Jump to content

Frydenbø Sabb Motor, ein leverandør ekte båtfolk må halda seg unna


PandaPP

Recommended Posts

Med den kjennskap eg har til Frydenbø Sabb Motor, ser eg for meg at våren kjem til å ”gå med” og eg ser ikkje vekk frå at eg må til med advokat hjelp igjen.

 

Ja. Virker som de gjør alt i sin makt for å trekke dette ut og gjøre det så jævlig som mulig for deg, dessverre... :nonod:

Kanskje det er på tide å koble inn advokaten nå for å få avsluttet saken en gang for alle??

 

Føler med deg og beundrer ditt pågangsmot :yesnod: Stå på videre!

Mange ville gitt opp for lenge siden :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hadde i dag besøk av Frydenbø Sabb Motor for å avklare om det kjem sjøvatn tilbake til turboen. Heldigvis var det verstadsleiaren som kom sjølv.

Det første som blei gjort, var å demontere eksosbendet frå turboen, for å kontrollere om det var fuktighet i turbo eller bend. Det var det ikkje!

Bendet vart re-montert og motoren starta. Etter ei kort stund begynner det å ”boble” ut med wastgate akslingen. Begge smaker på dråpane. Etter mi meining, smaker det framleis sotvatn, men ikkje salt sotvatn. Motoren blir kjørt litt opp på turtallet og ”boblingen” øker litt på.

Deretter blir motoren stoppa og eksosbendet demontert frå turboen igjen. Det er ikkje fuktighet eller antydning til sjøvatn i bendet, men det viser etpar langsgående, ca 3-4 mm breie striper, synlig som fargeforskjeller inne i bendet.

Dei samme stripene vises i turbinhuset, rundt skovlene. Under wastgate ventilen, rundt akslingen inne i turboen kan me no sjå fuktighet/vatn.

Alt vart dokumentert med bilder.

No er det i allefall bevist ein gang for alltid at det ikkje kjem retur av sjøvatn tilbake frå eksosriseren.

Nokon avklaring/konklusjon fekk eg ikkje frå Frydenbø Sabb Motor, den skal eg få skrifteleg seinare og eg er svært spent på kva den lyder på.

 

For å imøtekomme installasjons kravet på min. 300 mm frå utvendig vannivå til utløpet av eksosbendet, skal eg sveise om riseren, slik at det ikkje blir eit punkt å henge seg opp i.

 

Det hører med til historien at representanten frå Frydenbø Sabb Motor ringt tidlegare i dag og ville avlyse, fordi han ikkje følte seg heilt bra og ville gå heim. For meg var det svært viktig at dette vart gjort i dag og då ombestmte han seg og kom allikevel.

Dette synes eg var så posetivt at eg vil nevna da!

Link to post
Share on other sites

Høres ut som symtomene til en sprekt eksosmanifoild etter min meining. :confused:

Eg har heila tida meint at det er kondensvatn, men er ikkje fullt så sikker lenger...

 

rundt akslingen inne i turboen kan me no sjå fuktighet/vatn.

Det er første gangen at eg har sett vatn rundt wastgate akslingen. Riktignok er det vanskeleg å sjå, fordi dette er rett under utgående flens inne i turboen, men eg meinar eg hadde sett det om det hadde vært før.

Link to post
Share on other sites

Etter mi meining, smaker det framleis sotvatn, men ikkje salt sotvatn.

 

Er turboladeren ferskvann eller sjøvanns kjølt?

Du skal ha ei ganske sensitiv tunge for å kjenne forskjell på fersk og sjøvann når det er sot i vannet. vannet vil jo være veldig surt av soten.

Link to post
Share on other sites

Turboladeren er feskvanns kjølt.

 

 

Du kan erstatte ekspanssjonstanken på kjølevannet med ett lite "volum" (1/2l brusflaske med en slange i korken og merke nøyaktig av på ett område). Da kan det være lettere å se om du mister kjølevann.

På den orginale tanken så er det vanskelig og se forandring i nivået siden tanken er større og volumet øker når temp'n på vannet stiger, da er det veldig vanskelig å se om du taper vann i systemet.

 

Men du kan jo ta en chloride test, mener med dette at du kan sjekke saltinnholdet i vannet. Vet ikke hvor du får tak i dette i dine nærområde, men regner med at supply båter har dette for å teste saltinnhold i kjølevannet ombord. Ta deg en tur ombord i en slik, så hjelper nok maskinistene deg med dette, er bare noen tabletter. Unitor har også slike test-kit men det koster mye.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nokon avklaring/konklusjon fekk eg ikkje frå Frydenbø Sabb Motor, den skal eg få skrifteleg seinare og eg er svært spent på kva den lyder på.

 

Dette vil vist ingen ende ta....

Har Frydenbø Sabb Motor opphevet kjørefobudet? Har de vært i båten flere ganger?

Link to post
Share on other sites

Dette vil vist ingen ende ta....

Har Frydenbø Sabb Motor opphevet kjørefobudet? Har de vært i båten flere ganger?

 

Iflg. Frydenbø Sabb Motor gjelder kjøreforbudet endå. Eg meddelte dei skrifteleg i januar at eg ikkje godtok deiras udokumenterte påstand, som dei la til grunn for kjøreforbudet og at eg forholdt meg til den godkjenningen gitt av deiras servicemekanikar som foresto oppstarten av motoren.

Inntil dei kan dokumentera direkte feil.. er dette, slik eg ser det, berre eit "takk for sist" av ein useriøs og "snurt" daglig leiar hjå Frydenbø Sabb Motor.

 

Ellers har eg, sidan fredag, purra to ganger på rapporten eg vart lova. Frydenbø Sabb Motor har visst hatt ein mann i Italia som har tatt saka opp med Iveco og eg er blitt lova eit svar i begynnelsen av neste veka.. (Hmm... akkurat som eg kan minnast eg har fått den beskjeden før... :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Etter fleire purringar og fekk idag denne meldingen:

""Hei

Har fått svar fra Iveco, og de sier at eksossystemet må bygges om før de kan ta stilling til din reklamasjon angående lekkasje ved wastegateventil.

Etter ombygging må eksosanlegg godkjennes av oss og Iveco og reklamasjonssaken kan da taes opp igjen for vurdering

 

Verkstedsleder / Workshop Manager""

 

Rapporten som eg var blitt lova, har eg ikkje fått. Har purra på nytt for å få den oversendt, men er ikkje optimistisk. Hadde rapporten vært slik at den underbygge teorien deiras, hadde den vært meg i hende for lenge sidan.

 

Med svaret i dag, avslører Frydenbø Sabb Motor med all tydleghet, sin velkjendte uthalings taktikk. Men også at dei har til hensikt å spolere mest mulig av båtsesongen min.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo ikke eksossystemet verdens mest avanserte greie. Å bygge om er da ingen heksekunst og du burde sette i gang jo før jo heller.

Jeg kan godt forstå at de er skeptiske til den utførelsen du nå har. Den er litt spesiell.

Jeg sier ikke at den forårsaker problemet, men det kan ikke uten videre utelukkes.

img_0206.jpg

 

 

 

Hvis du derimot bygger om slik bildet under viser, kan det utelukkes 100% at vann som slår tilbake har noe som helst med saken å gjøre.

NS_Exhaust-System_40_300.jpg

 

Dette er jo ikke veldig vanskelig, veldig dyrt eller veldig tidkrevende.

Som bonus får du jo også et eksosanlegg med veldig mye mindre mottrykk.

 

Så hvis du ønsker deg en båtsesong uten kjøreforbud, så bygger du om så fort det lar seg gjøre.

Og neste uke ringer du og sier at nå er eksosanlegget ombygd og at du er klar for ny inspeksjon.

 

For hva er alternativet? Vente til krampa kommer sigende?

Frydenbø Sabb Motor har noe å utsette på eksosanlegget.

Da fikser du anlegget. Verre er det ikke.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei PandaPP,

 

Klarer ikke og se helt poenget med dette eksosbendet som du laget deg. Kan du være så vennlig og dele dine tanker med oss, slik at vi kan sette oss inn i hvorfor det ble laget slik det er idag. Det ser jo profft ut, men klarer ikke helt og se årsaken til det første 180' bendet.

 

Lotus,

 

Hvis du derimot bygger om slik bildet under viser, kan det utelukkes 100% at vann som slår tilbake har noe som helst med saken å gjøre.

 

Det ser ut for meg at det er større høydeforskjell på utløp turbo og overbord på PandaPP sin løsning, enn hva som er på bildet du refererer til. Hvorfor mener du at det er bedre med det nedre alternativet, tenker her på vann inn på turbinen. Redusert mottrykk kan det bli med ditt alternativ, men det er ett veldig fint og korrekt bend PandaPP har laget så vet ikke om mottrykket blir så stort.

 

Men jeg må si meg enig med Lotus at jeg hadde laget bendet slik som det skal være ihht til monteringsanvisning, slik at Iveco blir happy.

 

Ønsker deg lykke til videre i kampen, håper den snart tar slutt for deg slik at du kan begynne og bruke båten din.

 

Mvh

mask

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut for meg at det er større høydeforskjell på utløp turbo og overbord på PandaPP sin løsning, enn hva som er på bildet du refererer til. Hvorfor mener du at det er bedre med det nedre alternativet, tenker her på vann inn på turbinen. Redusert mottrykk kan det bli med ditt alternativ, men det er ett veldig fint og korrekt bend PandaPP har laget så vet ikke om mottrykket blir så stort.

Nei, det er ikke et veldig fint og korrekt bend som her er laget. Det er noe nær en mulig katastrofe og jeg skjønner godt at leverandøren slett ikke liker løsningen. Cluet er at vannet sprøyters inn etter toppen og at det derfra bare går nedover.

 

På løsningen til PandaPP, sprøytes vannet riktignok inn etter første kneika, men så skal det videre, og hva skjer da? Når veien videre betyr at man må passere en enda høyere fjelltopp enn høyeste punkt på turboen, er egget lagt. Når alt vannet som bygger seg opp i bendet for å overvinne tyngdekraften og komme seg over fjelltoppen plutselig mister eksostrykket, ja da sørger tyngdekraften for at vannet renner tilbake. Og hvor renner det da? Ja hvor renner det hvis det var mye nok vann i bendet som desperat prøvde å komme over denne høye "fjelltoppen"? Noe skvalper seg videre rett inn i turboen. Denne har fort 500 grader og vannet fordamper i forsvinner innimellom som ånden i fillehaugen. Så blir det kaldere, dampen kondenseres og vannet dukker opp "ingensteds fra" og drypper ut av turboen.

 

Mulig jeg var litt snill i stad. Da sa jeg at vann videre inn ikke kan utelukkes.

Jeg har ombestemt meg. Det kan neste utelukkes at det er noe annet enn krumspringet av et bend som er årsak til problemene.

Få det skiftet fortest mulig PandaPP!

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klarer ikke og se helt poenget med dette eksosbendet som du laget deg. Kan du være så vennlig og dele dine tanker med oss, slik at vi kan sette oss inn i hvorfor det ble laget slik det er idag. Det ser jo profft ut, men klarer ikke helt og se årsaken til det første 180' bendet.

Mvh

mask

Det første kvitmala bendet er orginalt. Bendet har ein rørsplint i flensen til turboen som begrenser øvre og nedre vinkel på bendet. For å få tilfredstillande høgde over utvendig sjønivå, bør bendet stå i øvre posisjon. Problemet då er at, utløpet på orginalt bend, kjem så nært hekken på båten at eksosslangen berører skroget. Bøyde derfor bendet til nedre begrensning og sveiste riseren slik den er nå. Bendet er i 2 mm godstjukkelse og er ganske lett.

For å imøtekomme installasjons kravet på min. 300 mm frå utvendig vannivå til utløpet av eksosbendet, har eg allerede kjøpt inn bend for å utbedre dette.

 

Hadde eg fått rapporten etter besøket, måtte jo Frydenbø Sabb Motor ha innrømt at det ikkje kom sjøvatn inn eksosrøret.

 

Lotus, du har heilt klart rett i det du skriver. Problemet då, er at eg må skifte ut bendet til Iveco. Dermed risikerer eg å havne i eit større "uføre" ift argumentasjon mot eksosanlegget..!?

Link to post
Share on other sites

På løsningen til PandaPP, sprøytes vannet riktignok inn etter første kneika, men så skal det videre, og hva skjer da? Når veien videre betyr at man må passere en enda høyere fjelltopp enn høyeste punkt på turboen, er egget lagt. Når alt vannet som bygger seg opp i bendet for å overvinne tyngdekraften og komme seg over fjelltoppen plutselig mister eksostrykket, ja da sørger tyngdekraften for at vannet renner tilbake. Og hvor renner det da? Ja hvor renner det hvis det var mye nok vann i bendet som desperat prøvde å komme over denne høye "fjelltoppen"? Noe skvalper seg videre rett inn i turboen. Denne har fort 500 grader og vannet fordamper i forsvinner innimellom som ånden i fillehaugen. Så blir det kaldere, dampen kondenseres og vannet dukker opp "ingensteds fra" og drypper ut av turboen.

 

Dette var også teorien til Frydenbø Sabb Motor og som Verkstadsleiaren kom for å bevise. Sjølv han fant ikkje antydning til fuktighet i eksosbendet. Dette har han sett med egne auge, samt tatt bilder av. Dermed burde denne teorien leggjast død!!

Baktrykket på anlegget er i underkant på 0,05 bar og er langt under toleransen.

 

Har funne ein metode for å måle chloride innhold i væske heilt ned i 1 ml, slik at eg i løpet av neste veke veit 100% sikkert kva for væske det er!

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke et veldig fint og korrekt bend som her er laget.

 

Enig med deg i konstruksjonen, men det jeg mente med fint og korrekt bend er utformingen med tanke på eksosens mottrykk. Væskeflow i dette bendet ser identisk ut med det du ser som kommer ut av overbordstussen, mener det ikke skal være noe voldsomme mengder med kjølevann inne i bendet. Sjøvannspumpa stopper når motor stoppes, så det vil ikke komme mer vann i bendet etter at turbotrykket forsvinner. det skal fantastisk lite trykk til for å løfte dette vannet de få cm det er snakk om.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var også teorien til Frydenbø Sabb Motor og som Verkstadsleiaren kom for å bevise. Sjølv han fant ikkje antydning til fuktighet i eksosbendet.

Hvis man tar litt vann på ei varm kokeplate finner man ikke antydning til fuktighet etter noen sekunder.

Eksosbendet er vel like varmt som en kokeplate og turboens utløp enda varmere?

 

At man ikke finner spor av fuktighet i hverken bend eller turbo etter å ha skrudd av bendet, er vel helt naturlig og beviser ikke noe som helst etter min mening. Skvetten med vann som skvalpet inn fordampet før man klarte å si glohet overflate.

 

På den annen side kan jeg utmerket godt ha feil. Jeg spekulerer jo bare.

Men at usikkerheten er betydelig er det vel ingen tvil om?

 

Og hvis turboen er ferskvannskjølt, betyr det jo at vannet skulle inneholde 50% frostvæske om det kommer herifra.

Og fargen de putter i frostvæsken er veldig konsenterert og lager røde eller blå flekker så lett som bare det.

 

Nei, dette er nok kondensert saltvann. Det betyr videre at vannet ikke er veldig salt når det kondenserer.

Link to post
Share on other sites

For meg virker dette som et takk for sist fra Frydenbø.

Tror nok at de kunne vært mer konstruktive med å komme med forslag til løsning enn å bare komme med et kjøreforbud. Det positive oppi dette er at verkstedslederen etter mange uker har vært ombord for å se på opplegget selv. Etter som jeg forstår fant heller ikke han noe galt med installasjonen, men konkluderer med at eksosen må bygges om, for så å godkjennes av dem. Hvis det skal gå med samme fremdrift som du har hatt i tidligere i prosessen tror jeg det er lenge til du får glede av båten igjen. Som leverandør bør Frydenbø ta action for å få saken ut av verden i samarbeid med deg.

Link to post
Share on other sites

Hvis man tar litt vann på ei varm kokeplate finner man ikke antydning til fuktighet etter noen sekunder.

Eksosbendet er vel like varmt som en kokeplate og turboens utløp enda varmere?

Det har du heilt rett i, men viss du prøver dette, vil du oppdage at saltet ligg igjen på plata...!! Saltet vil ha lagt igjen inne i eksosbendet også, om teorien/spekulasjonen var riktig.

 

På den annen side kan jeg utmerket godt ha feil. Jeg spekulerer jo bare.

Men at usikkerheten er betydelig er det vel ingen tvil om?

Det er sjølvsagt lov å spekulere.., men når ikkje Frydenbø Sabb Motor heller ikkje fant spor etter sjøvatn burde det tale for seg, trur du ikkje??

 

Og hvis turboen er ferskvannskjølt, betyr det jo at vannet skulle inneholde 50% frostvæske om det kommer herifra.

Og fargen de putter i frostvæsken er veldig konsenterert og lager røde eller blå flekker så lett som bare det.

Frostvæske som er blanda med sot, er ikkje alltid så lett å sjå fargen på, spesiellt når det kun er dråpar. Derimot, vil eit refratometer avdekke dette.

Redigert av PandaPP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...