Jump to content

Yacht Marine AS, båtkjøp med forviklinger.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Hei.

Gjerne noe av det verste er jo at det finnest flese eigere av Scandinavian 350 Family som gjerne ikke er informert om at disse ikke er Ce merket.

Hva om disse en fin sommerdag er på tur kjører på og senker en robåt.

Fungerer da forsikringen slik at (de er forsikret for selskapene ikke er klar over mangelen an CE) det blir regress dersom selskapet oppdager mangelen ?.

Mener å ha hørt det er båteiger sin plikt å oppgi at den ikke er godkjendt.

Eller blir dette tilbakeført til selger som IKKE har lov å selge før den er CE godkjendt ?

 

Til min båt fikk jeg i dag CE godkjenning på motorene som er nr 1 i det å selv ordne med CE merking.

Har fra sjøfartdir skaffet navn på personer som utfører resten, men dette koster jo sjorten + litt til og spes dumt da det skulle hver ordnet fra selger.

 

Rykter tillsier at det er like rundt hjørnet at den første innkrevningssaken mot firma finner sted i nær fremmtid.

 

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Lovbestemmelsen ang. CE merking finner du her: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html

 

Båt som ikke er CE merket har ikke lov å settes ut på EØS-markedet så lenge den ikke faller under "unntak for regelen".

Båter som tas inn til landet uten CE merking kan heller ikke fortolles hos tollvesnet, dette medfører at en båt som ikke har CEmerking,

heller ikke har betalt MVA (toll), MEST SANSYNLIG!!!!

Link to post
Share on other sites

Hvis skiltet er der, skal vel det fortelle hvem og når som har gjort CE merkingen, slik jeg har oppfattet, og da kan vel direktoratet si om denne er gyldig eller ikke. Hvis båten ikke holder mål, er vel de som evt har godkjent ute og kjøre?

Er de slik at CE merkingen er underkjent av sjøfartsdirektoratet, men selger likevel ikke vil heve kjøpet?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Fikk en IM om dette med å betale for en evt CE merking selv.

I kontrakten sår det selvsakt at det er med i prisen, men som det ser ut så langt blir dette ikke noe av og selv om det hadde kommet en dom som sier at dette skal selger alikevel betale for hjelper ikke det siden selger neppe har kr til det.

 

Selger skulle holde på å ordne fart og forbruk på min da det mangler 4 knopp og forbruket er 3 l/nm høyere en lovet, he he ikke småtteri.

Det ble lovet at nye propeller for å få 300 om mer var bestildt og de skule kome etter ca 10 uker.

Da den tiden var over sjekket jeg opp i dette og fikk fra inportør av disse at de ikke var bestilt pga faktura ikke var betalt,

så disse har jeg så bet og bestilt selv.

 

Når disse kommer mot slutt neste uke må jeg selv bruke kr på å ta båten på land for bytte, sjekke fart og forbruk.

dersom båten fremmdeles ikke oppnår fart og forbruk skulle man tro at jeg har nok til å heve kjøpet.. :flag:

 

Men så var det det da om selger har kr til å betale tilbake kjøpesummen men :nonod: det tror jeg ikke for slik tilbakebetaling ble det JO IKKE noe av etter Nordberg dommen.

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Syntes egentlig ikke så veldig synn på de som kjøper slike båter, har man litt gangsyn ,så følger man med i media, båtmagasinet testet denne 350 for en stund siden, og nermere stryk karakter kommer vel man ikke, Har selv kjørt denne båten , makan til rank skvette balje har ikke jeg kjørt på 35 fot, alt laget lyd ,og så ut som det var skrudd veldig dårlig sammen hele prosjektet ,

Link to post
Share on other sites

Steike ta... er det en vannlekkasje, skade på finerplaten på en ny båt?

Eller er det jeg som ser feil?

 

(Bildet er hentet fra importørens hjemmeside)

 

 

 

 

 

 

Scandiavien350vannlekkasje-1.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Heisann!

vil bare sei att det er skuffende å lese endel på denne tråden- i så retning att : en har seg sjøl å takke som ikkje sjekker bedre.....att ditt eller datt har stått i tester....?! SO WHAT?

Skal alle som kan lures bli lurt? fordi det går ann å lure de?

 

Frigjør det evt selger for regler og ansvar ved båtsalg fordi att det kanskje er en "nykommer" i båtlivet som kunde?

 

Det er flere har som burde klippet neglene sine, i tilfelle de en dag skulle selge båt, det kan jo hende en kjøper leser BP.

Ikkje alle som oser av tillit nei.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

først til ppt.

jeg kjøpte båten nov. 05. 1 år før båtmagasine kjørte min båt!!!!!!. har vært med på denne historien hele veien, hvem er du? :confused:

 

kolvaag

Det er helt korrekt. det er utvendig og innvendig drenering av vinduer, så når vinden står på presses vannet inn

 

"lykkelig eier og testkjører"

Link to post
Share on other sites

Feste er en fin plass som vi som oftes stopper for å ta en pause. Koselig plass, men man må være litt på vakt for bølegene fra uvettig kjøring når man ligger fortøyd.

 

I dag fikk vi en skrekkoppleveles på vei sørover etter å ha avsluttet båtmessen i Florø.

Inn mot Fest kjørte vi i plan et godt stykke inn og sakket ned da vi så trafikk av andre båter og spesielt noen småbåter, la oss rundt 5 knop. Mens vi rusler forbi kommer det en 40 foter i 30 knop som inhenter osss uten tegn til å sakke ned, inne ved land bare få mere unna går det små joller uten at båtføreren tar hensyn, galningen kjører slik at han vil passere oss med kun et par meters avstand på bb side.

Vi gir full gass for å komme unna og bruker fløyten det vi kan, men inngen reaksjon. Vi drar i fra ham og legger oss foran og senker farten siden vi har båter foran i et trangt sund som holder fartsgrensen på 5 knop. Da legger han over og vil gå forbi på stb side der det er en stake. Han ser denne i siste liten og legger seg 10 meter bak oss før han smetter forbi på bb side i full fart. Kreftene i bølgene hans kjennte vi til da vi tidligere hadde krysset disse. Dette eksemplet av båtfører har intet på sjøen å gjøre.

 

Bare synd jeg ikke fikk hentet kameraet som lå ned, hadde nok med å holde meg fast... :headbang: :headbang: :headbang:

 

Utifra bildene jeg har sett her mistenker jeg at det er denne "båten" og forhandler vi møtte her.:(

 

Vi kalte denne fo "kina" båten, hadde fulgt denne noen timer.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

kolvaag

Det er helt korrekt. det er utvendig og innvendig drenering av vinduer, så når vinden står på presses vannet inn

 

Kaller du meg for kolvaag kaller jeg deg for bålfreak! :lol:

 

 

 

Håper det går bra med båten din!

 

Jeg kjenner ikke saken enn fra annet enn dette eminente forum.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Syntes egentlig ikke så veldig synn på de som kjøper slike båter, har man litt gangsyn ,så følger man med i media...

Hold slike innlegg og holdninger unna BP.

Det er ikke dette tråden handler om, og slike ytringer minner til forveksling om samme innstilling båtkjøperne møter hos forhandleren som er tema i tråden.

Useriøse aktører dukker opp på de fleste arenaer, og det er ikke gitt alle å se hvem som er hvem.

Tråden har nesten 8500 treff siden 10/3-09, så mange følger med dere. Lykke til!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...