Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?

Bergen dørk

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Ja.

Min båt. Tresnekke godt utstyrt. 1956 modell 24 fot

Vekt: ca.2500kg.

Motor: Yanmar 2GM 15hk Diesel max turtal 3600 o/m Motorvolum 2L 2syl.

Maks fart. 9-10 kn.

Forbruk: 1-2 fyllinger av 30 literst tanken per sommer. Avhengig av godt eller dårlig vær den sommeren:-)

Redigert av tuborg (see edit history)

Har en ombygdt skyssbåt av tre fra 1972- ca 14 tonn med fulle tanker - 37 fot - 2 x Ford 2728T på ca 240 hk hver

Forbruk:

- ved 5 knop: ca 5l/t pr motor

- marsjfart 8,5 knop (1500 rpm pr motor): 7,5 l/t pr motor

- høy marsjfart 9 -10 knop (1600 - 1800 rpm): 10 l/t pr motor

- ved max turtall (2400 rpm) går båten 15-16 knop, men jeg tør ikke tenke på hva forbuket er da :-)

Låter angenämt billigt Andy!

Intressant om Du verifierar hur noggranna Volvo-instrumenten är när Du tankar nästa gång.

Om Du har 310 hkr motorer borde väl maxförbrukningen ligga kring 65 l per timme och motor dvs 130 l/h. Men då jag antar att Din båt då kan komma upp till bortemot 35 knop?

Dvs någonstans mellan 3,5 - 4 l/nm.

Redigert av ebonita (see edit history)

Logget drivstoff forbruk i helgen ved å lese av EVC instrumentet ved forskjellige turtall. Brukte kameraet og tok bilder for enkel dokumentasjon. Ikke nødvendigvis vitenskapelig nøyaktig, men en brukbar indikasjon.

Båt: Windy 37 Grand Mistral Hardtop, 2xVP D4-260, 3/4 fulle dieseltanker, 1/2 vanntank, 2 personer ombord. < 2m/s medvind

evc.jpgdiesel1.jpg

Redigert av Svenning (see edit history)

Prøver å snu spørsmålet litt; jeg har to stk VP TAMD 74 EDC, max turtall er 2800 rpm - ved 2200 rpm holder jeg en fin cruisefart på 27 knop. Hva tror dere jeg bruker av fuel på 2200? (det er ingen gjettekonkuranse - jeg aner ikke selv)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Takk for det B'liten, de er bygget i 2004 og har 480hk på 2600 rpm og ikke 2800 som jeg skrev i stad. Så... hva tror dere jeg brenner på 2200?

Det er helt sikkert en eller annen som kan fortelle meg det, og det er mye billigere enn å kjøpe et flowmeter :lol:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Skibsplast 600 VS, ombygd til VP TAMD 22 med SX drev, og Ballastic stålpropell 14 1/4x23.

Marsjfart ca 22-23 knop, og forbruk 15-16 l/t, dvs ca 0,7 l/nm.

Maks ca 30 knop på våren, 4000 rpm, marsjfart 22,5 ved 3500 mener jeg å huske.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6

Låter angenämt billigt Andy!

Intressant om Du verifierar hur noggranna Volvo-instrumenten är när Du tankar nästa gång.

Ja, det må du nok sige: Jeg har lige tanket, og er ikke imponeret over EVC-instrumenternes nøjagtighed! Ifølge dem havde jeg brugt cirka 300 liter pr. motor - altså 600 liter. Hertil kommer forbrug på dieselvarmen, der har kørt som en gal i de 14 dage vi har haft båden. Men mere end 50-100 liter har jeg da ikke brugt til varme!

Men jeg tankede 900 liter! Ifølge loggen på Simraden har jeg sejlet 310 Nm. Fratrukket 50 liter til varme mm så har jeg brugt 2,74 liter pr. Nm. Ikke helt elendigt, men heller ikke så godt som EVC-instrumenterne sagde. Jeg er ikke overbevist om deres præcision - sådan vil jeg sige det!

Andy

Red: Og dette er altså ved blandet kørsel: Det meste af tiden med 24-26 knob og cirka 6-7 timer med 7 knob.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Ja mätning av bränsleförbrukning är nog att anse som en rätt grannlaga uppgift och man kan inte förvänta sig helt exakta resultat. Men facit kommer ju i vilket fall som helst när man fyller tankarna nästa gång.

Och 2,74 l/nm under drift med övervägande hög marschfart kan Du inte vara missnöjd med!

Om jag förstår Dina siffror rätt så har Du haft en felvisning på 200-250 liter på en volym kring 900 liter eller rättare 800-850 liter om man drar ifrån vad Du tror Du brännt i värmaren. Det skulle ju betyda stt fel på kring 25% och det är väl lite väl mycket speciellt som felet verar vara på den "riskabla" sidan.

Vet inte om man kan kalibrera Volvo-mätarna, men annars så får man efterhand ett visst begrepp om felvisningen vid olika driftsförhållanden om man bokför påfyllt bränsle och gör lite jämförande excelkalkyler. En 5kW värmare drar ungefär en halvliter i timmen i snitt, och det (plus förbrukningen i ev genset) brukar synas som skillnaden mellan påfyllt bränsle SB och BB. Efter vad jag kommer ihåg så var det inte genset i Din båt och det gör ju kalkylen enklare i detta avseende. Annars så är det rätt lätt att få begrepp om gensetförbrukningen genom att multiplicera gångtimmar med timförbrukningen.

Sen skall man väl inte misströsta om det är ett visst mätfel i systemet. Bara detta att ha ett relativt begrepp om förbrukningen är ett stort steg framåt, och hjälper Dig att köra med den ekonomi Du önskar. Att det är dags att tanka ser man nog säkrast på nivåmätarena i tankarna i alla fall.

Hoppar stt Ni trivs med båten - det eländiga vädret till trots!

Dette var stor differanse ja.. men forbruket ditt stemmer det hvis en ser på effekt kurvene for motoren. At EVC ikke er nøyaktig er jo ingen bombe.. og disse evc tallene har jo virket litt vel optimistiske.. Blir som kjørecomputeren i bilen.. sjelden disse stemmer særlig bra og de er gjerne på den "snille" siden. 3% reel besparelse kontra "gammel" dieselmotor stemmer gjerne etter hva jeg har erfart.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Takk for det B'liten, de er bygget i 2004 og har 480hk på 2600 rpm og ikke 2800 som jeg skrev i stad. Så... hva tror dere jeg brenner på 2200?

Det er helt sikkert en eller annen som kan fortelle meg det, og det er mye billigere enn å kjøpe et flowmeter :lol:

ca 80 liter i timen. Passer bra med effektkurven på motoren også - den viser ca 400 hester ved 2200 rpm

Mer info her http://shop.torresen.com/utility/includes/content/volvo/sales_lit/TAMD74P-EDC.pdf

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Fru Jacobsen:

Förutsatt att Du har sådana propellrar på båten att motorerna når nominellt varvtal dvs 2600 rpm, så blir ju uttagen effekt vid lägre varvtal enligt den streckade kurvan i diagrammet ("Calculated propeller load").

Då borde förbrukningen vid 2200 rpm snarare hamna på 60l/h med avgiven effekt på c:a 300 hkr enligt Volvodiagrammen.

hei.

jeg har en volvo penta md 2 b i snekka mi.

i fjord når jeg var i kragerø fylte jeg tanken full med disel, kjørte da i 5.5 kn fra (sørøstlandet) kragerø til valle til gumøy og til sandefjor der jeg har båtplass og bor, da fylte jeg tankten i gjen da fikk jeg plass til 12 liter, så på alle de timene jeg kjøre da brukten motoren 12 liter disel.

er ikke så halv gærent det?

Fru Jacobsen:

Förutsatt att Du har sådana propellrar på båten att motorerna når nominellt varvtal dvs 2600 rpm, så blir ju uttagen effekt vid lägre varvtal enligt den streckade kurvan i diagrammet ("Calculated propeller load").

Då borde förbrukningen vid 2200 rpm snarare hamna på 60l/h med avgiven effekt på c:a 300 hkr enligt Volvodiagrammen.

Kan du forklare de to kurvene i grafen fra VP? Jeg forstår ikke hva de angir.

Ref Bitteliten.

Samband mellan motor och propeller

När man dimensionerar en propeller för en viss båt med en viss motor, så görs detta enkelt uttryckt för att man skall kunna få ut motorns maxeffekt till propellern.

Motorns maxeffekt avges oftast nära det högsta tillåtna varvtalet för motorn. För TAMD74 ECE-motorn gäller 480 hkr /2600 rpm. Det gäller alltså att hitta sådana propellrar till båten så att motorerna orkar varva ut till detta varvtal men inte mer. Då kan man utnyttja hela den tillgängliga motoreffekten.

Sedan är det så att propellrarnas effektbehov varierar med någonstans kring varvtalet upphöjt till 2,5. Det vill säga när man sänker varvtalet från maxeffektpunkten så sjunker propellrarnas effektbehov /alltid/ snabbare än motorernas tillgängliga potential vid varje varvtal.

Detta representeras av kurvorna i Major Andys diagram. Den övre kurvan ('full load') är den effekt som motorn skulle kunna ge med fullgas vid varje varvtal, den streckade kurvan (’calculated propeller load’) är vad de valda propellrarna kan ta ut vid varje varvtal.

Skillnaden innebär att man ju måste dra av gasen för få balans så att inte motorn rusar upp till maxeffekt igen. Alternativet hade varit en ställbar propeller som kunde balansera ut tillgänglig motoreffekt vid olika varvtal.

Enkelt uttryckt: man dimensionerar propellern i maxeffektpunkten där kurvorna skär varandra och sedan arbetar motorn för att tillgodose propellerns momentbehov i varvtal därunder enligt den streckade linjen.

Hej ebonita,

Tak for et grundigt svar som jeg næsten forstod... :confused::smiley:

Betyder det, at HVIS man har den rigtige propeller på motoren, så den opnår det korrekte max. omdrejningstal, så vil brændstofforbruget altid følge den nederste kurve?

Andy

Red: Og betyder det, at HVIS man har en stilbar propeller (som fx på et fly) så er hovedpointen med at have en sådan, at man til enhver tid kan regulere propellerens effektbehov således at man på alle omdrejningstal får maksimal effekt ud af motoren?

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Hej Andy,

Ja i princip så blir det ju så att Du ställer in gasreglaget för att motorn skall balansera sitt avgivna moment mot det moment som propellern behöver för att snurra med ett givet varvtal.

Men som Du vet så är det alltid riskabelt att svara kategoriskt att någonting alltid blir på ett visst sätt.

Det lockar alltid fram en massa invändningar ...

Volvo har ju gjort en del antaganden när dom ritade kurvorna och propellern /eller motorn/ är kanske inte perfekt osv.

Viktigast är nog att båtens planingströskel förvränger kurvorna något.

Jag klistrar in ett diagram nedan där jag gjort en motsvarande kurva på värden från mätningar på min båt.

Den har 2 x TAMD63P motorer med vardera 370hkr@2800rpm och kurvan visar total förbrukning mot varvtal.

Som dom flesta båtar börjar den gå i plan vid 12 knop vilket ju syns på puckeln på kurvan vid 1800rpm.

fuelflow_2_x_tamd63p.jpg

Citat Andy: Og betyder det, at HVIS man har en stilbar propeller (som fx på et fly) så er hovedpointen med at have en sådan, at man til enhver tid kan regulere propellerens effektbehov således at man på alle omdrejningstal får maksimal effekt ud af motoren?

Ja man kan få ut maximal effekt som motorn kan ge vid ett visst varvtal dvs enligt den övre kurvan ('full load') i Ditt diagram.

Observera att den högsta maximala effekten fortfarande ligger i en viss punkt på kurvan, vanligtvis i närheten av det hösta varvtalet (='Take off power' på ett flygplan)

Men det är nog framförallt möjligheten att söka motorns och propellerinstallationens största effektivitet, dvs den driftspunkt där man får mest Nm och/eller bäst fart för pengarna som eftertraktas när man har ställbar propeller (förutom möjligheten att backa utan att reversera maskinerna). Detta utnyttjas på större fartyg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...