Jump to content

Berserk, Så dere tv programmet om ny ekspedisjon?


SandAnker

Recommended Posts

Etter tredje episode så må jeg si at serien har tatt seg krafitg opp, har akkurat sett episodene 2 og 3... Dette er og blir meget fin underholdning etter mitt syn.. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

må si han virket veldig reflektert i sitt syn på mennesker.

Ja, han er tydeligvis ikke bare en gal fyr som tar med de eneste som vil.

Han velger mannskap som sliter med dårlige opplevelser og gjerninger for å gi dem en ny mulighet til å oppleve noe annet :flag:

 

Jeg får mer og mer sansen for den fyren... :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Som reality-tv er det artig og de får lagt in en del voksenopplæring om historie også, men noe forbilde for andre sjøfolk kan de vel neppe være (???)

 

For et par serier siden dro de på lykke å fromme en bitte liten seilbåt ved Svalbard......det er vel bare flaks at de overlvde til neste serie ??

 

Befriende spontant og bekymringsfritt, men både når det gjelder utstyrets tekniske stand og annet virker det ganske vilt.

 

Årets båt er mye større og mer solid, men med tildels underbemanning (2 mann blandt isfjell) fuskende motor, tilfeldige matrasjoner med diselsmak osv er vel ikke dette akkurat pensum på båtførerprøven....

 

Selv våger meg ikke lenger ut enn at jeg ser fastland fra skjærgårdjeepen, men hva synes dere som er vant havseilas om seriens befriende holdning at det ornder seg nok....????

Link to post
Share on other sites

Jarle er ikke redd for å dø. Fykt er menneskenes værste fiende. Måten han overvinner frykten på inspirerer meg :yesnod:

Nå er mye utstyr kraftig oppskrytt på dette forumet synes jeg. Folk har overlevd uten elektoniske hjelpemidler og annet moderne utstyr i tusenvis av år.

 

Les boken til Joshua Slocum som var første mann rundt jorden alene. Det farligste han opplevde var en oppsynsmann som falt med hode oppi en tønne med vann han hadde på dekk. Folk i dag er for redde for alt. En barneskole i mitt nabolag måtte sage ned alle trær i skolegården fordi en 10 åring datt ned og brakk armen! Samfunnet utvikler seg i en tragisk retning :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Gutta er reflekterte. Har hatt møter med både Alex og Jarle i forbindelse med "Berserk" ekspedisjonene. De har også hatt jobb underveis for Universitetet i Tromsø.

De lånte litt utstyr i fobindelse med ekspedisjonene tidligere. Det skulle ikke være "kommerst".

 

Alex er forøvrig gammel NM mester i seiling.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er etter mitt syn rimelig opplagt at man må ha et åpent sinn for å like slike tv program... er man derimot fordomsfull så har jeg full foråselse for at slike program gjerne kan oppfattes som dårlige. Da bør man etter mitt syn la være å se på slike serier siden en åpenbart ikke liker det man ser... Så kan de av oss som synes dette er underholdene kose oss med slike serier...

 

Ser frem til neste episode legges ut på nett-tv... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var på et foredrag med Jarle og Alex om forrige tur med Berserk. Inntrykket var (som andre som har snakket med dem her inne forsterker) at de rent sjømannsmessig har bedre kontroll enn det TV-serien gir inntrykk av. Konfliktene med ordensmakten syntes imidlertid være hakket værre enn hva NRK viste....

Klipping og redigering farger nok TV-serien noe.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har sett alle episodene av tidligere Berserk-sesonger og har lest boka om Nordvestpassasjen. Det virker som Andhøy er en svært fornuftig fyr som tar korrekte beslutninger. Han er ikke redd for å si ifra dersom mannskapet oppfører seg dårlig, og han støtter opp dersom de får problemer (i første Berserk-sesong tok han f.eks. opp lån på over 200.000 med sikkerhet i båten for å hjelpe Alex ut av en gjeldskrise).

 

At han vet hva han driver med som seilbåtkaptein både når det gjelder sikkerhet og navigasjon, er jeg ikke i tvil om. Og at de stadig er på kant med loven får man en viss forståelse for dersom man leser bakgrunnen for at de velger å bryte loven. Alt i alt er de nok bare snille gutter som stadig blir misforstått pga lurvete utseende og oppførsel. Jeg er forøvrig ikke i tvil om at de har det mer moro enn de som flotter seg i luksusbåter til flere millioner med alt slags navigasjons- og sikkerhetsutstyr og "følger boka" hele veien.

Link to post
Share on other sites

Det er er hyggelig at disse spontane og frie sjømenn blir tiljublet her på forumet hvor mange ellers er mer opptatt av formynderstaten skal plage alt og alle.......

 

Har desverre på følelsen av at bersjekt-gjengen ville fått en særs utrivelig ferie hvis de la ferien til norske naturhavner.....da ville alle Narvestadenene klaget på nattestøy.....og hvis de hypotetisk havarerte ville alle bedreviterne spammet forumet med kommentarer om mangelfull planlegging, utstyr eller sjømannskap.

 

Disse frie sjømenn har tidliger forsøkt norske teritoriet og da ble en av dem jaktet på av den norske formynderstaten fordi han hadde pratet med en isbjørn på Svalbard...... hvis jeg husker rett.

 

De norske vikinger som er Bersektgjengens forbilder passer neppe med den lave takhøyden det er langs norskekysten skapt av statens regler og overvåking og mange sure belærende båtfolk.....

 

Selv har jeg et ambvivalent forhold....jeg beundrer deres spontanitet og bekymringsfrie liv.......samtidig som jeg vel synes de ved enkelte grep kunne redusert risikoen uten at det hadde spolert båtgleden eller reiseruten.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke målet deres og være "main-stream" men gjøre det på sin måte,

og om det er en rølpe gjeng... tja har dere sett dere litt om på øyene rundt omkring i sommer sesongen,

har sett tilsvarende rølp der, og der er det i tillegg småbarnsfamilier som kan lige i båten ved siden av mens 50-60 åringene snubler rundt båtene....

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...