Jump to content

Jubeldag for frikjent (båt)politimann.


oslofjord

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg er godt på hils med han Terje. Visste ikke at det var han før jeg leste det i avisa i dag. Oppfatter han som en stødig kar. Poenget i saken var vel hva man skal kunne kreve av aktsomhet ved navigering i mørke før man er så uaktsom at det er straffbart.

 

Jeg visste ikke at han var polti heller jeg da - vi har kontakt på en helt annen del av livet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Formoder retten har har sine grunner til å frikjenne mannen... Jeg kjenner ikke saken fra annet enn media så jeg kan ikke uttale meg om konkret saken..... Men de latterlige leserinnleggene fra persone som ikke har hverken baller eller ryggrad nok til å signere med fullt navn men gjemmer sek nick tar jeg ikke særlig seriøst..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke se at "Sydvesten" hadde noen innlegg i Fredrikstad blad om denne saken, men mulig det for alt jeg vet... Er sikkert flere enn meg som bruker dette nicket rundt forbi... Her på forumet er jeg selvsagt fullt ut identifiserbar for de som ønsker det... Har overhodet ikke noe å skjule i motsetning til andre som kommenterer mine innlegg anonymt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

det er vel du som er peter pan sydvesten? :lol:

uansett burde fjotten godtatt boten . det er snakk om en symbolsk bot på 5000 kr . hadde han blitt dømt til fengsel eller værre , kan jeg se poeng i å anke , men herregud jeg hadde mye heller betalt 5 lapper ,enn å måtte møte 2 ganger i retten , og havnet i avisen for min feilvurdering på sjøen.. og maqn burde få bøter, når man setter andres liv i fare som i dette tilfellet.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner vi vel denne saken bare fra media, og vi vet vel alle hvor objektive media pleier å være. Det blir helt feil å gjøre seg opp en mening basert på det som fremkommer i avisen. Avisen skriver det de lyster..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke se at "Sydvesten" hadde noen innlegg i Fredrikstad blad om denne saken, men mulig det for alt jeg vet... Er sikkert flere enn meg som bruker dette nicket rundt forbi... Her på forumet er jeg selvsagt fullt ut identifiserbar for de som ønsker det... Har overhodet ikke noe å skjule i motsetning til andre som kommenterer mine innlegg anonymt..

Poenget mitt var bare det at jeg ikke ser den store forskjellen vedr. anonymitet her inne på BP og i Fredrikstas Blad, og for meg blir "Petter Pan" i den avisdebatten det samme som "Sydvesten" her inne. Mente derfor at dette var litt som å kaste sten i glasshus.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke saken og har ikke engang tenkt til å sette meg særlig inn i den for det formoder jeg at rettsapparatet har gjort og at de har kommet frem til en riktig avgjørelse! At ekspertene her kanskje kommer frem til en annen avgjørelse enn retten anser jeg ikke som noen bombe!

Forøvrig er det vel ikke annet enn en demokratisk rett å få sin sak prøvet for retten og denne retten gjelder, så vidt jeg vet, uavhengig av alder, kjønn eller yrke, og her har han vel sågar gjort det "riktige" siden han ble frikjent? :confused:

Og hva latterlige innlegg fra anonyme nicker angår så er vel det et velkjent fenomen også på dette forumet, etter mitt syn, men sånt gidder jeg irkelig ikke å la meg irritere over, ser heller det humoristiske (og til tider latterlige) i det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva skjedde i styrhuset før grunnstøtingen ? Ble det en vanskelig situasjon hvor politimennene måtte ta vekk konsentrasjonen fra selve navigeringen ?

Den arresterte ombord var nær ved å bli en drapsmann ved sine handlinger og var trolig ustabil.

 

Har man vært utsatt for rystende hendelser er det vanlig at man ikke skal forsette utøvelse av sikkerhetsarbeid.

 

 

Skal bussjaføren passe en arrestant samtidig som han/hun kjører bussen eller en flykaptein ha en arrestant i cocpiten kan det ta vekk konsentrasjonen å føre til alvorlige ulykker.

 

Frifinnelsen kan ha sin riktighet.

Link to post
Share on other sites

Frifinnelsen kan ha sin riktighet.

 

"Kan" ha sin riktighet? Mannen er frikjent av norsk rett, hva vet du som eventuelt skulle bety at retten har gjort en feil, eller vil du underkjenne rettens kompetanse eller autoritet/rett til å dømme i saken? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er fullt tenkbart at norsk rettsvesen har gjort noe dumt. Det har skjedd før. Det er også helt greit å kritisere retten, det hører med til rettighetene i et demokratisk samfunn.

 

Men så langt jeg kan begripe har retten blitt informert om ulykken via vitneavhør og andre beviser. Det er ingen i dette forum som har påstått at de var i retten eller har satt seg spesielt grundig inn i saken.

 

Da snakker vi ikke lenger om vederheftig kritikk. Da er det bare prat og synsing. Det har muligens en viss underholdningsverdi.

 

Å skylde på media og aviser er jo like smart når man ikke er i stand til å påvise noe som helst galt. Men en hobby skal man jo ha.

Link to post
Share on other sites

Betyr det at vanlige båtfolk som ble bøtelagt sist sommer ( og godtok boten) ikke kan gå løs på ny båtsesong med med hevet hode ?????

Det tror jeg ikke det betyr... men vanlige båtfplk som blir bøtelagt er ikke utsatt for kritikk og skittslenging av medlem(mer) på baatplassen eller leserinnlegg i aviser og deretter blir utsatt for mere eller mindre anomyme "saklige" kommentarer i en avisblogg fra enkelte som åpenbart er i konstant oposisjon mot myndighetene... I tillegg så er det enkelte som i tillegg forkuserer på slike etter mitt syn usaklige leserinnlegg som en viktig del av innlegget i avisen.... Så ja jeg skjønner at politibetjenten mener han kan gå med hevet hode... men jeg er ikke sikker på om mobben her eller der vil la han være i fred....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser jo forholdsvis ukomplisert ut på kartutsnittet å komme seg helskinnet ut der i mørket for en erfaren båtmann. Må vel her ha tatt feil av rød og hvit sektor som trygg? Det står også at de kjørte "ikke så fort", og det er jo et vidt begrep. For meg som stort sett ferdes i snekkefart, er "ikke så fort" under 1 knop i urent/ukjent farvann. Mens jeg har snakket med folk som står på grunn, som har normal marsjfart mellom 15 og 30 knop, som heller ikke kjørte "så fort" da det smalt. Bare 6-7knop :eek:. Vet ikke hva fart som skal til for å skade en Targa slik, men han er frikjent, så da er vel ikke farten funnet uaktsom høy. Når man ser hvor mye rart vi fritidsbåtskippere gjør av feil, så er det vel kanskje mange som skulle hatt en "uaktsom" dom om denne mannen skulle fått det. Men frifinnelsen betyr ikke at han ikke har gjort ei skikkelig blemme her, så hvis ikke det har vært årsaker som har forstyrret skipperen veldig, synes jeg det er en slett navigasjonsjobb som er gjort her.

Link to post
Share on other sites

Rettens vurdering får man godta, men det er pussig at en fillesak som dette kom "gjennom nåløyet" og ble tillatt fremmet for lagmansretten. Det spørsmålet er betydelig mer interessant enn om båtføreren var uaktsom eller ikke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

"Kan" ha sin riktighet? Mannen er frikjent av norsk rett, hva vet du som eventuelt skulle bety at retten har gjort en feil, eller vil du underkjenne rettens kompetanse eller autoritet/rett til å dømme i saken?
,,

 

Svært mange dommere, advokater og politifolk er medlemmer av losjen . Man kan jo ikke garantere for hva frimurere blir enige om på klubblokalet en sen høstrkveld i blafret av stearinlysene. De har et brorskap som forplikter. Den muligheten burde du forstå Mouche og ikke slenge ut at du har full tillitt til advokater, dommere eller politi.

 

 

 

http://www.tv2nyhetene.no/prosjekt/frimure...tilling/advokat

 

http://www.tv2nyhetene.no/prosjekt/frimurer/

 

http://www.tv2nyhetene.no/prosjekt/frimure...g/politibetjent

 

http://www.tv2nyhetene.no/prosjekt/frimure...tiforstebetjent

 

http://www.tv2nyhetene.no/prosjekt/frimure...litioverbetjent

 

http://www.tv2nyhetene.no/prosjekt/frimure...illing/lensmann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...