2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...51201-0005.html ...hvorpå dere lager en kvitteringsliste som dere kvitterer på under "Lest og FORSTÅTT", Kort innpå! Lest og forstått. Finner ikke noe sted som som likestiller "soling ombord i lystfartøy " med fiske, motorstopp eller begrenset manøvreringsevne (alle med riktig signalføring). Og skulle noen finne på å føre falske signaler, for å sole seg, håper jeg at vedkommende anmeldes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Om det er en båt på tvers av kursen min, vet ikke jeg om den driver i strømmen eller har innkoplet motor på tomgang. For meg ser det ut for at den har lav fart. Om jeg har rett til veien (kommer fra styrbord) og vi er på kollisjonskurs forventer jeg at den andre båten viker, om den ikke fører signal for at den fisker, ikke er under kommand etc. Ligger du der skipsfarten vanligvis går, selv om det ikke er markert som leia i kartet, bør du føre signal for at du ligger i ro og fisker, eventuelt heise opp ei svart kule som viser du ligger for anker. Jeg var vitne til at en lastebåt kom inn Oslofjorden. Jeg satt på Gressholmen. En seilbåt, uten seil oppe, lå og drev på tvers av kursen til lastebåten, lastebåten kom fra styrbord. Seilbåten forsvinner ut av synet for lastebåten, pga av dødvinkel under baugen. Lastebåten holder stødig kurs, sikker på at seilbåten viker, med resultat at seilbåten blir rent i senk. En lastebåt må gå utfra at småbåter viker, spesielt når den har rett til veien etter sjøveisreglene. Konklusjon er at man fører riktig signal og viser hensyn. Fører du ikke riktig signal, har du større ansvar for å vike for andre. Har du f.eks. froskemann i sjøen, så tar du et stort ansvar om du ikke har signalfalgg A oppe. (Jeg sammenligner det med at mange ikke bruker blinklys, når de kjører bil.) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 spesielt når den har rett til veien etter sjøveisreglene. Dette har vært sagt før, men jeg gjentar det fordi det er viktig - synes jeg. Man har ikke rettigheter - bare plikter. En lystbåt skal holde seg unna nyttetrafikk slik at den ikke forstyrrer. Uannset av hvilken grunn lystbåten ikke holder seg unna gjelder fortsatt sjøveisreglene og nyttefartøyet kan ha vikeplikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Jeg var vitne til at en lastebåt kom inn Oslofjorden. Jeg satt på Gressholmen. En seilbåt, uten seil oppe, lå og drev på tvers av kursen til lastebåten, lastebåten kom fra styrbord. Seilbåten forsvinner ut av synet for lastebåten, pga av dødvinkel under baugen. Lastebåten holder stødig kurs, sikker på at seilbåten viker, med resultat at seilbåten blir rent i senk. En lastebåt må gå utfra at småbåter viker, spesielt når den har rett til veien etter sjøveisreglene. Likevel må lastebåten vise aktsomhet. Tenk om kapteinen på seilbåten har fått et illebefinnende, skal lastebåten satse på at alt er ved det normale? Nei, han skal vise aktsomhet og opptre som om noe er unormalt - og vike. Tror ikke denne lastebåten fikk medhold i en evt. sjøforklaring... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Hvis denne tråden er representativ for kunnskap om ferdsel til sjøs, er jeg ikke overrasket over de alt for mange ulykker. Og hvis yrkesaktive sjøfolk er innenfor samme kunnskapsområde, er jeg i høyeste grad sjokkert!! Jeg vil fremheve denne regelen: Regel 7. Fare for sammenstøt (a) Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgjøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt. Denne burde vel stanse all diskusjon og flisespikkeri rundt hvem gjør hva på sjøen... Redigert 16.Juni.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Likevel må lastebåten vise aktsomhet. Tenk om kapteinen på seilbåten har fått et illebefinnende, skal lastebåten satse på at alt er ved det normale? Nei, han skal vise aktsomhet og opptre som om noe er unormalt - og vike. Her er jeg 100% på linje med deg Tranen2. Dersom en liten lystbåt (det være seg en seilbåt eller til og med en åpen liten landstedbåt) ligger i ro eller nesten i ro på et svært ugunstig sted for andre fartøy kan det være en (tør vi si) tulling om bord. Men det kan også være noen med motorproblemer, som henger ned i motorrommet og jobber febrilsk med å få motoren i gang igjen eller det kan som du nevnte være en som har fått et illebefinnende og svimt av. INGEN inkludert Kielferga skal renne en slik båt i senk selv om den ligger svært ugunstig til og fordi man forventer at den andre båten flytter seg! Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Nike Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Tullinger på sjøen Ikke alltid lett for de store nyttefartøyene heller da. De har en jobb å gjøre... leia er full av småbåter... hvem av dem er underveis, hvem soler seg, hvem fisker osv osv? De har jo ikke akkurat lyst til å kjøre noen i senk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Ikke alltid lett for de store nyttefartøyene heller da. De har en jobb å gjøre... leia er full av småbåter... hvem av dem er underveis, hvem soler seg, hvem fisker osv osv? De har jo ikke akkurat lyst til å kjøre noen i senk. Det er vel ikke så vanskelig å være enig i det... men denne tråden startet jo med en fritidsbåt som LÅ I RO og fisket og en annen fritidsbåt som vel lett burde kunne legge om kursen litt. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Nike Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Det er vel ikke så vanskelig å være enig i det... men denne tråden startet jo med en fritidsbåt som LÅ I RO og fisket og en annen fritidsbåt som vel lett burde kunne legge om kursen litt. Ja men det er jo en selvfølgelighet det da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Skal Danskebåten vike for alle lystbåter som er i fjorden, eller skal den kunne anta at lystbåtene holder av veien? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 den bør vel ihvertfall være nogenlunde sikker på at den ikke renner lystbåten i senk , rimlig uavhengig hvem som måtte ha vikeplikt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Skal Danskebåten vike for alle lystbåter som er i fjorden, eller skal den kunne anta at lystbåtene holder av veien? Regel 44 (den særnorske) svarer på det. Men kikk litt på regel 9 også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Til alle som mener andre må vike. Skaff dere ubåt. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallfred Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Hadde "vi småbåt-eiere" vist litt mindre om reglene på sjøen... Så hadde man sikkert ikke "tviholdt" på forkjørsretten, og kanskje vist litt hensyn!!? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 For å si det rett ut. Eg viker for alle og alt pga sikkerheten til meg,min samboer og mine barn. Enkelt. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Jeg viker ikke før jeg føler at jeg må! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Nei det er greit nok det vel. Men det er folk som tror dei har sin rett og det er dei eg er redd. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Litt på siden, nevner det likevel: Vær klar over at forskjørsrett (ok, litt bilspråk kanskje) og vikepliktsregler ikke nødvendigvis avgjør skyldspørsmålet i sin helhet. En yrkesfisker med fiskeskøyte på vei fra Vestfold til Østfold kolliderte med et lasteskip på vei ut Oslofjorden (båten var i normal gange, drev ikke fiske). Altså kom lastebåten inn på fiskeskøytas babord side. Uten tvil hadde lastebåten vikeplikt, noe de også innrømmet uten diskusjon (ren menneskelig feil). Men i sjøforklaringen ble deler av skylden også lagt på fiskebåten, med den begrunnelse at kapteinen her ikke hadde utvist nok oppmerksomhet og i tilstrekkelig grad forsøkt å unngå sammenstøtet, f.eks. ved å svinge unna. Dette var i og for seg riktig, da fiskeskipperen var på dekk og arbeidet (brukte autopilot) når det smalt, og hadde fokus rett fram og til styrbord i sine periodiske "sikt-inspeksjoner". Når det er sagt - mest skyld ble selvsagt lagt på lasteskipet, jeg husker i farta ikke prosentfordelingen. Jeg antar at Regel 7 - fare for sammenstøt, som er referert av Tranen2 i innlegg #205, har vært brukt som hel eller delvis begrunnelse. Jeg skal ikke være 100% sikker, men mener bestemt at fiskebåten fikk redusert erstatningnen noe som følge av dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 For å si det rett ut. Eg viker for alle og alt pga sikkerheten til meg,min samboer og mine barn. Enkelt. Det enkle er ofte det beste. Birchwood: Synes dette er en god hovedregel. Korrekt, eller misforstått, oppfattelse av sjøveisreglene holder deg ikke flytende om skuta rennes i senk Som Ronald nevner, så er det endel båter som går for autopilot, tidvis med begrenset utkikk. Så kan man gjerne hevde at det ikke er i henhold til reglementet å kjøre med redusert utkikk. Men det forekommer. Blant annet derfor er det særdeles lite fornuftig å legge seg i ro, midt i leia, å samtidig forvente at alle båter på kollisjonskurs evner å vike. Uansett hvor man ligger å driver, eller kjører/seiler, er det en god hovedregel å selv sørge for at sammenstøt unngåes. Har man ikke mulighet for egen fremdrift er det naturlig å forsøke å påkalle oppmerksomhet fra andre fartøy for assistanse. Spesielt om man befinner seg midt i leia, som faktisk finnes Samtidig må man kunne forvente at passerende båter viser hensyn ved passering. Men hvis man forventer at all passering skal forgå i dorgefart, da blir man skuffet når jeg passerer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Største tullingen jeg har sett på sjøen så jeg i speilet på VW... Nå i helga kjørte jeg i "hoppe på bølgene fart" (godt over 20 knop) rett mot en som lå å fisket. (på relativt åpent hav, stor fjord) Han lå ikke i leia, men han lå akkurat i kursen der jeg tilfeldigvis skulle. Slakket ned til 5 knop, gled forbi han, og så opp i plan igjen. Han slapp snøret (med ene hånda) og viste tommelen opp. Hadde jeg kjørt sakte hele veien så hadde han sikkert ikke giddet å hilse. Moralen må være å kjøre som en gjøk når du ikke plager andre, og ta hensyn når du er i nærheten av andre folk? Om det å "stå på sin rett" mener jeg: Jeg tør ikke stå på min rett, for da jeg var liten og pappa skulle lære meg å sykle i trafikken, så repeterte han en setning som låt noe ala dette til stadighet: Syklist "A" hadde rett og bilist "B" tok feil. Bilist "B" kom i syklist "A" sin begravelse. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Fevik 21 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Syklist "A" hadde rett og bilist "B" tok feil. Bilist "B" kom i syklist "A" sin begravelse. En alvorlig og veldig sann regel å huske. Enig med deg. Jeg har alt for liten båt til å stå på min rett. Viker heller en gang for mye Hilsen Fevik21 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Samtidig er det viktig å passe på at den som viker en gang for mye, viker tidlig og tydelig for å unngå at den som egentlig skulle vike også viker slik at det kan oppstå en farlig situasjon av at begge viker. (Ble det her tydelig ?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fevik 21 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Samtidig er det viktig å passe på at den som viker en gang for mye, viker tidlig og tydelig for å unngå at den som egentlig skulle vike også viker slik at det kan oppstå en farlig situasjon av at begge viker. (Ble det her tydelig ?) :lol: Jeg skjønte den i ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Jeg har alt for liten båt til å stå på min rett. Viker heller en gang for myeHilsen Fevik21 Sånn tenker jeg og... hvis ikke situasjonen er mot en standhaftig liten 21 foter da. På Island er det "den størstes forkjørsrett" i trafikken, i Norge opplever jeg det som midt i mellom, og i Tyskland tar de andre bilistene hensyn og hjelper deg. Eksempel: Sett på blinklys for filskifte: På Island: En annen bilist skynder seg å sperre for deg. I Norge: De andre gjør ingen forandring i kjøringen sin. I Tyskland: Bilen ved siden av gir gass eller bremser for å lage plass til deg. (ja, det finnes veier på Island med 4 felt, ikke mange og ikke lange, men de er der...) den som viker en gang for mye, viker tidlig og tydelig for å unngå at den som egentlig skulle vike også viker slik at det kan oppstå en farlig situasjon av at begge viker. Dette minner meg om det gamle vikeriet nedi vikkilen... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Eg viker for alle og alt pga sikkerheten til meg, min samboer og mine barn. Enkelt. Det enkle er ofte det beste. Jeg ville skrevet det litt annerledes Jeg viker tidlig for de jeg har vikeplikt ovenfor og passer i tillegg på å være parat til å vike for alle andre også og viker da før det er for sent... en selvfølge egentlig. Er ikke tilhenger av at man unødvendig (før det begynner å bli fare for sammenstøt) viker for andre fritidsbåter som har vikeplikt for deg. Blant annet derfor er det særdeles lite fornuftig å legge seg i ro, midt i leia, å samtidig forvente at alle båter på kollisjonskurs evner å vike. Her er burde det vel være litt forskjell på om man ligger og fisker i "en smal/trang og sterkt trafikkert led" type Drøbaksundet kontra en BRED (hva med 3 til 4 km bred), dyp og lite trafikkert fjord? Jeg for min del holder alltid utkikk etter de få båtene som kommer og flytter meg om nødvendig selv om jeg ligger og fisker på et sted som passer mest med det siste eksemplet mitt. Uansett hvor man ligger å driver, eller kjører/seiler, er det en god hovedregel å selv sørge for at sammenstøt unngåes. Har man ikke mulighet for egen fremdrift er det naturlig å forsøke å påkalle oppmerksomhet fra andre fartøy for assistanse.Spesielt om man befinner seg midt i leia, som faktisk finnes Samtidig må man kunne forvente at passerende båter viser hensyn ved passering. Helt enig Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.