Jump to content

Har seilbåten din lovlig lanterneføring?


Servicemannen

Recommended Posts

Man behöver ikke ha någre lanterner alls på en seilbåt varken posisjonslys eller topplanterne :smiley: ......

 

Takk for det innlegget for slik trodde jeg også at det var! At man skal ha det "dersom, hvis og/eller i fall" er jo en annen sak, og det står vel også noe om hva "dersom, hvis og/eller i fall" betyr med hensyn til sikt, lys osv i regelverket mener jeg å ha lest et sted, etter mitt syn tror jeg. :cool:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

det finnes nämligen ikke noe krav iflg IS att en båt må ha lanterner......

 

det står:

 

(b) The Rules concerning lights shall be complied with from sunset to sunrise, and during such times no other lights shall be exhibited, except such lights which cannot be mistaken for the lights specified in these Rules or do not impair their visibility or distinctive character, or interfere with the keeping of a proper look-out.

 

det er alltså helt OK att dagtid/lys tid seile runt uten lanterner.... :smiley:

 

men seiler man om natten eller i dålig sikt, da ställs det krav på både på vilke lanternor som skall lyse o hur dom skall lyse :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Om en blir blendet av sin egen topplanterne når en seiler med motor som fremdrift så er det dit problem. Du kan jo bare ta ned forseilet.

Jeg synes ikke dette er flisespikking for det er lanternene som forteller meg hva jeg har med å gjøre med om natta og hvilke regler jeg skal forholde meg til.

 

Hvis jeg, under seil, møter en annen seilbåt, som sper på litt med motor, for å stå opp et merke, så vil jeg vite at han gjør det - og forholde meg deretter.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er nye regler under arbeid.

 

E.A.5.7 Navigation lights

 

a. Text of section 5.7 of Annex l, A of the Directive:

 

Where navigation lights are fitted, they shall comply with the 1972 COLREGS or CEVNI regulations, as appropriate.

 

b. Relevant regulations: 1972 COLREGS or CEVNI as amended.

 

See also RFU #27 (design and construction only)

 

Non-harmonised standard: Draft standard prEn ISO 16180 Small craft - Electric navigation lights is being prepared to support the application of COLREG for navigation lights.

 

c. Recommendations for use.

Relevant Approved Recommendations for Use (ARFU):

 

Se nærmere på www.rulefinder.net

 

Link to post
Share on other sites

her kan dere teste deres kunnskaper..

http://www.usboating.com/testlights.asp

 

 

Navigasjonsskolen - del 6: Lanterneføring og dagmerker

En seilbåt som gjør fart gjennom vannet skal ha de samme lanternene som en tilsvarende motorbåt – unntatt den hvite topplanternen.

Seilfartøyer under 20 meter kan nøye seg med en kombinert lanterne i mastetoppen (med innebygd sidelanterner og akterlanterne). Mindre seilbåter kan alternativt ha akterlanterne og en sammensatt lanterne med begge sidelanterner i baugen (på pulpit).

Seilbåter kan vise lys fra to rundtlysende lanterner nær mastetoppen for bedre å tydeliggjøre sin posisjon for andre fartøyer. Den øverste skal være rød og den nederste grønn.

En seilbåt som har motoren i gang – med eller uten seil oppe – er å betrakte som et motorfartøy og skal følge lanternereglene for motorbåter. Om dagen skal den da heise dagmerket (eller dagsignal) som viser at den går for motor. Norske seilbåter bruker sjelden dette dagmerket, selv om de egentlig er forpliktet til å gjøre det. I andre land kan man få bot hvis man ikke bruker det når man går for motor.

 

 

 

bilder her og bra tekst.

 

http://www.bodoseilforening.no/services/ny...kkel.asp?Id=297

 

 

 

Her kan dere trene.

 

http://www.mil.no/multimedia/archive/00043...m_me_43115a.doc

 

Lykke til.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i innlegg 53: Hva reglene sier er en ting, om vi velger å følge de en annen. Selv er jeg en av de som slår av alt lys ombord når det blir mørkt og trangt nok.

Enig med de som slår av etter eget behag. :flag:

Har i denne tråden lært hva

-motorlanterne er

-motorseiling er

-og trolig hva hekklanterne er

 

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Helt enig med deg Gnisten :smiley:

Link to post
Share on other sites

her kan dere teste deres kunnskaper..

http://www.usboating.com/testlights.asp

 

Det var en grei test, men mange av spørsmålene var knyttet opp mot US særregler, og derfor av begrenset relevans for oss som opererer på denne siden av "dammen".

 

Selv pleier jeg å anbefale denne danske testen som ligger helt opp til våre regler og som i tillegg har den fordel at man kan svinge fartøyet i alle retninger, samt seile med det.

 

Bare prøv, den er virkelig svært god!!

 

... men bli ikke deprimert om du får beskjed om at man "helst ikke vil møte deg i mørke" de første gangen. Det går bedre etter hvert :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En seilbåt som har motoren i gang – med eller uten seil oppe – er å betrakte som et motorfartøy og skal følge lanternereglene for motorbåter.

 

Det er definitivt feil.

Motoren skal bidra til fremdriften før dette hamskiftet skjer.

Det står i både Styringsplakaten og COLREGS.

 

Nå er det på tide at myndigheten tar tak i disse båtskolene.

Link to post
Share on other sites

Det er definitivt feil.

 

Blir det riktig dersom:

 

En seilbåt som har motoren i gang - og motoren bidrar til fremdrift – med eller uten seil oppe – er å betrakte som et motorfartøy og skal følge lanternereglene for motorbåter.

 

En seilbåt kan ha motoren i gang for å lade batteriene, uten å ha propellen tilkoblet (giret i fri)

Link to post
Share on other sites

Det er definitivt feil.

Motoren skal bidra til fremdriften før dette hamskiftet skjer.

Det står i både Styringsplakaten og COLREGS.

 

Nå er det på tide at myndigheten tar tak i disse båtskolene.

 

Hvordan kan det være feil?

 

På tide at noen begynner å lese i boken , når en har 5 min ledig ombord.

 

FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)

 

Kapittel III. Felles regler

Regel 54. Reglene skal finnes om bord

Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar

av sjøveisreglene er om bord.

 

 

(c) Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

 

e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut

hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

 

i) Ordet underveis betyr at et fartøy ikke ligger til ankers eller er gjort fast til

land eller står på grunn.

 

(j) Ordene lengde og bredde av et fartøy betyr dets lengde overalt og største bredde.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

på svensk......

 

c. Med ”segelfartyg” avses varje fartyg under segel dock under förutsättning

att framdrivningsmaskineri, om sådant är installerat, ej används.

 

att anvende/bruke framdrivningsmaskineri...betyr att propellern skall vare inkoppled

 

bare motorn igang...rekker ikke för att en seilbåt skal bli motorbåt...... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...