Jump to content

Montering av landstrømsentral


ares

Recommended Posts

Anoder som sjøjord: Du skal ha noe innmari med anoder før du får mer enn det en kopperplate på 1/2 kvad. leder...

Spørsmålet mitt var at siden det allerede eksisterer en forbindelse mellom -12v(jord) og sjø kan vel ikke en jordplate skade eller være farlig. Ikke at anodene skulle erstatte jordplate.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Ole Petter har vel brukt en god del timer på sine innlegg, og fremstår som om han vet hvordan ting skal gjøres, likevel er det lite matnyttig å hente for en som har planer om installasjon. Tenk så fint det ville vært om disse timene var benyttet til å lage en detaljert tegning, og gjerne step by step installasjonsveiledning i stedenfor.

 

Vel , jeg snakket med en skipselektriker som har båt i havna. Jeg prøvde å diskutere dette med å klippe av jordledningen, og fikk ikke annet råd at; "ja, men det har du ikke lov til". Og det har jeg jo ikke, jeg er ikke elektriker engang. Så da er utgangspunktet håpløst å få han til å forklare meg det jeg ville høre.

 

Så hvis vi hiver oss i gang med dette selv, kan man ikke gå god for annet enn at det er utført av en amatør. Og det er viktig å ha i hodet når man snakker med folk i bransjen. Men det betyr jo ikke at det uinterresant hva som sies fra den kanten enten vi liker det eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ja mangt skal leses her på båtplassen om dette emnet. I den ene enden har vi Ole Petter som bestreber seg på å lese forskriftene for få et sikrest mulig system, og i andre enden Lotus som leser forskriftene for å få et enklest mulig system. Det er ihvertfall 2 leirer som støtter opp under dette.

 

Det som slår meg er at nå er at det har poppet opp noen innlegg som hevder at den ene og andre forskriften ikke gjelder for lystbåter. Dette er sikkert riktig. Men det som må være helt klinkende klart. Enhver installasjon uansett hvor den måtte befinne seg, skal være slik at ved normal bruk, skal det ikke være fare for at folk får strøm i seg!

 

Jeg fatter ikke dsb har godkjent lokalt jordplan av følgende grunner:

Vil dette vil virke i ferskvann?

Vil det virke i brakkvann?

Når jordingsplaten er passe overgrodd vil du da ha nødvendig jording mot sjøvann?

Om man er uheldig og stoffer over denne hva skjer da?

Hvorfor kreves det ikke noen form for monitorering av et slikt jordsystem?

 

Det som ihvertfall er 100% sikkert er at det er du som er eier av dette anlegget, som er ansvarlig for at dette virker

 

Det har også kommet frem at det ikke er krav til samsvarserklæring på landstrømsanlegget. Mulig jeg tar munnen litt full her, men jeg trodde i min enfoldighet at det er krav til CE merking av alle nye båter og at produsent var pliktig å utstede en samsvarserklæring og at denne gjaldt hele båten inklusive det elektriske annlegget

 

Til slutt blir det hevdet at denne og andre elektrotråder ikke er til mye hjelp. Til det har jeg bare ett svar, om du ikke er istand til å trekke de nødvendige slutninger, er du neppe kompetent til å gjøre denne installasjonen selv heller.

 

Lotus hevder også i en av sine siste innlegg at man er 100% sikret mot korrosjon med lokaljord. Dette medfører nok ikke riktighet. Her er det bare skilletrafo som hjelper.

Link to post
Share on other sites

For oss som ikke er så bevandret i strøm, tar desse diskusjonene litt vell av. Skjekket for morro skyld Ladtex sitt plugg and play for landstrøm.Link Ser hverken Jordplan eller skilletrafo her. Meiner forumdeltakerene at dette opplegget ikkje er IHHT forskrifter?

Kan det vere slik at det er ønskelig men ikkje påbudt med jordplan og skilletrafo.

Stiller ingen spørsmål om at de diskuterte løsninger er sikrere.

For en utenforstående er diskusjonen, som om vi skulle diskutert påbud om ekkolodd og kartplotter,( Hva er sikrest) som også bidrar til et tryggere båtliv, men ikkje er påbudt i fritidsflåten i dag. :newyearsign:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Prøver atter en gang å skjønne noe av dette landstrøm-styret men er fortsatt relativt grønn etter å ha lest denne tråden ( som alle de andre som handler om det samme ).

Under har jeg et par spørsmål som kanskje kan oppklare litt for min del, ellers så blir det vel skjøteledning og dobbeltisolert utstyr neste sesong også) :sad:

 

Siden disse trådene alltid utarter i det ekstreme vil jeg presentere et lite tanke, gjentar TANKE-eksperiment for Lotus og eventuelle likesinnede som ikke kan se at skilletrafo er fordelaktig.

 

1. Ombord i en båt med landstrøm og lokalt jordplan tar du et godt tak i en avisolert ledning tilkoblet den ene (eller andre) landstrømfase. Så stikker du den andre handa ned i sjøen.....

 

2. Gjenta eksperimentet i en båt med skilletrafo.

 

Hva er feilen i dette forsøket? Det lar seg ikke gjennomføre. Du kommer ikke til trinn 2. Derimot hvis du bytter om rekkefølgen og tester MED skilletrafo først, så kommer du ihvertfall gjennom første test uten å merke noe spesielt. (Du må riktignok ha en veldig god skilletrafo for ikke å merke litt kløing, men alikevel!)

 

 

Hvorfor får man ikke støt med skilletrafo, den skal vel også jordes i senter??

 

Hvis jeg var meg ville ikke jeg tillatt lokal jord uten skilletrafo, for det kan bli dyrt???????

 

 

Hvis jeg var deg, hadde jeg forklart hvorfor dette kan bli dyrt, trodde dette hadde med sikkerhet å gjøre?? :smiley:

 

 

Grått nytt hår! :crazy:

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ja mangt skal leses her på båtplassen om dette emnet. I den ene enden har vi Ole Petter som bestreber seg på å lese forskriftene for få et sikrest mulig system, og i andre enden Lotus som leser forskriftene for å få et enklest mulig system. Det er ihvertfall 2 leirer som støtter opp under dette.

 

Det som slår meg er at nå er at det har poppet opp noen innlegg som hevder at den ene og andre forskriften ikke gjelder for lystbåter. Dette er sikkert riktig. Men det som må være helt klinkende klart. Enhver installasjon uansett hvor den måtte befinne seg, skal være slik at ved normal bruk, skal det ikke være fare for at folk får strøm i seg!

 

Jeg fatter ikke dsb har godkjent lokalt jordplan av følgende grunner:

Vil dette vil virke i ferskvann? Meget godt spørsmål, mangelen av renhet i vannet er jo avgjørende

Vil det virke i brakkvann? Ja

Når jordingsplaten er passe overgrodd vil du da ha nødvendig jording mot sjøvann? Groing skal ikke skje på kobber

Om man er uheldig og stoffer over denne hva skjer da? Du mister nok mye effekt

Hvorfor kreves det ikke noen form for monitorering av et slikt jordsystem? Jordfeilbryter og sikringer tar seg vel av dette?

 

Det som ihvertfall er 100% sikkert er at det er du som er eier av dette anlegget, som er ansvarlig for at dette virker Udiskutabelt

 

Det har også kommet frem at det ikke er krav til samsvarserklæring på landstrømsanlegget. Mulig jeg tar munnen litt full her, men jeg trodde i min enfoldighet at det er krav til CE merking av alle nye båter og at produsent var pliktig å utstede en samsvarserklæring og at denne gjaldt hele båten inklusive det elektriske annlegget Tråden her gjelder kun ved ettermontering av landstrømanlegg - fabrikkmonterte følger nok dette får vi tro

 

Til slutt blir det hevdet at denne og andre elektrotråder ikke er til mye hjelp. Til det har jeg bare ett svar, om du ikke er istand til å trekke de nødvendige slutninger, er du neppe kompetent til å gjøre denne installasjonen selv heller. Jeg var nok ikke kompetent til å montere motor selv heller - men leste meg til hvordan det skulle gjøres :smiley: og det virket utmerket i mange år.

Mitt poeng er at fritidsbåtflåten tradisjonelt har bestått av "gjør det selv" folk, og at det fremdeles er slik for de av oss med noenlunde normal størrelse og prisklasse.

For mange av oss er det å oppgradere båten selv nesten like viktig som den korte brukssesongen. Det er i den visshet jeg etterlyser veiledninger, dette blir utført av amatører og vil fortsette å bli det. Da er det jo i alles felles interesse at de mest amatørmessige utførelsene unngås (brann i båthavn er det store marerittet, om din båt ligger ved siden av den som begynner å brenne er det til liten trøst at ditt anlegg var gjennomkontrollert og godkjent - spesielt hvis du og din familie sov i båten)

Det var også interessant å lese i et tidligere innlegg om statistikk angående brann og el. Her kom det frem at det ikke var registrert uhell av denne karakter. Hva betyr det? At alle anlegg er montert av elektriker - eller at selvbyggerne på en eller annen måte har tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap til å unngå brann? I forhold til noen av båtene jeg har inspisert i forkant av evt kjøp ser det ut til å bero mest på reinspikka flaks :smiley:

Lotus hevder også i en av sine siste innlegg at man er 100% sikret mot korrosjon med lokaljord. Dette medfører nok ikke riktighet. Her er det bare skilletrafo som hjelper.

100% sikret mot korrosjon??? Hvordan i all verden skulle det oppnås?

 

Mine uthevinger med rødt i JRK`s innlegg

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Hvis dette hadde handlet om sikkerhet Aloha, så hadde det vært veldig greit. Da hadde man hatt et valg som er skilletrafo.

 

Men denne saken handler om El-sikkerhet, korrosjon og økonomi. Mye av bevisførselen for lokalt jordplan i denne diskusjonen blir kjøpt i bevisbutikken. (Internett).

 

Så spørs det da hvilke bevis man kan finne på internett som sier noe om kostnaden med lokalt jordplan.

I forskriftene og normene står det en del om disse kostnadene som jeg mener er mye lavere for skilletrafo enn for lokalt jordplan.

 

For å få en forståelse om de virkelige utgiftene som til slutt ender opp hos båteieren, så foreslår jeg å begynne med begynnelsen, for det er når fakta gradvis blir avdekket fra a til å vi finner de totale kostnadene.

 

Siden det er noen som lurer på hva jeg driver på med, så kan jo jeg stille spørsmålene og så kan dere finne svarene selv. Jeg vet at dette ikke faller i god jord hos alle, for mye av hensikten med båtplassen er å kunne stille enkle spørsmål og få et enkelt svar. (Men noen må jo ta jobben uansett).

 

Alle mennesker er villige til å ta en risiko, men aller helst vil vi at andre skal ta risikoen for oss. Hvordan ser fremtidsutsiktene ut? Kan risiko påvirke økonomi osv?

 

Det finnes et naturlig sted å begynne, og det er internkontrollforskriften. Siden de fleste har båtene sine tilknyttet landstrøm i en eller annen marina så kan vi spør: Hvordan slår denne forskriften ut for meg som båteier?

 

Dere får komme opp med noen svar, så finner vi nok løsningen til slutt sammen.

 

Og Trikola. Ikke tenk på kjølen din i denne sammenhengen. Se heller litt på hvordan et lynavledersystem virker i en seilbåt og hvordan det kan påvirke korrosjonen. Det er ikke mange båtbyggere som har skjønt dette, og det gjør dette mye mer interessant å se på en hele jordplaten.

 

Bruker du for eks. Organisk isolerende overflatebehandling eller anodisk overflatebehandling med sink eller aluminium på kjølen?

 

Jordingsplaten skal ha et overflateareal på 0,5 kvadratmeter. Årsaken til at ”dynaplatene” er mindre er at overflatearealet oppnås ved at dynaplaten er porøs.

Link to post
Share on other sites

Det finnes et naturlig sted å begynne, og det er internkontrollforskriften. Siden de fleste har båtene sine tilknyttet landstrøm i en eller annen marina så kan vi spør: Hvordan slår denne forskriften ut for meg som båteier?

 

Du verden!

En ny forskrift fra Ole Petter!

Hurra

 

Min båt er ikke registrert som bedrift og dermed har internkontrollforskriften ingen relevans for meg som båteier. Om den har noen effekt for meg i marinaer osv i forbindelse med deres internkontroll finner jeg alldeles usannsynlig. Det er vel fremdeles slik at landsidens ansvar gjelder landsidens anlegg, mens hva jeg kobler på er mitt ansvar.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

...Er marinaen pålagt internkontroll?

Nå synes jeg det er på tide at du kommer med litt mer informasjon til alle i denne tråden om hvorfor du "rir forskrifter" som du gjør. Er du ansatt i et kontrollorgan eller driver du med en virksomhet som vil profitere på strengere krav til de tingene som blir diskutert her?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder landstrøm spesielt og all strøm generelt i forhold til korrosjon, så kan man vel konkludere med at potensialer som knabber elektroner fra et materiale er korrosjon. JRK hevder at det bare er skilletrafo som kan stoppe/hindre slik korrosjon. Nå er det en del personer som vet noe om korrosjon på dette forumet. Jeg vil oppmuntre JRK til å komme med litt utfyllende info. om hvordan den ene innstallasjonen relatert til den andre vil kunne avstedkomme korrosjon. Sleng gjerne med noen halvreaksjoner.

 

Så kan man se på bildene til Lars H, og spesielt merke seg anoden. Den har ligget i sjøen et drøyt halvår. Anoden viser tegn på dønn- og fullstendig passivering. Her er det fint om JRK kunne ta utgangspunkt, i og med at Lars H er en dyktig elektroniker, el-anlegget hans er trolig blant de absolutt bedre, og han har skilletrafo.

 

Så kan man ta for seg jernbåt Hulda. Her er det ikke skilletrafo, landstrømmen drar om bord landjord etter skjøteledningsprinsippet. Jeg har ikke kommet lenger enda. 12 volt'en er ikke to-polet, men opplegget er av god klasse. Hulda er utstyrt med anoder. Disse anodene var ute av sjøen en uke i juli 2007, siden har de ligget neddykket. Noen av anodene ligger høyt i vannet, slik at jeg kan se dem fra brygga. Anodene er minimalt tæret og de er ikke passivert. Anodene som beskytter gjennomføringer og rorakslingen, som er i vanlig sort konstruksjonsstål, kunne sist sommer betegnes som halvt utslitt (har vært i bruk siden 2005) og ikke passivert.

 

Om noen lurer på hva Hulda driver med til daglig, så er det ingeniørtjenester rettet mot offshoreinstallasjoner. Det går mye i pumper, kompressorer, ventiler, materialvalg og korrosjon. Uten at sistnevnte kan betegnes som spesialfeltet. Men jeg plasker i sjøvann både på jobben og privat kan man vel si.

 

Godt Nytt År til baatplassen, dens debatanter og øvrige lesere!

Link to post
Share on other sites

Et godt poeng Ma Rex 1, så lenge privatpersoner ikke kommer inn under denne forskriften, så er man villig til å ta risiko.

Så kan vi gå et steg videre. Er marinaen pålagt internkontroll?

 

Marinaen`s eventuelle internkontroll er meg revnende likegyldig!

Som tidligere hevdet slutter marinaens ansvar der hvor jeg plugger inn min ledning.

Om en av guttevalpene på en marina hadde gjort et forsøk på inspeksjon ombord hos meg hadde han prompte blitt lempet over rekka.

Pr i dag er det heller ingen kontrollinstans av lystbåter. Det at du til stadighet fyller denne bloggen med mer eller mindre vellykkede henvisninger til forskrifter er vel kun egnet for egen humor - du bidrar etter min mening utelukkende negativt i forhold til trådens hensikt.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...