Jump to content

Stygg sak, på mer enn en måte . . . .


Poseidon

Recommended Posts

Denne gravskriften kan være til ettertanke for oss fritidsbåtfolk dersom vi

står på retten vår når vi møter nyttetrafikk på fjorden:

 

Here lies the body

of Micael O' Day

Who died maintaining

the right of way

He was right, dead right,

as he sailed along.

But he's just as dead

as if he'd been wrong.

 

(Fra Trygve Nordangers bok "Yes, Sir")

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Det har du rett i! Ferga holder jevn fart og stø kurs!! Men får for guds skyld håpe mercruiseren min ikke får motorstopp når fergen kommer! eller er det Påkjørsrett? og ikkje normal oppmerksomhet fra begge sider som er mest logisk! dette kunne vært unngått ,hadde mannskapet vært oppmerksom nok!Dette er min mening og den står eg for!!

Redigert av kjellsea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, Kjellsea, det er ikke påkjørsrett, men plikt til å holde kurs og fart inntil en har rimelig grunn til å tro at fritidsbåten ikke vil holde av veien. Alle har plikt på seg å gjøre hva en kan for å unngå kollisjon, men påligger først og fremst den som skal holde av veien. Dersom du frykter motorstopp bør du holde aktenfor et fartøy du skal ligge unna.

 

Er du aleine om bord, må du gjerne utfordre skjebnen. Men har du passasjerer om bord, bør du vise godt sjømannsskap

Link to post
Share on other sites

Med andre ord har du absolutt ikke et eneste argument for din tolkning. Er dette korrekt oppfattet, 2nd Trikker'n?

Nei, ikke annet enn at jeg kan lese. Sjøveisreglene er godt skrevet og lette å forstå. Jeg gjør ingen tolkning av reglene. Dere andre gjør det ved å tolke "Holde unna" som "vikeplikt".

 

Derfor sender jeg spørsmålet rett tilbake Hvilket grunnlag har dere til å gjøre en fortolkning av ordlyden i loven slik at forståelsen blir en annen?

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden er forskjellen med "åkolde unna " og "Vikeplikt" "2nd Trikkern burde vite at det er ikke noe som heter å få litt støt. enten så får du det eller ikke.

 

Å holde unna, Skal det vara. Rettskrivn

ing overlater jeg til Fiskebaat og de andre.

 

 

Om du ikke har forstått forskjellen på vikeplikt og å holde unna så evner du heller ikke å forstå sjøveisreglene så du er vell også av de som er så dårlig i navigering at du tror att regel 44 opphever alle yrkesbåters vikeplikt.

 

Dette er en skremmende holdning og uvitenhet.

Link to post
Share on other sites

OT

 

"2nd Trikkern burde vite at det er ikke noe som heter å få litt støt. enten så får du det eller ikke.

Å jo du. Det er en verden av forskjell mellom å få litt støt og en ordentlig "Kilablonde"

 

Jeg bruker heller uttrykket: "Det er ikke noe som heter å være litt gravid".

Link to post
Share on other sites

Så innslaget på TV2 i kveld, og hvis historien til snekkeførere har et snev av realitet, er det regel 13 om innhenting av fartøy som kommer til anvendelse, og den er helt krystall klar på at det er det fartøy som innhenter som skal manøvrere for å unngå kollisjon. :rolleyes:

 

Skar foran

Ifølge vitner skar snekken inn foran fergen før de to fartøyene kolliderte.

Link to post
Share on other sites

Jøss. En 360 graders sving? For holder du deg ikke så langt unna at vikeplikt ikke blir en problemstilling, slipper du selvfølgelig ikke unna vikeplikten av den grunn :wink:

 

Bryter man første bud om å holde av veien slipper man automatisk å vike??? neppe :smiley:

:cryin: Jeg jublet for tidlig.

For n'te gang. Holder du deg unna, som du skal, så ungår du at det oppstår en situasjon hvor nyttetrafikken har vikeplikt for deg.

 

Red.

Forresten, du mente vel 180?

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Journalister kan det; overskriften til TV2.no: FERJEMANNSKAPET HAR ALL SKYLD. Dette blir lett stående som en sannhet for mange nyhetslesere.

 

En erfaren båtfører ga meg en gang et godt råd: I traffikert farvann, (les Oslofjorden f. eks.) hold stø kurs og fart, og hold et øye akterover også. Jeg har ofte angret de gangene jeg har glemt dette rådet. Uttalelsene til snekkeeieren i TV2 artikkelen er pinlig lesning på vegne av fritidsbåtfolket.

Link to post
Share on other sites

:cryin: Jeg jublet for tidlig.

For n'te gang. Holder du deg unna, som du skal, så ungår du at det oppstår en situasjon hvor nyttetrafikken har vikeplikt for deg.

Nei, nyttetrafikken her fortsatt ikke vikeplikt for deg om du ikke holder deg unna. Du har fortsatt vikeplikt, men nyttefartøyet skal prøve å unngå kollisjon hvis du er usannsynlig teit og lager enda mer kaos i stedet for å vike.

Link to post
Share on other sites

...... Men får for guds skyld håpe mercruiseren min ikke får motorstopp når fergen kommer! .....

 

Nettopp det eksemplet er en av grunnene til at Regel 44 bruker skal mest mulig holde av veien for istedenfor vikeplikt.

 

Man skal nemlig allerede i god tid holde så godt unna nyttefartøyet at man i verste fall kan få en motorstopp, eller et annet problem, som gjør at man ikke lenger kan basere seg på at det store fartøyet klarer å vike hvis man blir liggende midt foran baugen på det.

 

Jeg hadde forøvrig en mistanke om at det ville bli å åpne "a can of worms" da jeg startet denne tråden, men denne responsen var nesten utrolig.

 

At til og med 2nd Trikker'n skulle innse at hans private måte å lese sjøveisreglene på var feil var over all forventning :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

TV2.no Det står Fritidsbåter skaper daglig farlige situasjoner,under står det beruset 30 åring krasjet med ferge!

 

Det er bl.a. dette jeg syns er pinlig: (Sakset fra TV2.no) – Jeg fulgte med, men den kom bakfra. Det er ikke slik at jeg har øyne i nakken heller, forteller Tor Jone som innrømmer å ha vært påvirket av alkohol.

 

Han er fast bestemt på at promillen ikke hadde noe å si for ulykken.

 

– Om jeg hadde vært helt edru, hadde sannsynligvis akkurat det samme skjedd. For jeg så ikke fergen, forteller Kannelønning som mener alle sansene var helt intakt.

 

Han er av den oppfatning at fergen og ferjemannskapet har det fulle ansvaret for ulykken som gjorde at han mistet alle sine eiendeler

Link to post
Share on other sites

Poseidon: Når eg skal til Leirvik så må eg gå forbi/framfor fergeleiet på skjersholmane 2 ganger,der går det 2 ferger ut og inn hele dagen ,har tenkt noe sånn kom til å skje en vakker dag men ikke der det skjedde.Krysser aldri foran store fartøyer,det er en alt for stor risiko å ta.men å bli liggende å drive i den aktuelle leia med masse ferge trafikk og annen trafikk er ikke en blivende plass. det var det eg tenkte på. Det har jo hendt en del ganger att fraktebåter og andre typer båter går på autopilot og havner inn i enden på en eller eller annen fjord til Styrmannen våkner av ett forferdelig brak når den går på land .

 

http://www.h-avis.no/article/20090121/NYHETER/997452485

 

http://www.h-avis.no/article/20090120/NYHETER/328663452

 

http://www.h-avis.no/article/20071105/NYHET/711050010

 

http://www.h-avis.no/article/20070102/NYHET/101020019

 

http://www.h-avis.no/article/20010425/NYHET/370060007

 

http://www.h-avis.no/article/20010424/FORSIDEN/170016683

Redigert av kjellsea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det er vel rimelig enkelt og fordele skyld og ansvar i forhold til mregler her, men en ting jeg reagerer på er hvorvidt ferjeskipperen har prøvd å unngå et sammenstøt. For meg virker det åpenbart at fritidsbåten har gjort en grov feilvurderig, men allikevel eneste grunn jeg kan se at ferjeskipperen kan forsvare å renne fritidsbåten i senk på er at han faktisk ikke kunne unngå dette, med hensyn på liv og helse for mannskap eller passasjerer. Uansett regler eller ikke, man prøver alle utveier før man renner noen i senk. La oss håpe at så har skjedd i dette og alle andre tilfeller.

Link to post
Share on other sites

At til og med 2nd Trikker'n skulle innse at hans private måte å lese sjøveisreglene på var feil var over all forventning :wink::wink:

 

Nå er jeg redd - for jeg tror ikke jeg har innsett det - synes jeg.

Hva mener du med " hans private måte å lese sjøveisreglene på "? Vennligst med teskjeer.

Hvis du forteller meg at å holde unna er det samme som å frita nyttetrafikken for vikeplikt - da har jeg mange unskyldninger som må gis til andre debatanter.

 

Senior, Lotus og flere andre - hold dere fast. Det kan komme en krypende 2nd Trikker'n om ikke så lenge.

Link to post
Share on other sites

Noen som vil konkurrere litt i hvor teit det går an å oppføre seg som fritidsbåtskipper mot første og beste ferge?
Du er nok inne på noe her. Fullstendig uavhengig av lover og regler så er det klokt å holde seg unna store båter. For meg så er det så pass enkelt at om jeg skulle kollidere med Color Line (eller M/F Hordaland for den del) så er det jeg som havner på kirkegården og derfor holder jeg meg unna. Så langt er det greit men om en snur det på hodet og tenker at "Jeg er størst så jeg trenger ikke bry meg om småtassene" går det lett slik som i dette tilfellet. Alkoholen har lett for å påvirke egen vurderingsevne og forrykker de "normale" tankene og selv om ikke "den store" har påkjørsplikt så er det slett ikke like enkelt å vurdere hvordan andre oppfører seg når en ikke har normale reaksjoner.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...