Jump to content

Stygg sak, på mer enn en måte . . . .


Poseidon

Recommended Posts

Det står ingenting om manøvrerbarhet i 44

 

Hva som er 'trangt farvann' vil nødvendighvis være forskjellig for en taxibåt på 25 fot og f.eks et 100.000 dwt tankskip. På førsteplass under vurderingen av kriterier for hva som er 'trangt farvann' vil hvertfall jeg sette manøvrerbarhet.

 

Regel 44 burde egentlig være lett å skjønne: små båter viser hensyn til svæære båter, og er du på sjøen bare på morroskyld kan du strekke deg litt lenger enn vanlig for de som har sjøen som arbeidsplass.

 

Idiotien dukker først opp når 'noen' bytter ut sunn fornuft med en tykkluft-tute eller tror de plutselig er frittatt vikeplikt fordi de bataler nabogutten på 17 en 500-lapp for å være 'edrulig sjafør' på pappas advokatjolle i 50-års laget...

Link to post
Share on other sites

Her blander du litt.

Regel 44 er ikke en del av de internasjonale sjøveisreglene COLREG.

Regel 44 står i de norske særreglene.

 

Det er jeg fullstendig klar over.

Og det vet du.

 

Men disse historiene gjør meg urolig.

Har man gjort tilstrekkelig for å unngå sammenstøt ved å fløyte?

 

Vi hadde saken med Bastøferja og fiskebåten. Man fløyter, og så smeller det.

 

Vi hadde den tragiske historien med sjarken og det større fartøyet.

 

Historien med seilbåten og ferja på Møre. Det fløytes, og så smeller det.

 

 

Tok for en tid siden Color Viking over fjorden. En rimelig diger båt.

Han fikk ei snekke inn fra babord på kollisjonskurs. Han fløytet, så at snekka ikke oppfattet situasjonen, og svingte unna for å unngå sammenstøt.

Helt rett etter mitt syn. Det er ikke tillatt å renne på andre fartøy uansett om du har retten på din side, er større eller er nyttetrafikk overfor lystbåt.

Det er heller ikke tillatt å renne i senk en annen båt selv om føreren er aldri så dritings.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå endte dette jo godt, disse fyllikene traff ferga og ikke en annen fritidsbåt. De overlevde, men båten ble slått til pinneved slik at det blir en stund til neste gang.

 

Ellers er det håpløst å sette seg inn i situasjonen når det er fyll i bildet, eneste jeg kan tenke meg er i hvilken båt de irrasjonelle avgjørelsene ble tatt.

Link to post
Share on other sites

Det som ofte kan ligge bak at ferger og annen nyttetrafikk ikke viker, er at i sterkt trafikkerte leier, så viker du deg inn i en ny vikesituasjon hele tiden.

Har jobbet som styrmann i nord og østersjøfart i flere år, og jeg kan underskrive på at man ofte havner i problemer pga at seilbåter eller andre fritidsbåter presser nyttefartøyet til å vike. Man skal huske på at det er styrmannen ombord som kjenner manøvrerbarheten til nyttefartøyet, og ikke fritidsbåtføreren. Det blir alt for lettvint å sitte i ei snekke med 0,7 m dypgående, og MENE at nyttefartøyet har nok rom til å vike.

 

Jeg må si jeg blir litt forundret over enkelte innlegg her som påstår at ferga ikke kan være godkjent hvis den ikke kan gå sidelengs for å manøvrere bort fra fare... Hørt om seilasmodus og manøvreringsmodus noengang? Enkelte her tror vel på filmer som "speed 2" der cruiseskipet tørner 90 grader i 18(?) knops fart, ved å kople inn baugthruster...

 

Jeg har mange ganger svettet stort under runding av Skagen, Sundet, København bøyerekke, Ystad/Bornholm +++ fordi fritidsbåten har tatt valget for meg...

Jeg vet ikke hva som skjedde i denne saken spesifikt, og det ser ut som det var rom for å vike på kartbildene, men da er vi tilbake til dette med at vanligvis hjelper det å fløyte for å få fritidsbåten til å gi seg.

 

Når det er sagt, synes jeg det er merkelig at styrmannen på ferga ikke fikk endret kursen litt iallefall, sånn at snekka kunne truffet langsida isteden for baugen på ferga. Kunne gjort stor forskjell på skadeomfanget. Når jeg gikk på styrmannskolen, lærte jeg det at i kollisjonssaker blir det "alltid" en form for skylddeling. Dette fordi det står "ikke noe i disse rgeler skal være til hinder for godt sjømannsskap", og det er ikke godt sjømannskap å vente med å ta aksjon til det er for seint.

Link to post
Share on other sites

Det er vel neppe noen som blir overrasket over at ferja bare fløytet litt..

 

Det ville vært av interesse å høre hva de signaliserte med fløyta og..

 

I Oslofjorden for eksempel gir de som regel bare et støt, noe som jo betyr noe helt annet enn de 5 støtene de skal gi..

 

Sjøforklaring etter å ha gitt feil signal vil jo også være av stor interesse, siden du da signaliserer at du skal endre kurs, uten å faktisk gjøre det..

Link to post
Share on other sites

mange merkelige synspunkter fra fritidsbåtfolket. Går det ikke an å forholde seg til regelverket og holde seg på avstand fra nyttefartøyene??? Hvor vanskelig kan det egentlig være? mestrer man ikke det, er det nok bedre å innse at man bør holde seg på land.

 

Som styrmann på ei stor ferje er det ikke bare bare å manøvrere på en femøring. Fatter heller ikke fritidsbåtføreren dette, blir det enda verre. Skal nyttetrafikken endre kurs i eninga for hver idiot av en fritidsbåtfører som ikke fatter pointet og står på retten han ikke har, blir det et sant kaos.

 

For min del er dette grei skuring. Som fører av ferja opprettholder jeg kurs og hastighet og gir med dette klart signal om hva jeg vil og hvor jeg skal. Hvis noen likevel akter å krysse foran baugen min, må de gjerne det, men da regner jeg med at de med vitende og vilje gjør dette med livet som innsats. Problemet er bare at i det øyeblikket jeg skjønner at det er en kamikaze fritidsbåteier jeg har med å gjøre, kan jeg som nevnt tidligre ikke snu på en femøring, så da gjør jeg alt for å unngå kollisjon. verre er det ikke. Hvordan skulle det blitt hvis Bastøferga skulle skifte kurs for hver eneste mulige fritidsbåt som kanskje viser seg å være styrt av en tulling med selvmordstendenser? Løsningen er ikke å utvide rutelengdetiden med 15 minutter for Bastøferga. Løsningen er at man har vett til å holde unna for nyttetrafikken.

 

Noen som vil konkurrere litt i hvor teit det går an å oppføre seg som fritidsbåtskipper mot første og beste ferge? Ja for her er det tydeligvis mange som mener ferga burde gjort mye mer for å hindre sammenstøtet med tullingene. At tullingene skulle hold avstand i utgangspunktet ser ikke ut til synke inn. Kanskje fordi mange andre her gjør akkurat det samme som disse tullingene og appå til synes det er helt greit?

Link to post
Share on other sites

I Oslofjorden for eksempel gir de som regel bare et støt, noe som jo betyr noe helt annet enn de 5 støtene de skal gi..

 

Det gis veldig ofte fem støt i Oslofjorden. Som nærmeste nabo til Drøbaksundet hører jeg ofte nyttefartøy dra fem støt i fløyta.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med Bjørni og Lotus. Og en må huske på at det fartøy som ikke skal vike, fergen, skal holde kurs og fart inntil det har rimelig grunn til å tro at fritidsbåten ikke vil vike?

 

Da skal ferga først gi oppmerksomhetssignal (minst 5 korte støt) og deretter manøversignal (ett, to eller tre korte støt)

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

a)

 

(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

 

(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene

b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

 

c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) (ii) i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.

 

d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.

 

 

 

 

Ingen navigatør på en ferge kjører på en fritidsbåt med vilje eller på grunn av arroganse. For når slikt skjer, bryter helvete løs! Ferga og fritidsbåten arbeider under forskjellig tidshorisont. Fritidsbåten kan stoppe eller vike unna på sekunder og ofte venter de til i siste liten. Det er dårlig sjømannsskap Dette er vanlig og derfor er det ikke så lett å avgjøre når det er rimelig å tro at fritidsbåten vil begå selvmord. Derfor heter det i regel 16:

 

Regel 16. Fartøy som skal holde av veien

Ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal såvidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar.

 

Regel b:

 

Regel 8. Manøver for å unngå sammenstøt

a) Enhver manøver for å unngå sammenstøt skal utføres i samsvar med reglene i denne del, og skal, såfremt omstendighetene tillater det, være markert, utføres i god tid og i samsvar med godt sjømannskap.

 

b) Enhver forandring av kurs og/eller fart for å unngå sammenstøt skal, såfremt omstendighetene tillater det, være så stor at den er helt tydelig for et annet fartøy som ser den eller observerer den på radar. En rekke små forandringer av kurs og/eller fart bør unngås.

Link to post
Share on other sites

Det må være et stort problem for navigatører, som kan jobben sin og som vet at de har vikeplikt for lystbåter, også i trange farvann.

 

Sjøvieisreglene påbyr fritidsbåten å holde seg unna nyttetrafikken, men den fritar desverre ikke nyttetrafikken for sin vikeplikt for SB båter (også lystbåter).

 

Hensikten med å påby fritidsbåten å holde seg unna nyttetrafikken er at fritidsbåten ikke skal sette nyttetrafikken i en situasjon hvor den må vike.

 

Jeg gjentar meg selv, men jeg håper at det en dag kommer en lov som påbyr lystbåter vikeplikt for nyttetrafikk!

Link to post
Share on other sites

Jeg er MEGET imponert over den kunnskapsrikdom om sjøveisregler som fra tid til annen demonstreres fra enkelte deltagere på dette forum. Det merklige er at det er ofte de samme som kverulerer på det groveste og søker med lys og lykte for å finne eller konstruere de merkligste situasjoner for å kunne demonstrere tilfelle hvor man kan eller bør "stå på krava". Hvor vanskelig er det å innse at vi (iallefall de fleste av oss) er på sjøen for å ha det hyggelig og ikke for å ri paragrafer. Hvis reglene sier at enhver har plikt til å gjøre allt for å unngå sammenstøt så er det vel bare å gjøre det da, eller?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...