Jump to content

Har seilbåten din lovlig lanterneføring?


Servicemannen

Recommended Posts

Hvorfor blir jeg ikke arrestert når jeg henviser til regel 23 istedenfor 24 :lol:

 

Norsk utgave:

Regel 24. Slep og skyveslep

(a) Et maskindrevet fartøy som sleper skal vise:

(i) istedenfor den lanternen som er foreskrevet i regel 23 (a) i eller (a) ii, to topplanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre. Når avstanden fra det slepende fartøys akterende til akterenden av slepet er større enn 200 meter, tre slike lanterner anbrakt loddrett over hverandre.

(ii) sidelanterner,

(iii) en akterlanterne,

(iv) en slepelanterne anbrakt loddrett over akterlanternen,

(v) når slepets lengde er større enn 200 meter, en terningformet signalfigur hvor den best kan ses.

 

Ser ikke det er noe fritak om man vanligvis sleper eller ikke?

 

Leser ikke så godt svensk men mener du at regel 24 i (svensk utgave) sier at

-seilbåt som sleper jolle sleper normalt ikke jolla?

-slepejolla er i nød eller på annen måte trenger hjelp?

 

Kommentaren åpner kanskje opp for unntak, men jeg forstår ikke hva som menes med andre avsnitt: Motsvarande kan osv.

SPRÅKPROBLEM igjen. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Leser ikke så godt svensk men mener du at regel 24 i (svensk utgave) sier at

regel 24 i er internasjonell....så den finnes også i en norsk versjon.... :wink:

 

(i) Når det av en eller annen grunn ikke er praktisk mulig for et fartøy som normalt ikke holder på med slep, å vise de lanterner som er foreskrevet i punkt (a) eller © i denne regel, behøver et slikt fartøy ikke å vise disse lanterner når det holder på med å slepe et annet fartøy i nød eller som på annen måte trenger assistanse. Alle mulige skritt skal tas for å tilkjennegi hvilket forhold det er mellom det slepende fartøy og det fartøy som blir slept, slik regel 36 tillater, særlig belysning av slepeforbindelsen.

 

kommentaren i tidl inlegg er Sjöfartsverkets egen förklaring av regeln..........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

At jeg aldri kan få noe rett. Topplanterne mente jeg.

 

Ellers synes jeg at litt intuisjon hadde vært på sin plass her på BP. Slik at folk vet hva jeg mener - uansett hva jeg skriver :smiley:

Er ikke vært å diskriminere båttyper her? De er kun motorbåter som har topplanterne på toppen av lille pinnen sin og den lyser hele tiden, de heter havari vis motoren stopper hos dem. Vi seilerer plasser den som passer oss, noen bruker den til og med som genoalys! Jeg mener vi kan nevne den motorlanterne, den viser til total katastrofa om bord og j...a motoren har vært startet :smash:
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Løfter denne tråden frem igjen.

Spurte i innlegg 244 om lanterneføring på seilbåt som sleper. For å være sikker sendte jeg samme spørsmål til Sjøfartsdirektoratet og svaret har jeg kopiert inn her:

 

 

 

 

 

Viser til din henvendelse under.

 

Beklager at vi har lang behandlingstid i Sjøfartsdirektoratet for tiden. Pågangen er stor.

 

Regel 24 i sjøveisreglene har bestemmelser om hvilken lanterneføring et maskindrevet fartøy som sleper skal ha. En seilbåt er som kjent maskindrevet når den benytter fremdriftsmaskineriet. Reglene gjelder også fritidsfartøy. En jolle som ikke er fast sammenkoblet med slepefartøyet skal anses å være et slep jfr regel 24b.

 

Det finnes ikke spesielle lanterneregler for seilfartøy som sleper. Selv om de sleper skal de kun vise lanterner som de ellers er påbudt å vise.

 

For øvrig vises det til regel 2b vedrørende ansvar på sjøen.

 

Disse reglene finnes i den internasjonale delen av Sjøveisreglene og er dermed noe norske myndigheter har hatt begrenset mulighet til å utforme.

 

 

 

Med vennlig hilsen,

 

 

Bjørn Reppe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bjørn Reppe

Postboks 2222

Direkte: 52 74 51 67

Fungerende underdirektør

5509 Haugesund, Norge

 

Sjøvett og fritidsfartøy

Telefon: 52 74 50 00

www.sjofartsdir.no

 

 

 

-Svaret er slik jeg trodde det ville bli. (Hadde jo ikke lagt det ut om jeg hadde tatt feil :lol: ) Hvor logisk det er er en annen sak. Ellers så ser jeg ikke så ofte fritidsfartøy som er utrustet med lanterner for sleping, selv om jolla slepes og det er blitt kveld.

Ber om at ikke flere plager direktoratet med dette, svaret er klart og de har som han skriver stor pågang.

Link to post
Share on other sites

vad menar han?? :smiley:

Regel 24 i sjøveisreglene har bestemmelser om hvilken lanterneføring et maskindrevet fartøy som sleper skal ha. En seilbåt er som kjent maskindrevet når den benytter fremdriftsmaskineriet. Reglene gjelder også fritidsfartøy. En jolle som ikke er fast sammenkoblet med slepefartøyet skal anses å være et slep jfr regel 24b.

dvs kjör vi med jerngenuan o jollen henger bak.....da skall vi ha slepelys

Det finnes ikke spesielle lanterneregler for seilfartøy som sleper. Selv om de sleper skal de kun vise lanterner som de ellers er påbudt å vise.

seiler vi med jollen..så slipper vi ha slepelys

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja slik leser jeg svaret og slik trodde jeg det var.

Størrelsen på seilfartøyet som sleper har ikke noe å si. Om du med din båt henger i en 180 favner etter f eks Statsraad Lehmkuhl og den kun er under seil så skal den ikke vise noen lantere som viser at den har noe på slep.

-I norsk og internasjonalt farvann ja.

-I svensk innenlands farvann? :rolleyes::smiley:

Link to post
Share on other sites

.....Ser ikke det er noe fritak om man vanligvis sleper eller ikke? .....

 

Det står i Regel 24 i

 

(i) Når det av en eller annen grunn ikke er praktisk mulig for et fartøy som normalt ikke holder på med slep, å vise de lanterner som er foreskrevet i punkt (a) eller © i denne regel, behøver et slikt fartøy ikke å vise disse lanterner når det holder på med å slepe et annet fartøy i nød eller som på annen måte trenger assistanse. Alle mulige skritt skal tas for å tilkjennegi hvilket forhold det er mellom det slepende fartøy og det fartøy som blir slept, slik regel 36 tillater, særlig belysning av slepeforbindelsen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...
On 1/23/2009 at 1:08 AM, Poseidon said:

 

Ja, da har du det som trenges - og vel så det.....

 

Kunsten blir å ikke slå på for mye på en gang :wink:

 

Med din lanterneutrustning ville det riktige bli:

 

1) når du er underveis for seil, med stoppet/frikoblet motor:

ENTEN tricolor ELLER side- og akterlanterne. (Og ikke noe annet).

 

2) når du drives frem for motor, selv om seilene er oppe:

ENTEN side- og akterlanterner, sammen med "motorlanternen" ELLER sidelanterner sammen med den rundtlysende ankerlanternen. (Og ikke noe annet).

 

Noen andre lovlige kombinasjoner ser jeg ikke i farten . . . . .

Tricolore kan vel brukes sammen med topplanterne/"motorlanterne"? (forutsatt at trikoloren viser korrekte sektorer inkl akterlanterne)  Evt. hvorfor ikke? Evt. gjelder kravet om at topplanterne skal være 1 meter over samlet rød/grønn på seilbåt? 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Nord West 420 said:

Tricolore kan vel brukes sammen med topplanterne/"motorlanterne"? (forutsatt at trikoloren viser korrekte sektorer inkl akterlanterne)  Evt. hvorfor ikke? Evt. gjelder kravet om at topplanterne skal være 1 meter over samlet rød/grønn på seilbåt? 

 

Kravet om at topplanterne skal være minst 1m over sidelanterne gjelder også seilbåt. 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, alf-inge said:

 

Kravet om at topplanterne skal være minst 1m over sidelanterne gjelder også seilbåt. 

Så dersom man har en tricolor i toppen av mast. (tre sektorer) så må topplanterne være ytterligere 1 meter over? Hvilken regel og hvilket punkt spesifikt gjelder mht. 1m over sidelanterner i topp av mast på seilbåt? 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Just now, Gunga Din said:

Vedlegg I, i sjøveisreglene

 

tricoloren i toppen på masten, bruker vi bare da vi seiler !

går vi for motor, brukes ordinarie lanterner i pulpit + topplanterna i masten

 

for meg ser det ut til at man kan bruke tricolor og motorlanterne på fartøy under 20 meter

(h) Når et maskindrevet fartøy på mindre enn 20 meters lengde fører sidelanterner som er satt sammen til en lanterne, skal den plasseres minst 1 meter lavere enn topplanternen.  Hvilket punkt hindrer dette i vedlegg 1? 
Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Nord West 420 said:

Hvilken regel og hvilket punkt spesifikt gjelder mht. 1m over sidelanterner i topp av mast på seilbåt? 

 

Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (også kalt sjøveisreglene), vedlegg 1, punkt 2 d:

 

Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan føre den øverste lanternen lavere enn 2,5 meter over rekken. Når det føres en topplanterne i tillegg til sidelanterner og en akterlanterne, eller slik rundtlysende lanterne som er beskrevet i Regel 23 (c) (i) (rundtlysende hvit lanterne som fungerer som kombinert topplanterne og akterlanterne) føres i tillegg til sidelanternene, skal denne topplanternen eller rundtlysende lanternen imidlertid føres minst 1 meter over sidelanternene.

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, alf-inge said:

 

Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (også kalt sjøveisreglene), vedlegg 1, punkt 2 d:

 

Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan føre den øverste lanternen lavere enn 2,5 meter over rekken. Når det føres en topplanterne i tillegg til sidelanterner og en akterlanterne, eller slik rundtlysende lanterne som er beskrevet i Regel 23 (c) (i) (rundtlysende hvit lanterne som fungerer som kombinert topplanterne og akterlanterne) føres i tillegg til sidelanternene, skal denne topplanternen eller rundtlysende lanternen imidlertid føres minst 1 meter over sidelanternene.

Ja da er denne er da grei. Men topplanterne kan vel da kombineres på dette vis også med tricolor I toppen av mast på båt under 20 meter ref punkt h som jeg refererte til over? 

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Gunga Din said:

Jo men det er en kombilanterne som bare har SB/BB ikke tricolor

 

du ser den kombilanternen på mange seilbåter i pulpiten

jeg vet hva en samlet sb/bb lanterne er. Men spm. er hvorfor man ikke kan bruke en tricolor (sidelanterner og akterlanterne i ett) i topp av mast med kombi sb/bb/akter og ha topplanterne 1 meter over der igjen. Jeg ser ingen regel som hindrer dette. 

 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Gunga Din said:

Nei kan du få til det rent teknisk med en topplanterne over tricoloren, da har du korrekt lanterneføring !

 

ok det var det jeg trodde og den må da allikevel være 1 meter over selv om den er 20 meter over båten slik jeg forstår regelverket. . 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan gjerne ha trikoloren i toppen av masten på under motorgange, dersom du har en topplanterne minst 1 meter over der igjen. Men et slikt arrangement har jeg aldri sett på noen båt. Kanskje du kan henge topplanternen på toppen av VHF-antenna?

 

Poenget er at topplanternen skal være minst 1 meter over sidelanterner.

Link to post
Share on other sites

Nord West 420 skrev 2 minutter siden:

ok det var det jeg trodde og den må da allikevel være 1 meter over selv om den er 20 meter over båten slik jeg forstår regelverket. . 

 

Det er riktig....

 

Selv bruker jeg nesten aldri tricoloren innaskjærs i leder, ettersom lanternen kommer så høyt,  att det kan bli vansklig for andre båter, som ligger nære meg å avgjøre avstand og kurs, om de skall sitte å spane i himmelen

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, alf-inge said:

Du kan gjerne ha trikoloren i toppen av masten på under motorgange, dersom du har en topplanterne minst 1 meter over der igjen. Men et slikt arrangement har jeg aldri sett på noen båt. Kanskje du kan henge topplanternen på toppen av VHF-antenna?

 

Poenget er at topplanternen skal være minst 1 meter over sidelanterner.

Ja skjønner at det blir et sært tilfelle men spm. var mest for å se om jeg hadde forstått reglene rett evt. om det fantes unntak jeg hadde gått glipp av for regelen på 1 meter over når det var snakk om seilbåt og tricolor i topp av mast. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Gunga Din said:

 

Det er riktig....

 

Selv bruker jeg nesten aldri tricoloren innaskjærs i leder, ettersom lanternen kommer så høyt,  att det kan bli vansklig for andre båter, som ligger nære meg å avgjøre avstand og kurs, om de skall sitte å spane i himmelen

Selv lyser jeg opp seil i ny og ne dersom andre båter kommer i nærheten.  Da ser de fort både det ene og andre. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...