Jump to content

Montering av landstrømsentral


ares

Recommended Posts

Pleier vel å være slik at en overtar en brukt vare "slik som den er". Kjøperens ansvar å påvise store mangler før kjøpet så sant selgeren ikke grovt uaktsomt.... eller hva det nå heter på juridisk vis.

 

Hva hvis dette skapet så bra ut og hadde skjulte feil? Så som f eks det oppussete badet som nylig ble overlevert i den nærmeste av min min bekjentskap. Først da de nye downlights ble dimmet ned samtidig som noen sto der å brukte hårtørkeren at vi oppdaget at også stikkontakten i badet var koblet til dimmeren :eek:

 

Selvfølgelig alt utført av en person med de riktige sertifikatene i lomma....

Link to post
Share on other sites

Man kan vel si det slik Nemo, at Ole Petter prediker anlegg og systemer som er slik han selv vil ha det.

Jeg mener også det er greit å gi uttrykk for hvordan men mener ting bør være Hulda, men å si at det står i forskrifter når det ikke stemmer. Det mener jeg ikke er riktig.

 

Det er interessant at du har sett på redningskrysser i alumenium. Det var vel to polt 12V anlegg der da? Dynaplate også kanskje?

Link to post
Share on other sites

Nemo har helt rett. Selvfølgelig finnes det regler for fritidsfartøy: FOR 2001-12-04 nr 1450: Forskrift om maritime elektriske anlegg.

Det er ikke noe krav at det utstedes samsvarserklæring, ref. §6. Om Ole Petter likevel ønsker å frivillig utferdige en samsvarserklæring etter å ha utført en installasjon i et fritidsfartøy, har han selvfølgelig sitt på det tørre, men det er altså ikke påkrevd. :yesnod:

 

Når det gjelder FOR 1998-11-06 nr 1060: Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg, anvendes denne ikke på fritidsfartøyer. Les forordet til forskriften og veiledningen til §2. Marinaer, bobiler og campingvogner faller inn under denne forskriften men altså ikke fritidsfartøyer.

 

Mvh Tola

Link to post
Share on other sites

Har hatt noen tanker om å installere "den hellige landstrøm" selv, ikke fordi jeg har et uttalt behov for det, men som så mange andre er jeg litt duppedittfrelst...

Tenkte at dette måtte være en god tråd å lese før jeg evt går i gang

DET VAR DET IKKE:-)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt enig i.

Jeg synes at de som har ment så mye i tråden bør svare på spørsmalene til trådstarter og la det bli med det.

Jeg har tilsvarende sentral, har med landjord ombord til sentralen men har ikke koblet jord videre til 12v jord som noen har antydet. Jeg bruker landstrøm til batterilading og en oljeovn når vinteren setter inn.

Jeg har vurdert jordingsplate men jeg må si at etter diskusjonen i denne tråden er jeg usikker på hvordan jeg skal gripe an dette.

 

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe krav at det utstedes samsvarserklæring, ref. §6. Om Ole Petter likevel ønsker å frivillig utferdige en samsvarserklæring etter å ha utført en installasjon i et fritidsfartøy, har han selvfølgelig sitt på det tørre, men det er altså ikke påkrevd. :yesnod:

Da er den avklart. Takk for det.

I tillegg kan jeg ikke se noe problem med å utferdige samsvarserklæring. Man har klippet en jordledning fra land og forbundet båtens jord med en lokal jordingsplate. Ellers er alt som før.

Anlegget har fått en sikrere jord. Anlegget er ikke utsatt for tæring. Alt er som før med unntak av at jodforbindelsen er bedre og tæringsproblematikken borte. Å skrive ut en samsvarserklæring i et slik tilfelle der alt samsvarer med direktoratets forskrifter, er intet problem. Man må spørre seg selv: Hvorfor i alle dager skulle det være et problem? Dsb synes ikke det er et problem.

Link to post
Share on other sites

Joda det var et greit svar og jeg heller mot det samme selv.

 

Det var etpar andre innom tråden som slaktet hele denne løsningen på en forsåvidt overbevisende måte at jeg ble usikker.

Hvis man ser bortfra de ledende egenskapene, så har vel alle båter allerede jording til sjø gjennom offeranodene stemmer ikke det? Og i såfall vil vel ikke en jordplate gjøre dette opplegget livsfarlig?

 

Eller er jeg helt på jordet nå :confused:

 

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Dette er et klassisk eksempel på å bevisst tolke forskriftene slik man ønsker, og det hadde vært greit med en forklaring på hvorfor man mener hva. Jeg mener i alle fall følgende:

 

I forskriften for maritime installasjoner understrekes det at enkelte paragrafer ikke gjelder for fritidsbåt. Merk at ordet fritidsbåt blir benyttet.

 

I forskriftene for elektriske lavspentanlegg understrekes det at dette ikke gjelder skip. Merk at unntaket gjelder skip.

 

Med andre ord så brukes to definisjoner på flytende innretninger som de aller fleste klarer å holde i munnen samtidig og skille fra hverandre, for vi er kjent med disse begrepene fra før.

 

Hvis ingen av disse forskriftene gjelder for fritidsbåt, så burde det stått at det ikke gjelder fritidsbåt i begge forkriftene. Er jeg på viddene her?

 

Fritidsbåt og marinaer har alltid vært litt mellom barken og veden både i forskrifter og retningsgivende normer, men det er nå gjort en del for å oppklare en del forhold. Nå tilbys blant annet kurs for ufaglært personell som har ansvar for å holde tilsyn med elektriske anlegg slik at mistanke om feil blir grepet fatt i. Det er en egen medlemsforning for båtforeninger som blant annet arbeider med slike spørsmål.

 

Dette er blant annet viktig for eiere av marinaer og båtforeninger, for de har en plikt til å holde oppsyn med de elektriske installasjonene som blir knyttet til fordelingsnettet de eier eller har ansvaret for. Denne plikten har de fordi virksomheten er underlagt krav til internkontroll i motsetning til privatpersoner som da bare kan anbefales det samme tilsynet.

Det er denne paragrafen som blir benyttet når flere båtforeninger nå ønsker å forlange dokumentasjon på at anleggene i båtene er i forskriftsmessig stand.

 

Dette er bare et råd og en oppfordring om å ta godt vare på samsvarserklæringene, for det kommer til å bli viktigere å ha en slik i fremtiden. For de som lurer på hvor de kan få kurs og rettledning innen dette så kan de sende meg en IM. Spesielt viktig er dette for de som sitter i styret i de mange båtforeningene, for det er styret som er pålagt dette ansvaret.

Link to post
Share on other sites

Da er den avklart. Takk for det.

I tillegg kan jeg ikke se noe problem med å utferdige samsvarserklæring. Man har klippet en jordledning fra land og forbundet båtens jord med en lokal jordingsplate. Ellers er alt som før.

Anlegget har fått en sikrere jord. Anlegget er ikke utsatt for tæring. Alt er som før med unntak av at jodforbindelsen er bedre og tæringsproblematikken borte. Å skrive ut en samsvarserklæring i et slik tilfelle der alt samsvarer med direktoratets forskrifter, er intet problem. Man må spørre seg selv: Hvorfor i alle dager skulle det være et problem? Dsb synes ikke det er et problem.

 

Dette er vel det første fornuftige innlegget her, som har en anelse av praktisk utførelse i seg, mener du Lotus at følgende er innenfor regelverket av i dag:

  • Bruk isolert skjøteledning frem til båtens inntak
  • Koble fra isoleringen (båtsiden) i landstrømboksen og monter denne på en jordingsplate under vannlinjen på utsiden av skroget.
  • Legg opp de isolerte kontakter du har behov for, med isolert ledning, helst på hver sin kurs

Ovenstående var min plan, men denne tråden med sine henvisninger til en rekke forskrifter (tydeligvis med og uten relevans), har fått meg til å fundere på å gi f*** i hele greia.

 

Samsvarserklæring, autorisert montør og kontrollplikt av båtens anlegg for båtforeninger / marinaer stemmer altså heller ikke, men er ønsketenkning fra fagfolk som har håp om nytt inntjeningspotensiale?

 

Mine spørsmål til dere er:

Når jordingen er kuttet for å gi lokal jord til sjø, blir ikke da båten uten jording ved tilkobling av strøm når båten står i hagen?

Og ville det vært en idè å koble opp to forskjellige kontakter til landstrømboksen, en 3-pinnet for kobling mot marinaer, og en topinnet for kobling mot strøm i hagen, hvor den 3-pinnede er koblet som ovenfor mens den 2-pinnedes jord er koblet mot jordingsplaten (les båtens jordingssystem)?

 

De som evt måtte føle seg kallet til å svare bes holde synsing og ønsketenkninger for seg selv, jeg har lite behov for å gjenopplive den delen av tråden.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Ja, forskriftene fra dsb som tillater lokalt jordplan sier også at man må ha en bryter og koble over til landjord fra lokal jord når båten står på land. I tillegg sier man at bryteren for dette skal merkes med et skilt.

 

Ja, jeg ville selvfølgelig merket denne inngangen med et eller annet, men som de fleste andre så har også jeg en reserveskipper (fruen) som deltar mer og mer i driften (hun har til og med tatt båtførerprøven, med glans)

Derfor tenkte jeg at dette ville være et idiotsikkert system da landstrømstilkobling i marinaer og småbåthavner gjerne har 3-pinnet tilgangspunkt, mens de fleste av oss kun har 2-pinnet i hagen.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Hvis det er montert to landstrømsinntak på båten så kreves A: En innretning som fysisk gjør det umulig at begge inntakene kan være innkoblet samtidig eller B: At hvert inntak forsyner hver sine kurser i båten. Kursene skal da være helt fysisk adskilt fra hverandre.

 

Jeg skjønner regelverk ikke er særlig populært på båtplassen. :smiley:

Kanskje noen passive lesere er interessert? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Kan et brukbart "kompromiss" være:

 

1: Kun tilkoblet et eller et par dobbeltisolerte forbrukere:

Ta landkabelen om bord med jord fra land, og la det være med det.

 

2: Tilkoblet ikke dobbeltisolerte forbrukere:

Bryte landjord og etablere lokalt jordplan.

 

3: 220V installasjon med ledningsføring, kontakter, brytere o.s.v.:

Skilletrafo.

 

????????

Link to post
Share on other sites

Hvis det er montert to landstrømsinntak på båten så kreves A: En innretning som fysisk gjør det umulig at begge inntakene kan være innkoblet samtidig

Fantes noen slik innretning i vanlig handel?

eller B: At hvert inntak forsyner hver sine kurser i båten. Kursene skal da være helt fysisk adskilt fra hverandre.

Lite praktisk da å måtte koble om alle kontakter hver vår og høst (forbrukere)

 

Jeg skjønner regelverk ikke er særlig populært på båtplassen. :smiley:Det er vel feil, jeg forholder meg til regelverk hele tiden, men i denne tråden har det tatt av mht synsing om hvordan det burde vært - kommende regelverk - og betraktninger av generell karakter som forsåvidt var saken uvedkommende.

Kanskje noen passive lesere er interessert? :crazy:

 

Min utheving av mine spørsmål og kommentarer i Ole Petters innlegg

 

Det som gjør det hele noe tricky er at prising av ferdiganlegg er bortimot absurd, og at skikkelig bruksanvisning for selvbyggere er mangelvare.

Dette medfører at prisbevisste båteiere etter beste evne installerer anlegg med varierende sikkerhetsgrad og etterfølgelse av gjeldende krav.

 

Du finner utrolig mange og veldokumenterte veiledninger på BP om alt fra skrogreparasjoner til selvmontering av baugpropell - men elektrikere ser ut til å ha forskanset seg inne i proteksjonismens borg. At de selv nyter godt av andres erfaringer på andre fagfelt må være grunnen til at de er på BP - de hjelper ihvertfall lite til når det kommer til elektromontasje. Tenk om alle andre gjorde det slik? Da hadde BP vært verdiløs etter min mening.

Å få en oppramsing av hvilke forskrifter som gjelder er lite nyttig om det ikke illustreres på en tydelig måte.

 

Ole Petter har vel brukt en god del timer på sine innlegg, og fremstår som om han vet hvordan ting skal gjøres, likevel er det lite matnyttig å hente for en som har planer om installasjon. Tenk så fint det ville vært om disse timene var benyttet til å lage en detaljert tegning, og gjerne step by step installasjonsveiledning i stedenfor.

Og de som vet hvor priser / kvalitet på nødvendig utstyr er best, hadde lagt inn sine råd også..

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

- men elektrikere ser ut til å ha forskanset seg inne i proteksjonismens borg.

Det er nok ikke vrangvilje eller proteksjonisme, men ansvarsbevisthet. :smiley:

Du har rett og slett ikke lov til å utføre dette selv, medmindre innehar nødvendig kompetanse.

 

Det du kommer borti er kravene til den som skal innstallere/vedlikeholde elektriske anlegg, ref. Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk.

Det stilles krav til kompetanse eller at arbeid utføres under oppsyn/kontroll av person med nødvendig kompetanse og tillatelser.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner regelverk ikke er særlig populært på båtplassen. :smiley:

 

Jeg tror du tar feil.

 

Jeg tror også veldig mange her greier å tenke kost/nytte effekt, og ikke minst hvilken kanon man skal skyte spurven med.

 

Ole Petter: Du har tidligere skrevet noe om at anonymitet muligens fjerner blant annet folkeskikk. Hvem er du? Jeg vet du har et nick som er "Ole Petter" Mer vet ikke jeg. Er du snekker? Feier? Byråkrat???(!) Du er rimelig anonym for meg. Det eneste jeg vet, er at du lirer av deg lange avhandlinger som ikke er konkrete på ett eneste punkt! Men de er alikevel så "morsomme" at jeg må få de med meg.

 

Det er heldigvis nok andre som kommer med konkrete eksempler og beskrivelser på hva, hvordan og hvorfor, slik at baatplassen fortsatt er et sted man kan lære.

 

Så er det opp til hver enkelt å kvalitetssikre det man leser.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke vrangvilje eller proteksjonisme, men ansvarsbevisthet. :smiley:

Du har rett og slett ikke lov til å utføre dette selv, medmindre innehar nødvendig kompetanse.

 

Det du kommer borti er kravene til den som skal innstallere/vedlikeholde elektriske anlegg, ref. Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk.

Det stilles krav til kompetanse eller at arbeid utføres under oppsyn/kontroll av person med nødvendig kompetanse og tillatelser.

 

Det som da bør bekymre er jo at tilsvarende krav for andre yrkesgrupper brytes såpass hyppig :discuss:

Eller som resten av oss oppfatter det: genialt at disse tar seg tid til å utlevere sin kunnskap kostnadsfritt, med step by step instruksjoner - gjerne ledsaget av bilder :flag:

 

Og var det ikke nevnt tidligere i tråden at lystfartøyer var unntatt fra de fleste av disse forskriftene?

 

 

Skylder likevel enkeltpersoner en stor takk, eksempelvis SveinHa som skaffet oss de geniale voltmeterne - og Sterling leverandøren i Larvik som har bidratt meget positivt på 12/24voltsiden (og mange andre)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Slik som TrondT har gjort, vil nok jeg gjøre også.

Blir vel egentlig bare en form for fastmontert skjøteledning.

 

Landstrøm Light (lettvintløsningen), Huldametoden en gang til:

 

Monter en godkjent utvendig/gjennomgående stikkontakt. (Hulda har kun en vanlig campinvognkontakt, men denne kommer ikke i konflikt med elementene før cockpit blir fylt med vann. Uansett, denne kunne vært bedre).

På innsiden en 'landstrømsentral' med to sikringer og jordfeilbryter.

Skru fast en dobbel, jordet stikkontakt i nærheten av landstrømsentralen.

Under båten, en kopperplate (Dynaplate) på minst 1/2 kvadratmeter overflate.

Ring elektriker og be han ta med beviset på at han er kvalifisert til å koble sammen ledningene. Du har ikke montert/skrudd på en eneste ledning.

Det elektrikeren skal gøre, blant annet, er å kutte lanjord, og koble opp sjøjordingen. Skrive 'bevis' på at han har gjort monteringen.

Du har nå sikker landstrøm, værre er det ikke.

 

Anoder som sjøjord: Du skal ha noe innmari med anoder før du får mer enn det en kopperplate på 1/2 kvad. leder. Hulda dekker dette kravet. En tupperware-båt vil jeg tro skal ha store problemer. Hvis man ikke liker Dynaplate, lim fast en kopperplate under båten.

 

Dette her er ikke rocket sience.

Link to post
Share on other sites

Her er det vel bare å fyre opp og puste og pese . . . til bålet er stort og flott . .

Har jeg god lokal jordforbindelse (jeg har skilletrafo med midtpunkt til jordplate)

når Dynaplate og zink ser slik ut ved opptak om høsten?

 

dyna_rur.jpg

 

zink_kalk.jpg

 

Bortsett fra dette, så ønskes alle andre her på forumet et

 

Godt Nytt Båt-år!

 

Lars H. :newyearcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...