Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Hei

 

Så båten din på lørdag, da du skulle sette den ut på elva. Den ser skikkelig fin ut, blir artig å se den ute på fjorden etterhvert.

Synd at motoren skar seg.

 

Basert på egne erfaringer så vil jeg si at du bør kikke på Yamaha sin F50. Har prøvd en slik, og den har bra med bunndrag. Den dro en tung Gimo 5m med båtfører og 6 dykkere opp i plan, og var snill på forbruket. Kjører til dagli med en Yamaha F225, den tåler mye hard bruk.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Hullet ut av båten er jo ikke så veldig nøye med plasseringen på høyden. Det er høyden på dørken innvendig som blir mest kritisk om det kommer vann inn eller ikke. Skal den være åpen eller skal du ha en kalesje på den? Men høyden på innvendig dørk bør jo være så høy at 4-6 personer kan være i båten uten at det kommer vann inn selvlensehullene. Hvis du har problemer med denne høyden kan du sette på ventiler som du stenger før du laster opp båten.

Link to post
Share on other sites

Med dørken 10cm over vannlinja når båten er tomm, så bør jeg kunne laste med 450kg før vannet kommer opp til dørken. Det vil si 6 personer a 75kg.

 

Nå skal jeg uansett ha ventiler på skroggjennomføringene slik at det i hvertfal kan stenges manuelt, det er forøvrig også påkrevd dersom skroggjennomføringene er nærme vann, husker ikke høyden som er kravet i farten.

Link to post
Share on other sites

Tenker vel mest på en Suzuki tro jeg, den er litt lettere en Yamahaen. Kvalitetsmessig tror jeg ikke det er så stor forskjell, selv om enkelte her sikkert vil påstå noe annet.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er ikke snakk om å "påstå". :nonod: Det er snakk om å fastslå et faktum. :yesnod:

 

YAMAHA er best. Enkelt og greit, nix mer å diskutere, ferdig arbeid og slik er det. Det er selvsagt ikke uten grunn at YAMAHA har vært kongerikets mest solgte påhenger 30 ÅR PÅ RAD!!!!! :flag:

 

... sier Skipper Worse, som har tonegaffel-logoen tatovert på innsiden av panna.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan den tonegaffelen stå iveien å gjøre sånn at du får et snevert syn.

Tatoveringen har vært der siden tidlig barndom. Solgte min første påhenger som frisk og tidig 11-årig butikkhjelp i 1975, det var en fem-hester ... så jeg var med å gjøre YAMAHA til Norges mest solgte det første året (og en god del av de påfølgende, men det er mindre viktig).

 

Og nei, tatoveringen fører ikke til sneversyn men heller det motsatte. Til forstand og klokskap. Og til forståelse av at selv om ingen produserer "drit" så er det fortsatt ingen tvil om at YAMAHA ligger flere hesteræver foran de andre i utviklingen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tatoveringen har vært der siden tidlig barndom.  Solgte min første påhenger som frisk og tidig 11-årig butikkhjelp i 1975, det var en fem-hester ... så jeg var med å gjøre YAMAHA til Norges mest solgte det første året (og en god del av de påfølgende, men det er mindre viktig).

 

Og nei, tatoveringen fører ikke til sneversyn men heller det motsatte.  Til forstand og klokskap.  Og til forståelse av at selv om ingen produserer "drit" så er det fortsatt ingen tvil om at YAMAHA ligger flere hesteræver foran de andre i utviklingen.

<{POST_SNAPBACK}>

Må si det er merkelig at det ikke bare selges Yamaha.
Link to post
Share on other sites

Må si det er merkelig at det ikke bare selges Yamaha.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, det er jo slik det egentlig burde være. :yesnod: Men at det fortsatt selges en smule av andre merker, viser jo bare at folkeopplysningen fremdeles ikke er helt perfekt. Men det ordner seg nok over tid!! :lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Et annet aspekt ved det er vel at det er Yamaha som er mest populert blandt tyvene.  Kansje en god grunn for å kjøpe noe annet, så får man ha motoren sin i fred?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Snakker meg om knefall for slaur, slyslamp og berme! Lås den heller godt fast.

 

At YAMAHA er mest pop blant tjuvradder viser jo bare at til og med disse meget tilbakestående halvt hjernedøde eksempler på at vi stammer fra apene, også begriper hvilken motor som er best. Ikke dårlig, det!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Låse den fast skal jeg nok gjøre, enten det blir Suzuki eller noe annet :lol:

 

Men har hørt historier hvor man har skjært sund hekken med motorsag for å få med seg en fastlåst motor, selvskudd er vel tingen antagelig.

 

Nå vil båten bli liggende utenfor sommerresidensen til svigers, hvor det stort sett er folk hele tida, så det går nok bra.

 

** Redigert litt skrivefeil **

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med innkjøring av nye motorer, må man luske rundt i dorgefart i x-antall timer før man kan begynne å gi på eller er det bare tut og kjør.

 

(Husker fra hine hårde dager :cool: da jeg kjørte moped i ungdomen, da var stempelring skifte med sylinderhoning årvis foreteelse for å få maks ut av moppen, med dertil rolig innkjøring den første tida )

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med innkjøring av nye motorer, må man luske rundt i dorgefart i x-antall timer før man kan begynne å gi på eller er det bare tut og kjør.

 

(Husker fra hine hårde dager :cool: da jeg kjørte moped i ungdomen, da var stempelring skifte med sylinderhoning årvis foreteelse for å få maks ut av moppen, med dertil rolig innkjøring den første tida )

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei

 

Når det gjelder innkjøring av nye 4 taktere så skal du gjøre eksakt slik det står i medfølgende bruksanvisning. Jukser man med dette så får man baksmellen litt seinere. Åleier å ta rundt 10 timer.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Vel gjennomført så langt! Synd med motoren. Høres ganske likt ut slik siste turen med Mercury'en på Selcoen artet seg da vi la ut i Blindleia i fjor. Ikke noe moro å bli liggende midt i trafikkert lei/sterk strøm med deffekt motor på årets jomfrutur. Der holdt jeg nesten på å mase om nye bilder, men siden jeg ikke har rukket å ta noen nye bilder av eget prosjekt, skal jeg ligge lavt... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Er tilbake fra Hong Kong og har vært på posten og hentet bensintanken fra Maritim i dag. Har gjort klar en plate som jeg skal lime ned i bunnen som tanken skal ligge på. Med nytt digitalkamera så kan det hende det blir noen flere bilder snart. Har tenkt å lime fast plata som tanken skal ligge på i kveld. Men det blir vel ikke bilder før i morgen tenker jeg, da tanken er kommet på plass.

Link to post
Share on other sites

Har nå limp på en plate i bunnen av båten omtrent der forrdekket ender som tanken skal ligge på. Jeg har "prøveinnsett" tanken og det ser omtrent slik ut:

Bilde

 

Men jeg lurer litt på hvordan jeg skal få bensin inn i tanken, det er ett stort hull på toppen som jeg regner med skal brukes til påfyllingsslangen, men jeg kan ikke se at f.eks. Maritim har slangestusser som passer på dette hullet. Hullet har en ytre diameter på ca 47mm (og indre på ca 38mm). Det er gjenger bare på utsiden.

Bilde

De to slangenipplene som alt er der er til lufting av tanken og til bensinslangen til motoren.

 

Har også klargjort for ekolodd, har slipt meg gjennom kryssfinerplatene ganske langt bak i båten og ned til glassfiberen som ligger på utsiden. Har lagt på noen lag med glassfiber til oppi hullet og et stykke ut på kryssfineren, avtrappende med ulik lengde på de ulike lagene med glassfiber.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg fant den på Maritim sin side. Fant det ikke i katalogen da jeg lette der.

Et spørsmål til, hvordan er det med tankluftingen. Regner med at jeg legger både påfyllingen og luftingen oppe på dollbordet , hvordan er det med fare for at regnvann og sjøsprut skal kunne komme inn i tankluftingen, er det noe spesielt man må gjøre i den forbindelse?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...