Servicemannen Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. [/i] Var dette en åpen variant av 29foter Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Poseidon Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Var dette en åpen variant av 29foter Hvorfor skulle den være åpen? Regelen refererer som kjent til: ".... Lystfartøy og åpne båter ...." Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Servicemannen Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Men gjelder de ikke kun i trang farvann der nyttefartøy har begrenset manøveringsegenskaper at lystfartøy under 24meter har vikepligt? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Poseidon Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Men gjelder de ikke kun i trang farvann der nyttefartøy har begrenset manøveringsegenskaper at lystfartøy under 24meter har vikepligt? Hvor tar du dette fra; har du henvisning til f.eks sjøveisregler? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Servicemannen Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Jeg har ikke henvisning i norsk regelverk men har heller ikke fundet noe om at lystbåter skal vekk fra alle båter som ikke hører under samme kategorie innen 200mils havområde. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mulligan Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Men de lar kanskje Regel 44 overstyre det hele . . . . Ja, eller Lex Baatplassen: - Alle lystfartøy har vikeplikt for nyttefartøy. - Små fartøy har vikeplikt for store fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Jeg har ikke henvisning i norsk regelverk ... Om du ikke har henvisning til norsk regelverk, så hadde det vært veldig interessant å vite hvor i det internasjonale regelverket du mener å finne dekning for en slik oppfatning. ...men har heller ikke fundet noe om at lystbåter skal vekk fra alle båter som ikke hører under samme kategorie innen 200mils havområde. Jeg har ikke oppfattet at "lystbåter skal vekk fra alle båter" som noe tema i denne sammenheng og den omtalte saken skjedde ikke "innen 200mils havområde", men inne i en norsk fjord. For ordens skyld: jeg er ikke ute etter å kverulere, jeg ønsker bare å få frem at hvis man skal ha en meningsfull dialog omkring sjøveisreglene så forventes et annet presisjonsnivå enn det som du her benytter..... Men som jeg skriver ovenfor: det skal bli interessant å se hva retten kommer frem til. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Men gjelder de ikke kun i trang farvann der nyttefartøy har begrenset manøveringsegenskaper at lystfartøy under 24meter har vikepligt? i IS er grensen 20m (eller seilfartöy!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tuffff Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Men som jeg skriver ovenfor: det skal bli interessant å se hva retten kommer frem til. Hvilken rett? Småbåtføreren er anmeldt for fyllekjøring. Tide får ingen anmeldelse. Blir ikke noe rettsak her så vidt jeg kan se. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Jeg må si a jeg er forundert over at denne mannen står frem i avisen, etter å ha blitt tatt for skikkelig fyllekjøring 2 ganger! Begge gangene med en ulykke som utfall. Hva med alle de andre gangene? Ha påstår jo at han vil på sjøen igjen! Gi han heller en fast barkrakk med snekkeratt på en av Leirviks puber! Kolisjonen med fergen har jeg ikke tatt stilling til, men det virker jo litt pussing at en ferge ikke ser en snekke i indre havn av Leirvik Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Ja, eller Lex Baatplassen: - Alle lystfartøy har vikeplikt for nyttefartøy. - Små fartøy har vikeplikt for store fartøy. Det er vel her problemet ligger , regel 44 eller de lokale sjarrialovene som bare Normenn kan, som også noen bruker i undervisningssammenheng som blir meget farlige om de som regner seg som store fartøy og nytte fartøy bruker dem , så har det ikke vert for denne farlige loven så har vel ferga holt unna denne tulleballen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Jeg må si a jeg er forundert over at denne mannen står frem i avisen, etter å ha blitt tatt for skikkelig fyllekjøring 2 ganger! Det er vel noe som heter at man trenger ikke å være dum for å være full selv om det kan være en sammeheng. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Ja, for dumhet er en egenskap, og rus er en tilstand. Kombinasjonen få ofte konsekvenser. I dette tilfelle var begge deler tilstede kun hos den ene part. Kan det være derfor man ikke har valgt å anmelde den andre part? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
HomerSimpson Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Synes det er helt greit i dette tilfellet at snekkeeieren ikke får erstattet båten. Han er en stor risiko for seg selv og andre på sjøen. To hendelser på kort tid med promille på henholsvis 1,78 og 2,41. Hva blir det neste??? Dette er tydelig en person som gir blaffen i lover og regler, og ikke minst ansvar. Lærer tydeligvis ikke av sine feil. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Mulligan Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Tja. han karen her endte vel opp påseilet i dobbel forstand. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Det er ikke pent å tillegge noen man ikke kjenner en egenskap, derfor vil jeg ikke tillegge denne båteieren egenskapen av å være intelligent. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Det er vel ikke første gang at mindre "intelligente" båtførere blir rent i senk av ferger? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
logget av Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Sjøyden va vel ikkje mindre intligente, han brukte bare ikkje inligensen te noge. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Det er vel her problemet ligger , regel 44 eller de lokale sjarrialovene som bare Normenn kan, som også noen bruker i undervisningssammenheng som blir meget farlige om de som regner seg som store fartøy og nytte fartøy bruker dem , så har det ikke vert for denne farlige loven så har vel ferga holt unna denne tulleballen. Disse lokale sjarrilovene bør utvikles til sikkerhet på sjøen. Alle båter, uansett hvort den er liten åpen eller hvad, skal ha AIS klasse A. Der kan alle båtførere gi full gass i skuteside eller endre kursen uten tvil om hvort de er en på "fritidsbåtfylla" eller en seriøs med betalende passasjer på fylla som krysser kursen Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Fritidsbåte skal ha klasse B, tror jeg. Ellers forstår jeg ikke hva du skriver, og tror ikke det skyldes stavefeil. Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Dommen åpner for mange muligheter. Er det for eksempel slik at det er lov å kjøre på fulle folk? Og hvordan kan man forsikre seg om at de er fulle, før man kjører på dem? Eller er det slik at fulle folk har en egen AIS? Håper jeg aldri får motorstopp i nærheten av en ferge. I vindstille. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Håper jeg aldri får motorstopp i nærheten av en ferge. I vindstille. Nei, motorstopp kan selvfølgelig få like alvorlig konsekvenser som å være drita full. Når det er sagt, er jeg ydmyk overfor det faktum at det kan ha vært en grad av uoppmerksomhet på broen på fergen. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Og hvordan kan man forsikre seg om at de er fulle, før man kjører på dem? Det var vel bare i gamle Russland at resultatet av valget ble offentliggjort dagen før. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Og hvordan kan man forsikre seg om at de er fulle, før man kjører på dem?Eller er det slik at fulle folk har en egen AIS? Vi venter en spesial type AIS som blir påkrevet her i Norge. Hvis du ser simbol med eller på skjermen er bare å gi full gass.... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
jernia Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Dommen åpner for mange muligheter. Hvilken dom? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.