Jump to content

Noen som har erfaring med Benetau Antares 750?


kallagtunet

Recommended Posts

Var innom Son Båt og Bil i dag og fikk sett 750 en med selvsyn. Den lå ved siden av en 650 og det var vesens forskjell i størrelse og volum ja.

 

Intrykket etter en 30 minutters inspeksjon av det meste av utvendig og innvendige hulrom... så er intrykket faktisk veldig positivt.

 

Plastarbeidet virker meget solid og med høy finish. Ikke at jeg er veldig båt erfaren men jeg vil si at det ser vel så høy finish som Yamarin og andre kjente merker som jeg har sett og prøvd i plast arbeidet. Det virket som på luker og dekk som det ikke var spart på gassfiberen og det var fin finish. Antiskli flatene var også av høy kvalitet og så ut som de skulle virke lenge. Det som imponerte mest var kanskje overbygget som var i sin helhet i glass, så stilig ut (i mine øyne) og ga fantastisk utsikt ut. Det andre som imponerte var beslag og hengsler til luker etc som så veldig foregjort ut. Det samme gjorde skyvedør mekanismen, takluken men også sidevinduene. Likte også den utvendige innredningen der en har godt med sitteplasser men også mulighet til å fjerne benker for å mer dekksplass hvis et par personer skal ut på fisketur og trenger deksplass i stedet for sitteplass. Det var også greit feste til ute bord av grei størrelse og greie puter til uteplassen.

 

Det var også rimelig store stue rom i benker og det var greie stuerom inne i båten. Det var også ett stort stuerom under dørken ute, men det klarte jeg ikke å få opp på båten i Son. Virket som noe hadde hengt seg eller så var det jeg som hadde for mye kontorist armer…. Selve sittebrønnen bak var også dyp og fin og derfor fint tilpasset tur med mindre barn.

 

Innveldig var det også plass nok til to voksne å sove nede i ”lugaren” og for to til oppe i salongen når bordet var slått ned. Greit med gardinstenger var det også for alle vinduer. Kom meg inn og fikk satt meg på toalettet men det er jo ikke akkurat valse plass der… Men heller ett trangt toalett rom enn en ”bæsj and carry” i salongen.

 

Fin plass til å felle inn en plotter, sikkert plass til en 12” hvis den vil det.

 

Hydraulisk styring var det ja og så ut som ett cleant arrangement rundt motoren. Og med en luke som kan vippes frem for bedre tilgang til motor, men kanskje også for å få maks tilt opp på motor når den ligger til havn?

 

Det var også ett stort stuerom og plass til å montere elektrisk anker vinsh foran i baugen. Det var også gode holdere til fiskestenger for dorgeturer etc.

 

Av negativt så var det som jostor nevnte føresetet var av skral kvalitet. Den 650 en som lå ved siden hadde bedre sete, men dette bør det være muligheter å bytte som skrevet. De andre sitteplassene har grei utsikt men en må sitte sideveis eller litt lavt helt bak i kahytt (der var det heller ikke ryggstø). Det var heller ikke feste for gardin for å skille ”kabinen” nede fra styrhuset, men det tror jeg det går an å lage rimelig enkelt på egen hånd.

 

Jeg likte heller ikke at det var forholdsvis smalt dollbord også på den bredeste siden (Styrhuset er litt asymmetrisk, men kunne kanskje vært enda mer) for en som har små barn som fra tid til annen må bæres fra for til akter og omvent så er det ikke helt ideelt. Men det var gode relinger langs hele taket å holde i som fungerer når en har ledige hender. Det var heller ikke åpen pulpitt foran noe som ikke er ideelt for norske forhold.

 

Det var også ett lite stuerom helt akter ved ”badeplattformen” men det er så lite at jeg ikke tror det er mulig å montere en elektrisk ankervinsj der dessverre.

 

”Treverket” både utvendig og innvendig var av meget enkel kvalitet. Finish ikke allverden men funksjon virket grei nok. Feste for utvendige puter så ut som det var litt mikk makk å montere og demontere uten at jeg prøvde det.

 

Kryssholtene virket litt spe i forhold til båtens størrelse men de er vel sikkert dimensjonert i henhold til krav.

 

Alt i alt så var det et positivt inntrykk med i våre øyne noen små skjønnhetsflekker som må vurderes opp mot vår bruk. Jeg fikk ikke sett mye på mulighetene til installasjon av varmer men det er et must å få plass til. Det var flere rom som så som kunne være kandidater til å få plass. Det andre som hadde vært ideelt å få montert er en utvendig styreposisjon greit ved fisking og godværskjøring. Så litt på dette og det ser ut som det bør være mulig å få montert men jeg er usikker på hvor lett det er å få kommet til for tilkoblinger etc.

 

Oppsummert dette er fortsatt en het kandidat for vår familie som helårs vestlandsbåt til rekreasjon og litt fisking.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har bestilt meg en 750,så nå er det bare å vente :smiley:

 

Varmeapp. kartplotter/ekkolodd og slange for spyling av dekk har jeg supplert med. I tillegg byttes førerstolen ut med en som man kan sitte i :smiley:

 

Sjøegenskapene skal jeg se om jeg kan skrive noe om senere i høst.

 

Gleder meg!

Link to post
Share on other sites

Det er mange fabrikanter som levere slike båter nå. (Franske, Polske osv. Tynne i støpen i forhold til eldre båter.)

Det første som slår meg, er at disse må da være ubehagelige å gå med i litt sjø?? Spesiellt imot?

Ser man på utformingen av skroget forran og litt akterover, må vel farten settes betydelig ned ved 1 meter sjø++?

 

Eller tar jeg feil? Har snakket med noen få eiere av disse "yugurt-begrene" og de bekrefter mine antagelser. Eller tar jeg grundig feil? :rolleyes:

Dessuten ser jeg at mange selger dem etter 1 - 3 år av en eller annen grunn.. HVIS de får det som forlanges på Finn.no, holder de seg godt i pris.

(Og det samme gjør Hansvik 18 Combi også, til tross for dårlige sjøegenskaper.) :eek:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Når får du den? Hva har du bestillt av plotter og varmerapparat? Har du vurdert utvendig styreposisjon? Diskutert med forhandler om det lar seg gjøre?

 

Blir spennende å høre erfaringene etter at du har fått den levert!

 

Hei!

 

Har bestilt meg en 750,så nå er det bare å vente :smiley:

 

Varmeapp. kartplotter/ekkolodd og slange for spyling av dekk har jeg supplert med. I tillegg byttes førerstolen ut med en som man kan sitte i :smiley:

 

Sjøegenskapene skal jeg se om jeg kan skrive noe om senere i høst.

 

Gleder meg!

Link to post
Share on other sites

Tynn i støpen synes jeg i alle fall ikke 750 en virket, og med 1900 kilo (uten motor)på 7.25 meter bør det jo være litt veggtykkelse?

 

Når det gjelder hvordan de går i sjøen så er det også mitt store spørsmål, men når det er sagt så er det jo bølger lags kysten av frankrike også. Blir spennende å høre hva eierne av denne båten Antares 750 opplever av karakteristikk i sjøen!

 

 

Det er mange fabrikanter som levere slike båter nå. (Franske, Polske osv. Tynne i støpen i forhold til eldre båter.)

Det første som slår meg, er at disse må da være ubehagelige å gå med i litt sjø?? Spesiellt imot?

Ser man på utformingen av skroget forran og litt akterover, må vel farten settes betydelig ned ved 1 meter sjø++?

 

Eller tar jeg feil? Har snakket med noen få eiere av disse "yugurt-begrene" og de bekrefter mine antagelser. Eller tar jeg grundig feil? :rolleyes:

Dessuten ser jeg at mange selger dem etter 1 - 3 år av en eller annen grunn.. HVIS de får det som forlanges på Finn.no, holder de seg godt i pris.

(Og det samme gjør Hansvik 18 Combi også, til tross for dårlige sjøegenskaper.) :eek:

Link to post
Share on other sites

:fishing: Hei, er lykkelig eier av en Beneteau antares 650. Har tidligere hatt en Hansvik combi. Må bare si at antaresen er en mye mer gjennomført combi båt. Det er nå min andre sesong med ca. 100 driftstimer på suzukien(90 hk). Syntes det er en enkel/solid og gjennomført båt. Tok med kalesje på båten, noe jeg er veldig glad for. Kalesjen gjør at båten også egner seg for kortere overnattinger for en liten familie. Har også montert septikktank og gardiner/skinner, slik at det er mulig å benytte toalettet overalt. Når det gjelder sjøegenskapene så må jeg si at den ikke kan sammenlingnes med Hansviken. Beneteau antares 650 oppfører seg mye bedere i sjøen. Hansviken er en veldig "våt" båt hvor du jevnlig sitter å kjører vindusviskere. Antaresen er tørr og stødig i sjøen. Var ombord i antares 750 på båtmessa og må si jeg ble mektig imponert. Har den de samme egenskapene som "lillebror"(650) så må det være mye båt for pengene.
Link to post
Share on other sites

Båten har ikke den skarpeste "V" bunnen så det er klart den slår noe, men det er faktisk ikke så ille.

Det er ingen offshore reser, men familien opplever stadig å kunne ligge i plan når andre båter velger å rusle avsted.

Har hatt mange forskjelige båttyper i årenes løp, men til å være en bruksbåt som skal være både stødig og ha greie sjøegenskaper så må jeg si at resultatet er blitt bra. Til nå så har begrensningene for oss vært skyvedøren som begynner å slå ved mye sjø. Dette har vi løst med en kjekk dørmagnet i tilleg til standar "skåte" som var montert.

Link to post
Share on other sites

:fishing: Hei, er lykkelig eier av en Beneteau antares 650. Har tidligere hatt en Hansvik combi. Må bare si at antaresen er en mye mer gjennomført combi båt. Det er nå min andre sesong med ca. 100 driftstimer på suzukien(90 hk). Syntes det er en enkel/solid og gjennomført båt. Tok med kalesje på båten, noe jeg er veldig glad for. Kalesjen gjør at båten også egner seg for kortere overnattinger for en liten familie. Har også montert septikktank og gardiner/skinner, slik at det er mulig å benytte toalettet overalt. Når det gjelder sjøegenskapene så må jeg si at den ikke kan sammenlingnes med Hansviken. Beneteau antares 650 oppfører seg mye bedere i sjøen. Hansviken er en veldig "våt" båt hvor du jevnlig sitter å kjører vindusviskere. Antaresen er tørr og stødig i sjøen. Var ombord i antares 750 på båtmessa og må si jeg ble mektig imponert. Har den de samme egenskapene som "lillebror"(650) så må det være mye båt for pengene.

 

Din erfaring stemmer godt med det jeg har hørt fra eiere av 650 modellen at dette er solide båter som funker bra og meget bra i forhold til prisen. Masseproduksjon kan ha sine fordeler samt at de ikke har brukt ressursene på dill og dall. Som jeg skrev tidligere så var intrykket av å sett 750 en med selvsyn at det var en positiv overraskelse og selv om en betaler mer enn 650 en så fikk jeg følelsen av at man får enda mer for pengene på den modellen.

 

Skulle gjerne likevel hørt litt erfaringer på sjøegenskapene som tidligere postet. Så de som har fått båtene levert så er det bare å dele erfaringer :-D

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Når får du den? Hva har du bestillt av plotter og varmerapparat? Har du vurdert utvendig styreposisjon? Diskutert med forhandler om det lar seg gjøre?

 

Blir spennende å høre erfaringene etter at du har fått den levert!

 

 

Får den i midten av oktober.

Blir en Garmin 525s og varmeapparatet Wallas 1300.

 

Utvendig styring kunne jeg tenkt meg, men ser litt hvordan det går uten. Koster litt over 20 000,-. De mente selvsagt at de skulle få det til på denne båten også.

 

jostor

Link to post
Share on other sites

Får den i midten av oktober.

Blir en Garmin 525s og varmeapparatet Wallas 1300.

 

Utvendig styring kunne jeg tenkt meg, men ser litt hvordan det går uten. Koster litt over 20 000,-. De mente selvsagt at de skulle få det til på denne båten også.

 

jostor

 

Det høres ut som du går en spennende høst i møte. Gleder meg til å høre erfaringene dine når du har fått den!

Link to post
Share on other sites

Har erfaring med Wallas 1300 i en Jeanneau Merry Fisher 625. dette gir en grei lunk i båten, men heller ikke mer. Det blåser ikke all verden, og er for dårlig hvis du ønsker defroster.

 

Det funker bra og bruker lite strøm og slik, men begrenset effekt. Greit å være klar over.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Eberspächer D4 i min 650 og er glad jeg gikk for den og ikke D2.

 

Ikke erfaring med varmere her. Men den fyres på parafin? Strømmen kan trekkes fra landstrømm hvis en ligger ved havn? Er det en kanal ut med varmluft eller fler, eventuelt for dyser mot vinduer?

Link to post
Share on other sites

Jeg fyrer med vanlig autodiesel. Har kanal med to luftuttak, et mot ruta og et nede ved føttene, med spjeld som regulerer luftstrømmen mellom de to. Selfølgelig enkelt å få til et uttak lenger fram i kabinen også. Varmeren går bare på full effekt for å få opp varmen, slik at den går på medium og lav effekt mesteparten av tida, da trekker den i området 0,5 -1A, så strømtrekk er ikke noe problem for den som ikke ligger stille i lange perioder.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Dvs at du har en egen liten diesel tank til varmeren?

 

 

Jeg fyrer med vanlig autodiesel. Har kanal med to luftuttak, et mot ruta og et nede ved føttene, med spjeld som regulerer luftstrømmen mellom de to. Selfølgelig enkelt å få til et uttak lenger fram i kabinen også. Varmeren går bare på full effekt for å få opp varmen, slik at den går på medium og lav effekt mesteparten av tida, da trekker den i området 0,5 -1A, så strømtrekk er ikke noe problem for den som ikke ligger stille i lange perioder.
Link to post
Share on other sites

:fishing: Hei!

Jeg har Wallas 2400 i min 650. Den har fungert bra nå i 2 sesonger og gir god effekt, både som defroster og varmer. Den blir varmet av lampeolje og blir ganske fort varm. I regn så må jeg som regel kjøre den i 5-10 minutter på full effekt og så må jeg justere den ned på min. Ellers blir det alt for varmt i min 650.

Førnøyd med Wallasen som er stillegående og avgir lite lukt.

Link to post
Share on other sites

Har en 12,5 liters dieseltank med hurtigkobling for varmeren, greit å slippe å søle med diesel i båten. Må ha en O-ring samt smøre på litt fett for at det ikke skal suges falsk luft i koblingen.

 

Høres ut som en smart løsning. Ser fordelen av denne type varmer mhp skikkelig effekt, men den er kanskje mer krevende å installere enn Wallas varmerne? Prismessig i utsalg er det vel ikke veldig forskjell i alle fall mot de store Wallasene ser jeg på nettet.

Link to post
Share on other sites

:fishing: Hei!

Jeg har Wallas 2400 i min 650. Den har fungert bra nå i 2 sesonger og gir god effekt, både som defroster og varmer. Den blir varmet av lampeolje og blir ganske fort varm. I regn så må jeg som regel kjøre den i 5-10 minutter på full effekt og så må jeg justere den ned på min. Ellers blir det alt for varmt i min 650.

Førnøyd med Wallasen som er stillegående og avgir lite lukt.

 

Har du en separat tank da til lampeoljen? Var det en krevende jobb å få den installert?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...