Jump to content

Jubeldag for frikjent (båt)politimann.


oslofjord

Recommended Posts

Kan det være at dette er sjøpolitiets måte å tildele arrestanten det man på landejorda kaller en "vaffel" :cool:

 

(til dere som ikke har hørt uttrykket, arrestanter med håndjern som slår seg krakilske kan man tildele en "vaffel" ved å bråbremse med politi-bilen. Arrestanten stoppes av gitteret bak forsetene, og ansiktet får ett lett gjenkjennelig mønster... brukes med forsiktighet.. :wink: )

Link to post
Share on other sites

Enda mer forvirret!

Overettene er vel Børholmen og Saueholmen.

Hva har de med jernstanga vest for Homlungen å gjøre.

 

Overettlyktene viser leia på rett side (sør) av jernstanga og nord av den grønne bøya innafor.

 

Dersom føreren trodde han gikk på overettene da han traff jernstanga - bør staten anke!

Redigert etter å ha tenkt meg om.

Karakteristikkene på Homlungen og Børholmen er den samme Oc 6 .

 

Men Børholmen skal være overett med Sauholmen som har en annen karakteristikk (Oc(3) 10s), og ved jernstanga ser man nesten ikke Homlungen, som er bare 3 kbl unna og mye høyere opp enn Børholmen.

Den blanke sektoren vestover fra Homlungen skal lede fartøyer sør for Trestenane og trygt nord for Mefjordboen ved Torbjørnskjær (det er en slik der også :smiley: ), og er ikke for navigering gjennom Lauersvelgen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Man må kunne diskutere årsak til sammenstøt uten å bli kalt for mobb.

Om mine venner går på en stake så vil jeg selvsagt finne ut hva som var så farlig i dette området, kanskje jeg kan ta lærdom av det hele? At båten ble skadet kommer i annen rekke, årsaken til hendelsen er likevel interessant. Jeg oppfordrer de av dere som ikke tåler at man diskuterer uhell på sjøen til å la være å lese.

Hva som foregår inne i rettslokale derimot kan man kanskje la være å spekulere i, off topic etter mitt syn...

Link to post
Share on other sites

Man må kunne diskutere årsak til sammenstøt........
Det er også dette mandat som Statens Havarikommisjon for Transport (http://www.aibn.no/) har for sine granskninger, nemlig å finne årsaksforholdene til ulykker.

 

politibaatulykke.jpg

 

Dette bildet er hentet fra et innlegg lenger oppe i tråden. Jeg synes det er vanskelig å se detaljene godt nok på dette kartet og skal sjekke på et annet kart, forhåpentligvis senere i dag. Jeg sakser litt fra avisens beskrivelse av hendelsen:

Etter å ha levert ........, skulle politibåten etter planen gå sørover, runde Homlungen fyr, og deretter gå vestover......Båten traff en jernstang som merker et skvalpeskjær..... Jernstangen politibåten traff er merket med røde reflekser og står på et skvalpeskjær sør for Sjursholmen og rett vest for Homlungen, ...........bekrefter på generelt grunnlag at hvit sektor vest for Homlungen fyr er farlig område: – Du skal ikke ligge i hvit sektor, da går du på skvalpeskjæret [uthevet av meg]. Dersom du går i leia vestover har du to andre fyr overrett bak deg og rødt lys fra Homlungen, fastslår den erfarne skipperen på redningsskøyta Odd Fellow.

Jeg synes dette høres litt komplisert ut. Er det noen lokalkjente som kan beskrive dette nærmere? Synes forøvrig at denne seilasen passer godt som oppgave til D5L :crazy: .

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke komplisert i det hele tatt. En hvit sektor er trygg bare innenfor et avgrenset område. Det kan med andre ord ligge hindringer i form av skvalpeskjær, grunner, jernstaker osv. innenfor hvit sektor. Men man må bruke sjøkartet uansett når man seiler etter fyrlykter, og ellers, og ikke seile ukritisk i hvit sektor.

 

Slik jeg leser sjøkartet, er den hvite sektoren fra Holmlungen lykt(Oc 6s) ment for trygg seilas mellom den grønne flytestaken på Mefjordbåen(10 m, et stykke vestover) og Trestene lykt(Fl(2) 10s) med Racon(T). Jeg ser at JanT også har kommet frem til dette. For å gå klar den omtalte jernstaken v/Lauersvelgen som politibåten traff, er det en overrett man kan bruke. Ved mørkeseilas i trangt farvann, bør man etter min mening også benytte radar da den kan vise både andre fartøy og navigasjonshindringer, forutsatt at den fungerer og er riktig innstilt. Radar gjør man dessuten i stand til å plassere fartøyet "på rett side i leden" i forhold til andre fartøy, ref. regel 9 i sjøveisreglene. I tillegg er kartplotter/kartmaskin et ypperlig hjelpemiddel for å unngå feilnavigering, i tillegg til lyskaster når det blir svært trangt, såfremt man ikke blender andre fartøy.

 

Kartutsnitt v/Homlungen fyrlykt. Trykk F5 for oppdatering av kartutsnittet, og zoom inn/ut som nødvendig!

Link to post
Share on other sites

Hva er riktig og hva har så flytta seg - stanga eller fyret?

Eller er ett av kartene feil? Jeg tror mest på det. Hvorfra var ditt kartutsnitt hentet, 2nd Trikkern? Mange "kartplotter-kart", i alle fall i tidligere tider, ble jo "tegnet" manuelt basert på papirkartene (ofte utført i Øst-Europa pga. billig arbeidskraft, har jeg blitt fortalt - uten at det er vesentlig i denne sammenheng). Jeg har funnet flere feil på mine tidlige C-Map-brikker, feil jeg har meldt fra om, og som så har blitt rettet i nyere versjoner.

 

Kan ditt kartutsnitt være basert på noe som er manuelt tegnet? I så fall er kanskje en slik mulig feil som nevnt over forklaringen?

 

R.

Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke oppdaterte og offisielle sjøkart for dette området, hverken i papirform eller i elektronisk utgave. Men i den elektroniske kartcellen i Livechart som jeg bruker i SeaPro 3000 Lite, ligger den omtalte jernstaken omtrent midt i den hvite sektoren fra Holmlungen. Livechart er ikke oppdaterte og offisielle sjøkart for navigasjon, men er basert på samme rådata som til ENC - Electronic Navigational Chart. ENC er oppdaterte og offisielle elektroniske sjøkart for navigasjon. Kartcellen er oppdatert i henhold til Efs 15.11.2006. Man må likevel studere kart som er oppdaterte i henhold til Efs for den datoen hvor politibåten hadde sitt sammenstøt med jernstaken dersom man skal analysere årsaken til ulykken.

Link to post
Share on other sites

Det er et gammet C-Map kart. Men, hvis det kartet er feil, hvorfor er stanga i hvit sektor?

Jeg vet at man ikke skal følge hvit sektor blindt, og det ser man et eksempel på lenger vest i samme sektor. Medfjordbåen (Nei, ikke den ved Bastø, men nord for Torbjørnskjær) ligger i den hvite sektoren også. Ellers er det "fritt vann" i både grønn og rød sektor helt til man kommer til den famøse stanga. Der viser den hvite sektoren en led mellom stanga i syd og ei grunne i nord.

Link to post
Share on other sites

Det er et gammet C-Map kart. Men, hvis det kartet er feil, hvorfor er stanga i hvit sektor?

Jeg vet at man ikke skal følge hvit sektor blindt, og det ser man et eksempel på lenger vest i samme sektor. Medfjordbåen (Nei, ikke den ved Bastø, men nord for Torbjørnskjær) ligger i den hvite sektoren også.

 

Hvorfor gjør man dette mer komplisert enn det er? Dersom du leser blant annet mitt og JanT sitt innlegg lenger oppe i tråden, vil du få svar på spørsmålene dine. Studerer du kartutsnittet jeg linket til, ser du at den hvite sektoren fra Holmlungen ikke er ment for seilas gjennom Lauersvelgen. For denne delen av seilasen er det en overrett du kan bruke. Kartutsnittet viser også at hvit sektor fra Holmlungen er ment å gi trygg seilas mellom den grønne flytestaken på Mefjordbåen(10 m, et stykke vestover) og Trestene lykt(Fl(2) 10s) med Racon(T). Men jeg vet ikke når kartet i utsnittet fra Kystverket er produsert. Likevel er jeg overbevist om at kartutsnittet ditt fra C-map er feil, især om det er gammelt, som du selv sier.

 

Denne tråden aktualiserer igjen viktigheten av å seile etter oppdaterte og offisielle sjøkart, og holde seg oppdatert ved hjelp av Efs, enten de er snakk om papirkart eller elektroniske sjøkart.

 

Kanskje noen som har oppdaterte og offisielle sjøkart kan sjekke hvordan det ser ut i det aktuelle området i dag? Og kanskje har noen muligheten til å undersøke hvordan det så ut i kartet på ulykkesdagen?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjøre det komplisert?

A: For å lære.

B: Fordi jeg overså JanT sin kommentar om Mefjordbåen.

C: Fordi gamle kart i dette område har mer enn en feil. Viser den grønne staken ved Medfjorden i hvit sektor fra Holmungen :eek:

D: fordi gamle hjerner lett låser seg i et spor og må få korrigeringen inn med teskjeer.

E: Men mest av alt. Jeg er vant til å ha rett, og det er litt av en overgang.

Link to post
Share on other sites

Jeg legger meg på samme argumentasjonsnivå som 2nd Trikker'n.

 

homlungen.jpg

 

Dette kartet har jeg ombord. Vanligvis bruker jeg mye tid til å planlegge detaljer ved seilasen. Dette kartutsnittet er spesielt idet kartprodusent har stiplet anbefalt seilas. Dette vil for meg alltid være retningsgivende for seilasen, muligvis fordi jeg er vant med å følge retningsgivende seilasruter på vestkysten av Sverige. Jeg skal ikke dermed være så arrogant å si at jeg ikke hadde seilt på staken vi snakker om i denne tråden.

 

Det er klart at Capitaine har rett: "Dette er ikke komplisert i det hele tatt".

 

Mitt standpunkt er imidlertid at en slik holdning som Capitaine uttrykker i dette sitatet ikke er særlig egnet til å stimulere til læring.

 

Jeg gjør mange feil til sjøss, svært mange feil. Sikkert mange hver eneste dag jeg seiler lengre distanser. Stort sett har jeg flaks. Det er viktig å ha flaks når man seiler. Det er vanskelig å navigere. Det tar lang tid å lære å lese kart slik at man ser at hovedlykter gir andre navigasjonssignaler i forhold til lokale lykter. For meg er det komplisert å navigere - derfor bruker jeg mye tid på denne aktivteten. Desverre er hodet mitt slik.

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager dersom jeg har uttrykt meg slik at jeg ikke stimulerer til læring. Jeg har i mange tråder fremhevet at det er menneskelig å feile. Det er noe vi må leve med. Nærmest uansett hva man driver med, så innebærer det en viss risiko. Men man kan redusere risikoen.

 

Poenget mitt er at man ikke bare kan seile i en hvit sektor av en lykt og så tro at man er trygg. En hvit lyktesektor er bare trygg innenfor et begrenset geografisk område, slik som i dette tilfellet. Har man eksempelvis radar montert og påslått, hvilket jeg ikke vet om var tilfelle i denne saken, og man ser et ekko på radarskjermen komme rett mot seg som man mener ikke skal være der, selv om man er i hvit sektor av en lykt, ja da drar man sporenstreks i manøverhendelen slik at man får redusert eller stoppet farten. Man skal bruke flere kilder for posisjonsbestemmelse. Og som sagt, kartplotter/kartmaskin er fantastiske hjelpemidler. Lyskaster er også mer en enn kjekk ting å ha.

 

Er ikke overrettlinjen med på kartet ditt, roaldbj?

Link to post
Share on other sites

Ref. kartutsnittet i mitt tidligere innlegg. Der vises en smal hvit sektor mellom stanga og ei grunne. I Capitaine sitt er stanga midt i hvit sektor.

Hva er riktig og hva har så flytta seg - stanga eller fyret?

 

Det spiller ingen stor rolle i praksis.

(1) Så nær Homlungen som den jernstanga, og så lavt i forhold til lampa i fyret, kan man ikke se lyskilden i fyret, bare at lampehuset har lyset tent.

(2) Politibåten gikk vestover, altså med Homlungen aktenfor seg (og antakelig også så høyt over seg at fyret var skjult for båtføreren av hyttetaket). Det er overettlysene Sauholmen/Børholmen som han kunne ha sett bak seg, og Trestenene og Torbjørnskjær foran (og lanterna/lykta på Vidgrunnen).

Når jeg seiler/ferdes med båt vestover i Lauersvelgen på kvelden/natta, vil jeg ikke se etter lyset fra Homlungen, men etter overettlysene akterut. Og siden det både er grunne med stang på nordsiden og sørsiden av Lauersvelgen, så er det klokt å passe veldig på.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

[/b]homlungen.jpg

Dette kartet har jeg ombord. Vanligvis bruker jeg mye tid til å planlegge detaljer ved seilasen. Dette kartutsnittet er spesielt idet kartprodusent har stiplet anbefalt seilas.

 

Det som ikke er med på det kartutsnittet, er Ldg-linja fra Sauholmen/Børholmen; det var egentlig rart, for svenske kart har da ellers mange Ldg-linjer.

Men ledstrek for anbefalt led er en god ting å ha. Det har vi også hatt på de norske kartene, f eks mellom skjær og holmer i Skjærhallsfjorden mellom Kirkeøy og Sandøyene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

skjaerhalden2.jpg

 

 

Jeg har sett endel på forskjellige kart i dag.

Når det gjelder det digitale kartetet fra NV-digital NO1 er det etter mitt skjønn ikke noen markering av Ldg-linja fra Sauholmen/Børholmen.

Jeg ser at en overretter i forhold til Sauholmen og Børholmen gir klar seilas. Nå har jeg lært noe om dette farvannet.

Jeg tviler på at jeg hadde seilt i dette farvannet om natta med vår nåværende båt.

Link to post
Share on other sites

Hvis en studerer Norsk Fyrliste, så er stanga ikke nevnt i definisjon av fyrsektorer for Holmungen fyr (nr 005500) Kan det være at stanga er satt opp etter at fyret ble satt opp ?

 

Utdrag fra Norsk Fyrliste for fyr nr. 005500 Holmungen :

 

fyrdef.jpg

holmungen.jpg

 

Enig med JanT at Kystverket har mye å lære av svenskene. Leading lights, merking av leder i kart, merking av fartsgrense osv.

 

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

skjaerhalden3.jpg

 

Jeg må innrømme at dette er et farvann jeg ikke ønsker å seile i om natta dersom det er kraftig sjø.

Jeg har studert dette området mye på kartet - men blir aldri bekvem med området.

Jeg skjønner at de som har hytte i området seiler svært trygt, men her er det endel utfordringer for meg som stikker 1.05 meter med to propeller.

Link to post
Share on other sites

skjaerhalden3.jpg

 

Jeg må innrømme at dette er et farvann jeg ikke ønsker å seile i om natta dersom det er kraftig sjø.

Jeg har studert dette området mye på kartet - men blir aldri bekvem med området.

 

Har gått her noen ganger i bekmørket . Man går på hvit sektor på Homlungen fyr . Når man nærmer seg Lauersvelgen kommer overrettmerkene til syne og man kan gå inn Lauersvelgen . Man går klar av skjær og staker. Kan ikke huske at dette var særlig problematisk

Link to post
Share on other sites

Har gått her noen ganger i bekmørket . Man går på hvit sektor på Homlungen fyr . Når man nærmer seg Lauersvelgen kommer overrettmerkene til syne og man kan gå inn Lauersvelgen . Man går klar av skjær og staker. Kan ikke huske at dette var særlig problematisk

Samme erfaring her. Fra et sted mellom Trestenane og Vidgrunnen (utløpet av Løperen) bytter du over til overettlysene. Egentlig kan man gå over til dem der hvor overettlysene krysser Homlungens hvite sektor.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...