Jump to content

97 meter langt lasteskip på grunn utenfor Fagerstrand


Dykker

Recommended Posts

Randfonn var ein skikkeleg båt den gongen, meiner at Møkster kjøpte den på byrjinga av -90 talet, gav han namnet Strilborg, malte halve båten blå og selde den vidare med god forteneste før vi fekk sukk for oss. Det var mange som håpa at Møkster skulle satse på skikkeleg tonnasje og ikkje berre dei utrangerte kvalbåtane, men det skulle gå nokre år før det vart tilfelle. Kvalbåtane heng med enno, om enn i mindre antal.

 

Er nok litt på sidelinja av denne tråden, men!!

AHTS Randfonn ble solgt til Solstad i begynnelsen på 90-tallet. Jeg ble med på kjøpet og båten ble da omdøpt til Nordmand Trym. Solstad hadde også kjøpt et av søsterskipene (Nordfond eller Solfond) som de solgte videre året etter!

 

Hvor ex Randfond befinner seg i dag er det jaggu meg ikke godt å si.

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

.....den kommer til å forsvinne det er sikkert!

 

 

Om du så skal ta den selv,si! A piece of cake.. for Hilmar 2 tenker jeg! :lol:

Hilmar har lovet at de store gutta skal få ta denne jobben. Han har tross alt skolegangen å ta hensyn til også.....

 

Jeg tipper han gjerne skulle vært med når skuta skal berges flott!

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I fall noen ikke har fått med seg dette(sakset fra kystverket.no i dag):

 

"Crete Cement": Starter heving over helgen

Planleggingen og forberedelsene for å heve "Crete Cement" er godt i gang. Planen er at hevingen starter mandag morgen.

1. desember var alle tanker, som det var mulig å komme til, tømt. To tanker som inneholder bunkersolje er uskadet og forseglet. Disse ligger godt beskyttet inne i fartøyet og vurderes å ikke utgjøre en stor risiko.

 

– Det er anslagsvis 70 kubikkmeter olje igjen i havaristen. Etter forseglingen er det svært liten sannsynlighet for at det skal oppstå større utslipp, og hevingen vil uansett foregå innenfor lensesystemene, opplyser Kystverkets operasjonsleder Stig Nordaas.

 

I løpet av helgen skal kranfartøyet "Uglen" være på plass ved Fagerstrand, der det skal rigge seg til ved havaristens akterende.

 

– I påvente av hevingsfartøyets ankomst er det gjennomført prøvetømming av maskinrommet. Denne testen var vellykket og viste minimalt tilsig, hvilket muliggjør den kommende heveoperasjonen. Oljevernberedskapen vil forsterkes fra og med søndag morgen. Man arbeider også med å snevre inn lensesystemene rundt havaristen for at "Uglen" skal kunne ligge utenfor lensene når heveoperasjonen pågår, forteller Nordaas.

 

Heving av "Crete Cement" er planlagt startet mandag morgen og planlagt avsluttet tirsdag kveld. Etter hevingen vil den sannsynligvis bli liggende noen dager inne i lensen under forberedelser til sleping. Den er deretter planlagt slept til Sjursøya for lossing av sement-lasten.

 

Kystverket arbeider parallellt med beredskapsplaner tilknyttet slepeoperasjonen som vil finne sted i etterkant av hevingen.

Link to post
Share on other sites

Leser i en annen avis idag at det stilles spørsmål ved hvorfor vannet rant så hurtig inn i skroget..

Det antydes at det var åpen ventiler og gjennomføringer mellom skottene.....

 

Her er kanskje noe vi kan ta tak i hos oss selv:

Har dere tette skott i båten?

Det var kanskje rimelig tett da båten ble levert fra båtbygger, men så har det kanskje blitt borret for både kabler og 2-3 tykke slanger for varmer/defroster....????

Var det gjennomtenkt hvor hullene er laget og er det tettet med fugemasse mellom? Mange båtbyggere har sørget for å lage muligheter for gjennomføringer etc. høyt oppe, mens andre igjen har ikke tenkt så mye over det og når hobby montøren kommer med en 90-100mm. hullsag da blir det ofte der han kommer til...

Kan ha avgjørende betydning hvis man får et hull f.eks. forut etter en grunnberøring.....vannet kan da kjapt renne gjennom hele skrogets lengde og fylle den opp....med katastrofalt resultat...

Det tar betydelig lengre tid hvis alt er tett og det må stige høyt før det renner over til neste rom i skroget... Denne tiden kan brukes til å tilkalle hjelp, sjøsette dinghy eller sågar kjøre båten opp på en egnet strand... med andre ord man kan kjøpe seg tid ved å tette alle gjennomføringene...

noen tanker...

Link to post
Share on other sites

Har dere tette skott i båten?

 

Ja, det har jeg.

Forpiggen er vanntett opp til køya.

Og akterplikten har vanntett skott.

 

Jeg mener at jeg kan håndtere et rorhavari eller en kollisjon med kontroll av vanninntrenging.

Jeg har luftet dette temaet før, men det ser ut til dette blir for dyrt etter ekspertenes mening.

Elektronikksuite til 150k ser ut til å være viktigere enn å hindre at båten synker.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor sank den?

Jeg har ikke sett filmen fra skadene før i dag, og ble litt overrasket.

Slik det ser ut for meg kunne disse hullene (lange og smale) vært tettet utenfra av etpar dykkere med madrasser fra nærmeste hus. Alternativt bør det være presenninger med innsydde spiler på rull tilgjengelig for slike situasjoner.

En slik rull kunne leveres med helikopter, toppen festes til rekka med passelig lange tau og slippes/trekkes ned over skaden.

Skal ikke så mye til for å begrense vannintregningen betraktelig.

Båten lå tross alt stabilt og tok inn vann i flere timer før den sank.

 

Finnes det ikke annen beredskap for å hindre at en båt synker enn noen pumper?

 

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Har dere tette skott i båten?

 

Jeg har. Båten har tette "tanker" både for- og akterut som er designet for å forhindre at den går ned selv om den skulle bli fyllt med vann eller gå rundt. I tankene forut har jeg valgt å sette inn inspeksjonsluker men disse er vanntette og er lukket så lenge båten er på vannet.

Disse flytetankene stjeler en del stuveplass ombord men det har jeg løst på andre måter. Jeg var i kontakt med fabrikken før jeg tok hull i tankene for å være sikker på at jeg ikke gjorde noe alvorlig galt.

 

Har en først tette skott ombord bør en så absolutt passe på at disse forblir tette, uansett båttype og størrelse.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Slik det ser ut for meg kunne disse hullene (lange og smale) vært tettet utenfra av etpar dykkere med madrasser fra nærmeste hus. Alternativt bør det være presenninger med innsydde spiler på rull tilgjengelig for slike situasjoner.

Når jeg var på MTB øvde vi på dette kanske ofte, hadde pressenning klar med en tamp i hvert hjørne, dro den ned forann baugen og bak til hullet. Vet ikke hvor enkelt dette er på en stor båt da...

Link to post
Share on other sites

I dag gikk jeg side om side med kranfartøyet Uglen som skal være med i løfteopperasjonen når havaristen skal heves ved Fagerstrand til uken. En stor koloss av et fartøy. Jeg gikk oppunder havaristen og mener at hun nå ligger noe dypere i vannet enn tidligere da jeg var der. Sist jeg var ved havaristen var samme dag hun ble satt på grunn ved Fagerstrand.

 

uglen.jpg

 

uglen_fra_akter.jpg

 

 

Gyltingen var på plass sammen med Oljevern-båten og en at annet hjelpefatøy samt noen lettbåter. Gyltingen gjorde klart for at løftefartøyet skal komme greit inntil havaristen og fjernet endel moringer for oljelensene rundt havaristen.

 

gyltingen_1.jpg

Skipper på Gyltingen i dag var ingen ringere enn Hilmar 2!!

:flag:

 

 

havaristen.jpg

 

havaristen_forrut3.jpg

Det var folk ombord på havaristen og klargjorde for løftet som skal starte allerede førstkommende uke.

 

havaristen_2.jpg

 

gyltingen_ved_havaristen.jpg

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...