteparet prøvde seg på tur som endte med fordervelse. Hadde muligens vært et severdig TV program for flere som legger igjen båten langs melkeruta.

 

Selve Berserk programmet er mye TV show og må ses ut fra disse kriteriene. Hvordan kan Jarle Andhøy ellers klare å finansiere en drøm.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En mann som la ut på havet alene i en alder av 17 år får min repsekt ihvert fall når det gjelder å gripe dagen og mulighetene.

Det at han i den perioden har lagt seg til en alternativ tolkning av hva som går ann og ikke går ann å gjøre i forhold til "the establishment" er vel ikke mye å undre seg over.

 

At han rasker isammen ett mannskap av "frie sjeler" som ikke er vant til å ta kommando fra andre gir god TV-underholdning :cool:

Link to post
Share on other sites

Det som nok provoserer mest i Norge er hvor enkelt de gjør det. Kjøper et vrak, pusser opp selv på 4 uker, og seiler gjennom passasjen. Andre kjøper/bygger spesialbåter til millioner, lastet til randen med alt unntatt helikopter. Så kjøper de alle tenkelige sikkerhetsløsninger, forsikringer og utstyr. Så trener og planlegger de et par år... setter opp en fancy skryteside på nettet og oppdaterer over Inmarsat hele tiden.

 

Må være inne i blåmyra irriterende å se at en sammenrasket gjeng gjøre det samme til 5% av kostnadene. Ødelegger jo heltestatusen til luksus-ekspedisjonene.

 

Har møtt Jarle og Alex engang om dette prosjektet, gutta er smarte som bare det. Litt gærne er de jo, liker vel å erte autoriteter.

 

Showdelen er for å det finansiert, tror dere noen ville sett på et program som het: "Sakte og helt ufarlig gjennom nordvest-passasjen"

Link to post
Share on other sites

Må være inne i blåmyra irriterende å se at en sammenrasket gjeng gjøre det samme til 5% av kostnadene. Ødelegger jo heltestatusen til luksus-ekspedisjonene.

Nei, det er ikke irriterende men tvilsomt.

Jeg tror ikke på det, så jeg må overbevises om at det er sant.

Hva gjorde de med båten i løpet av de 4 ukene?

Ikke vet jeg. Kanskje det ikke var så mye som måtte gjøres som man skapte intrykk av?

 

Hører gjerne detaljene om hva som ble gjort og hvem som gjorde det.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser ut som det burde vært laget en oldisversjon av serien. En med Erik Bye sin sjømannsvisa som intro, stillestående bilder av stillestående natur, hvor folk snakket saakte og tyydelig om gjennkjennbare ting.

 

Sef. ingen bannskap, drikking og annen ikkeformålstjenelig adferd.

 

En mer moralsk/etisk avbalansert tilnærming i rolig tempo. :lol:

---------------

Fra spøk til alvor, syns selv at det til tider er vel pubertalt, men det er vel det som har gjort hele konseptet til en suksess. Men det er klart, mannen begynner jo å bli voksen så vi får håpe på noen flere useriøse, men seriøse, men ikke pubertale reiser fremover. :lol:

 

På bunnlinja syns jeg beserkseriene har ett godt budskap. Ikke ta seg selv så veldig seriøst og høytidelig, og at de fleste av oss antagelig er i posisjon til å gjennomføre våre drømmer uten at det står på penger og materielle verdier.

 

Herlig å se seilere i oljetøy og ullklær i stedet for offshoredresser og spesialutstyr til titusener.

Link to post
Share on other sites

Det var et par karer som gjorde noe like dust i fjor; tok Windy Grand Mistralen sin fra Oslo til nordkysten av Svalbard. Til iskanten. Hadde litt lite mannskap så de rekrutterte ei godt voksen dame på kaia i Tromsø såvidt jeg husker... Bunkret på Jan Mayen fra fat.

 

Synes det var ganske tøft gjort. Disse hadde forberedt seg, store tanker, overlevingsdrakter etc men originalt valg av båt for den turen. De hadde vel KAD 300 tror jeg...

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke irriterende men tvilsomt.

Jeg tror ikke på det, så jeg må overbevises om at det er sant.

Hva gjorde de med båten i løpet av de 4 ukene?

Ikke vet jeg. Kanskje det ikke var så mye som måtte gjøres som man skapte intrykk av?

 

Hører gjerne detaljene om hva som ble gjort og hvem som gjorde det.

 

 

Du får ta kontakt med dem og spørre, Jarle har sikkert mail.

Link to post
Share on other sites

Loggen ligger her

 

"They began the adventure with a lot of hard work in a rat infested ship of steel. The former owner had abandoned the ship so her new crew did everything from cleaning, rebuilding the interior, rustkilling, grinding, welding, rigging, sailmaking, and off coarse PIMPING the ship before the world adventure."

 

"After a month working, painting, drinking, fighting and partying the boat took shape from a abandoned ship to a killer expeditionvessel."

Link to post
Share on other sites

rettigheter i polarområdene,

 

Rettigehter i polarområdene?? Hvilke rettigheter? Fordi det er på 68 grader nord gjelder da vanlige regler om immigrasjonskontrol. Eller mener du det opphører nord for polarsirkelen? Betyr det at det fritt for alle kriminelle utlendinger som vi har utvist fra Sør-Norge å komme til Nord-Norge? Eller stiller du spørsmålstegn ved Canadas suverinitet over King Wiliam Island (Gjøa Havn) og Victoria Island (Camebridge bay)? På hvilket grunnlag?

 

Man må gjerne være bajas og få folk til å se på seg, det er da kjent fra Big Brother m.fl. Men hele dette tullet med å seile inn uten tillatelse, ha politiet etter seg, sette av folk på land etc. høres jo mistenkelig kjent ut. Det er jo samme oppskrift som på Svalbard. En stund tenkte jeg sat hvor smart er det egentlig å være illegalt i et land når du til de grader går inn for å stikke deg ut. Men det er selvsagt en del av konseptet at de skulle få politietette rseg. Å bevisst begå lovbrudd for å lage TV er nå over streken min ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Rettigehter i polarområdene?? Hvilke rettigheter? Fordi det er på 68 grader nord gjelder da vanlige regler om immigrasjonskontrol. Eller mener du det opphører nord for polarsirkelen? Betyr det at det fritt for alle kriminelle utlendinger som vi har utvist fra Sør-Norge å komme til Nord-Norge? Eller stiller du spørsmålstegn ved Canadas suverinitet over King Wiliam Island (Gjøa Havn) og Victoria Island (Camebridge bay)? På hvilket grunnlag?

 

Jeg stiller ikke spørsmålstegn ved noe som helst, det er det du som gjør :wink:

 

 

Det jeg referer til er hans syn på annektering av land. Jarle hevder at områder rundt King William Island (husker ikke helt hvor) burde tilhøre Norge og ikke Canada. Dette fordi vi oppdaget/var der først (ref. sydpolen). For meg er dette et artig poeng, ikke noe mer....jussen interreserer meg ikke, jeg er ingeniør jeg..... :confused: ...dessuten var vel eskimoene der først.

Link to post
Share on other sites

Så på Troels Kløvedal`s seileropplevelser i Indonesia med båten "Nordkaperen" på NRK 2. Virkelig lærerikt og flott program. En ganske annen kvalitet over dette enn Berserkgjengen, både når det gjelder Kløvedal`s formidlingsevne og historiekunnskap, og et ungt, sprekt mannskap uten "pynt" på hele kroppen.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Det jeg referer til er hans syn på annektering av land. Jarle hevder at områder rundt King William Island (husker ikke helt hvor) burde tilhøre Norge og ikke Canada. Dette fordi vi oppdaget/var der først (ref. sydpolen).

 

Ja det er jo riktig intelligent. Du kan jo prøvde den approachen neste gang du skal inn i USA: Nordmenn var her først så mitt syn er at dette landet er Norsk så jeg driter i deres immigrasjonskontroll. Indianere sier du?

 

Han har selvsagt ikke noe seriøst syn på dette, hans motiv er å skape blest om sitt Berserk-konsept så han kan tjene penger på de gjennom divere fordrag, bok, tv-serie, snart kommer det vel Berserk-dokker og luer? :lol:

 

For å få omtale må han ha med seg en profilert kjendis og/eller få omtale p.g.a. arrestasjon. At man så kler det hele i et slags "polarhistorie", Amundsen og annektering av land kunne jo selvsagt vært en morsom selvironisk vri som de umulig kan mene alvorlig. Noe annet blir jo bare pompøst og kvalmt. Som sagt er det også litt komisk at han på beroper seg at passasjen er internasjonalt farvann --- og så blir de arrestert på land.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...