Jump to content

Tullinger på sjøen!


Waylon

Recommended Posts

Ville ikke den største forbedringen være om regel 44 ble fjernet ?

 

Nei, det er ikke jeg enig i.

44 er helt på sin plass, og folks manglende kunnskap og forståelse er ikke grunn til å fjerne den.

 

En ting som er viktig er viktig er at de som skal formidle denne kunnskap gjør det på riktig måte. ( ref. lærebøker, prøve-eksamensoppgaver og uttalelser fra antatt eksperter - som ikke er riktige.)

 

Alle kan jo ikke gå hos Poseidon.

Link to post
Share on other sites

På onsdagsregattaen i går hadde vi nærkontakt med en liten lastebåt. Sjekket den opp mot AIS siden til sjøspeiderne, og der var den oppgitt til 50m lengde. Gikk nok med grus eller sand, ihverfall hadde den gravemaskin på dekk.

De som bor i Stavanger-området husker nok at mellom kl 18 og 20 i går var været rimelig bedritent. Blåste 12 - 14 m/s, og bøtta ned :crazy:

 

Lastebåten kom inn nesten 90 grader på feltet rett øst for Store Marøy. Vi er på grensen mellom Gandsfjorden og Riskafjorden her.

 

Lastebåten svingte av og gikk langs med feltet en liten stund, så ut som om den hadde tenkt å gå forbi for så å skjære foran. Siden det blåste bra hadde imidlertid seilbåtene såpass god fart at han ikke kom seg forbi, så isteden fant han en luke og sikk-sakket seg elegant gjennom feltet.

 

Tror ikke han var nevneverdig irritert heller, han stod ikke på fløyta sånn som enkelte av disse båtene liker å gjøre.

 

Så, en liten vri på rattet er altså mulig selv om man fører yrkesbåt. Littegrann smidighet så går alt bra. Kan ikke ha vært mange sekundene han tapte på å bli med regattafeltet litt nedover fjorden. Kanskje han tilogmed syntes det var litt artig?

 

Var også imponert over hvor manøvreringsdyktig denne båten var. Han ratta jo rundt som en skjærgårdsjeep. Man har av og til inntrykk av at det er tilnærmet umulig å få sving på en lastebåt.

 

Og - regattabåter viker også dersom det blir akutt nødvendig for å unngå sammenstøt. Men det sitter en del lengre inne å gi opp plasseringen sin i en regatta enn det gjør å svinge unna i god tid når man er på tur.

 

Så - ingen idioter i dette innlegget, men et eksempel på praktisk smidighet fra en yrkesbåt. :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med å omgåes yrkesbåter er at de viser stor forståelse og gjerne svinger unna så sant dem kan og de har mulighet for dette basert på størrelse og plass rundt seg.

 

Besserwissere i fritidsbåter (som det desverre er endel eksempel på her inne) står mer på retten sin uansett om de er på kolisjonskurs med 10 ft with eller danskebåten.

 

Som et tips kan jeg nevne at det å slakke på farten for å løse en situasjon er like lett som å gi gass, tenkte å nevne det da det kan virke som om det å senke farten er mYE vanskeligere enn å øke den.

 

"nyglå" står ikke direkte i kontakt med gasspådrageren, slik at man drar ikke den ut om man senker farten.......

Link to post
Share on other sites

Men lysttrafikk har såvidt meg bekjent vikeplikt for nyttetrafikk

 

Hvilken paragraf eller regel foreskriver dette?

 

Når det gjelder hvem som skal holde av veien(vike) mellom lystfartøy(og åpne båter som drives frem med årer, seil og maskin) og nyttetrafikk(og større fartøy og rutegående ferger), burde man like godt referere til hele regel 44(Ansvar mellom fartøy) i sjøveisreglene(uthevinger av meg):

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Det står altså mest mulig holde av veien, og kriteriene trangt farvann, sterkt beferdet lei eller havneområde må oppfylles.

 

I denne sammenheng bør også regel 43(Små fartøy) nevnes:

 

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

Dessuten bør selvsagt regel 9 (b) og 10 (j) tas med:

 

Regel 9. Trange farvann

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

Regel 10. Trafikkseperasjonssystemer

(j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil minne om at Sjøveisreglene gjelder også for nyttetrafikken.

 

Selv om det på en bestemt fergestrekning i Oslofjorden synes å være en oppfatning om at det er fløytebrøyting som gjelder.

 

Jeg vet ikke hvilken fergestrekning du har i tankene, men kan det være Moss-Horten?

 

Uansett, et godt råd for å unngå "fløytebrøyting", er å etterkomme sjøveisregel nr. 44. Opplvever man "fløytebrøyting", kan det være mye som tyder på at man nettopp ikke gjør det...

 

Og om det skulle være fergestrekningen Moss-Horten som menes, så er dette i et område som etter min klare oppfatning kommer inn under uttrykket "sterkt beferdet lei" i regel 44.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og om det skulle være fergestrekningen Moss-Horten som menes, så er dette et område som etter min klare oppfatning kommer inn under uttrykket "sterkt beferdet lei" i regel 44.

Ja der kan vi se forskjellen i tolkning. Jeg ville nå aldri tenkt på dette som sterkt beferdet lei. Det er da ingen problemer for ferja å svinge unna noen i dette området? (ser da bort fra rett ved kai på den ene eller andre siden).

 

(Selv om jeg bor i Stavanger har jeg bodd i Oslo m/seilbåt i 10 år, så jeg har seilt mange ganger i nevnte område).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå aldri tenkt på dette som sterkt beferdet lei. Det er da ingen problemer for ferja å svinge unna noen i dette området? (ser da bort fra rett ved kai på den ene eller andre siden).

 

Med all skipstrafikken og lystbåttrafikken i retningene nord-sør og sør-nord, i tillegg til alle kryssinger fergene på strekningen Moss-Horten har i løpet av et døgn, er jeg ikke en gang i det minste tvil om at denne fergekryssingen foregår i en sterkt beferdet lei.

 

Lagt til:

 

At det er et trafikkseperasjonssystem i dette området, i tillegg til å være innenfor Horten VTS sitt virkeområde, bør også understreke at dette er en lei som er sterkt beferdet.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

viker for nyttetrafikk heller enn å ri prinsipper...

 

Prøv dette prinsippet.

 

Du ligger ute i Skagerrak og seiler. Klosshalt på kryss for styrbords halser.

Ei diger ferge kommer fra babord og det viser seg at dere ligger på kollisjonskurs.

Styrmannen ser deg, og gir noen grader til styrbord for å gå aktenfor deg.

Du er "snilll" og fraviker plikten din til å holde kurs og fart, gir ett stikk i skjøtene for å falle av og gå aktenfor ferga.

Men. Hva skjer? Dere er fremdeles på kollisjonskurs.

Styrmannen er forbanna på han som vingler fram og tilbake.

Link to post
Share on other sites

For det første, jeg aner ikke hva du snakker om når det gjelder seiling og slikt...

Det som er klart for meg er at jeg hadde korrigert min kurs når jeg ble oppmerksom på fergen, og dermed ikke "fremtvunget" noen kursendring fra fergen. Siden jeg har motor, et ror som tar godt og opererer i området rundt 10 knop er det lett for meg å vise andre mine hensikter så tidlig at andre kan agere deretter uten at det skaper "rot i navigeringen". Vil tro at dette gjelder alle som farter på sjøen med sunn fornuft som basis for sin oppførsel.

 

Jeg har også forstått at når det gjelder seilbåter sitter kursendringer myyyye lengre inne da en seilbåt kan miste litt fart, og at det derfor er lettere å skjele til regelverket...

 

Og dersom man endrer kurs etter at den andre parten allerede har gjort det (ref. eksempel) så viser man vel stor mangel på sunn fornuft?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Styrmannen er forbanna på han som vingler fram og tilbake.

 

Nettopp hvorfor TTT er så viktig.

Styrmannen må vite hva din intensjon er.

 

men jeg ihvertfall tolker regelen til at jeg viker for nyttetrafikk heller enn å ri prinsipper...

Synd at du ser på å følge sjøveisreglene som å ri prinsipper.

 

Vi gjør det samme du og jeg. Vi pålegger oss selv vikeplikt for "all" nyttetrafikk. Men, igjen - gjør det TTT.

Link to post
Share on other sites

Hvilke lanterner fører et nyttefartøy da 2nd Trikkern?

Eller hvilke lanterner fører et lystfartøy?

 

Merk at COLREGS ikke skiller her. Og det med god grunn.

 

Hva er ett nyttefartøy?

Er det yachten til Abramovich? Den ække mye nyttig.

Er det VOR båt? Betalt mannskap der. Godt betalt også.

Er det jolla som selger is og VG.

 

44 er en grei regel som henstiller oss om å fare litt forsiktig frem rundt store fartøyer i trange farvann hvor han på den store båten kan trenge å ta noen ukjente ut av ligninga.

Men man skal huske at med en gang man er ute av et sånt farvann, så er det ingen nyttefartøy og ingen lystfartøy.

Å ta med seg 44 ut på havet kan i ytterste konsekvens være farlig.

Link to post
Share on other sites

Å ta med seg 44 ut på havet kan i ytterste konsekvens være farlig.

Jeg synes å se en meningsforskjell mellom motorbåtførere og seilbåt-seilere når det gjelder tolkninger ifbm regel 44.

Og kanskje det kommer av det som Mulligan sikter til over her. I mitt (og sikkert mange andre seileres) hode foregår en seilas / båttur på havet. Om ikke på havet, så ihvertfall ikke langs land på noen som helst måte. Motorbåter går gjerne mer langs land (?), sånn at når de ser for seg en hypotetisk regel 44 situasjon, så er det land i nærheten og derfor begrenset manøvreringsmulighet i den retningen. Når jeg ser for meg en hypotetisk regel 44 situasjon er det flere nautiske mil med vann i alle retninger (inne i hodet mitt altså), og det byr ikke på noen som helst problemer for nyttefartøyet å legge om 2-4 grader.

Vet ikke jeg (men når jeg leser gjennom ovenstående ser jeg at jeg har mange nautiske med fritt vann i alle retninger inne i hodet, så da er det kanskje ikke så rart).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Svar til Mulligans innlegg

 

Det var derfor jeg skrev "all" (i hermetegn).

 

Har'n to toplanterner, er jeg ikke i tvil.

Har'n bare en men noe annet i "juletreet", er jeg ikke i tvil.

Har'n noen som blinker, er jeg ikke i tvil.

Er jeg i tvil, så viker jeg.

 

Men om jeg møter en fiskebåt eller skyssbåt eller en liten slepebåt fra babord, i mørke - uansett om det er trangt favann eller ikke - viker jeg ikke før jeg må for å unngå kolisjon.

 

Og tenner båten en lyskaster og blender meg - anmelder jeg ham.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle ønske jeg hadde 42 foteren selv jeg. Payback time for hekkbølgene :lol:

 

Polarn, trenger ikke kjøpe 42" for det, bare få montert motoren din du...

 

Samtidig vil denne tullingen benytte sjansen til å ønske dere andre tullinger på sjøen ei god helg!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Samtidig vil denne tullingen benytte sjansen til å ønske dere andre tullinger på sjøen ei god helg!

He-he, i like måte :lol:

 

Edit: ka fa.. sjedde me siteringa her da :eek:

 

By the way, skal en kjapp tur til Bergen i morgen, men regner med å holde såpass høy fart at det ikke blir noe problemer med hekkbølger :cool:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjelder ikke denne norske fartøy da 2nd Trikkern?

Jo, selvføgelig gjør den det, og igjen er jeg lovbryter, akkurat som i trafikken når jeg vinker fram en bil som egentlig har vikeplikt for meg og når jeg er alene i skauen og lar bikkja gå løs under båndtvang.

 

Jeg synes det er helt OK å vinke fram nyttetrafikk- og det hender også at nyttetrafikk vinker fram meg.

Link to post
Share on other sites

Edit: ka fa.. sjedde me siteringa her da :eek:

 

For å forklare bytter jeg ut [ med ( ellers går systemet berserk.

 

Ditt sitat, etter endringene du har gjort så slik ut:

 

(/quote)

Samtidig vil denne tullingen benytte sjansen til å ønske dere andre tullinger på sjøen ei god helg!

(/quote)

Feilen er uthevet. Skulle vært (quote).

 

Et sitat starter ned en (quote) og avsluttes med en (/quote).

Link to post
Share on other sites

Se det ja 2nd Trikkern.

Oppmerksomhet og hensynsfullhet kan og skal vi alle utvise.

Men det jeg ønsker å få tatt livet av er myten om at lystfartøy alltid har vikeplikt for nyttefartøy.

 

Den omtalte brøytefløytern.

En gang jeg tok den ferja kom det en seilbåt nedover fjorden.

Det blåste hatter og høy og båten kom med spinnaker som de tydeligvis hadde problemer med å håndtere.

Tok ferga og forandret kursen sin såpass at han med den balstyrige spinnakeren fikk være alene med problemene sine?

Neida. Han fløytet.

Det var fler enn meg som var bekymret for utkommet av den situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Det er like mye mangel på sunn fornuft å frata styrmannen grunnlaget for beslutningene sine.

Det gjør du ved å vike og vingle i tide og utide.

Sjøveisreglene er krystallklare.

Du skal beholde din kurs og fart hvis du har retten til veien.

Ikke vet jeg noe om hvordan du oppfører deg på sjøen, selv om jeg har mine anelser.

Du vet heller ikke hvordan jeg manøvrerer...så hvor du tar det fra at jeg vingler og viker i tide og utide aner jeg ikke. Jeg planlegger min seilas fra A til B på en slik måte at jeg ikke er til hinder for den nyttetrafikken som er i mitt område, og sånn er jeg på sjøen.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Men det jeg ønsker å få tatt livet av er myten om at lystfartøy alltid har vikeplikt for nyttefartøy.

 

Det er også mitt ønske, men det er langt fram. Spør 100 yrkes-skipsfører og jeg vil bli forbauset om du finner 10 som vet at lystbåter ikke har vikeplikt for nyttetrafikk.

 

Desverre inkluderer dette NSSR også.

 

 

Når jeg forsøker å si det, utenfor dette forum, blir jeg møtt med: Er du helt dum? Alle vet jo at de har forkjørsrett! Lær deg sjøfartsreglene først!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...