Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Har nå skjært til dollbord og midtfisk, samt dekket på sidene og helt bak og ned avrundingen på hekken.

Har også beiset med Mahogney beis.

 

Forrdekket blir omtrent som på bildet, har bare lagt ut bitene litt sånn på gefülen ennå. Tenker å sette inn alle enkeltdelene med epoxy i morgen og så lime de fast på søndag. Rekker ikke så mye i morgen da jeg skal arrangere visning på sjarken til svigers.

Bilde

Link to post
Share on other sites

......... Du må være nøyaktighetens og detaljenes mester... det blir bare utrolig flott!!

Jeg har møtt denne mannen i den reelle verden og forteller at dette er en "vanlig" ung mann med skarpe øyne for detaljer.... Jeg og flere her inne på baatplassen hadde gleden av å møte han ved praksiskurs og eksamen i forbindelse med båtførerkurset i vinter...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har fått limt på midtfisk, akterdekk og dolbord rundt hele båten idag. Regner med å få på alle stavene til fordekket i morgen. Det ble til at jeg beiset alle stavene i teak beis, dolbord og midtfisk er beiset med mahogney. Tror det skal bli bra. Må nok beise opp igjen litt etter at jeg har natet og pusset regner jeg med. Men det hadde ikke gjort noe om det hadde vert litt bedre vær og ikke minst varmere..........

Link to post
Share on other sites

Ble ingen liming av dekkstavene i dag, men har fått tatt av alle bitene som jeg brukte til å presse ned dollbord, midtfisk og akterdekk med. Og så har jeg pusset kantene som stakk for langt ut.

Med kun 4 grader og vind og regn og elendighet så er ikke liming med Epoxy det ideelle.

Link to post
Share on other sites

Hva slags redskap bør man bruke for påføring av hardt og selvpolerende bunnstoff?

 

Kost eller rull? og hva slags kost eller rull?

Regner vel egentlig med at rull er det greieste men hvilken type?

Skum/korthåra/langhåra/mohair?

<{POST_SNAPBACK}>

Er det noen som har flere kommentarer om dette? (Båten skal opp på mandag)

 

Jeg tror jeg vil gå for en korthåret rull. Båten går ca 30 knop er jeg skal legge SeaJet 034

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Her er bilde av presset som jeg satte på stavene på dekket.

Ser lovende ut. Regner med at det har skjedd ting siden disse bildene ble tatt...

...Forsiktig, Dilla, med hvilke prinsipper du legger opp til her ... du vet, tider skal

komme

Ja huff. Har allerede merket presset. Dette skal bli siste gang jeg purrer noen på nye bilder. Bilder av mitt prosjekt kommer forøvrig senere i dag.
Link to post
Share on other sites

Ser lovende ut. Regner med at det har skjedd ting siden disse bildene ble tatt...

Ikke så mye, har arrangert 7 årsdag for junior og hatt besøk av mine foreldre......

Men har reparert båndsliperen som havarerte før helga.

Regner med å nate dekket i dag, samt lime på en lekt rundt ripa, som blir den endelige avsluttingen på dekket.

Link to post
Share on other sites

Har natet dekket, og grovpusset det ned. Måtte fylle på litt ekstra i noen få av natene.

Bilde

 

Regner med å ta finpussen i morgen, samt beise dolborene og midtfisken med mahoney beis og dekkstavene med Teak beis. All beisen forsvant under pussinga.

 

Om alt går greit så er jeg klar til å starte på overbygget i helga. Håper på varmt og godt vær, da blir alt så mye enklere. Epoxyen fester bedre, herder raskere og jeg kan bruke hele gårdsplassen til arbeidsromm.

Link to post
Share on other sites

ok67 : med det nydelige dekket du nå har laget, kunne jeg tenkt meg å se bilde av hele båten sett bakfra, slik at vi andre kan få følelse av størrelse, utforming etc. Det er rart med det, båter ser veldig annerledes ut når detaljene begynner å ta form oventil.

 

Ordner du det ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...