utskjær Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Når jeg skal ut igjen starter jeg motoren(slik at batteriet ikke tappes unødvendig), og drar meg ut med vinsjen (som du sa kallagtunet). Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Når jeg skal ut igjen starter jeg motoren(slik at batteriet ikke tappes unødvendig), og drar meg ut med vinsjen (som du sa kallagtunet). Takker for tilbakemelding! Sitér dette innlegget Link to post
tromor Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 (redigert) Hei. Jeg vurderer også en Antares 750. Gardiner er vel standard i denne. Til info så tror jeg Wallas 1800 trekker halvparten så mye strøm som 2400. Og jeg hadde autopilot på min forrige båt, og kommer også til å montere det i denne. Med fjernkontroll på autopiloten så er det unødvendig med utestyring i mine øyne, og du sparer plass. Redigert 1.September.2009 av tromor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 1.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Til info så tror jeg Wallas 1800 trekker halvparten så mye strøm som 2400. Og jeg hadde autopilot på min forrige båt, og kommer også til å montere det i denne. Med fjernkontroll på autopiloten så er det unødvendig med utestyring i mine øyne, og du sparer plass. Takker for opplysning! Vet du om den trekker dobbelt så mye på samme effekt eller bare ved full effekt? Fint om du kan si litt mer om hvordan bruker du autopiloten for å klare deg uten utvendig posisjon? Hvordan monteres en slik inn i styresystemet? Får du regulert hastighet også med Autopilot? Som du skjønner jeg har ikke spesielt peiling på den type utstyr! Sitér dette innlegget Link to post
tromor Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Nei, det vet jeg ikke, men tror det er det samme hele tiden. Men du har bare vifte,hel og halv varme på Wallas hvis jeg ikke husker feil. Hadde raymarin opplegg i min forrige båt og da var det "bare" (enkelt hvis du vet hva du gjør) å kople til fjernkontrollen på autopiloten via SeaTalk systemet. Nei du kan ikke regulere fart. Men du kan styre vha knapper, høgre venstre, og display med grader. Eller du legger opp en rute etter waypoints og bekrefter kursendringer når nærhetsalarmen går ved et sånn waypoint. Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 tromor Da ble jeg klokere på autopilot. Takker for innføring! Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Uten å ha erfaring med hverken autopilot eller utvendig styreposisjon. Så det eg samnar den ekstra styreposisjonen til er ting som ein autopilot ikkje greier å hjelpe meg med, nemmlig: -Tillegging aleine. -Teinedraging -Dorging Spesielt i situasjonane tillegging og teinedraging ser eg fore meg at det kan ver vanskeleg å bruke autopilot. Så om eg skulle valgt, så hadde eg heller gått for utvendig styreposisjon :) My 2 cents... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Autopilot med fjernkontroll er det beste hjelpemiddelet en kan ha ved dorging, men kunne selvsagt tenkt meg en elektrisk hastighetskontroll på bakdekket også. Har også en trådløs dødmannskanpp slik at jeg kan stoppe motoren fra bakdekket. Sitér dette innlegget Link to post
tromor Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 (redigert) Hei igjen. Det skal vel være en smal sak (i teorien) å få plassert en elektronisk fartskontroll ute. Jeg hadde det på en Skibsplast 675 HT som jeg hadde, med dødmannsknapp. Det eneste jeg måtte gjøre var å trykke på en knapp på den kontrollen jeg sto ved og så hadde den kommandoen. Og så kan man styre med fjernkontroll. Det meste går an, men det koste litt pæng......... Redigert 4.September.2009 av tromor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 4.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Hvordan monterer en en elektronisk hastighetskontroll? Er det ett system som henger seg på kablene til den "manuelle" gir og gass spaken? Sitér dette innlegget Link to post
tromor Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Nei det var en Mercury Verado og den var det elektonisk overføring på orginalt. Regner med at de fleste har det nå.......... Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 4.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Yamaha F115 08 modell har det i alle fall ikke. Noen som vet hva Suzuki 150 hesteren har? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Er vel bare DF300 av Suzukimotorene som har elektrisk gass og gir. Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 5.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Da er vi vel på utvendig styrposisjon for få alt har fått pris på dette på ca 20 tusen. Selvsagt hadde det vært tøft med en autopilot, men autopilot det kan kanskje monteres senere? Garmin sitt system virker interessant. Tror det blir en ny Garmin plotter. Irriterer meg over at jeg glemte å måle opp flaten som er tilgjengelig foran styreposjisjonen på 750 en. Noen som har målene? Kanskje ikke, det er vel ikke så mange som faktisk eier denne som er spesielt aktive her desverre. Men hvis noen skal på båter i sjøen i morgen og har med tommestokk så er jeg klar for å få målene:-D Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Er vel bare DF300 av Suzukimotorene som har elektrisk gass og gir. Man kan bygge om slik at man får elektronisk gass/gear på alle innstallasjoner. Man må da ha et modifiseringskitt og kjøre kabler fra denne og inn til motoren. Har sett dette i en båt og det fungererte helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 7.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Hvem leverer den type ombyggingskit? Type, produsent, hvor kan man få kjøpt noe slik? Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 www.telmo.no -de har dette. Aner ikke pris. Sitér dette innlegget Link to post
tromor Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Fikk tilbud på Antares 750 i helga. Der ble det tatt mål og 4008 (det er vel 8" skjerm)skal passe. Tror ikke jeg vil ha Garmin fordi autopiloten deres blir så dyr i forhold til raymarin sin som kan monteres på rattet på båter under 3000 kg som har hydraulisk styring. Og autopilot må man jo ha........... Er det noen som har hørt prisen på kalesjen? Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 7.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Vet du hva raymarine sitt autopilot system koster sånn ca? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 En hydraulisk autopilot fra Simrad, Raymarine eller Garmin koster alle ca 25 tusen. Dette er alle avanserte piloter som ikke trenger rorføler. En rorføler er den svakeste komponenten i et autopilotsytem så det er en stor fordel at de klarer seg uten. Simrad AP24VRF, Raymarine SPX-10 og Garmin GHP 10 heter modellene. Simrad og Raymarine har også mekaniske modeller som både kan brukes med wire og hydraulsik styring. Disse koster rundt 15 tusen. Simrad har AP12/14R og Raymarine har SPX-5. Simrad sin er en litt eldre modelle uten rategyro, Raymarine har akkurat tilbakekallt SPX-5 på grunn av at styringa kan låse seg. Vil ikke anbefale noen med hydraulisk styring de to modellene over, gå for en hydraulsik pilot så beveger ikke rattet seg og en slipper mye støy siden pumpa kan monteres langt vekk fra styreposisjonen. Det er mulig at noen forhandlere fortsatt kan ha Raymarine ST6002 S1G eller S2G fortsatt på lager, dette er en utgått modell som krever rorføler som en sikkert kan få for en grei pris. Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 (redigert) Takker for voksenopplæring mhp forskjellige systemer abbor. Som noen kansje sjønner så er fasinasjonen knyttet til kjekt å ha dingser defintitivt til stede, så faren for at en ender vel opp med både utvendig manuell styring, autopilot og trådløs fjernstyring er tilstede... Redigert 8.September.2009 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Noen som har kommentarer/meninger på hvilke av merkene av hydrauliske Autopiloter som er "best"? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Siste generasjons piloter for hydraulisk styring fra Simrad, Raymarine og Garmin som jeg lister over er alle så bra at jeg tror det har minimal betydning hvilken du velger. For utenbordsmotorer har alle avanserte algoritmer som gjør at de ikke krever rorreferanse. Simradpiloten har vært et år lenger på markedet enn de andre så den har fått tatt av seg eventuelle barnesykdommer. De to andre er nye i år og har fått fargeskjerm, uten at det har all verdens betydning på en pilot. Garmin har hatt noen problemer med hydraulikkpumpene sine men kommer i disse dager med ei ny pumpe som skal fikse dette. Garmin er ute med autopilot for første gang i år, men den bygger på den anerkjenete Nautamatic TR-1 piloten (som ikke er så vanlig i Europa). Garmin kjøpte Nautamatic i fjor. Er faktisk veldig usikker på hvilken av disse tre jeg skulle ha valgt om jeg skulle ha kjøpt ny pilot nå siden de aller er så bra og funksjonelt forholdsvis like. Den enste viktige forskjellen jeg kan komme på er at Garmin har en funksjon som kalles Shadow Drive, dette gjør at en kan gripe rattet og endre kursen mens piloten er aktiv, på de andre må en deaktivere piloten for å unngå at piloten kompenserer for kurskorreksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Takker for ekspert info abbor. Jeg liker Garmin plottterne (sikkert fordi jeg kommer fra bil verdenen) og da er vel kanskje garmin autopilot det mest aktuelle. Vi får se hva vi lander på. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Ikke viktig å kjøpe plotter og autopilot fra samme produsent, alle disse pilotene kan interfaces til konkurentenes plottere via både NMEA 2000 og NMEA 183. Raymarine kan engasjere pilotene sine fra plotterene, men det kreves uansett bare at tasetrykk på en hvilkensomhelt pilot å gjøre det samme. Var inne og sjekket litt mer erfaringer om pilotene. I følge en stor US forhandler som selger og installerer alle 3 merkene er Garmin litt mer kilen å kalibrere, den nye SPX fra Raymarine som det er begrenset med brukererfaringer fungerer mye bedre enn den forrige modellen og Simradpiloten har veldig bra pålitlighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.