Jump to content

AC elektrolyse, - for den som frykter korrosjon


JRK

Recommended Posts

Sist jeg hadde besøk av elektriker, jordet han kursen med en tynn pn. Jeg spurte hvorfor bruker du ikke fullkvadrat. Han svarte at har man jordfeilbryter, er det intet krav til fullkvadrat jordleder.

 

Og i ferskvann? Lokalt jordplan har intet problem med å trigge en jordfeilbryter.

Link to post
Share on other sites

"Det virker som om alle er enige i at landstrømsjordlederen lager det alt vesentlige av problemer."

 

Som hovedregel kan jeg svare ja, men da vil du bruke det, for såkalt å "dokumentere" at lokalt jordplan er minst like bra som skilletrafo. Det er nettopp slik du bygger opp logikken.

 

Men svaret er ikke så enkelt. Her er et par momenter:

 

I mange marinaene ligger jordleder elektrisk sett mer mot den ene eller andre fasen. Det vil si at det er en eller annen elektrisk forbindelse mellom jord og den ene faselederen. Enten kapastiv, induktiv eller resitiv. Det betyr at i det øyeblikk du drar en faseleder ombord, så drar du de samme problemene ombord, som du gjør med jordlederen. I det øyeblikk du får en jordfeil så kan du få en kopling mot landjord.

At fasene ikke er i balanse er jeg enig i at er vanlig. Det jeg ikke ser er sammenhengen med landjord. I det øyeblikket jeg får en jordfeil, spiller det da ingen rolle om det er forskjell i potensialet mot jord mellom fasene. Større eller mindre forskjell vil det alltid være, men jeg kan ikke se at dette på noen måte skulle gjøre noen forskjell fra eller til.

 

Hvorfor skulle dette medføre et problem?

Link to post
Share on other sites

Fin oppsummering, Lotus! Jeg bøyer meg i støvet (sjøen) for dine argumenter.

Da har vi to gode og lovlige løsninger å velge mellom. Jordplate og skilletrafo.

Hm. En tanke slo ned: Hva hvis man kombinere de to? Hva skjer da? :confused:

 

Midt oppe i diskusjonen hopper alle over konkrete spørsmål som dette. Ingen som har noe svar? Eller tør ingen svare?

 

Eller blir svaret på dette også 'det kommer an på.....'

Link to post
Share on other sites

Heisann kjære debatanter!

 

Jeg har lest hele denne tråden med stor interesse for temaet og alle innleggs ytere!

 

Og jeg funderer over at ingen har dratt inn galvanisk isolering av landjord kabelen som et alternativ til lokal jording (dynaplate) og skille trafo!

 

Jeg fant denne på Seatronic

galvskille.jpg

 

En kostnad på 995 kroner må da være aksptabelt for de fleste. Sammen med en jordfeilbryter så må da dette fungere både til å sikre mennesker og båt?

 

Ser at roaldbj er inne på dette i sitt innlegg #88 der han refererer til en engelsk artikkel der galvanisk isolering er nevnt som alternativ!

 

mvh

Mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Mateco: Fint at du brakte dette frem!

Galvanisk Isolator brukes i stor utstrekning i USA. Alle Baylinere av noen størrelse har slik. Jeg har en slik i min 3058 fra 1991. Men i norske forskrifter er galvanisk isolator ikke omtalt. Det kan være grunnen til at den ikke brukes så mye her. Jeg brakte dette på bane i en tidligere tråd, men ingen respons da. Galvanisk isolator hindrer jordfeilstrømmer i å passere fra land og til anlegget ombord. Dette burde da være like godt som å "kutte" jordlederen slik noen gjør. Nå er det gjerne slik at de fleste medisiner har bivirkninger. Jeg har ikke funnet noe negativt om galvanisk Isolator.

Link to post
Share on other sites

Det er et faktum at "galvanisk isolator" egentlig ikke er noen galvanisk isolator, men kun en dings der en drøy volt ligger over noen dioder.

Har man mere problemer enn som så, tærer det like herlig. Likevel er det svært mange som ikke har fått med seg dette eller rett og slett ikke skjønner konsekvensene av det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har problemer med å se hvor strømmen skal ta veien mellom båten og omgivelsene når man har isolert landstrømmen med skilletrafo. Hvor er det denne strømmen blir av?

Strømmen prøver alltid å gå tilbake til son kilde. I dette tilfellet tilbake til skilletrafoen.

Har man da lagt den ene fasen til jord og får overslag i den andre fasen, lager strømmen varme et eller annet sted i kretsen.

Link to post
Share on other sites

Wikipeda:

"En galvanisk isolator er et galvanisk skille mellom ledere eller nettverk. Dette hindrer at elektroner kan utveksles mellom dem. I prinsippet utgjør et galvanisk skille en isolator".

Oisan! hvis elektroner ikke kan utveksles, ja, da går det jo ingen strøm da! :eek: Var det ikke det vi var ute etter?

 

Lotus: Det finnes mange typer og fabrikat galvaniske isolatorer. De er ikke alle så primitive som du beskriver.

Link to post
Share on other sites

Den trenger en nærmere forklaring, Lotus.

Navnet skjemmer ingen, sies det, men i dette tilfellet er navnet galvanisk isolator særdeles misvisende.

For det er ikke et galvanisk skille.

 

Virkemåten til en slik galvanisk isolator er at diodene sluker en viss mengde spenning. har man derfor en potensialforskjell i jordlederen som er større enn den spenningen som ligger over diodene, vil strømmen passere, men en drøy volt lavere enn den hadde.

 

Er anlegget i orden, er det normalt godt under en volt potensialforskjell mellom jordnivåene, men hvis ting ikke er i orden kan det være mye mer. Og det gjelder både AC og DC. Dermed blir "galvanisk skille" en falsk trygghet fordi man aner aldri hvilken potensialforskjell som finnes annet enn hvis man til stadighet måler.

Den tiden man ikke er i båten, kan man ikke måle og i den tiden kan det oppstå mye styggedom som dette "vernet" ikke fikser.

 

Å betale 1000 spenn for noe som ikke gir deg garanti mot tæring er en svært drøy pris.

Link to post
Share on other sites

Lotus: Det finnes mange typer og fabrikat galvaniske isolatorer. De er ikke alle så primitive som du beskriver.

En virkelig galvanisk isolator er en optokobler eller en isotrafo. Da blir det et galvanisk skille.

Her kan vi ikke bruke det fordi vi ønsker at en jordfeil tross alt skal bruke jordlederen og følge den til land.

Da er eneste mulighet å benytte dioder. 2 dioder i serie ene veien og 2 dioder i serie andre veien. to og to i parallell. En feit kjøleribbe som kan ta varmen diodene avgir med en skikkelig jordfeil. Eventuelt noen avkoblingskondensatorer for å hindre ørsmå lekkasjestrømmer i nullovergangene til vekselstrømmer.

 

Man kan kjøpe så dyr "galvanisk isolator" man bare vil. Den isolerer uansett like dårlig og tar bare toppen av isfjellet for å si det slik.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor setter båtbyggere i USA Galvanisk Skille til 1000 spenn i båtene de levere da, da, Lotus?

Fordi disse duppedittene tross alt tar toppen av isfjellet og fjerner den lille potensialforskjellen som det faktisk er i ethvert anlegg uten feil.

Hvis det ikke er noe mer drit under havflaten, så har det gjort jobben sin.

 

Med du ser problemet? Du aner ikke hva som kan befinne seg rett under havflaten og om og hvis det befinner seg der.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...