Jump to content

AC elektrolyse, - for den som frykter korrosjon


JRK

Recommended Posts

Det er et faktum at "galvanisk isolator" egentlig ikke er noen galvanisk isolator, men kun en dings der en drøy volt ligger over noen dioder.

Jeg er enig i at navnet "galvanisk isolator" er missvisende, men kombinert med en jordfeilbryter gir dette en veldig god beskyttelse. Noen finnes med alarmering om det skulle gå strøm gjennom den. Hadde vert interresant å se hva som skjedde om man koblet ett batteri via en galvanisk isolator videre gjennom en bøtte saltvann og tilbake til batteriet...

 

Strømmen prøver alltid å gå tilbake til son kilde. I dette tilfellet tilbake til skilletrafoen.

Så du mener at strømmen ikke kan forlate båten?

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at navnet "galvanisk isolator" er missvisende, men kombinert med en jordfeilbryter gir dette en veldig god beskyttelse. Noen finnes med alarmering om det skulle gå strøm gjennom den. Hadde vert interresant å se hva som skjedde om man koblet ett batteri via en galvanisk isolator videre gjennom en bøtte saltvann og tilbake til batteriet...

Da har du et 11 volt dc tæringshelvete.

 

Ang. jordfeilbryteren: Den trigger bare på AC jordfeil. For alt du vet kan det ligge mange DC volt å lure i landstrømsjordledningen.

Link to post
Share on other sites

Trikkern:

Ladac har galvanisk isolator i sine landstrømsentraler. Jeg har en slik og er klar over at den tar toppen av isfjellet som Lotus sier. Den bare minsker faren for galvanisk tæring som det står i manualen.

Her er kopi av manualen til Ladac som ligger på nettet:

 

På undersiden av el-sentralen er alle tilkoblinger samlet. Det er én

inntakskontakt og to spenningsuttak. Det ene uttaket gir fast spenning,

mens det andre går via bryter i el-sentralen merket ”H.Water”.

Den blanke jordkabel skruen er innvendig tilkoblet en galvanisk

isolator som minsker risikoen for galvanisk tæring.

Link to post
Share on other sites

man kan kjøpe så dyr "galvanisk isolator" man bare vil. Den isolerer uansett like dårlig og tar bare toppen av isfjellet for å si det slik.

 

Men vil ikke en jordfeil på over 30 mA uansett utløse en evt. montert jordfeilbryter å dermed bryte landstrømmen?

 

Slik jeg ser det så vil man med andre ord være sikret mot strømmer i jordkabelen som overstiger 30 mA og den menneskelige risikoen er dermed elimintert?

 

 

Hva ligger i normen ISO 13297 ??

 

I roaldbj innlegg#113 henviser han til en vedtekt i en båthavn hvor der henvises til denne normen og at galvaniske isolatorer som er konstruert etter denne normen er godkjent mhp tæringer som kan oppstå i den aktuelle havnen. Samtidig så nevnes det også generell "galvanisk skille" ikke er godt nok til å forhindre tæringsskader.

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Så du mener at strømmen ikke kan forlate båten?

 

Normalt forlater ikke strømmen båten, da den ikke har referanse til noe annet sted enn i båten.

Skulle den mot formodning forlate båten er det fordi den har oppdaget et det er en lettvindt vei å gå ut i vannet et sted og inn i båten fra vannet et annet sted på sin vei tilbake til skilletrafoen.

 

Grunnen til av strømmen uten skilletrafo forlater båten er at da ligger referansen i trafoestasjonen på land et eller annet sted.

Link to post
Share on other sites

Men vil ikke en jordfeil på over 30 mA uansett utløse en evt. montert jordfeilbryter å dermed bryte landstrømmen?

 

Slik jeg ser det så vil man med andre ord være sikret mot strømmer i jordkabelen som overstiger 30 mA og den menneskelige risikoen er dermed elimintert?

Jordfeilbryteren i båten din måler bare om det blir en ubalanse i den strømmen som duppedittene i båten din bruker. Blir det en ubalanse, betyr det at noe strøm lekker til jord. lekker noe strøm til jord, er det et isolasjonsoverslag i et av dine jordede apparater. Da går jordfeilbryteren.

 

Landstrømsjordlederen lever imidlertid et liv for seg selv og her kan det gå ubegrenset med AC eller DC drit begge veier. Cluet er derfor å kunne kutte denne landstrømsjordlederen på en lovlig måte for å bli kvitt all dritten og samtidig opprettholde personsikkerheten.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De jeg har prøvd ga gjennomgang på henholdsvis 0,6V og 1,2V den ene hade tydeligvis en diode hvær vei og den andre to. Hvorfor Amerikanerene bruker dette er vel ganske innlysende det er billigere en en skilletrafo. Og man kan reklamere med at man har tat skritt for og motvirke tering. Etter mit syn er det et veldig lite skritt. Men for all del monter hva dere vill jeg holder meg til skilletrafo og flytende jording i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer fortsatt på hvordan man kan få tæring på en båt med skilletrafo...

Det kan man vel ikke?

Men hvis man mener at små AC strømmer under 30mA kan gi tæring, så er det jo en mulighet....

 

Hva synes du om følgende scenario:

Det er en jordfeil i varmtvannstanken din. Jordingen er ikke så god som den burde.

Jordfeilstrømmen prøver å finne en vei tilbake til kilden. Det er jo ikke særlig lett når den har en dårlig jording, så den klarer å snike seg ned i kjølsvinet, ut gjennom en ujordet skroggjennomføring. Følger vannet, finner propellen som er godt jordet og sniker seg inn igjen og tilbake til skilletrafoen.

 

Usannsynlig teit, men skulle det skje, så har man en lukket krets via saltvannet. Videre forutsetter dette at disse milliamperene med AC faktisk kan klare å tære. Kan de det, får man tæring.

 

Dette var det teiteste eksempelet jeg klarte å komme på, men hvis vi ser bort fra noe slikt, ja så er som du vet tæring med skilletrafo en umulighet.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Null volt?

 

Var det et svar eller et spørsmål?

Ifall det var et svar: Hva er da vitsen med lokal jording (dynaplate) mhp på elektrisk sjokk fra 220V systemet? Har man null volt mellom f.eks en vv bereder med jordfeil og bunnventil så vil man med andre ord ikke få seg en kavring om man berører begge samtidig?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke vitsen. Jeg har ikke sagt at det er noen vits med lokalt jordplan når man har skilletrafo.

Nei, man vil ikke få seg en kavring.

 

Edit:

Vel, det er ikke helt sant. Hvis berederen med jordfeil ikke har noen god jording, kan man få seg en karamell hvis man har kontakt med jord (ikke saltvannet, men skilletrafoens jord som er midtuttak eller den andre fasen) og så tar i berederen. Altså selv om man har skilletrafo.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roaldbj:

Det sier seg jo selv at har man skilletrafo og tar tak i den ene fasen med den ene handa og den andre fasen med den andre handa, ja så dauer man kanskje.

Selv om man har null volt mot sjøen, har man jo likevel null sikkerhet hvis man er i kontakt med begge faser samtidig.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes du skal diskutere dette med de tekniske ekspertene i American Boat & Yacht Counsil.

Jeg savner dokumentasjon på din deltagelse i arbeidsgrupper som har arbeidet med denne problemstllingen.

For å være litt oppriktig synes jeg du farer med mye retorikk uten å henvise til de nyere drøftingene som bl.a. gjøres hos ABYC.

I verste fall forleder du medlemmene på BP til å tro at dine vurdereinger er de korrekte.

Jeg forankrer min kommentar i de omfattende diskusjoinen av AC problematikk som bl.a. er gjengitt i American Boat & Yacht Counsil, så får du som enkeltperson mene hva du vil.

Link to post
Share on other sites

Ok, roaldbj. Da må du vel kunne gi en referanse til disse drøftingene og hva som ikke skulle stemme.

Kanskje du kan klare å komme opp med et eneste eksempel på noe jeg har sagt som ikke samsvarer med ABYC?

 

Det kan godt hende det er noe som er feil, men det blir ikke feil sånn bare for at du påstår det.

En referanse hadde vært fint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...