Sir Limmerick Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Der postet Gunga Din rett før meg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Jeg mener også 40 foteren ble byggd mellom 1976 og 1985 ,men når verftet ble borte vet jeg ikke. I broschyren som HaHa la ut står at IW40 #1 blev klar i september 1975....... og att inredningen gjordes av Bröderna Martinsson i Svineviken, Orust av Rod Stephens ansedd som Europas beste trebåtsbyggare Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sir Limmerick Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Ok,ja det var visst håndtverk på høyt plan. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 I et svakt øyeblikk skal jeg slå til på denne hvis den blir liggende ute stort lengre. Håper på at jeg blir skikkelig svak snart!! http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58237403 Sitér dette innlegget Link to post
kanel Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 I et svakt øyeblikk skal jeg slå til på denne hvis den blir liggende ute stort lengre. Håper på at jeg blir skikkelig svak snart!! http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58237403 Et vakkert smykke!!!! på bildene ser den veldig godt vedlikeholdt ut Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Det er et smykke, Havgap. Skjønner godt at du kan bli svak. Hvis ikke treskrog er helt nødvendig kan du vurdere en Swan 36 som har ligget lenge på finn.no. Mener den var annonsert i fjor med en pris på 440 000,- Virker som en motivert selger... . Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Jo absolutt flott den også.. Og eurokursen har gjort det mer uaktuelt å se etter noe i DK. Så også at den gamle til Caspar Brochmann lå ute i fjor i samme prisnivå. Har hatt lakkerte båter, BB11 og kravellbygd folkebåt og hvitmalte - 2 spissgattere. Så intet must med lakkert fribord. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 ..............og kravellbygd folkebåt ?? En tre Folkbåt skall vel vare klinkbygd ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Havgap Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Ja, du har helt rett. Men den var altså (visstnok) bygget etter tegningene, men altså kravellbygd. I Ungarn(!!). Det ble tatt inn en to stykker til Norge. Lignenede båter finnes i Sverige, se http://www.blocket.se/vi/18338946.htm?ca=11_s Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Hvordan er det dette med LYS-tall fungerer, og hvilket tall har de båtene vi her snakker om, og hvordan forbedrer man slikt? Hvordan henger det hele egentlig sammen? Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 IW31 LYS 1,08 Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 1,08? Det må jo være gunstig sånn som folk skryter. Da kan ikke JRO være med på Seilmakeren doublehanded. Må nok opp i en Iw 40 da... Men en båt i samme sjanger men med annen konstruktør er jo f.eks Hero 101. Se http://www.jordomseiling.com/content/view/63/39/ Denne har lys 1,14, tror jeg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
kanel Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 IW40 har vist 1,19, men tror nok Ladyb er mer turbåt en regatta ja Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 (redigert) HaHa kan visst noen triks for å få IW31 på nett ift LYS. En IW40? Hehe, for den prisen kan man jo kjøpe nesten hvilken som helst båt... ;) Redigert 16.Januar.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Hvordan er det dette med LYS-tall fungerer, og hvilket tall har de båtene vi her snakker om, og hvordan forbedrer man slikt? Hvordan henger det hele egentlig sammen? Noen strøtanker om LYS-suboptimalisering etter et fuktig rakfisklag: Hvis du vil ta en IW 31 fra 1.08 til 1.10 i LYS-tall vil noen kalle det en forverring. Min har LYS 1.08 med fast propell - ville fått 1.10 med foldepropell. For min del skyldes tillegg i LYS at både spinnakeren og storseilet er større enn standard. Spinnakeren er for stor fordi den er utblåst, hvilket knapt er noen forbedring, jeg burde fått fratrekk.... Her kunne man kanskje med fordel skaffet seg en 'oversize' spinnaker + lang bom, f.eks. en pent brukt spinnaker+bom fra 11 Meter One Design. Storseilet mitt er også litt over maksmål, men kunne nok vært enda større (dvs enda mer utbygd akterlik) uten å ødelegge balansen i båten og uten enda mer tillegg i LYS. Skal denne LYS suboptimaliseringen lykkes sportslig må man gamble på at det blir svake vinder slik at det ekstra seilarealet man har (sammenlignet med standard) faktisk gir en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Mao. skift til foldepropell så er man klar for regatta? Sitér dette innlegget Link to post
kanel Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 HaHa kan visst noen triks for å få IW31 på nett ift LYS. En IW40? Hehe, for den prisen kan man jo kjøpe nesten hvilken som helst båt... ;) Det kommer vel an på hva man ser etter..... Jeg har foldepropell og spinnaker, den har jeg ikke prøvd enda, men såg fin når jeg pakket den ut for å sjekke Kanskje shetlands race hadde vært noe... ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Mao. skift til foldepropell så er man klar for regatta? Tenker du på seilmakeren doublehanded? Da går det ikke fordi i shorthandet lystallet får man fratrekk på 0,01. Du ender da på 1.09 og kan ikke delta. Andre regattaer kan du selvfølgelig delta i uansett hvilket tall du har. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Iwrig2 Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Har aldri deltatt i regatta med båten min, men det hadde vært morro og prøvd for jeg har en følelse av at IWn har fått tildelt et gunstig LYS. Har tilgode å bli fraseilt av nye franske og tyske byggeklosser med samme båtlengde. Sitér dette innlegget Link to post
kanel Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Har aldri deltatt i regatta med båten min, men det hadde vært morro og prøvd for jeg har en følelse av at IWn har fått tildelt et gunstig LYS.Har tilgode å bli fraseilt av nye franske og tyske byggeklosser med samme båtlengde. Hvordan vil du si at den er å seile? Hvor stor fart logger du forhold til vind etc.? Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Her er polardiagrammet til IW 31. Det er plottet etter IMS-målebrevet til en finsk IW 31. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Hvordan "leser" man det polardiagrammet? Jeg har forsøkt google, samt å spørre i en annen tråd. Men jeg skjønner ikke opp ned. Lady B: Shetland? Jeg blir med! Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Tenker du på seilmakeren doublehanded? Da går det ikke fordi i shorthandet lystallet får man fratrekk på 0,01. Du ender da på 1.09 og kan ikke delta.Andre regattaer kan du selvfølgelig delta i uansett hvilket tall du har. Ja, tenkte på den. Hva betyr "shorthanded" i denne sammenheng. Regner med det ikke har noe med korte hender å gjøre. Vet man hvorfor LYS-tallet må være over 1.10 i denne seilas? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Hmmm... Noen som vet helt konkret hva som skiller de ulike årsmodellene fra hverandre? Interessant å høre om hvordan de forskjellige modeller av de forskjellige S&S har utviklet seg. Om de i det hele HAR utviklet seg ;) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Polardiagrammet viser båtfarten som funksjon av sann vindretning for et utvalg vindstyrker. I diagrammet over er denne sammenhengen teoretisk estimert (av et såkalt velocity prediction program - VPP) på bakgrunn av data for skrog og seilføring. De 7 blå linjene representerer teoretisk anslått båtfart for vindstyrke 6,8,10,12,14,16 og 20 knop (fra innerst til ytterst). F.eks. med vindhastighet 6 knop og sann vindvinkel 75 grader (altså litt forenom tvers) er forventet båtfart 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.