Jump to content

Prosjekt: Princess 35 som får en liten ansiktsløfting.


Sjøkua

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Nå har jeg kommet så langt att nye bateribanker skal monteres. Skal ha 3 bateribanker.

 

baaten_16.01.09.jpg

 

I går var jeg nede å tok noen mål for å lage baterikasser som passer rett i båten.

 

Det som jeg er sikker på er at jeg skal ha ett batteri på 115A forran ved baugpropellen og ett 115A til hver motor.

 

Til forbruk skal jeg benytte baterier men 97A størrelse.

 

Det som da er mitt spørsmål er om jeg skal ha 4 eller 6 til forbruk?

Det er jo mye som bruker strøm ombord så jeg er veldig usikker.

 

Er det noen som har noe formening om dette??

 

Venter i spenning på svar!

 

Kua

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Nå har jeg kommet så langt att nye bateribanker skal monteres. Skal ha 3 bateribanker.

 

baaten_16.01.09.jpg

 

I går var jeg nede å tok noen mål for å lage baterikasser som passer rett i båten.

 

Det som jeg er sikker på er at jeg skal ha ett batteri på 115A forran ved baugpropellen og ett 115A til hver motor.

 

Til forbruk skal jeg benytte baterier men 97A størrelse.

 

Det som da er mitt spørsmål er om jeg skal ha 4 eller 6 til forbruk?

Det er jo mye som bruker strøm ombord så jeg er veldig usikker.

 

Er det noen som har noe formening om dette??

 

Venter i spenning på svar!

 

Kua

 

 

Hei Kua! Må først si at jeg er imponert over hvor mye arbeid du har lagt ned i denne nydelige båten! Meget bra!!

Stå på videre og kos deg med båten!

 

Vi har selv en Fairline 36 Sedan. Har her 3*115ah på forbruket. Har selv vurdert om jeg skal utvide denne til 6 batterier, så jeg ville ikke hatt mindre enn 6 stk. Mye som bruker strøm ombord!

 

MVH Ktveiten

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Hei Kua! Må først si at jeg er imponert over hvor mye arbeid du har lagt ned i denne nydelige båten! Meget bra!!

Stå på videre og kos deg med båten!

 

MVH Ktveiten

 

Takker for det!

 

Gleder meg til å begynne å bruke den nå, så påsken i år blir litt spesiell.

 

Kua

Link to post
Share on other sites

Ja, de fleste av oss gleder seg nok til påsken, men blir nok litt spesiell med "ny" båt, og så mye arbeid nedlagt!

Holder på med renovering selv, men blir litt etter litt hos meg fordi jeg er mye borte.

Skulle ønske jeg fikk gjort mer!

Lykke til videre!

 

MVH Kjartan

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Hei Kua ;-)

 

 

Ser du har samme varmeren i din båt som jeg har i min , jeg flyttet litt om på min også bare synd jeg ikke så hvor du hadde satte den med en gang :headbang: , min sitter i laste rommet bak.

 

Det jeg egentlig lurte på var den kontakten med den ledningen som går ut av plast dekselet over kontaktene , hvilken port skal den i ??, Dette er de minste kontaktene og det er 2 som er mer eller mindre identisk.

Ikke lett å skjønne ut fra monterings anvisningen hvem som skal hvorog merket selvfølgelig ikke av dette ved demontering :headbang:

 

Håper du kan ta et bilde eller skjekke dette på div varmer for meg :flag:

 

SES 71

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med batterier er at man aldri får nok :smiley: Derfor ville jeg valgt så mange som mulig. Har du agregat ombord er det godt å slippe å kjøre det for ofte. Har du ikke agregat ombord trenger du all strømmen du kan få. Vi har ca. 650 Ah forbruksbank, og det hadde ikke gjort noe å ha mer.

Link to post
Share on other sites

Hei Kua ;-)

 

 

Ser du har samme varmeren i din båt som jeg har i min , jeg flyttet litt om på min også bare synd jeg ikke så hvor du hadde satte den med en gang :headbang: , min sitter i laste rommet bak.

 

Det jeg egentlig lurte på var den kontakten med den ledningen som går ut av plast dekselet over kontaktene , hvilken port skal den i ??, Dette er de minste kontaktene og det er 2 som er mer eller mindre identisk.

Ikke lett å skjønne ut fra monterings anvisningen hvem som skal hvorog merket selvfølgelig ikke av dette ved demontering :headbang:

 

Håper du kan ta et bilde eller skjekke dette på div varmer for meg :flag:

 

SES 71

 

Hei!

 

Hvis det er de kontaktene på selve bryterpanelet du mener er det 3 kontakter.

Hos meg var det en farge på kontakten og en farge på boksen.

Den ene var rød og den andre var blå.

 

Den siste kontakten var til telestart.

 

Hvis dette ikke er på din kan jeg prøve å ta ett bilde så du ser fargen på ledningene!

 

Kua!

Link to post
Share on other sites

Hei Ja

 

 

Nei det var ikke på panelet men nede på varmeren der er det en ledning som går inn på siden av det grå plast dekselet på varmeren og en ledning inne i varmeren som er nesten like

 

SES

 

Drar hjem å henter kameraet og tar ett bilde!

 

Kua

Link to post
Share on other sites

Flott takk skal du ha... :flag:

 

Hvor er du har tenkt til å plassere den/de nye batteri bankene dine hen , jeg har sett litt på dette i min båt og har vel kommet fram til at et av de beste stedene må være det hemmelige rommet på tvers av båten under trappa

:smash:

 

Noen bedre ideer? :fishing:

Link to post
Share on other sites

Ja, der er det ihvertfall plass nok. Litt vanskelig tilgjengelig kanskje? Sjøl har jeg 4 stk 135Ah i motorrommet pluss et 115Ah startbatteri bak i lasterommet nede i kjelleren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Haha

 

 

Tilgjengeligheten er vel ikke helt topp her nei , har vært innerst i dette rommet for å strekke ledning til ekkolodd giver noe klaustrofobisk :eek:

 

Men tenker at betteriene kansje trenger ettersyn en eller to ganger i året så da klarer jeg vel å krabbe :giggle: .

 

Ikke så mye annet dette rommet er brukanes til.

 

Ref min forige tråd ang baug prop , de målene er tatt på nederste steg list?

 

Og mener dere at 5 hk er forliten selv med tanke på at denne er ment som en back up?

Link to post
Share on other sites

Flott takk skal du ha... :flag:

 

Hvor er du har tenkt til å plassere den/de nye batteri bankene dine hen , jeg har sett litt på dette i min båt og har vel kommet fram til at et av de beste stedene må være det hemmelige rommet på tvers av båten under trappa

:smash:

 

Noen bedre ideer? :fishing:

 

Hei igjenn!

 

Fikk ikke av lokket helt så bilde ble dårlig, men så inn der å det er slik:

 

3 kontakter merket x 4, x5 og x6

 

X4 = to svarte ledninger lengst til styrbord hvis varmeren står så den blåser forover.

X5 = en gul og en blå denne står i midten.

X6 = den store kontakten.

 

Pass på att de små kontaktene kommer skikkelig inn, det er to styre spor på disse.

 

 

Jeg skal plassere batterier mellom tanken og sjøvannsfilteret på hver side, og en kasse på midten bakerst i motorromet.

 

Det hemelige romet er til øl det! :drink:

 

Kua

Link to post
Share on other sites

Tja, sjøl klarer jeg meg med en 4,5 Hk. Kunne vel alltids ønsket meg et nummer eller to større, men stort sett holder det med hva jeg har. Man tilpasser seg, og blir flinkere til å utnytte de mulighetene som ligger i motorene.

En mulighet til å få lettere tilgang til "garasjen" som vi kaller den er å lage seg ei luke i veggen bak hodeenden i nedre køye i sidelugar.

Hvor Kua tok mål til baugpropellen må han svare på sjøl.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det hemelige romet er til øl det! :drink:

Kua

Du vet at du får elegant plass til 6 brett med øl under bena dine på førerplass?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja fant ut at dette ver noe annet enn den båten jeg hadde før med 2x dp drev, ikke mye hjelp i dobbelt installasjonen med dp drevene.

Ble derfor rimelig oversaket da jeg hentet denne båten etter kjøp.

Med 2x Cummins lav rpm motorer og strake aksler ver det en helt annen verden å manaurere med selv om båten var mye større enn min gamle Princess 32.

 

Tror jeg satser på at dette holder blir fort mye båtlapper å gå opp en størrelse.

 

 

Ja reger med at selv med batterier innerst i garasjen så skal de la seg gjøre å få stablet et par ølkasser i tillegg :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja, de fleste av oss gleder seg nok til påsken, men blir nok litt spesiell med "ny" båt, og så mye arbeid nedlagt!

Holder på med renovering selv, men blir litt etter litt hos meg fordi jeg er mye borte.

Skulle ønske jeg fikk gjort mer!

Lykke til videre!

 

MVH Kjartan

 

Ja det tar tid å drive med båt!

Jeg får ikke gjort mye annet på fritiden enn å holde på nede i båten!

 

Kua

Link to post
Share on other sites

Hvorfor så mye mindre amp på forbruksbatteriene , er det for at det er lettere å lade opp ? Trudde 115 amp var grei løsning på forbruk,har orginalt 3 x 115 forbruk å 1stk 115 start + 1 stk start til agregatet. Men kunne tenkt meg en større forbruksbank på minimum 4 x 115,men plassen stopper detta litt der det er idag .Kansje flytte start ned i motorrommet ,da har jeg jo plass til 4 stk i orginalkassa bak i kjeller'n .Så Kua du som har folk ombord som kan detta ,hva er best eller lønner seg av forbruksbatterier .Er det ok med 4 x 115 ? Var litt borsjemt med forige båten ,med stor bank å solpanel.Offra sjelden en tanke på forbruk,bare brukte det vi ville.Redd den banken jeg har idag går fort tom ,så noe må kansje gjøres.

Ettersom du har lagt ut flotte bilder å forklaringer så langt ,så håper jeg du forsetter når du begynner med batteri prosjektet dit . Så kansje jeg kan snappe opp noe her , men vi snakkes jo daglig på tlf også .Så kan jo spørre deg direkte ,men kjekt med denne flotte tråden her da. Som jeg sa ,båten din blir jo ny .

Red: hvor jeg skal ha øl & vodka er ikke så nøye ,bare det er plass te batterivann,kjekt med strøm :wink:

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Tine.

 

Grunnen til at jeg bruker 97A baterier er det at de gel bateriene jeg bruker er det.

 

Disse er også ikke så store i mål så jeg får stuet dem bort litt her og der! Ha ha.

 

Skal prøve å få tatt noen bilder under veis.

 

Kua.

Link to post
Share on other sites

Ja da var det påtide å oppdatere litt!

 

Nå har jeg renset filtre, renset tanker og bygd batterikasser.

 

Filtrene ble demontert og tatt med på verkstedet til Arne.

 

De ble renset grundig og så primet og lakkert.

 

arne_lakerer_filter.jpg

 

Dette hjalp Arne meg med.

 

jeg ble meget fornøyd med att de ble så fine og rene.

 

filter_1.jpg

 

Da var di gode som nye. Bare for formann å bestille nye innsatser.

 

Så begynte morroa med å rense tankene.

Jeg måtte skjere hull i bunn på skottet for å komme til å få sett ned i tanken.

 

mannelokk.jpg

Som dere ser monterte jeg ett mannelokk.

 

Så fjernet jeg bunnpluggen for å suge ut resten av dieselen på tanken.

Jeg brukte en vannsuger, men først lot jeg noe gå rett ut for å se hva som kom ut.

Det var en del dritt o bunn på tanken, men ikke vann eller dieseldyr.

 

Så skjlte jeg tanken med diesel for så å montere en kran istedenfor bunnpluggen.

 

tappekran_tank.jpg

Som dere ser er bunnen på motorromet veldig stykt, noe jeg gleder meg til å få gjort noe med.

 

Så var det over til batterikasser.

Jeg laget noen i finner som jeg malte med 2 comp. maling.

De ble montert i motorromet og kledd med lydisolasjon.

 

batterikasse_1.jpg

 

Dette var det jeg har gjort siden sistgang. Nå er det kobling av batterier som står for tur.

 

Kua

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått koblet tankene sammen med kobber rør.

Det ble montert en kran på røret sp jeg kan tappe litt vann hvis dette kommer i tankene.

 

Har også drevet med strømen til batteriene. Her har vi funnet en del som bare var å fjerne, så nå begynner det å se litt

mere ryddig ut.

 

Det har hvert ett motorbytte i båten og det er mange ledninger og duppedingser som satt igjenn etter de gamle motorene som nå er fjernet.

 

Har desverre ikke tatt noen bilder men skal prøve å huske kameraet i helgen.

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...