Jump to content

Montering av landstrømsentral


ares

Recommended Posts

Er det derfor det er fint med "SKILLETRAFO" så de båtene med jordfeil kan ha feilen for seg selv???. En burde da heller få luket ut disse båtene.

Båter som har skilletrafo med midtpunkt av sekundærviklingen koblet til chassis på alt 230volt utstyr ombord (med eller uten kobling videre til lokal jordplate under båten) og sikring og jordfeilsbryter på sekundæren av skilletrafoen, lever i sin egen sikre verden og påvirker hverken 230volt nettet på land eller andre båter. Blir det jordfeil på f.eks. varmtvannsberederen i en slik båt, slår den lokale jordfeilsbryteren ut, og eieren må løse problemet før han får brukt 230volt utstyret sitt videre. Men han påvirker ikke andre i havnen som er koblet til landstrøm.

Lars H. :newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Båter som har skilletrafo med midtpunkt av sekundærviklingen koblet til chassis på alt 230volt utstyr ombord (med eller uten kobling videre til lokal jordplate under båten) og sikring og jordfeilsbryter på sekundæren av skilletrafoen, lever i sin egen sikre verden ...

 

ladix_landstrom_590.jpg

 

Jeg har sett tegninger på skilletrafoer med jord som LarsH beskriver.

Da er det en ting jeg ikke skjønner med dette bildet ovenfor. Om man generer sin egen 220V ombord ved hjelp av skilletrafo må vel denne strømmen man har helt for seg selv jordes i sjøen pga sikkerheten? Det er ikke jord på bildet ovenfor. Jeg går ut fra det heller ikke er jordet stikk ombord heller da. Risikerer man ingentig ved å ta på en av "polene" med strøm fra skilletrafo?

 

Alarmen er tyst, minimale vedlikeholdskostnader og alle er fornøyd. Eneste bakdelen er at styremøtene i båtforeningene kan bli kjedelige, for man får så lite å prate om. :smiley:

 

heh, ja jeg ser den. Et styremedlem uten samsvarserklæring vil kanskje være den som trykker i seg småkaker når dette blir diskutert. :sweat: ..i fremtiden

Link to post
Share on other sites

Om man generer sin egen 220V ombord ved hjelp av skilletrafo må vel denne strømmen man har helt for seg selv jordes i sjøen pga sikkerheten? Det er ikke jord på bildet ovenfor. Jeg går ut fra det heller ikke er jordet stikk ombord heller da. Risikerer man ingentig ved å ta på en av "polene" med strøm fra skilletrafo?

Egentlig er det ikke noen grunn til å koble intern lokal jord til jordplate under båten. Det hverken forbedrer eller reduserer sikkerheten så langt jeg kan forstå.

 

Jo, så vidt jeg har forstått er det jordpinne i alle uttak ombord med et Ladix opplegg.

 

Tar man på en av polene og samtidig på chassis , vil det gå en strøm gjennom deg et kort øyeblikk før 30mA jordfeilsbryteren slår ut og kobler fra strømmen. Uten jordfeilsbryter vil du stå der og dirre med 115volt over deg til du får sluppet taket. :fireworks2:

 

Lars H. :newyearcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

heh, ja jeg ser den. Et styremedlem uten samsvarserklæring vil kanskje være den som trykker i seg småkaker når dette blir diskutert. :sweat: ..i fremtiden

 

Er det krav til samsvarserklæring på styremedlemmer også?? :eek:

 

:newyearsign::newyearcheers:

Nå skal årets første og siste pinnekjøtt fortæres :drink: - etter en jul med skinke :cryin: steik i Oslo

:fireworks2::fireworks1::fireworks3:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en umiddelbar følelse av å ha truffet deg før når jeg leste innleggene dine Ma Rex 1, men så slo jeg det fra meg.

Men hvis du kjenner en som Kaller seg Lotus så må du hilse fra meg.

:cheers:

 

Ikke godt å si Ole Petter; du er rimelig anonym :smiley:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Men han påvirker ikke andre i havnen som er koblet til landstrøm.

Enig, og det samme oppnås med eget lokalt jordplan, uten skilletrafo.

Ingen, absolutt ingen har kommet med noe vettugt argument mot lokalt jordplan.

Og det er kanskje ikke så rart da det er en godkjent og utmerket løsning.

 

At selgere av skilletrafo mener noe annet kan jeg utmerket forstå.

Men da får de komme med noen bedre argumenter enn den tåkeleggingen som bedrives. :newyearcheers::fireworks1::fireworks2::newyearsign:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei nå datt jeg helt av lasset, og vart fryktlig skremt. Nå dere noen forklare meg hva som er galt og farlig med LADIX sitt system??? http://www.ladix.no/index.php?option=com_c...=82〈=nb

 

Men hvordan kan LADIX systemet spise opp båten min???

Når det ikke er i forbindelse med båten min??

 

Noen gode svar i dag, men har jeg fått svar på dette?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Du har ingen sikring mot elektrolytisk basert tæring om du har Ladix systemet, du har like forbannet landjord ombord.

Skal du sikre deg må du installere skilletrafo, eller opprette et lokalt jordplan.

Ladix sin skilletrafo er jo et greit valg, men den er visstnok tatt ut av produksjon pga. liten omsetning, etter at lokalt jordplan ble lovlig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Roger-jo, det er ikke elektrolytisk/korrosjonsmessig farlig så lenge du ikke forbinder noe av Ladix direkte eller indirekte mot skroget i båten.

 

Du har ikke fortalt hvilke komponenter du har kjøpt. Så vidt jeg forstår et Ladix et slags byggesett der skilletrafo kan velges vekk. Korriger meg om jeg tar feil.

 

Og så kan du jo lese forrige innlegget mitt.

Link to post
Share on other sites

Hei Mix.

Normalt så kvantifiseres påstander på den måten at man dokumenterer en løsning. Det vil si at man beviser at løsningen ikke kan ha noen negativ effekt innen et eller flere bruksområder.

 

Det du og noen andre forsøker på i denne sammenhengen er å få andre til å bevise at det dere forsøker å sannsynliggjøre er riktig. Beklager, men dette har jeg drevet med i ganske mange år, og det er ikke slik det virker.

 

Bevisbutikken kan brukes, men har svært liten anerkjennelse for å være en pålitelig kilde for korrekt informasjon.

 

Men hvis det er noen trøst så har lokalt jordplan noen negative konsekvenser, og som jeg tidligere har gjentatt noen ganger. Sydvesten har vært inne på dette, men da sannsynligvis uten å være klar over hvor rett han egentlig hadde. Hulda har også vært litt inne på det, men da i en annen ordlyd som ikke er like lett å se i direkte sammenheng.

 

Og så deg Roger Jo.

I Ladix systemet ditt så sitter det normalt en KBPC 3506 F/W likeretterbro i skapet. (Hvis du ikke har valgt skilletrafo løsningen). Denne er installert slik at du har en form for galvanisk isolator som løser det meste av primærproblemet vedrørende jordforbindelsen til land.

 

Paul Mr. Ladak er en flink kar, for i tillegg til å ha en god utdannelse så har han arbeidet ute i felten en god del. Du er derfor i relativt gode hender og trygg på dette området. Paul som før i tiden kanskje var litt tilhenger av lokal jord ble plutselig ikke tilhenger lenger. Vi lærer sannsynligvis så lenge vi lever.

 

Vi skal være forsiktige med å bli spesialister på å løse problemer som i grunnen er oppkonstruert av markedsmessige hensyn.

 

Men nå er de fløtegratinerte potetene snart klar, gjester kommer snart inn døren og biffen er temperert.

Godt nytt år folkens og takk for det gamle.

Det har sikkert vært en begivenhet for noen og en prøvelse for andre.

Link to post
Share on other sites

Roger-jo, det er ikke elektrolytisk/korrosjonsmessig farlig så lenge du ikke forbinder noe av Ladix direkte eller indirekte mot skroget i båten.

Jo. men vil du ikke bryte både med forskriften og Ladix monteringsanvisning om du isolerer totalt mot sjø? Minus mot motor så er det opprettet full kontakt mot sjø gjennom propellanlegget. En stående jordfeil på landstrømsiden så blir det fart i eletron-transporten med påfølgende elektrolytisk korrosjon vil jeg tro.

 

Ladix er etter mitt vett like godt eller dårlig som andre landsrømsentraler, uten skilletrafo eller lokalt jordplan. Det geniale med Ladix er at det er konstruert slik at man trenger ikke være autorisert elektriker for å installere dette og det er flott.

 

HVORFOR KAN IKKE MYNDIGHETENE KOMME PÅ BANEN OG RYDDE OPP I ROTET? FINNS JO MEST IKKE EN ELEKTRIKER SOM VIL TA I EN FRITIDSABÅT OG SKRIVE UT ET PAPIR PÅ AT EL.-ANLEGGET ER I ORDEN. (bortsett fra Ole Petter da, men han holder på å bli overarbeidet pga. alt rotet - den enes død den andres brød osv. :wink: Godt Nytt År Ole Petter.)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Leser det dit hend at den største faren er hvis jeg blir liggende mellom to båter hvor en har skilletrafo

og jordfeil ombord. Og den andre med Dynaplate som også har jordfeil fra land.

Totalt feil og misforstått.

Den med skilletrafo ombord, eller den med lokalt jordplan og dynaplate ombord trenger du ikke engste deg for.

Det er alle de andre med landjord ombord, som deg deg selv som er et potesiellt problem.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er mindre enn to timer igjen av året. Jeg sitter i sengen med forkjølelse, en likør, en drøyt 20 år gammel doktorgrad i eksperimentell fysikk og 45 år med intens interesse for båt. Jeg har gjort flere ulovligheter med 220 V enn på noen andre områder i livet, (bortsett fra fartsoverskridelser). Mine installasjoner har blitt kontrollert mange ganger - derfor - la båtplassen være et forum hvor vi kan vise fram våre løsninger og diskutere disse selv om de ikke er godkjente. Elektrikere kom på banen i større grad! Forklar oss hva vi gjør feil og feilene blir rettet ved hjelp av dere eller ved at vi gjør det selv. Det er utenkelig at gamle, selvgode seilere bruker elektrikere på å montere en ekstra stikkontakter. Godt nytt år til alle på båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg UnnaMed, det kunne godt vært flere som delte sin kunnskap med andre. Selv er jeg ganske avhengig av stadig påfyll av fysikk og kjemikunnskap. Dessverre er det bare noen få som vil bidra, og derfor må jeg ofte kjøpe tidsskrifter som blir ganske dyrt i lengden.

 

Vet du om noe sted hvor slike ting deles ut gratis så setter jeg pris på noen tips.

God bedring.

Link to post
Share on other sites

Tips for dem som gjerne vil frakoble landstrømsjord.

 

Skriv ut dette dokumentet, vis det frem til installatør og be om å få jordet anlegget ombord med frakoblet jordleder i landstrømskabel og lokal jord i henhold til DSB`s presisering på side 15.

 

Noter eventuell respons fra installatør og post den her på båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Godt Nyttår til alle sammen. Nå har jo tråden tatt en ny retning og det diskuteres skilletrafo og hvem som bruker disse i båtene sine. Jeg syns jeg ser to grupper. De som har denne pga av at de skjønner at det er den beste løsningen og de som ikke skjønner så mye, men gjerne vil være sikker. Og så har vi en tredje gruppe, de som skjønner endel og tror de klarer seg med lokalt jordplan.

 

Før eller seinere feiler ett eller annet på din båt, eller på naboens båt, eller i marinaen. Det er bare et tidspørsmål. Det kan være alt fra en skjøteledning som lekker til at et element i en varmtvannstank begynner å lekke. elller en kobling som ryker. En god del av disse feilene er uforutsigbare og lite kontrollerbar. Elementet feiler først når det blir varmt. Mao vil du ikke kunne måle deg frem til denne feilen. Selve installasjonen er i et marint korrosotivt miljø og kontakter kan irre og gi dårlig kontakt etterhvert.

 

Som jeg har skrevet mange ganger før. Det er bare en måte å unngå skade på egen båt eller mannskap på ved mange av disse feilene. Det er skilletrafo. Jeg har hørt flere argumenter som vekt og pris som begrunnelse for ikke å montere denne. Vi snakker om båter fra flere hundre tusen og en vekt på flere tonn. Hvordan kr.5000 og 10-15 kg er et problem skjønner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...