Jump to content

Har seilbåten din lovlig lanterneføring?


Servicemannen

Recommended Posts

Hadde alle satt seg inn i reglene ville vi hatt lite å diskutere. Et Båtførerkurs ville rette om en del. :yesnod::wink:

 

Denne tråden viser vel i noen grad at de som virkelig har satt seg inn i regelverket er de som er mest uenige? :wink: Vi andre som ikke er så lærde/belærte lever etter et ordtak av Edgeir Benum; Bare en tåpe sier han vet; den vise innrømmer sin uvitenhet. eller det kashmirske ordtaket; Den mann som vet han er uvitende, er ikke dum.

 

:lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i innlegg 53: Hva reglene sier er en ting, om vi velger å følge de en annen. Selv er jeg en av de som slår av alt lys ombord når det blir mørkt og trangt nok.

Enig med de som slår av etter eget behag. :flag:

 

Å slukke lanternene blir bare for dumt. :nono:

 

Ellers kan ikke dette med bruk av topplanterne være noe stort problem.

 

I tidligere tråder har man slått fast at de fleste seilbåter går for motor...

Så har vi da noen få som faktisk seiler, noen av disse også når det mørkt...

 

Noen av de som seiler om natten velger så å motorseile, kanskje uten å tenne topplanterne.

 

Da kan altså vi som kommer med motorbåt "risikere" å vike for noe vi tror en seilbåt, men som altså pr. definisjon er en motorbåt.

Det synes jeg vi godt kan tåle. Det blir nok veldig sjelden og helt ufarlig.. :smiley:

 

 

Men å slå av alt lys, inkludert lanterner, det er særdeles idiotisk....

Var nære på å kjøre ned en seilbåt bakifra i fjor, den tøffet avgårde uten akterlanterne.

Det var helt mørkt og utvilsomt trangt nok..... :headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

At enkelte ikke følger reglene eller har spesielle tolkninger er vel ikke regelverket sin skyld?

Helt enig... :yesnod: Reglene er enkle og greie å forholde seg til... er ikke noe "rocket science" med dem..

 

Dette er de to lanternereglene som en fritidsbåtfører normalt må forholde seg til og som åpenbart faller mange tungt for brystet..

 

Regel 23. Maskindrevne fartøy underveis

(a) Et maskindrevet fartøy underveis skal vise:

(i) en topplanterne forut,

(ii) ytterligere en topplanterne aktenfor og høyere enn den forut. Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde har ikke plikt til å vise en slik lanterne, men har lov til å gjøre det.

(iii) sidelanterner,

(iv) en akterlanterne.

 

Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd

(a) Et seilfartøy underveis skal vise:

(i) sidelanterner,

(ii) en akterlanterne.

 

Ser en også på denne enkle regelen så er det liten tvil om hva som er hva

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner

I disse reglene gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen:

 

(a) Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet.

(b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

© Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

Generelt så bruker jeg også Sydvesten's lov om lanterner som sier at dess flere lanterner jeg ser dess lenger unna bør jeg oppholde meg med fartøyet mitt.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Generelt så bruker jeg også Sydvesten's lov om lanterner som sier at dess flere lanterner jeg ser dess lenger unna bør jeg oppholde meg med fartøyet mitt.

 

Veldig grei regel det, jeg pleier å ta den på slutten av lanternedelen i båtførerkursene mine. Det finnes ingen lanterner som indikerer "lystbåt, kom hit", men veldig mange som indikerer det motsatte. Alt som viser gult/orange lys er dessuten skummelt, uansett hvor uskyldige lanterner den ellers måtte føre.

Link to post
Share on other sites

Det er ikkeno som heter motorlanterne.

Det måtte i så tilfelle være den jeg tenner i maskinrommet når jeg skal peile olja.

På min båt har verftet stemplet inn omtalte lanterne på instrumentpanelet som "steaming light" , jeg har aldri hørt annet heller i mitt seilmiljø at denne lanterne blir kalt noe annet enn motorlanterne.

Verftet som produserer min båt bygger båter opp til 105 fot og så vidt jeg vet heter det "steaming light" på samtlige modeller.

Link to post
Share on other sites

Definitions

(a)"Masthead light" means a white light placed over the fore and aft centerline of the vessel showing an unbroken light over an arc of horizon of 225 degrees and so fixed as to show the light from right ahead to 22.5 degrees abaft the beam on either side of the vessel.

 

De får ta det opp med COLREGS.

Link to post
Share on other sites

Det er visst så mange som er enige nå at jeg får komme med et tilleggsspørsmål.

 

Topplanterna er tent på 10m loa seilbåt, natt, motor brukes også til fremdrift, men så var det jolla som var ute som man ville ha på slep.

 

Spm.1: Regel 23 sier da (enkelt fortalt) to topper skal tennes + slepelanterne over akterlanterna? :rolleyes:

 

Spm.2: Når motoren stanses så skal seilbåten kun vise vanlige lanterner og ikke noe som indikerer at den har noe på slep? eller? :crazy:

 

Nb. Vi diskuterer ikke selve slepet.

Link to post
Share on other sites

Spm.1: Regel 23 sier da (enkelt fortalt) to topper skal tennes + slepelanterne over akterlanterna? :rolleyes:

 

Spm.2: Når motoren stanses så skal seilbåten kun vise vanlige lanterner og ikke noe som indikerer at den har noe på slep? eller? :crazy:

 

Nb. Vi diskuterer ikke selve slepet.

 

 

regel 24 i

När det för ett fartyg, som normalt inte utför bogsering, av någon giltig

anledning inte är praktiskt möjligt att föra de under a. eller c. föreskrivna ljusen,

behöver fartyget inte föra dessa ljus, då det bogserar ett annat fartyg som

är i nöd eller som på annat sätt är i behov av hjälp. Alla möjliga åtgärder skall

vidtas enligt regel 36 för att visa kopplingen mellan det bogserande fartyget

och det fartyg som bogseras, särskilt genom att belysa bogserlinan.

 

så her kommenterar Sjöfartsverket dette fall;

 

Oförutsedda bogseringar, t.ex. maskindrivet fartyg assisterar en segelbåt i bleke, får utföras

under mörker utan att regelrätta topp- och bogserljus förs, därför att sådana inte finns ombord.

Det är viktigt att man då istället utnyttjar tillgängliga lysanordningar för att utmärka släpet, i synnerhet

när annat fartyg närmar sig. Motsvarande kan gälla en släpjolle på kort ända. – Om inte

en nödsituation föreligger måste planerade större bogseringar, t.ex. ett större antal jollar eller en

båt från en hamn, som utförs av ett fartyg utan bogserljus ske under dager.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...