Jump to content

Har seilbåten din lovlig lanterneføring?


Servicemannen

Recommended Posts

Når det gjelder sjøveisreglene er det kun den ortodokse tolkningen som er den rette.

 

Men den økende liberalismen og mange frie tolkninger er en vederkvedelse og en fare for sikkerheten.

 

Apropos religion:

 

"Ja, jeg vet hvem faren din er. Men slutt å gå akkurat her. Du skremmer fisken."

 

 

 

(For de tungnemme: Det handlet om han som kunne gå på vannet).

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

det er alltså helt OK att dagtid/lys tid seile runt uten lanterner.... :smiley:
har skumlest norske särregler men finner ikke noe som säger att båten må vare utstyrt med lanterner dagtid!

 

Vel...

Regel 20 bokstav c:

Lanterner som er foreskrevet i disse reglene, skal hvis de føres, også vises fra soloppgang til solnedgang under nedsatt sikt og kan vises under alle andre omstendigheter når det anses nødvendig.

 

Regel 3 bokstav l:

Uttrykket nedsatt sikt betyr ethvert forhold hvor sikten er nedsatt på grunn av tåke, tjukke, snøfall, svære regnbøyer, sandstormer eller hvilke som helst andre liknende årsaker.

Link to post
Share on other sites

Betr det det samme som "hvis de er utstyrt med slike"? :confused:

svar Ja.....

 

det finns inget obligatorium enl IS att ha lanterner dagtid........og har man det inte, typ askeladden m 6hk motor,

så kan man ju ikke tende dem under nedsatt sikt dagtid, det er derfor det står 'hvis'

dette er en gråzon i IS

 

därför har Sjöfartsverket kompletterat med särsvenske regler för oss

 

Enligt SjöTK 2 kap. 11 § behöver fartyg i svenskt inre vatten inte föra lanternor under skymning och

gryning om fartyget ändock kan iakttas på betryggande avstånd.

Ljusen skall föras även under nedsatt sikt om ljusen ”finns ombord.” Med detta avses, att om ett

fartyg inte är skyldigt att ha lanternor ombord, t.ex. en mindre fritidsbåt är avsedd att användas

endast under den ljusa delen av dygnet och därför ej är utrustad med lanternor, så behöver inte heller

lanternor föras under nedsatt sikt. Då emellertid tända lanternor underlättar upptäckten av ett fartyg

under nedsatt sikt bör det normala vara att alla fartyg för lanternor under tjocka etc. Fartyg som

ej har den möjligheten bör snarast uppsöka närmaste ankar- eller förtöjningsplats eller i vart fall

hålla sig borta från lederna.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i innlegg 53: Hva reglene sier er en ting, om vi velger å følge de en annen. Selv er jeg en av de som slår av alt lys ombord når det blir mørkt og trangt nok.

Enig med de som slår av etter eget behag.

Og så kommer det en annen i samme farvann og som har akkurat samme holdning og praksis. Dvs, ingen av dere ser den andre - og det var den turen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hvis Gunga Din har rett i det han her sier (hvilket jeg ikke har, eller ser, noen grunn til å betvile):

 

svar Ja.....

 

det finns inget obligatorium enl IS att ha lanterner dagtid........og har man det inte, typ askeladden m 6hk motor,

så kan man ju ikke tende dem under nedsatt sikt dagtid, det er derfor det står 'hvis'

dette er en gråzon i IS

 

Så holder ikke dette argumentet heller:

 

Vel...

Regel 20 bokstav c:

Lanterner som er foreskrevet i disse reglene, skal hvis de føres, også vises fra soloppgang til solnedgang under nedsatt sikt og kan vises under alle andre omstendigheter når det anses nødvendig.

 

Regel 3 bokstav l:

Uttrykket nedsatt sikt betyr ethvert forhold hvor sikten er nedsatt på grunn av tåke, tjukke, snøfall, svære regnbøyer, sandstormer eller hvilke som helst andre liknende årsaker.

 

 

Og reglene forblir uklare, egnet til å skape forvirring hvilket vel denne tråden til fulle bekrefter siden det er så mange lærde som strides på dette punktet (også)?

 

På tide at det ryddes opp?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På tide at det ryddes opp?

Nei :smiley:

 

reglerne er bra som dom er.....

 

litt kortfattet:

nattetid skall alle ha lanterner

dagtid og nedsatt sikt så tender dom som har sine lanterner, dom andre iaktar stor försiktighet.....

 

 

skulle det vare så att det alltid hade varit obligatoriskt med lanterner på sjön, så hade mange

småbåter varit ulovlige, typ roddbåter, små dagseilere, typ Andunge eller hvorfor ikke en Optimistjolle

 

desse har mulighet att seile även nattetid uten lanterner, men med en lommelykt.......

 

"(ii) Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges. "

 

men det man skall huske....i dette fallet, når man seiler uten riktige lanterner er

 

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

 

DVS.....man har 'vikeplikt' för alle andre fartöy :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Så holder ikke dette argumentet heller:

Nå var ikke dette noe argument, det var sitering av regelverket.

 

Regelverket er ganske klart, egentlig. Problemet er at en god del bruker ikke korrekt lanterneføring når de først har lanterner.

 

Et eksempel er seilbåter som drives av motor, men dropper topplanternen fordi forseilet kommer i veien for den. Alternativet er å ta ned eller rulle inn forseilet. Det kan være like greit når du går for motor. Å montere topplanternen over forstaget er selvsagt en mulighet for noen.

 

En annen regel det nå og da syndes mot er å bruke trikoloren når båten bruker motor til fremdrift. Da kommer gjerne topplanternen under sidelanternene, og det skal den ikke. Er sidelanternene satt sammen til en lanterne så skal topplanternen stå minst en meter over den kombinerte.

Link to post
Share on other sites

reglerne er bra som dom er.....

Enig med deg GD, men det skapes mye rot og forvirring i denne debatten og "nybegynnerne" må jo bli helt forvirret. Å gå for motor med forseil oppe uten lanterne tent er brudd på reglene - ingen tvil om dette. Da er det bare en ting å gjøre og det er å sørge for at en lanterne (topplanterne) - ikke nødvendigvis i toppen av masten - lyser etter forskriftene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nei :smiley:

 

reglerne er bra som dom er.....

 

Er så enig så enig.... er ikke noen grunn å endre på reglene selv om noen sjeler her på forumet ikke skjønner dem...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei `salt`. Tror ikke dette blir årsaken til at turen blir over for mitt vedkommende.

Husk hvordan IS definerer underveis.

Hvis du skal i land og sette fast en tamp nattes tid har du ifølge reglene ikke slå av lanternene før båten er fast.

Holder desverre ikke tritt med utviklingen i reglene jeg, så her har jeg en jobb å gjøre. Tror ikke jeg orker å lære de utenat en gang til. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Båtvett kommer ikke flytende på ei fjøl. En må legge seg i selene og legge inn noen grå celler for å holde tritt med utviklingen.

poenget mitt er at de ikke fremstår svært enkelt forklart. lover og regler er vel skjelden det.. noe diskusjonene her inne er ett TYDELIG

bevis på ..

feks kardemommeloven er en lov som er enklere å tyde , enn feks reglene om landterneføring på seilbåt..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Neida, de er ikke det.

Det jeg har prøvd å påpeke med en smule kverulering, er at noen ganger det litt lurere å bruke hue enn regelboka.

Det er noe som heter lovens ånd og lovens bokstav.

Dersom jeg bruker maskina til å dytte meg rundt en stake, er det ikke til fare for noen om jeg ikke tenner topplanterna. Tenner jeg den er jeg til fare for meg selv, og til forvirring for andre.

Men vikeplikten seil/motor er tung å døye for mange.

Link to post
Share on other sites

poenget mitt er at de ikke fremstår svært enkelt forklart.

 

Sånne som deg og meg får bare akseptere at vi er de dumme, ja så dumme at vi innrømmer at regelverket kan oppleves som litt uklart, så får heller inteligensiaen enten de skriver på norsk eller arabisk, heller sole seg i sin egen fortreffelighet. Vi lar oss ikke irritere av sånt, gjør vi vel? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg var i praksis (ikke lovens bokstav) enig inntil du skrev:

og til forvirring for andre.

 

Da datt jeg av lasset. Hvordan kan man bli forvirret av riktig lanterne føring i en slik situasjon?

 

Jeg ville bli mer forvirret om jeg ser en seilende båt, som står opp et merke - som han egentlig ikke burde kunne.

 

Da lurer jeg:

Er vinden så forskjellig der borte?

Er det så mye strøm der borte?

Går han likevel for motor?

Har motorlanternen sviktet?

Later han som at han kun seiler for å tvinge meg til å vike?

Er han bare dum?

Har han glemt å tenne lanternen?

Er det Mulligan?

Er det han som slukker lanternene sine bare det blir mørkt og trangt nok?

 

Til orientering. Jeg kan i mange tilfelle se på en annen båt om den går for motor. Og gjør den det så betrakter jeg den som motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...