Jump to content

Montering av landstrømsentral


ares

Recommended Posts

Jeg tror også at Ole Petter bløffer når han sier at dsb vurderer saken med lokalt jordplan. De gjør det, men ikke på den måten Ole Petter vil og at man skal forby denne glimrende løsningen.

 

Tvert i mot gjør de det motsatte. Man vurderer felles Europeisk løsning i stor skala for passasjerbåter og skip som ligger til kai. Interne dieseldrevne generatorer bidrar til et betydelig utslipp av forurensning og man ønsker en felles standard for hvordan dette kan løses rimelig og enkelt ved bruk av landstrøm. Og i slike saker er skilletrafo en absolutt umulighet gitt de effekter man prater om og kostnadene det ville medføre. Noe å tenke på Ole Petter? Lokalt jordplan som en sikker og godkjent standard løsning for hele Europa? 5-10 år ser man for seg at denne standardiseringsprosessen vil ta. Og det er ingen umulighet at så vil skje. Løsningen er jo dokumentert i liten skala og jeg kan ikke se noen umiddelbare hindringer for at den skal kunne brukes i stor skala også.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng Sandanker, for nye forskrifter har ikke tilbakevirkende kraft. Hvis du mener denne skriften er en forskift kan det kan lønne seg å ha en samsvarserklæring da El-sikkerhetsskriv 66 ble trykket lenge etter at krav om samsvarserklæring kom.

 

Gamle løsninger blir avviklet med naturlig avgang da man er pliktig til å følge nye forskrifter også når anlegget skal utbedres. Det er på denne måten systemet selv kan få hevet sikkerheten og kvitte seg med gamle synder. Det finnes unntak for når tilbakevirkende ikke gjelder, men da er det slike ting som at man etter 2002 ikke fikk lov til å drifte IT nett med jordfeil.

Da gjelder det nye kravet selv om IT nettet ble satt i drift før 2002.

Link to post
Share on other sites

disse diskusjonene mellom Ole Petter og Lotus har jeg veldig sans for.

 

Det kan gjerne advares sterkt mot å gjøre en installasjon av landstrøm selv, har men begrenset kunnskap om elektriske installasjoner er det livsfarlig å begynne å vevle med dette.

 

Men når det diskuteres slikt på et forum så sitter det allikevel en del folk og lurer på hvordan man kan gjøre dette på egen hånd, meg inkludert. Ihvertfall når skilletrafo er et problem på grunn av plassmangel på små båter. Og siden lokalt jordplan uten landtrømsjord ser ut til å være bedre enn lokalt jordplan med galvanisk skille, er det fristende siden man uansett ikke får noen samsvarserklæring på å få bort landstrømsjorden.

 

Er det derfor ikke en mangel dette. Ligger ikke bransjen litt etter her? Det vil være et fremskritt den dagen jeg kan ringe en skipselektriker å få utført denne løsningen med lokalt jordplan.

 

Hos meg ligger skøteledningen over rekka og inn til laderen og frostvakten. Landstrømsentralen er på plass men jeg kobler ikke på før.

 

1. jeg blir ferdig utdannet hobbyelektriker av høyeste rang :rolleyes:

2. jeg kan ringe en skipselektriker å få fikset dette.

Link to post
Share on other sites

disse diskusjonene mellom Ole Petter og Lotus har jeg veldig sans for.

 

1. jeg blir ferdig utdannet hobbyelektriker av høyeste rang

2. jeg kan ringe en skipselektriker å få fikset dette.

 

Jeg mener det er systemer på markedet som kan settes sammen av lekfolk etter 'lego-metoden'. Altså, man foretar ingen elektriske koblinger selv. Kommer ikke på navnet akkurat nå.... De leverer også ladestyringer etc.. Gubban, dette burde jeg huske.

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg disse diskusjonene ikke er så veldig givende for det er tross alt lite nytt i saken. For meg er dette mer et bransjespørsmål, og det er også derfor jeg er engasjert. Hva folk gjør med egen båt er skremmende til tider, men det er ikke mitt anliggende.

 

Det jeg tror de færreste tenker på er at båtplassen går i føringen for å avdekke ytterlighetene innen båteieres holdninger til strøm og regelverk, og at mennesker med ansvar for kontrollerende organer også har båt.

 

Jeg synes det er rart at noen går så langt som å påstå at løsningen er godkjent så lenge bransjen selv ikke har klart å få den kvantifisert, men dette tror jeg skyldes at man i kraft av anonymitet klarer å gjøre dette til en ”kostnadsbesparende prestisjesak” som treffer noen rett i lommeboka.

Link to post
Share on other sites

Det jeg tror de færreste tenker på er at båtplassen går i føringen for å avdekke ytterlighetene innen båteieres holdninger til strøm og regelverk, og at mennesker med ansvar for kontrollerende organer også har båt.

 

Jeg synes det er rart at noen går så langt som å påstå at løsningen er godkjent så lenge bransjen selv ikke har klart å få den kvantifisert, men dette tror jeg skyldes at man i kraft av anonymitet klarer å gjøre dette til en ”kostnadsbesparende prestisjesak” som treffer noen rett i lommeboka.

 

Dette som du skriver her skjønner jeg ikke meningen med. Hvis det er baatplassen.no du mener, så er dette et diskusjonsforum der man ikke behøver å være spesialist innen et området for hverken å spørre om råd, eller gi råd. Det er opp til den enkelte som søker informasjon å sile svarene. Dernest er det opp til den enkelte å sjekke om svarene samsvarer med eventuelt regelverk. slik må det være.

 

Når det eksempelvis gjelder systemet til Ladac, så mener jeg Ladac hevder at deres system er lovlig. Jeg har ikke sjekket utsagnet opp mot gjeldende regelverk. Det vil jeg gjøre den dagen jeg eventuelt bestemmer meg for å kjøpe et slikt system.

 

Når det gjelder lokalt jordplan, så er dette lovlig.

 

Når det gjelder forholdet med å dra om bord en kvalifisert skjøteledning og bruke denne på dobbeltisolert utstyr, så antar jeg at dette er lovlig, uten at jeg vet det med sikkerhet. Jeg sjekket en analog sak for noen år siden da det kom en el.kontrollør hjem til meg. Han skulle revidere hele el.anlegget i huset mitt, ut fra at han 'ikke likte det han så fordi jeg brukte skjøtekontakter på dataanlegget'. Kontrolløren måtte kaste inn håndklet, og e-verket beklage tildragelsen.

 

Når det gjelder trafo, så er dette helt sikkert best. Like bra som å kjøre et aggeregat. Jeg kommer ikke til å installere trafo med det første. Der Hulda ferdes er det saltvann. Og så lenge lokalt jordplan er lovlig, har jeg ikke noe problem med å benytte denne løsningen.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder forholdet med å dra om bord en kvalifisert skjøteledning og bruke denne på dobbeltisolert utstyr, så antar jeg at dette er lovlig, uten at jeg vet det med sikkerhet. Jeg sjekket en analog sak for noen år siden da det kom en el.kontrollør hjem til meg. Han skulle revidere hele el.anlegget i huset mitt, ut fra at han 'ikke likte det han så fordi jeg brukte skjøtekontakter på dataanlegget'. Kontrolløren måtte kaste inn håndklet, og e-verket beklage tildragelsen.

 

Nå er Skjøteledninger pr. definisjon ikke lov, hvis det benyttes som en fast instalasjon....

Link to post
Share on other sites

Ja dette med landstrøm og jording er ingen enkel sak. På de fleste båter vil det nokk fungere med lokal jording med en dynaplate. Men for min del kan jeg ikke bruke et slikt opplegg. Jeg har radiojord koblet til dynaplate bak på båten og jernkjølen disse er forbundet med et bredt kopperband. Denne jordingen er ikke koblet til motoren som her – i godset fordi jeg da får feilfunksjonalitet på en del utstyr når jeg bruker SSB senderen på enkelte frekvenser. Om jeg koblet 230V jord til dynaplaten og fikk en jordfeil i motorvarmeren ville jeg få spenning mellom motor (batteri) og omgivelsene. Av den grunn bruker jeg skilletrafo med flytende jord og lekkarsevarsler.

Link to post
Share on other sites

Poenget må uansett være å ha en godkjent innstalasjon m/tilhørende papirer. Og om det ene er bedre enn det andre får vi vel aldri helt svar på. Men fra neste sommer må dere uansett ha med "papirbunken" for å få kople dere til i f.eks. gjestehavnen i Tønsberg. Og så blir det kanskje moro når eierene av en båt med skilletrafo og eieren av en båt med dynaplate skal kikke på hverandres papirer og diskutere dette med båthavnvakten....................................................

Link to post
Share on other sites

Men fra neste sommer må dere uansett ha med "papirbunken" for å få kople dere til i f.eks. gjestehavnen i Tønsberg.

I denne tråden henvises det til Forskrift om maritime elektriske anlegg.

§ 6, 7 og 8 avsluttes alle med "Denne paragrafen gjelder ikke fritidsfartøy."

Da blir spørsmålet: Hvilken papirbunke er dette? :confused:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det blir sikkert slik at du må stå med landstrømledningen i den høyre hånd (Ved strømpidestalen), og så må du legge venstre hånd på en kopi av Norske lover (som ligger på toppen av strømpidestalen).

Så leser du det som står på skiltet: På ære og samvittighet så……….

Og så putter du i kontakten. :lol:

Link to post
Share on other sites

Når det eksempelvis gjelder systemet til Ladac, så mener jeg Ladac hevder at deres system er lovlig. Jeg har ikke sjekket utsagnet opp mot gjeldende regelverk. Det vil jeg gjøre den dagen jeg eventuelt bestemmer meg for å kjøpe et slikt system.

 

Systemet er i følge reklamen det eneste som en kan montere selv.

Da det er ferdig sertifisert, det fulgte med erklæringer i bøtter og span.

 

 

 

 

nsen_ce2.jpgLADAC

har et sertifisert kvalitetssikrings - system iht.:

NS-EN ISO 9001:2000

 

nsen_ce.png

LADix

Systemet er i samsvar med følgende standard:

NS-EN ISO 13297

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at her i landet er det til dels høyst tvilsomme landstrømbokes i mange, også kommunale havner. Her burde båtfolk både engasjere seg- og noe andre skjerpe seg. Billige plastsskrot hvor en putter inne vanlige innestøpsle og legger ombord noe som ligener mest på en lampettlednig til sin stolte skute. For øvrig ligger løse skjøteledning tilkoblet plasskrotten og "flyter" i regn og vann. Dvs mange hiver bare ledninga på brygga når de går ut - gidder ikke å trekke ut kontakten. Der jeg har vært i utlandet (- Helles, der er enda mer ille noen plasser) er det snakk om ordentlig runde trefasa ute- støpsel, ordentlige kabler osv. Er vi landstrømsentralenes U-land??? Er ikke dette noe vi burde gjøre noe med i stedet for å drøfte teorier om strømens uransakelige veier, som ingen har sett, men bare følt :nonod:

Link to post
Share on other sites

Gjelder ikke ISO betegnelsene som det står, det må allikevel installeres. Og da blir det en fast installasjon av et 220V system i båt? Og når det gjelder samsvarserklæring, ligger denne vedlagt i "Ladix-pakken"?

 

Hvis man kan skru fast og trekke disse kablene, borre hull ,montere stikk ute og inne og få det godkjent skjønner jeg ingenting.

Link to post
Share on other sites

Gjelder ikke ISO betegnelsene som det står, det må allikevel installeres. Og da blir det en fast installasjon av et 220V system i båt? Og når det gjelder samsvarserklæring, ligger denne vedlagt i "Ladix-pakken"?

 

Hvis man kan skru fast og trekke disse kablene, borre hull ,montere stikk ute og inne og få det godkjent skjønner jeg ingenting.

 

 

Hvis det som står på http://www.ladix.no ikke er er rett.

 

Burde noen stoppe De

 

SITAT

Ladix systemet er utviklet for å forenkle installasjon og tilkobling av

batteriladere for i bil, last, buss, båt, karroseribyggere og

anleggsmaskiner. Systemet forenkler og muliggjør tilkobling med

Calix plug-in kontakter og definerte lengder på spesial kabel.

Systemet eliminerer bruk av verktøy for tilkobling, hvilket betyr at

man lovlig kan installere systemet på egen hånd, uten hjelp fra

autorisert personell. Systemet er meget enkelt, pålitelig og

slitesterkt. For båt stilles det andre funksjonskrav enn til installasjon

i bil. Systemet for båt er i tillegg bygget med en el-sentral. Den har

sikringer, jordfeilbryter og galvanisk isolator for å redusere fare for

galvanisk korrosjon og jordfeil på landstrømtilførsel. For å få 100 %

beskyttelse mot galvanisk korrosjon, må det installeres en ISO

trafo. Ladix er et modulbasert system som gjør det mulig å bygge

videre med andre funksjoner (for eksempel motorvarmer) etter

hvert som behov melder seg. Batteriladerne trekker ikke

returstrøm.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har selv montert motorvarmer + kupevarmer i bil.Systemet besto av kolbe til motor,(fikk hjelp med kolben,men det hadde ingenting med det elektriske å gjøre)forgrening til kupe,stikkontakt i kupe og støpsel til skjøtekabel som også fulgte med.Ser ut til å være like Ladac sine kabler.Ikke noe krav om intstalatør når jeg kjøpte det,men det er tross alt flere år siden.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ladix systemet er basert på pluggbare kebler og enheter hele veien. Det vil si at den som monterer dette ikke kobler en eneste ledning. Mao det er ikke mulig å gjøre noen feilkoblinger. For personer med liten eller ingen elektro erfaring er dette ett ideelt system for selvmontering, dyrt, men kanskje det sikreste som er laget. Kablene er rimelig vantette med oringer i alle koblingspunkter.

Link to post
Share on other sites

Hva som er underlig, er at ting blir så forferdelig farlig og så utrolig komplisert med en gang installasjonen flyter på vann. Og samtidig at tilførselen kommer fra land. Kommer strømmen fra et aggeregat, da er det fritt fram. Noen som har reagert på dette? Og nå sikter jeg ikke til forhold rundt galvanisk/elektrolytisk tæring, men kun til personsikkerhet. Om aggeregatet mitt finner det for godt å lempe 7 kW strøm gjennom meg ved 220 volt, så er det sikkert like dødelig som landstrøm. Greia er imidlertid at jeg skjønner hvordan jeg skal unngå å komme i skuddlinjen. Jeg vil ikke bringe meg selv i den situasjonen at jeg holder i to ledere og danner en krets.

 

Mesteparten av det elektriske anlegget i huset mitt er 'Albania' og ikke jordet. Huset mitt er livsfarlig og burde forbys ved lov.

 

Jeg synes ikke dette er så underlig. Konsekvensen av at du kobler en stikkontakt feil hjemme berører først og fremst deg selv. Med eget aggregat begrenser du også problemene til din egen båt. Det samme er tilfelle med landstrøm med skilletrafo. Problemet med vanlig landstrøm i båt, er at du har elektrisk forbindelse til omverdenen om du kjører med landstrømsjord eller lokaljord. Det du gjør feil i din båt kan påvirke allle andre båter. Og feilmodusene er mange, så dette er mer farlig og komplisert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...