Jump to content

Skrytebilder av trebåter


nedgård

Recommended Posts

Tuno II er en 22 fot bot bygget for kilenotfiske, bygget hos brødrene Sæther i Laksåvik på Hitra i 1967.

 

Den har en Sabb semidiesel 5-9 hk fra midten av femtitallet. Bildet er fra Oslo, men båten brukes på Gjeving i Tvedestrand.

 

Må forøvrig si båten til Killmeister og svoger var svært forseggjort. Blir det lye prosjektet likedan? Hvor i landet holder dere til?

 

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

 

 

tuno_ii_i_bestumkilen.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei:)

Et lite spørsmål ved siden av bildet:

Ved kjøpet av båten, fikk jeg svært dårlig med informasjon om

byggested/av hvem den er bygget osv. Motor er en Marna R1 fra

1958, lurer på om ikke båten er det også? Han sa det var en sørlandssnekke,

og det er vel riktig vil jeg tro? Alt av info belønnes med takk:)

 

06_1059575375.jpg

 

Furul

Link to post
Share on other sites

Ved kjøpet av båten, fikk jeg svært dårlig med informasjon om

byggested/av hvem den er bygget osv. Motor er en Marna R1 fra

1958, lurer på om ikke båten er det også? Han sa det var en sørlandssnekke,

og det er vel riktig vil jeg tro?

Begrepet "Sørlands snekke" blir jo ofte brukt om de fleste åpne skjerm snekkene. Men det fantes jo mange lokale båtbyggere på sørlandet som bygget slike snekker på 50 tallet.

 

Jeg er ingen ekspert på disse ulike båttypene, men hvis du kaller den en sørlands snekke, så har du sikkert dine ord i behold.

Men å si akkurat hvro på sørlandet den er bygget, det er ikke lett å si.

 

Hvist det finnes et kystlag i nærheten av der du bor, så vil du sikkert treffe noen av de gamle båtkarene der. Disse kjenner ofte historien til de lokale båtbyggerne.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Legger til et bilde av prosjektet mitt.

30 fot risørskøyte med gaffelrigg

Fullstendig oppbygging som jeg har holdt på med i 14 år..

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/img_1537.jpg

 

(Jeg fikk ikke opp bildet direkte...er flinkere med høvelen enn med tastaturet...)

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Svaap og velkommen til BP.

 

Dette prosjektet ditt virker jo mer en imponerende.

Tenk å ha tolmodighet til å holde på i såååååå lang tid.

 

Hadde vært kjempehyggelig om vi kunne få noen flere bilder og litt mer info omkring dette prosjektet ditt.

Vi er en del iherdige trebåt entusiaster her på BP. Mange av oss treffer du i trebåttråden. I den tråden vil du blit tatt i mot til stående applaus for det flotte arbeidet du har lagt ned.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig kommentar og velkomst..

 

Bor på indre østlandet, og her er det mindre maritim inspirasjon.

Spennende å kunne dele litt med andre, og ikke minst finne inspirasjon blandt likesinnende.

 

Jeg skal finne frem bilder og se om jeg mestrer å formidle dette gjennom forumet.

 

Bilde fra før jeg begynte med innredningen (ca 2 år siden)

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/img_1628.jpg

 

Jeg driver for tiden med å installere nye dekksbjelker (snart ferdig).

Dekket var det siste jeg ikke hadde skiftet, men det viste seg å ikke være helt bra, og bjelkene kunne jeg se var dårlige.

Godt å vite at det var en korrekt beslutning å skifte det ut.

(Hva er vel noen mnd ekstra når man alikevel har holdt på så lenge?)

 

Jeg har 8 meter lange Iroko planker liggende til tørk på loftet som skal høvles ned til 40mm tykkelse 65mm bredde.

Har også brede eikeplanker som jeg skal lage dollbord av.

 

De fleste bildene jeg har av nyere dato er tatt med mobiltelefon. Usikker på om det gir god nok kvalitet?

 

Hilsen Ole

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med kjøpet av RS Sandefjord.

Så henne i sommer på Isegran -flott skøyte.

Godt å vite at hun har fått verdige eiere med den kunnskapen dere har opparbeidet (har vært ofte innom hjemmesidene deres).

 

 

Båten min er påstått å være fra 1930, men Jeppe Juul Nielsen mener den er eldre, ettersom den har et svært smalt akterskip.

Hun var opprinnelig uten utvendig ballast, men når jeg skiftet kjølen og spantene ble kjølstokken øket i bredde (fra 10 cm til 35cm på det breieste). Så laget jeg en form for å smelte bly (3 tonn), og boltet denne under båten.

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/bilder_fra_jobbpc_050.jpg

 

Båten er ikke mer enn 3m bred, men stikker litt over 1,8m og med 3 tonn så langt nede blir hun nok stiv selv med litt vind.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg synes det så sånn ut på bildet og siden dette ikke var vanlig på Risørskøytene ble jeg litt nyskjerrig. Hvis den er der: er den påsatt i ettertid (slik som på Skjælø som også er en Risørskøyte med utenpåliggende kjøl i tillegg til innvendig ballast) eller kan det være en liten mulighet for at det er en CA?

Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjon og hyggelige kommentarer Svaap :smiley: Vi blir liksom bare mer og mer betatt av Sandefjord ettersom tiden går :blush:

 

Interessant med skøyta di og JJNs kommentar. Jeg synes hun så smalere ut enn Risørskøytene vanligvis er. (Til sammenligning så er Skjælø 10.4 m lang, 4.2 m bred og fra 1924) Hvor langt bak kjenner du historien hennes?

Nevnte JJN noe om mulighet for at det ikke skulle være en Risørskøyte?

 

Jeg synes hun ser fin og smekker ut fra bildene og det blir spennende å høre hvordan hun seiler når hun kommer på sjøen.

 

Du har gjort en fenomenal jobb med henne over lang tid og innredningen ser virkelig proff ut.

Link to post
Share on other sites

Båten er endret en del fra sitt opprinnelige (sikker til forergrelse for noen).

Den hadde i utgangspunktet ingen utvendig kjøl, men på 80-tallet ble det montert en utvendig blykjøl på ca 1500kg.

Denne fikk bare 4" bred anleggsflate mot kjølen, så jeg bestemte meg for å gjøre kjølen bredere når jeg først skulle skifte alt.

 

Baugprofilen er også endret til å bli mer underskåret i forskipet, samt at båten er mye dypere enn den opprinnelig var.

Bilde av ny forstevnsprofil:

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/bilde010.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/bilde087.jpg

 

Det er nok ikke en Colin Archer -ganske sikker på at det er en Risørskøyte.

Link to post
Share on other sites

Flott tralle du har til båten din woody.

Laget den selv?

 

Lurer på å lage en tralle til min sjølve også. Har en framaksel fra en lastebil jeg kunne brukt. :flag:

Du har vel ikke noe nær bilde av den som viser hvordan den er laget?

Jeg har dessverre ingen bilder av vogna, men det er en boggiaksling som det er lagt en tippramme fra en lastebil oppå. Så firkantrør på tvers det hvor støttene er. Skal modifisere de med saksjekker for å få de justerbare. Prøv å få tak i ei lita lastebilramme til å legge oppå aksla di, så er du langt på vei.

 

Foresten, nydelig båt du har, Woody! :D

Jeg kan vel bare drømme... En dag blir det vel min tur? :)

Takk for det. Det mangler mye på at den er ferdig enda (håndrekker osv.), men jeg har tatt overbygget, og nå er det skroget som står for tur.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...