Jump to content

Montering av landstrømsentral


ares

Recommended Posts

Nå går du litt fort frem Ma arex 1, men jeg mener det samme som deg. Om en Guttevalp hadde gått om bord i min båt hadde jeg ikke likt dette.

 

Men spørsmålet er da siden du går så fort frem. Hvem har tilsynsmyndighet og tilsynsansvar for båten din når den er koblet til strøm i en marina?

Link to post
Share on other sites

Ole Petter!

 

Dette arbeid er rimelig bortkastet - det er vel færre enn de du kan telle på en hånd som følge din link når de ser at den begynner med "lovdata" og enda færre som prøver å finne ut hva du egentlig mener.

 

Du er flink med foreskrifter, tilsynsmyndigheter og dyre måleinstrumenter - men det er ikke det baatplassen dreier seg om. Som en begynnelse - kan du ikke prøve følgende til nytte for de fleste her:

 

Gjør som man gjør det i juridisk sammenheng - gjør 2 ting samtidig:

 

- Gi en forklaring med dine ord, siter gjerne fra regelverket, OG

- Gi en referanse til regelverket, men ikke bare linken men også §, kapittel, ledd osv

 

Da hadde vi i alle fall kommet litt videre.

Link to post
Share on other sites

Fortsatt gjelder dette for selve Marinaen. BP deltagerene her er vel interessert i hva som gjelder for deres egen fritidsbåt.

 

Eller mener du at min private fritidsbåt er del av Marinaens el-system når jeg er tilkoblet dette, og således kommer under de krav som stilles til Marinaen? Det kan bli spennende :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt denne tråden med interesse, og har blitt så pass "nyfiken" at jeg har diskutert en løsning for min båt med to uavhengige skipselektrikere. Den aktuelle båten har i dag verken Dynaplate eller skilletrafo. Dette skal det nå bli en endring på, og jeg har bestemt meg for å montere trafo.

 

Jeg har merket meg Mass GI 3,5 kVA fra Mastervolt. Har noen av dere erfaringer med dette produktet som blant annet utmerker seg med beskjedne fysiske størrelser? Er jeg på villspor med mitt produktvalg Ole Petter?

Link to post
Share on other sites

En ledetråd til.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...81106-1060.html

Rart hvordan ting endrer seg når andre stiller spørsmålene. Det blir faktisk litt arbeid å finne svarene.

Et lte sitat fra denne forskriften:"Forskriften legger ansvar på de som til enhver tid påvirker sikkerheten til anlegget og utstyr tilknyttet dette fra det prosjekteres og ut anleggets levetid. Forskriften opererer derfor med flere som er pålagt plikt til å oppfylle forskriftens krav: -prosjekterende, f.eks. rådgivende ingeniører -utførende f.eks. elektroinstallatører -eier/byggherre -bruker."

 

Marinaen`s eventuelle internkontroll er meg revnende likegyldig!

Som tidligere hevdet slutter marinaens ansvar der hvor jeg plugger inn min ledning.

Om en av guttevalpene på en marina hadde gjort et forsøk på inspeksjon ombord hos meg hadde han prompte blitt lempet over rekka.

Om du, Ma Rex 1, vil koble deg til en marinas anlegg, er du - som bruker- i prinsippet like ansvarlig som de andre som nevnes i dette sitatet. Motsetter du deg å fremlegge dokumentasjon eller å tillate kontroll av anleggseier når han krever det, vil det være naturlig at anleggseier nekter deg tilgang til hans fasiliteter, enten det er elektrisk anlegg eller andre ting. Spesielt hvis du antyder fysiske utskeielser.

 

Det er sannsynligvis anleggseier 'revnende likegyldig' om du har behov for strøm eller fortøyningsplass.

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med Masrervolt sin skilletrafo men har mye generel erfaring med denne type utstyr. En ting som fort kan bli et problem er all den elektriske støyen en slik inretning genererer. Den er jo en ren 4puls last mot nettet, genererer RF støy, og lavharmonisk forvrengt spenning på 230V anleget i båten med mindre den har et meget bra CLC sinusfilter noe jeg tviler på da den er så liten og lett. Jeg ville av den grunn heler valgt en Skilletrafo fra Noratel den er retnokk lit tyngre men genererer ingen elektrisk støy.

Link to post
Share on other sites

Jeg har merket meg Mass GI 3,5 kVA fra Mastervolt. Har noen av dere erfaringer med dette produktet som blant annet utmerker seg med beskjedne fysiske størrelser?

Jeg fikk denne skilletrafoen orginalt montert fra Windy (Windy 33 Scirocco - levert i 2008).

Har vel ingenting å si om den; fungerer perfekt - aldri noen problemer - "glemt at den er der"

Link to post
Share on other sites

Dette her er ikke rocket sience.

 

Amen !!! Dette feltet kompliseres, mystifiseres, forvanskes og tåkelegges noe ganske dramatisk her på BP. Og ja! Jeg har en bestemt i tankene.. Jeg tror ikke det trenger å gjøres så fordømt innviklet....

 

Riktig godt nytt år alle sammen :newyearcheers::fireworks2::fireworks3::newyearsign::fireworks1:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

For oss som ikke er så bevandret i strøm, tar desse diskusjonene litt vell av. Skjekket for morro skyld Ladtex sitt plugg and play for landstrøm.Link Ser hverken Jordplan eller skilletrafo her. Meiner forumdeltakerene at dette opplegget ikkje er IHHT forskrifter?

Kan det vere slik at det er ønskelig men ikkje påbudt med jordplan og skilletrafo.

 

 

 

Det systemet du linler til baserer seg jo på netjord og da trenger du ikke verken jorplan eller skiletrafo men risikerer tering og annen drit.

 

 

Hvis jeg var meg ville ikke jeg tillatt lokal jord uten skilletrafo, for det kan bli dyrt???????

 

Hei nå datt jeg helt av lasset, og vart fryktlig skremt. Nå dere noen forklare meg hva som er galt og farlig med LADIX sitt system??? http://www.ladix.no/index.php?option=com_c...=82〈=nb

 

Kjøpte jo LADIX fordi det er lovlig og montere selv og enkelt. Har som sagt stålbåt og to pola 12V

anlegg.

Trodde dette strømsystemet levde i sin egen verden ombord og med jord tilbake til land.

Hvordan kan det da spise opp båten min???

Ps. Har hatt båten i 20 år og den flyter enda.

 

Takk for det Gamle året.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Før denne diskusjonen tar helt av igjen så kan jeg fortelle at jeg har drevet med et prosjekt i nærmere tre år nå. Forskjellen fra dette prosjektet og båtplassen er at de som spør er mer opptatt av langsiktig konsekvens enn kortsiktig investering.

 

Det er klart jeg må legge forskrifter til grunn, for ellers har oppdraget liten verdi.

 

Det som er på det rene er at vi har forsømt kontrollvirksomheten i Norge, og ikke all kontrollvirksomhet er utført riktig. Vi går mot en ny tid innen måten kontrollvirksomhet blir utført på, det vil si at kontrollene utføres av aktører ute i systemet og kontrollmyndighetene fokuserer mer på dokumentasjon.

 

Vi har her et stort gap å tette, for båtbransjen har kanskje lett etter for mange smutthull, og disse må nå kanskje tettes.

 

Vi har da et krav til internkontroll i marinaene som inkluderer det elektriske anlegget. Så stilles det krav til eieren av fordelingsnettet i den forstand at han har kontrollansvaret for alle som kobler seg til dette fordelingsnettet.

 

Så har vi noe så fint som IT nett flere steder i Norge bare for å bruke dette som et eksempel her. Noen taler veldig for dette, men det viser seg at det er ikke bare fordeler. I 2002 kom det et forbud mot å drifte disse nettene med jordfeil, og man måtte da installere jordfeilovervåkning.

 

Det er kanskje på grunn av laber kontrollvirksomhet bare noen få marinaer som har slik overvåkning. I kombinasjon med manglende overvåkning og for liten kunnskap om hvordan og hva som kreves for å drifte et slikt anlegg, så ser det tilsynelatende rosenrødt ut.

 

Det blir nok en endring på dette i tiden fremover.

 

Så har vi det faktum at det koster en del å finne disse jordfeilene også, noe de fleste som driver med kontrollvirksomhet kjenner godt til.

 

Store byggefelt eller hoteller er et eksempel, men så har vi det faktum at IT nettene sjeldent er bestevenn med vann og dårlige båter. Det blir liksom ikke så rosenrødt lenger når forskrifter og kontroller skal utføres. Det er en del kostnader forbundet med dette.

 

Så er det noen som har nevnt at det kanskje kommer et krav om skilletrafo i fremtiden. Ja jeg har fått en del telefoner angående dette, og da svarer jeg.

 

Det er ikke noen krav til skilletrafo i båt og derfor er det litt på kanen å forlange det. Men hvis du eier en marina så kan du stille betingelser. Likeledes kan styret i en båtforening gjennom et styrevedtak (Avstemning på årsmøte) få slike betingelser inn i vedtektene.

 

Hvorfor er det noen som ønsker at alle båtene i en marina skal ha skilletrafo. Jo det kommer av at erfaringene er gode, for når man springer rundt å leter etter jordfeil, så er det aldri en båt med skilletrafo som forårsaker denne jordfeilen.

 

Som tidligere nevnt så er mennesker villig til å ta noe risiko, men aller helst vil vi at noen vil ta risikoen for oss. Når vi knytter risikospørsmålet opp mot kunnskap, erfaring og økonomi så klarer vi å plassere risikoen der den hører hjemme. Når vi plutselig får en regning for egen ansvarsfravikelse, så blir det også mer rettferdig for de som har senket egen risiko.

 

Dere merker det kanskje ikke i morgen eller i nærmeste fremtid. Noen vil kanskje aldri merke det heller. Men nå skjønner kanskje noen hvorfor dere ikke får koble dere til landstrøm i enkelte marinaer i tiden fremover.

Godt nyttår alle sammen.

Link to post
Share on other sites

Så har vi det faktum at det koster en del å finne disse jordfeilene også, noe de fleste som driver med kontrollvirksomhet kjenner godt til.

 

Hvorfor er det noen som ønsker at alle båtene i en marina skal ha skilletrafo. Jo det kommer av at erfaringene er gode, for når man springer rundt å leter etter jordfeil, så er det aldri en båt med skilletrafo som forårsaker denne jordfeilen.

 

Er det derfor det er fint med "SKILLETRAFO" så de båtene med jordfeil kan ha feilen for seg selv???.

 

En burde da heller få luket ut disse båtene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Igjen en masse svada fra Ole Petter

Kommer kanskje i fremtiden osv

 

Dagens båteiere må da for f få lov til å forholde seg til dagens lovverk!

Det 3årige prosjektet du beskriver dreier seg mest sannsynlig om en kommersiell aktør som kommer under helt andre regelverk.

 

Pr i dag er det som sagt ingen kontrollmyndighet for fritidsbåter - Da blir det i beste fall idiotisk om en marina skulle begynne å kontrollere alle båtene som slenger innom i løpet av sesongen! Det er jobb for flere enn en kontrollør!

Om de skulle finne jordfeil i sitt anlegg ville de muligens bedt de sist ankomne i rekkefølge å dra ut støpselet, inntil de finner synderen og så nekte ham adgang.

 

Ole Petter og andre ser ut til å leve i en annen verden enn den jeg har blitt vant til, kanskje inspirert av østblokkens detaljkontrollerende system.

 

Går det ikke an å forholde seg til dagens regelverk - og heller jobbe i andre fora for å få til de endringer du ønsker Ole Petter? Start gjerne en ny tråd om hvordan du ønsker at det skal være - og la være å spre desinformasjon

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Dessverre Roger-Jo så er det ofte de med minst greie på strøm og som har skilletrafo installert som har de beste båtene. (Hvis det skulle fortelle deg noe om problemstillingen vi står over for).

 

Det fine med skilletrafo er at egenskapene er slik at man ikke får spredt feil. Det vil si at om man får en isolasjonsfeil i båten, så får man ikke etablert en elektrode i sjøen fordi det er en bedre leder i beskyttelsesjord lederne om bord.

 

Når fasene i tillegg er galvanisk skilt fra land så får man ingen jordfeil på land som følge av en feil i båten. Man isolerer også båtene fra land i et slikt omfang at flere feil omkring ikke fører til jordfeil på flere faser samtidig i et trefas anlegg.

 

Alarmen er tyst, minimale vedlikeholdskostnader og alle er fornøyd. Eneste bakdelen er at styremøtene i båtforeningene kan bli kjedelige, for man får så lite å prate om. :smiley:

Men da har man jo i tilfelle Båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Om de skulle finne jordfeil i sitt anlegg ville de muligens bedt de sist ankomne i rekkefølge å dra ut støpselet, inntil de finner synderen og så nekte ham adgang.

Kanskje vi har forskjellig oppfatning av hva en marina er?

For meg er det både hjemmehavn og gjestehavn. Dumt å bli nektet adgang eller bli bortvist fra hjemmehavna, syns nå jeg...

Link to post
Share on other sites

Så er nok den generelle forståelsen for hvordan jordfeil oppakkumuleres i en båthavn og konsekvensene dette får for oppsynet. Kostnadene kan fort bli større enn mange er villige å betale for.

Noen forslag har gått ut på at de som har skilletrafo ikke skal belastes for de kostnadene som er relatert til jordfeil i anlegget.

 

Dette synes jeg er en bra mellomløsning.

 

Det er opp til styre og stell å bestemme hvordan dette gjøres i praksis.

Link to post
Share on other sites

Dessverre Roger-Jo så er det ofte de med minst greie på strøm og som har skilletrafo installert som har de beste båtene. (Hvis det skulle fortelle deg noe om problemstillingen vi står over for).

 

Det fine med skilletrafo er at egenskapene er slik at man ikke får spredt feil. Det vil si at om man får en isolasjonsfeil i båten, så får man ikke etablert en elektrode i sjøen fordi det er en bedre leder i beskyttelsesjord lederne om bord.

 

Kjøper den la all jordfeil forbli ombord med skilletrafo.

 

 

Men hvordan kan LADIX systemet spise opp båten min???

Når det ikke er i forbindelse med båten min??

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...