Jump to content

Tullinger på sjøen!


Waylon

Recommended Posts

For å si det rett ut. Eg viker for alle og alt pga sikkerheten til meg,min samboer og mine barn.

 

Birchwood: Synes dette er en god hovedregel.

 

Jeg har alt for liten båt til å stå på min rett. Viker heller en gang for mye

 

Her er jeg ikke enig med dere. Når det ene av to fartøy skal holde av veien(vike), skal det andre fartøyet beholde kurs og fart i henhold til sjøveisregel nr. 17 (a)(i). Å ikke beholde kurs og fart når det andre fartøyet har plikt til å holde av veien, er altså i strid med sjøveisreglene. "Helge" har vært inne på dette i sitt innlegg:

 

Jeg ville skrevet det litt annerledes :yesnod: Jeg viker tidlig for de jeg har vikeplikt ovenfor og passer i tillegg på å være parat til å vike for alle andre også og viker da før det er for sent... en selvfølge egentlig.

 

Er ikke tilhenger av at man unødvendig (før det begynner å bli fare for sammenstøt) viker for andre fritidsbåter som har vikeplikt for deg.

 

Men "holder man av veien" for et annet fartøy før det i det hele tatt er oppstått fare for sammenstøt, er det selvfølgelig ikke noe problem. "ok67" har på en glimrende måte poengtert dette:

 

Samtidig er det viktig å passe på at den som viker en gang for mye, viker tidlig og tydelig for å unngå at den som egentlig skulle vike også viker slik at det kan oppstå en farlig situasjon av at begge viker.

 

Men, dersom det fartøyet som skal beholde kurs og fart blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien, ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene, kan det imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt, ref. regel 17 (a)(ii).

 

Og selvfølgelig gjelder regel 17 (b):

Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

 

Og ikke minst er regel 17 © viktig når man etterkommer regel 17 (a)(ii):

Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.

 

Og regel 17 (d) bør for ordens skyld nevnes:

Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er noen som nevner barn på 6 mndr her, og hva som vil evt. skje med dem når det kommer bølger. Vi har da også en på 2,5 år og en på 7 mndr. Det kunne ikke falt meg inn å tenke at andre enn meg selv har ansvar for hva som skjer med disse når det kommer bølger, enten bølgene kommer av vind eller av andre båter.

 

Når det er sagt, så skal man selvfølgelig ta hensyn til andre på sjøen, men kan ikke med min beste vilje støtte "voldelige" hendelser som kasting av gjenstander, enten gjenstandene er fiskeslo eller blylodd. Det blir for dumt. Og jeg kan knapt se at politiet har behandlet han som ble kastet blylodd på ordentlig når de sier at "det får være hans problem".

Link to post
Share on other sites

Her er jeg ikke enig med dere. Når det ene av to fartøy skal holde av veien(vike), skal det andre fartøyet beholde kurs og fart i henhold til sjøveisregel nr. 17 (a)(i). Å ikke beholde kurs og fart når det andre fartøyet har plikt til å holde av veien, er altså i strid med sjøveisreglene. "Helge" har vært inne på dette i sitt innlegg:

 

Helt enig, men legger til at dersom man planlegger å vike så er det viktig at man signaliserer dette Tidlig Tydelig og Tilstrekkelig.

Da forstår den andre hva du vil og kanskje hilser blidt.

Link to post
Share on other sites

Uansett så er det vel ingen som vil krasje båten sin men her virker det sånn at det er bare og stå på retten sin det og vike det er feigt

så fortsett sånn så blir det bedre plass til de av oss som feiger ut og viker, for og ikke ødelegge dagen med at det hvar jo ikke min skyld :flag::discuss:

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet jeg når en taxibåt er ute på betalt oppdrag (nyttefartøy) og når den er ute med kjerring og unger på vei til favorittholmen sin?

 

Det vet du normalt ikke. Men hvorvidt ferdsel med taxibåter er nyttetrafikk, og faller inn under ordet nyttetrafikk i sjøveisregel nr. 44, kan nok tolkes forskjellig, og således representere en fare. Sjøveisreglene har ingen definisjon på dette ordet. På Vestlandet har jeg sett taxibåter av typen Halco 29 med kun et diskre lite skilt på siden hvor man må helt nærme for å se dette. Båtene ser da ut som hvilke som helst lystfartøy, med unntak av det lille skiltet.

 

Hvordan vet jeg når den lokale fisker er ute og fisker eller på vei til sin datter og svigersønn for å drikke kaffe?

 

Dersom du skal holde av veien for den lokale fisker, i henhold til regel 18, må fartøyet komme inn under denne definisjonen i regel 3(d):

Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

Dette fartøyet må da vise lanterner og/eller signalfigurer for fartøy som holder på med å fiske, ref. regel 26. Holder derimot fartøyet ikke på med å fiske, skal det ikke vise disse lanternene og/eller signalfigurene.

 

Men jeg vet ikke om det var dette du hadde i tankene, Mouche? Om du for eksempel ser en åpen landstedsbåt med påhengsmotor som dorger langs land, eller som har stoppet farten og pilker, og der disse redskapene ikke begrenser manøvreringsevnen, og denne båten heller ikke viser aktelle lanterner og/eller signalfigurer for fartøy som holder på med å fiske, har du ikke plikt til å holde av veien i henhold til regel 18. :giggle: (For ordens skyld kan du få plikt til å holde av veien i henhold til andre regler.)

 

Hvordan vet jeg at det er den lokale snekker som transporterer materialer til en hyttebaron og ikke en handyman som er på vei til hytta si for å skifte ut noen bord påøst-veggen på hytta?

 

Dette trenger du vel strengt tatt ikke vite? Jeg vet ikke hvilke fartøyer du har i tankene, og som kunne vært passende for hyttebaronen eller handymannen :giggle: , men de blir å betrakte som et maskindrevet fartøy, eller alternativt et seilfartøy, med forbehold om at du hadde tenkt på noe annet.

Link to post
Share on other sites

Eg unnskylder ikke at eg eksisterer på sjøen , det er langt fra det eg mener. Men reglene sier vel og at en tydelig skal vise sin intensjon. Altså tydelig vise at en tenker å vike. Om eg ser det kommer en i et forykende fossefall og han har vikeplikt er det min PLIKT å vike både for våres del og hans del. Om min tankegang er feil så bør det komme meget gode argument

for at eg ikke skal vike pga en eller annen landkrabbe sitter å leser se og hør i 30 + knop med autopilot på.

 

Er det båter innenfor umiddelbar nærhet får heller ikke guttungen på 6 sitte på fanget å styre. Eg stresser ikke for all del, men eg stoler bare ikke på andre folks evne til å navigere med noko sunn fornuft. Har truffet mange rare mennesker på sjøen. Nå er det heldigvis ganske rolig her fjordene våres.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Enig med Birchwood 33. Jeg viker gjerne for å unngå episoder som kan føre til ussikkerhet om kollisjonskurs. Men når jeg ligger stille og fisker, da flytter jeg ikke på meg om det kommer båt på kurs mot meg. Det får den andre gjøre. Annerledes selvfølgelig om det kommer et digert turistskip. Du vet der Hardangerfjorden møter Bømlafjorden, Klosterfjorden og Langenuen. En god fiskeplass der heter Huglahammaren. Der kommer ofte store turistskip ut Hardangerfjorden og dreier nordover Langenuen når de skal til Bergen. Da peller jeg meg fort vekk. De gutta tuter på deg med voksen lyd om du ikke flytter deg.

Link to post
Share on other sites

Om eg ser det kommer en i et forykende fossefall og han har vikeplikt er det min PLIKT å vike både for våres del og hans del. Om min tankegang er feil så bør det komme meget gode argument for at eg ikke skal vike pga en eller annen landkrabbe sitter å leser se og hør i 30 + knop med autopilot på.

Selvsagt skal du vike FØR det er kommet så langt at det oppstår farlige situasjoner - på sjøen slik som på veiene på land, men jeg mener fortsatt at i motsetning til når man SELV har vikeplikt så avventer man noe lenger før man viker når det etter reglene er den andre som har vikeplikt. Ellers blir det litt som å stoppe med bilen for andre biilister som kommer fra venstre i kryss med vanlig høyreregel bare sånn for sikkerhets skyld. Selvsagt forholder man seg slik at man i nødsfall likevel klarer å stoppe for en bil fra venstre, men man legger opp kjøringen litt annerledes enn om man selv kommer fra venstre... ikke sant? Ellers bidrar man til å skape dårlig praksis og usikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt skal du vike FØR det er kommet så langt at det oppstår farlige situasjoner - på sjøen slik som på veiene på land, men jeg mener fortsatt at i motsetning til når man SELV har vikeplikt så avventer man noe lenger før man viker når det etter reglene er den andre som har vikeplikt. Ellers blir det litt som å stoppe med bilen for andre biilister som kommer fra venstre i kryss med vanlig høyreregel bare sånn for sikkerhets skyld. Selvsagt forholder man seg slik at man i nødsfall likevel klarer å stoppe for en bil fra venstre, men man legger opp kjøringen litt annerledes enn om man selv kommer fra venstre... ikke sant? Ellers bidrar man til å skape dårlig praksis og usikkerhet.

 

 

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

 

Det er eg med på. Ellers hadde eg slingra som ei full flaggermus i fjorden. Eg prøver gjøre det lettest mulig for alle. Men hva er nærme nok. hehe

 

Ang autopilot må eg inrømme mega tabbe i fjor sommer. Satt å kikket nordover i fjorden. Ikke ein båt. Ingenting. Gikk på autopilot og satt å kikke rundt meg. Fruen 2 meter på siden av meg. Kikket samme vei.

Eg sa. Pass på eg skal ned etter noe drikke. Kom opp igjen og satte meg ned. Ingenting å sjå fram over. Snudde meg og kikket bakover. Da eg så fram igjen strøk det en stake 3-4 cm langs båtripa.

Den så eg ikke. Autopiloten holdt så stø kurs at vi begge ikke så staken for den var skjult bak fendrene på baugen. Fenderholdere. Så nå står autopiloten der. Våger ikke bruke den.. Hihihi

 

Og tenk eg traff rett side av staken og gitt. Kremt.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

......Jeg skal ikke være 100% sikker, men mener bestemt at fiskebåten fikk redusert erstatningnen noe som følge av dette.

 

 

Det var nok heller Regel 17 han ble tatt på!

 

For de som ikke gidder å slå den opp:

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

(a)

(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.

(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

© Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.

(d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det vet du normalt ikke. Men hvorvidt ferdsel med taxibåter er nyttetrafikk, og faller inn under ordet nyttetrafikk i sjøveisregel nr. 44, kan nok tolkes forskjellig, og således representere en fare. Sjøveisreglene har ingen definisjon på dette ordet. På Vestlandet har jeg sett taxibåter av typen Halco 29 med kun et diskre lite skilt på siden hvor man må helt nærme for å se dette. Båtene ser da ut som hvilke som helst lystfartøy, med unntak av det lille skiltet.

 

I Kragerø/Bamble-området kryr det av Taxi-båter på 25/30 fot og selv om de har et taxi-skilt på båten så vet man aldri når de er på jobb (nyttefartøy), eller ikke! Vi snakker da om båter som logger 2000 timer i året, eller sågar mer. Blir ikke akkurat beroliget av din kommentar om at man må tolke nr.44 hva angår disse båtene for enten så er de nyttefartøy eller så er de det ikke!

 

 

Dersom du skal holde av veien for den lokale fisker, i henhold til regel 18, må fartøyet komme inn under denne definisjonen i regel 3(d):

Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen.

 

Dette fartøyet må da vise lanterner og/eller signalfigurer for fartøy som holder på med å fiske, ref. regel 26. Holder derimot fartøyet ikke på med å fiske, skal det ikke vise disse lanternene og/eller signalfigurene.

 

Det finnes fortsatt en god del lokale fiskere på kysten av Telemark/Agder (og sikkert mange andre steder også?) som har båter som hverken har lanterner eller på annet vis forteller oss om de er ute på noe slags fiske eller ikke, men er det, og da blir jeg faktisk usikker på hva jeg skal betrakte dem som. :confused:

 

Dette trenger du vel strengt tatt ikke vite? Jeg vet ikke hvilke fartøyer du har i tankene, og som kunne vært passende for hyttebaronen eller handymannen :giggle: , men de blir å betrakte som et maskindrevet fartøy, eller alternativt et seilfartøy, med forbehold om at du hadde tenkt på noe annet.

 

For eksempel en lokal snekker med en 16/17 fots båt full av materialer på vei ut til en hytte hvor han har et profesjonelt oppdrag å skifte bordkledning e.l. og han kolliderer med en hyttegjest. Var nettop en slik situasjon i Lillesand som er omtalt på forumet. Var han en yrkesbåt eller ikke?

 

Dette er, etter mitt syn, praktiske og dagligdagse eksempler på praktiske tolkningsproblemer på kysten av Sør- og Østlandet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke ta parti med verken fiskeren eller cabin cruiser føreren i denne tråden. Har vel strengt tatt ikke nok informasjon til å dømme verken den ene eller annen nedenom og hjem, selv om ingen virker å ha oppført seg spesielt eksemplarisk.

Etter å ha lest de fleste av innleggene slår det meg at folk virker å oppfatte gitte situasjoner svært ulikt. Nå er jeg på ingen måte noen innbarket medlem av ”båtfolk” ligaen men godt plassert blant ”folk i båt” for de som måtte gå opp i det. Jeg har hatt både seilbåt (ikke så stor, 26fot) og har for tiden en helt vanlig 19 fots skjærgårdsjeep lignende sak. I mine år med seilbåt kan jeg aldri huske å ha irritert meg over verken hekkbølger eller vikepliktssituasjoner. Det kan ha med uvitenhet å gjøre og det kan være fordi jeg for det meste korrigerer kursen min såpass tidlig at det (i mine øyne) aldri/sjeldent kommer til en direkte vikepliktssituasjon. Med en motorbåt er det stort sett veldig enkelt å gjøre. Derimot må jeg innrømme at jeg ikke tar båten ut av plan og ned i 5 knop hver gang jeg møter eller tar igjen en annen båt.

 

Det jeg er interessert i å vite er om følgende typiske oppførsel med motorbåt (altså type 18-20 foter som svært mange har og bruker lokalt langs kysten, ikke en diger 45 foter !) irriterer folk og får de til å tenke ”idiot som aldri skulle hatt båt” ?

 

 

• Tar igjen og passerer seilbåter (25 fot +) med 30-50 m klaring. Seilbåt med stø kurs. Ingen vende manøver. Fart 30-35 knop. Ved møtende kurs dobbel avstand.

• Tar igjen og passerer motorbåter (18 fot +) med 30-50 m klaring. Fart 30-35 knop. Ved møtende kurs dobbel avstand.

• Tar igjen og passerer små (type 14fots jolle) planende motorbåter med minst 50 m klaring. Stø kurs. Fart 25-30 knop. Ved møtende kurs dobbel avstand.

• Passerer småbåter (typisk 14fot og mindre) som ligger stille eller tusler rundt i styrefart med minst 100m.

• Passerer seil joller (optimist etc), kanoer, barn i små joller med 200m eller går ut av plan.

• Passerer aldri direkte foran på kryssende kurs, men bøyer da av og går bak , men kanskje med ned til 30m avstand i planingsfart.

• Har sjeldent brydd meg spesielt om jeg lager hekkbølger (fra min 19 foter) for like store eller større båter under fart så lenge det ikke er trangt farvann.

 

 

Jeg holder selvfølgelig ikke med vilje en kurs så nærme som mulig. Har jeg en naturlig kurs som tilsvarer passering på 500m avstand endrer jeg selvfølgelig ikke kursen for å gå nærmere.

 

Er ikke ute etter å kverulere. Så ikke sett det spissen med et eller annet absurd sær tilfelle. Det er ingen autopilot inne i bildet. Ingen bråe manøvre. Ingen utskjelling (men gjerne en hilsen :seeya: ). Ei heller mørkekjøring eller havnebasseng eller utehavn eller 5knops soner etc. Klar over at avstand oppfattes forskjellig (det er mange ulike ”metermål” blant folk…), men det var altså et forsøk på å konkretisere det. Utsagn som ”tilstrekkelig ” er fint og greit, men litt vanskelig å bli enig om hva det er.

 

Fyr løs. Er det en akseptabel oppførsel? Er jeg en ”tulling på sjøen” ? I så fall så har jeg jo nå mulighet til å forbedre meg..

 

:wflag:

Link to post
Share on other sites

I Kragerø/Bamble-området kryr det av Taxi-båter på 25/30 fot og selv om de har et taxi-skilt på båten så vet man aldri når de er på jobb (nyttefartøy), eller ikke! Vi snakker da om båter som logger 2000 timer i året, eller sågar mer. Blir ikke akkurat beroliget av din kommentar om at man må tolke nr.44 hva angår disse båtene for enten så er de nyttefartøy eller så er de det ikke!

 

Som jeg skrev, inneholder ikke sjøveisreglene noen definisjon på hva nyttetrafikk er. Og da blir det uansett rom for tolkning. Regel 44 har etter min mening et klart forbedringspotensial for å unngå eventueller misforståelser. Send et brev eller en e-post til Sjøfartsdirektoratet for å klarlegge hva som menes med nyttetrafikk, eller ta kontakt med jurister som er eksperter på sjørett! Men det er ikke sikkert du blir noe klokere etterpå...Men du plikter selvsagt å unngå sammenstøt, om det er fare for det...

 

 

Det finnes fortsatt en god del lokale fiskere på kysten av Telemark/Agder (og sikkert mange andre steder også?) som har båter som hverken har lanterner eller på annet vis forteller oss om de er ute på noe slags fiske eller ikke, men er det, og da blir jeg faktisk usikker på hva jeg skal betrakte dem som. :confused:

 

Du skal i henhold til sjøveisreglene IKKE betrakte dem som fartøy som holder på med å fiske når de ikke viser lanterner og/eller signalfigurer for dette. Men du plikter selvsagt å unngå sammenstøt, om det er fare for det...

 

For eksempel en lokal snekker med en 16/17 fots båt full av materialer på vei ut til en hytte hvor han har et profesjonelt oppdrag å skifte bordkledning e.l. og han kolliderer med en hyttegjest. Var nettop en slik situasjon i Lillesand som er omtalt på forumet. Var han en yrkesbåt eller ikke?

 

Etter mitt syn var den lokale snekkeren med 16/17 fots båt full av materialer IKKE nyttetrafikk. Om denne båten skulle bli omtalt som nyttetrafikk i en eventuell rettsak, bør/må sjøveisreglene sin regel 44 forandres. Men du plikter selvsagt å unngå sammenstøt, om det er fare for det...

Link to post
Share on other sites

• Tar igjen og passerer seilbåter (25 fot +) med 30-50 m klaring. Seilbåt med stø kurs. Ingen vende manøver. Fart 30-35 knop. Ved møtende kurs dobbel avstand.

• Tar igjen og passerer motorbåter (18 fot +) med 30-50 m klaring. Fart 30-35 knop. Ved møtende kurs dobbel avstand.

• Tar igjen og passerer små (type 14fots jolle) planende motorbåter med minst 50 m klaring. Stø kurs. Fart 25-30 knop. Ved møtende kurs dobbel avstand.

100 - 200 m passeringsavstand hadde jeg satt pris på om det var meg du innhentet. Er det ikke plass til det, så bør farten ned. :flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke plass til det, så bør farten ned. :flag:

 

Det er begrenset hvor mye man kan sette ned farten om man er innhentende fartøy, og akter å passere det innhentede fartøy. Innhenter man for eksempel en snekke som går med ca. 6-7-8 knop, må man nødvendigvis over denne farten for å passere... Og en del lystbåter begynner å rote opp betydelig sjø når de må over denne farten... I mange tilfeller tror jeg da det er bedre å passere i planefart, såfremt den aktelle leden er bred og dyp nok for å passere snekken, og det ikke medfører fare for sammenstøt.

Link to post
Share on other sites

100 - 200 m passeringsavstand hadde jeg satt pris på om det var meg du innhentet. Er det ikke plass til det, så bør farten ned.

 

OK. Takk for svaret. Kan du utdype litt mer. Til hva da ? Og hvor lenge før og etter ? (prøver bare å forstå)

Er det hastigheten eller hekkbølgene som plager ?

Link to post
Share on other sites

Det er begrenset hvor mye man kan sette ned farten om man er innhentende fartøy, og akter å passere det innhentede fartøy.

Om det er snekke/seilbåt som passeres så kan jo farten reduseres fra de omtalte 30-35 knop ned til rundt 20 knop eller litt over planingsfart. (Hva nå den er.) Da bør både hastighet og hekkbølger være innenfor det akseptable. :smiley:

 

 

 

OK. Takk for svaret. Kan du utdype litt mer.

Det er en del som praktiserer "forbikjøring" på omtrent samme måte som på landeveien med "bytte av kjørefelt" når de er like opp i hekken på den som innhentes. Da føler jeg meg utrygg på om innhentende fartøy har sett meg eller vil kjøre over meg.

Jeg starter vikende manøver så tidlig som mulig når jeg ser at jeg innhenter et annet fartøy. Kanskje så tidlig som 1/2 - 1 nm bak den som innhentes. Jo tidliger du starter, desto mindre kursendring behøver du å foreta.

Beste rådet er å forsøke å "tøffe" rundt i 4-5 knop en dag og se hvor stor avstand du synes andre bør holde for å ha det hyggelig.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg legger meg besvisst ganske opp i hekken på de jeg skal passere ganske enkelt fordi det er ubekvemt å kjøre i bølger fra den andre båten i lang tid når man skal forbi, er ofte ikke mere enn 50 meter fra, men da sjærer jeg godt ut også.

Er dette helt på trynet?

Link to post
Share on other sites

Jeg legger meg besvisst ganske opp i hekken på de jeg skal passere ganske enkelt fordi det er ubekvemt å kjøre i bølger fra den andre båten i lang tid når man skal forbi, er ofte ikke mere enn 50 meter fra, men da sjærer jeg godt ut også.

Er dette helt på trynet?

Ja dette er absolutt helt på trynet, minner faktisk om total mangel på god båtskikk. Båten du kjører forbi har kanhende små barn eller andre ombord som garantert tenker seg to ganger om før de blir med ut i båt. Begynn forbikjøring i god tid. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker ikke her om snekker eller 14 fots Askeladden, jeg snakker om større båter som går på 20 knop når jeg går på 25,

Prøver å være litt observant og jeg har ikke registrert at de ruller nevneverdig.

Som sagt sjærer jeg ut nesten 90 grader da.

Men for all del, jeg spør fordi jeg vil vite andre sin mening om dette

Link to post
Share on other sites

Regel 44 har etter min mening et klart forbedringspotensial for å unngå eventueller misforståelser.

Ville ikke den største forbedringen være om regel 44 ble fjernet ? Etter hva jeg har forstått, blir denne regelen feiltolket av mange (de fleste ?), idet de tror at fritidsfartøyer har ubetinget vikeplikt for nyttetrafikk. Videre er det jo, som Mouche påpeker, ikke altid like enkelt å vite hva som er "nyttetrafikk".

 

Her hvor jeg holder til har vi ikke noen slik regel. Man viker for båter som har begrenset manøvreringsevne samt båter som må holde seg til en bestemt led pga at de stikker dypt ("constrained by draft"), og dette fungerer utmerket.

 

Selvsagt hører man fra tid til annen et containerskip som gir 5 støt i fløyta pga idiotiske manøvre utført av fritidsbåtskippere. Men disse folkene har neppe lest reglene i det hele tatt, så om reglene hadde inneholdt enda en paragraf de ikke ante eksistensen av, ville det ikke gjort noen forskjell.

Link to post
Share on other sites

[...]Prøver å være litt observant og jeg har ikke registrert at de ruller nevneverdig.

Som sagt sjærer jeg ut nesten 90 grader da.[...]

 

Så det du i praksis gjør er å holde kurs og fart inntil det er umiddelbar fare for sammenstøt, og så vrenger du til siden i siste liten? Du setter han du har tenkt å kjøre forbi i en ganske ekkel situasjon, og skulle han bestemme seg for en unnamanøver i siste liten (fordi det nok for han fortoner seg som om du ikke har sett han/tenkt å vike) er det 50% sjangse for at han svinger samme vei som deg, med de konsekvenser det får. Det er faktisk andre ting enn hekkbølger å passe på på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Fikk jeg med sitat..?

Vel , uansett, å legge seg rett bak en som putrer avsted og så vrenge rett ut til siden rett før den andre begynner å tenke " f... er den på autopilot!???" .

Skjønner det med motvilje mot å ligge å stampe i sidebølgene etter den du innhenter, men normalt så er det en ulempe jeg mener du bør ta. Dersom du er for nær, når du går ut, så kan du ha gjordt den foran så usikker at han tar en kursendring, og som nevnt over, da er det 50% sjanse, egentlig litt mindre, han vil antakelig svinge den veien det er mest fritt vann, og det er antakelig også den siden som vil være din preferanse....

 

Vil ha et lite forbehold om typer båt, foran/ bak her og hvor store bølger de genererer under prosessen...

 

Det er en liten fordel, for deg, med denne manøvreringen, vann, stillestående, men med høyere innhold av luft, (propellvann) har en noe lavere friksjon, slik at drivstofforbruket ditt/ farten bedres.

 

Har ei snekke som snegler seg i 5-6 knop, og blir hele tiden innhentet, sliter litt også med båter som jeg har vikeplikt for, som kommer i omkring 30 knop, i forhold til dem, så ligger jeg "stille", en regelpåkrevd "unnamanøver" tar (for meg) tid....

 

Og vel ja, slike som kommer rett opp i hekken, før de svinger unna kan være et problem... Har opplevd å få baugsjø inn i båten, gjøken og jeg svingte muligens samme vei, hadde mere enn nok med å holde meg fast, og var glad for at jeg var alene i båt. Og i ei lita snekke, så ruller det i en slik situasjon (ofte) noe skrekkelig (kaffekoppen spretter garantert vegg--- eh .... skottimellom).

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...