Jump to content

AC elektrolyse, - for den som frykter korrosjon


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har gjort en oppdagelse som jeg gjerne vil dele med dere alle sammen, Jeg har klart å påvise tæring fra vekselstrøm. Dette er ikke noe kontrollert vitenskapelig eksperiment, men veldig aktuelt allikevel. I all faglitteretur, står det svart på hvitt at det elektrolytisk tæring er et rent likestrømsproblem, derfor er dette ett oppsiktsvekkende forsøk.

 

Forsøket er todelt.

 

Først har jeg testet med en anode av rustfritt stål og en i messing, Greide ikke å påvise tæring

 

Andre forsøk, samme anoder men denne gang har jeg montert en gul kabelsko på messinganoden en aluminiumsbit på den rustfrie. Oppdagelsen er oppsiktsvekkende. Kabelskoen er i ferd med å tæres i stykker og aluminiumen er i ferd med å avgi hvitt pulver

 

Testutstyr:

Ett 2 dl glass vann med 1 strøken teskje salt er elektrolytt (skal forestille sjøvann)

En 24 Volts trafo som spenningskilde

Elektrolysen fikk stå i ca 3 timer og det gikk ca 3 A i forsøkene. (Måtte etterfylle endel vann)

Anoder som beskrevet over. (Disse er tatt vare på om noen ønsker å teste videre)

 

Jeg og endel andre har fundert på dette og vi mener at tæringen har økt med innføring av landstrøm. Jeg har hatt en teori på at vekselstrømmen ikke nødvedigvis går samme vei frem og tilbake. Denne teorien luftet jeg her på båtplassen for en tid tilbake og jeg tror det bare var Ole Petter som støttet meg på at dette var mulig.

 

Hva er så forklaringen. Jeg tror at når du kopler sammen materialer med forskjellige EMS'er så velger strømmen vekselvis å gå via det ene og det andre matrialet hver sin halvperiode inntill spenningen er større en EMS'en mellom matrialene. Med andre ord det oppstår en pulserende likestrøm i en liten del av hver halvperiode. Dette er altså bare en hypotese og jeg håper andre kan komme med komplemnterende eller helt andre forklaringer på fenomenet. Gjerne en metlalurg for her er jeg helt blank.

 

Dette kan være en forklaring på at folk får tæring på drev og påhengsmotorer ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å fortelle om dette fenomenet og hvordan det oppstår før etter at El-sikkerhets spørsmålet var avklart, men fristelsen ble for stort. Det rare er at jeg har ymtet frempå med dette som Sydvesten sa ganske mange ganger, men ingen har reagert.

Jeg har holdt på med AC elecrolyse i 10 år i fritidsbåt, og jeg kan garantere dere at lokalt jordplan med dynaplate ikke er løsningen.

Som Lotus refererte til fra en annen rapport ledende eksperter på elektrolyse forstår ikke reaksjonsmønsteret som fører til AC elektrolyse.

Jeg vet hvordan det oppstår og hvorfor.

Som JRK kan rapportere er det ikke noe hokus pokus. Var forarbeidsrapporten grei JRK?

Link to post
Share on other sites

Og trafoen har to adskilte viklinger?

 

Ja

 

Høres ut som et svært godt argument for lokalt jordplan med dynaplate dette her.

Ja hvis du ikke er redd for tæring på dynaplata da...hvis det da skulle bety noe.

 

Nei, jeg tror ikke det, for dette fenomenet er det bare en ting som løser problemet, Skilletrafo,

 

Som JRK kan rapportere er det ikke noe hokus pokus. Var forarbeidsrapporten grei JRK?

 

Har vært syk i dag, og email'en har jeg bare på jobben, så jeg har ikke fått lest rapporten enda. Men det blir spennende.

Link to post
Share on other sites

Dette virker som nok et tullete oppkokt argument mot lokalt jordplan.

Om og hvis en skulle har en stående jordfeil i båten.

Om og hvis denne skulle være under 30 milliampere.

Om og hvis jordfeilbryter skulle feile.

Om og hvis kreti og pleti av skremselspropaganda og tåkelegging av liksom regler.

Hva så om hvis det skulle kunne være og hende at det om og hvis skulle lekke litt ac via jordplanet via sjø til jord, ja hva

så ? Nothing.

I verste fall vil du få litt tæring på dynaplata di, so what.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ole Petter. Hvorfor vil du ikke dele informasjon med andre?

Du sier du vet, men du vil ikke fortelle.

Du sier du har en rapport, men du vil ikke dele.

Hvorfor gjør du slikt?

Og hvorfor svarer du ikke når noen spør?

 

Kanskje det er noen som er interessert i hva du har å vise, men da er det jo viktig at du kan hoppe ned fra din høye hest og svare.

 

Nå sier ekspertene som jeg har lest at AC korrosjon kan man i praksis se bort i fra.

Skulle det mot formodning kunne dokumenteres noe annet, ja da er det ikke noe å lure på lenger. Kutt landstrømsjord og få lokalt jordplan.

Nå kan ac strømmen som man risikerer å få via landstrømsjord også tære på båten din. men dog. Jeg tviler på ac tæring. Litteraturen sier at det tærer bare en brøkdel av DC og i praksis er å se bort i fra.

 

Ole Petter, nå har du vel allerede glemt? Les de første 5 linjene en gang til og spør deg selv om du er et medlem i båtplassens ånd.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter. I den andre tråden der jeg viste til rapporten fra Shells gassledning og tæringen, har vi altså et stort multinasjonalt oljeselskap med nesten ubegrensede ressurser. Likevel strevde antagelig mange dyktige eksperter i lang tid før de fikk mistanke til AC korrosjon. De sjekket jorsmonn, surhet, stålspisende mikobiologiske bakterier og alt mulig. De sjekket sin katodiske beskyttelse og de gjorde alle mulige tester og teorier. Likevel fant ikke disse skarpe hodene ut hva som var galt. Og når de fant ut årsaken, sjekket de hvilke AC strømmer som var trygge og hvilke som ikke var. Og resultatet? Det skal svært mye strøm til for å gi antydning til tæring.

 

Da er det godt vi har slike som deg.

Som Lotus refererte til fra en annen rapport ledende eksperter på elektrolyse forstår ikke reaksjonsmønsteret som fører til AC elektrolyse.

Jeg vet hvordan det oppstår og hvorfor.

 

Fint at du vet hvordan.

Kanskje du bør ringe Shell UK og tilby dine tjenester?

Link to post
Share on other sites

Dette virker som nok et tullete oppkokt argument mot lokalt jordplan.

 

Nei, det er absolutt ikke meningen. Og det er heller ikke noe diskusjon for eller mot skilletrafo.

 

Om AC skulle gi noen vesentlig tering kan man jo undres på hvordan elektrodekjeler kan fungere med de strømmene det der er snakk om. Selv har jeg skiletrafo i båtem men det er av helt andre årsaker.

 

Det jeg snakker om her er ikke AC tærings som det står skrevet i tema. Det jeg mener her er at AC forårsaker en pulserende DC som følge av en blanding av ulike metaller.

 

Interresant artikkel Gunga din. Dette har jeg hørt om før. Det er ikke uvanlig at det finnes DC komponenter i jordsystemet.

Link to post
Share on other sites

Interresant artikkel Gunga din. Dette har jeg hørt om før. Det er ikke uvanlig at det finnes DC komponenter i jordsystemet.

Nettopp. Det er faktisk ganske vanlig. Spesielt på bryggestrømanlegg virker det som.

 

Og når det finnes dc-komponenter i jordsystemet, er det dummeste man kan gjøre å dra med jordsystemet fra land til jord. Da tæres det.

Og her er hele poenget med å klippe landstrømsjord.

 

Og hvordan lovlig fjerne landstrømsjord? Lokalt jordplan ombord eller skilletrafo. Problemet med dc-komponenter i jordlederen er da borte.

 

Edit:

Mix var tydeligvis raskere til å svare her.

Link to post
Share on other sites

For at du skal få svar på dine spørsmål Lotus, så tror jeg du må gå tilbake i noen strenger og lese hva du selv skiver. Jeg er ikke overmenneskelig og har ikke kapasitet til å diskutere to emner med deg samtidig. Så er du egenlig bare interessert i informasjonen for å ødelegge informasjonen.

 

Fenomenet AC elektrolyse er ikke lenger ukjent, det er omfang og konsekvens som er ukjent. Det som er dumt i denne diskusjonen er at uansett hva jeg skriver om, - regelverk, tilsynsmyndigheter, erfaringene mine fra korrosjonsanalyser i båt, årsakssammenhenger m.m. så må du på død og liv ødelegge informasjonen. Du går til og med så langt å bli ufin når du slipper opp for argumenter.

 

De fleste på båtplassen kunne fått nytte av min kunnskap vedrørende hvordan båtene burde blitt sammensatt, hvordan systemene virker, hvilke feil som hyppigst oppstår osv.

 

Jeg har i grunnen innsett at vi aldri vil komme dit, og derfor gir jeg også opp.

 

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor jeg ikke arbeider for Shell, så var vel også dette et forsøk på å trekke min kompetanse i tvil. Jeg kan da fortelle deg at noen vil gi meg 5 millioner kroner av dine skattepenger for å gjøre dette om i praksis sammen med universitetet i Stavanger. Aktuelle samarbeidspartnere i marineindustrien har blitt vurdert i sponsorsammenheng, og jeg håper prosjektet kan dras i gang i løpet av 2009.

 

Så før du ødelegger det interessante arbeidet JRK gjør i denne strengen, tenk deg om i hva du holder på med, for kunnskap kan også misbrukes.

For min del er nok motivasjonen for å delta på båtplassen dødende.

Link to post
Share on other sites

Dette er en "spennende" diskusjon, selv om enkelte "besservissere" prøver å avslutte den.

Jeg lagde for tre år siden en badetrapp på brygga, den ble skrudd sammen med biltemas gjengestag A4 din 975, og terasseskruer A2. I høst datt nederste trinn av. gjengestaget så ut som om det var spist av mark,- fult av langsgående hull. mens A2 terasse skruen ved siden av var like fin!.

Her er det vel snakk om sammensatte legeringer som kan få en slik tæring som Ole Petter skriver om. Jeg har for tiden en uidentifisert jordingsfeil på annlegget. (hadde kontroll i høst) :fishing:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Ole Petter, jeg tipper du er blitt spurt å delta eller sågar lede et prosjekt med en ramme på 5 mill. Ikke at du skulle få 5 mill for å delta. Det er en stor forskjell her.. :-) Når det er sagt ville det vært svært spennende om det ble gjennomført et slikt prosjekt med offentlige midler, da ville det vært naturlig å dele den informasjonen åpent........

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til ole petter:

Minner meg om noe vi gjorde på "mask og mek" for 25 år siden. Der brukte vi en bøtte med sjøvann, en messingstang og en sinkanode som ble koblet til et bilbatteri. Tok ikkje lang tid før det begynte å skje noe nedi bøtta, om det er det samme som tæring er eg ikkje sikker på, men hvis vi hadde prøvd med aliminium hadde det vel blitt det samme som du har gjort?

 

Hvis eg for eks har en jordingsplate som minusen på batt er koblet til og får på en eller annen måte en krypstrøm fra pluss til sjø eller til motor og har for eks et hekkagregat som kansje mangler litt maling, vil ikkje tæringen da kunne øke på agregat? Mulig eg er helt ute her men skulle jo tro det er mulig?

Link to post
Share on other sites

Hei Halleron.

Historien er at universitetene samarbeider med næringslivet. UIS hadde et prosjekt for noen år siden hvor det oppsto et uforutsett korrosjonsproblem i et anlegg som de ikke klarte løse. Jeg ble da spurt om hjelp noe jeg sa ja til. Etter to tre timer pluss reisetid så var årsaken lokalisert.

 

Jeg ble deretter oppfordret til å søke om midler for videre forskning på dette. Så måtte jeg lage en presentasjon og holde et foredrag for et sammensatt fagpanel på UIS.

 

De velsignet opplegget.

Men så kan ikke et slikt prosjekt gjennomføres med maksimal effekt uten at andre nøkkelpersoner innen diverse kompetanseområder knyttes opp til prosjektet. Derfor sa jeg at prosjektet ikke kan startes før jeg eventuelt har fått dette på plass.

 

Ikke at dette er noe problem i seg selv, men det er masse formaliteter som må være ordnet også. Slike ting kan jeg ikke noe om, og derfor tar tingene også tid.

 

Men dette er OT, så for det er ikke dette det dreier seg om.

 

Jeg har trukket meg tilbake for nok er nok.

Link to post
Share on other sites

For at du skal få svar på dine spørsmål Lotus, så tror jeg du må gå tilbake i noen strenger og lese hva du selv skiver. Jeg er ikke overmenneskelig og har ikke kapasitet til å diskutere to emner med deg samtidig. Så er du egenlig bare interessert i informasjonen for å ødelegge informasjonen.

Så du svarer ikke på spørsmålene fordi du ikke har kapasitet til å diskutere 2 emner på en gang?

Men nå diskuterer vi jo ikke 2 emner. Vi diskuterer bare ett eneste emne og det er korrosjon og lokalt jordplan.

 

 

Fenomenet AC elektrolyse er ikke lenger ukjent, det er omfang og konsekvens som er ukjent. Det som er dumt i denne diskusjonen er at uansett hva jeg skriver om, - regelverk, tilsynsmyndigheter, erfaringene mine fra korrosjonsanalyser i båt, årsakssammenhenger m.m. så må du på død og liv ødelegge informasjonen. Du går til og med så langt å bli ufin når du slipper opp for argumenter.

Informasjon??? Påstander fra din side som du aldri, aldri, dokumenterer. Påstander som du aldri gir en eneste referanse til. Er det virkelig ikke lov å sette spørsmålstegn ved det du sier? Det er jo bare for deg å forklare bakgrunnen når noen spør, men det gjør du altså ikke.

 

 

De fleste på båtplassen kunne fått nytte av min kunnskap vedrørende hvordan båtene burde blitt sammensatt, hvordan systemene virker, hvilke feil som hyppigst oppstår osv.

nei, det er en umulighet. Du forteller jo absolutt ingen ting konkret. Direkte spørsmål forblir ubesvart. Husker du hvordan Ingar blandet seg i diskusjonen og spurte et par spørsmål. Et enkelt ja eller nei hadde vært nok, men ikke engang det kunne du si. Det var t.o.m. usannsynlig vanskelig å få deg til å rangere flere løsninger opp mot hverandre. Til slutt kom du opp med at du ville rangere elektrolyseblokker foran lokalt jordplan, men det satt særdeles langt inne. Hvorfor er det så vanskelig å få svar på konkrete spørsmål av deg? Selv et enkelt ja eller nei ser ut til å være for vanskelig å kunne svare.

 

Jeg har i grunnen innsett at vi aldri vil komme dit, og derfor gir jeg også opp.

Det sier du hver gang det blir stilt spørsmålstegn med hva du sier. Du har ved flere anledninger truet med å trekke deg fra forumet, men gjør det selvsagt aldri.

Hvor mye tror du man lærer av folk som aldri vil svare konkret på et eneste spørsmål?

 

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor jeg ikke arbeider for Shell, så var vel også dette et forsøk på å trekke min kompetanse i tvil. Jeg kan da fortelle deg at noen vil gi meg 5 millioner kroner av dine skattepenger for å gjøre dette om i praksis sammen med universitetet i Stavanger. Aktuelle samarbeidspartnere i marineindustrien har blitt vurdert i sponsorsammenheng, og jeg håper prosjektet kan dras i gang i løpet av 2009.

Der har vi det igjen. Plutelig kommer du med slike påstander. Siden du selv drar fram dette med kompetanse, hva har du egentlig av utdannelse? Leste en intervju med deg der det kom fram at det var imponerende at en som bare hadde bilelektro fra yrkesskolen som eneste formelle kompetanse kunne vite såpass mye om strøm. Mulig artikkelen ikke medfører riktighet, men det er jo bare for deg å avkrefte eller bekrefte. Jeg fattet mistanke når du gjorde den store blunderen i en tidligere streng om hvordan jordstrømmene ville gå med lokalt jordplan og googlet derfor navnet ditt.

 

Så før du ødelegger det interessante arbeidet JRK gjør i denne strengen, tenk deg om i hva du holder på med, for kunnskap kan også misbrukes.

For min del er nok motivasjonen for å delta på båtplassen dødende.

Har alldeles ikke tenkt å ødelegge, for vet du hva? Selv om JRK ikke er enig med meg og gjør forsøk på egen hånd, så er det en vesentlig forskjell mellom JRK og deg. Han svarer på spørsmål og forklarer bakgjunnen for det han sier. I den andre strengen om montering av landstrømsentral førte det til at jeg tygget på dette vurderte den tekniske bakgrunnen , fant ut at det stemte og skrev så at jeg hadde feil og han rett.

 

Slike ting er umulig med deg. Du svarer ikke på spørmål, forteller ikke om bakgrunn, men forteller bare at jeg er stygg som setter spørmål ved det du sier.

Morn du! har du glemt hva slags forum du egentlig er på? Her stiller vi spørsmål og gir svar og hjelper hvis noen ikke skjønner svaret eller er uenig i det. Det kalles et diskusjonsforum.

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte om en henvisning til denne 50 siders rapporten om AC korrosjon, men ville du være behjelpelig? Nei, slett ikke.

Hver og en kan jo gjøre sine tanker om hvorfor du drar fram diverse rapporter og navn i diskusjonen, men alltid hemmeligholder hva det egentlig dreier seg om.

 

Igjen: Hvorfor gjør du det? Den nærmeste til å svare er faktisk deg, men svarer du? Neppe.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det vil jeg svare på Lotus. Etter to forsøk på å gi intervjuer selv med forbehold om å få lese teksten før det gikk i trykken, så måtte jeg si stopp. Når teksten absolutt ikke stemmer og jeg ikke får lese den før den er gått i trykken, så vil jeg ikke kunne gå god for innholde. Min kompetanse stemte heller ikke selv om det ikke var det jeg var mest opptatt av.

 

Men dette betyr ikke noe for nå logger jeg av på ubestemt tid.

Takk for meg for der fløt begeret over.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...