Jump to content

Skrytebilder av trebåter


nedgård

Recommended Posts

Bare håper og ber om at denne utrolig flåtte båten får en verdig eier som ikke ødelegger den med et grusomt og firkantet overbygg.soeulven.jpg

Har selv vært og tatt den i øyesyn.En utrolig pen båt med et hav av plass under dekk.

Denne fortjener og bli tatt vare på siden det bare er produsert 6 stykker av disse.

Var på nippet til og kjøpe den,men lot fornuften seire.

Litt info: http://www.navalhistory.dk/english/TheShip...ulven(1967).htm

Ligger til salgs: http://www.blocket.se/stockholm/Husbat_i_f...tm?ca=3&w=3

 

Dette er altså gamle:P515 SØULVEN

 

Tenk for et syn når denne kom inn fjorden i meters dønninger i litt over 50 knop.

Redigert av TPBS-277 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er halvdekker fra Bure Båtbyggeri i Gressvik, Onsøy. Som enkelte andre båter fra søndre Østfold, f. eks. Spjærøykryssere, er den klinkbygget over vannlinjen og kravellbygget under. Jeg antar at Nedgårds båt som starter tråden har samme løsning.

 

Båt og motor er fra 1964. Den har en Sleipner diesel modell E, som yter 10 hk og veier 465 kg med utstyr! Dette var en ganske vanlig kombinasjon av båt og motor i yttere Oslofjord på den tiden.

 

Forøvrig synes jeg det ville være morsomt om det på "skrytetråden for trebåter" også ble lagt ut bilder av eller kommentert hva salgs motorer båtene har.

 

blaahvalenbestum.jpg

 

img_0790.jpg

 

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

Link to post
Share on other sites

""Jeg antar at Nedgårds båt som starter tråden har samme løsning.""

Min "Andungen" er faktisk klinkbygget hele veien. Litt uvanlig, til å være Hvalerbygg.

Brd. Adolfsen Båtbyggeri bygde trolig nesten bare henne med klinkbygg hele veien. De andre båtene jeg har sett derfra, er slette i bunnen ja.

 

Som "kjetil dahl" etterlyste; Motor :smiley:

Sitter en sabb 2g ombord, ikke særlig pen ser man. Men den er ute av båten i vinter, og i ferd med å blie veldig blå og fin på ny :flag:

Legg merke til innredningen, personlig så liker jeg den veldig godt!

Går nok ikke fram av bildet hvor fin den egentlig er...hekk.jpgsabb1.jpg

Link to post
Share on other sites

Anders_K, dine venners båt er nok en såkalt "Aasterne"

Det vil si en plattgatter konstruert av Bjarne Aas og bygget ved hans båtbyggeri på Isegran, Fredrikstad. En gang mellom 1940 og 1970???

Lett gjenkjennelige linjer, og med en Volvo b20 bensin ombord, er det ganske helt sikkert en Aasterne.

Link to post
Share on other sites

Legger ut bilder av båten til to venner av meg.

Opprinnelse på båten er ukjent, men vet den er fra 1937.

Motor er en volvo B20, tipper den går med 12-14 knop på full gass.

Men er mye men er bedre å kjøre sakte og cruise rundt :smiley:

Flott dame med patina og sjel... :yesnod:

Synd du ikke kjenner litt mer til historien bak denne båten.

Den har nok en flott historie. Fra den gangen det bare var de rike og bemiddlede som hadde mulighet til å skaffe seg et "lyst-fartøy"

Tenk å ha en båt - blott til lyst. Det var storslått det den gangen.

Link to post
Share on other sites

Anders_K, dine venners båt er nok en såkalt "Aasterne"

Det vil si en plattgatter konstruert av Bjarne Aas og bygget ved hans båtbyggeri på Isegran, Fredrikstad. En gang mellom 1940 og 1970???

Lett gjenkjennelige linjer, og med en Volvo b20 bensin ombord, er det ganske helt sikkert en Aasterne.

 

Takk for info. :smiley: Kan faktisk stemme når jeg tenker meg om at det kan minne om en "Aasterne". Skulle visst hvem som fikk båten bygget, men tror det vil ta lang tid å nøste opp i det.. Lurer og på hvlike motor den har hatt orginalt...

Link to post
Share on other sites

Flott dame med patina og sjel... :yesnod:

Synd du ikke kjenner litt mer til historien bak denne båten.

Den har nok en flott historie. Fra den gangen det bare var de rike og bemiddlede som hadde mulighet til å skaffe seg et "lyst-fartøy"

Tenk å ha en båt - blott til lyst. Det var storslått det den gangen.

 

Ja det er det. skulle likt å visst historien, men tar som sagt for lang tid å nøste opp i det.. regner med den var eksklusiv den gang den var ny :smiley:

Gleder meg til flere turer med den i sommer... :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...