Jump to content

Stygg sak, på mer enn en måte . . . .


Poseidon

Recommended Posts

Hvilke utfall kunne vært her?

 

Jeg kjenner ikke detaljer i saken, utenom at trebåten krysset foran og at ferjemannskapet advarte med lydsignaler. Samt ruspåvirket styrmann på trebåten.

 

Hadde fergen hatt sjanse til å unngå kollisjonen ved å ikke stå på kravene, eller er det for tungt å stoppe/ styre unna med fergen?

(og vi vet jo ikke detaljene når det gjelder hastigheter med videre...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner jo heller ikke detaljene, men får en fornemmelse av at ferjen har stått på krava helt til det var for sent å unngå sammenstøt. Hvis så er tilfelle så er det etter min oppfatning dårlig sjømannskap også fra ferjas side. Selv om man har forkjørsrett så har man ikke påkjørsrett. Liv og verdier skal alltid ha prioritet foran krava man måtte ha i forhold til trafikkregler..

 

Legger til på nytt at jeg ikke vet detaljer og at dette bare blir "synsing"...

Link to post
Share on other sites

Det blir jo ofte et dilemma for førere av tyngre fartøy på hvilket tidspunkt man skal innse at kryssende trafikk ikke har til hensikt å overholde vikeplikten.

 

Er det før man selv eller den vikepliktige har kommet til 'point of no escape'? Det kan jo være en vesentlig forskjell på dette 'pointet'.......

 

Dessuten; hvor nær ferjeleiet var ferja? Hvilke muligheter hadde den til å vike? Og hva var føreren fokusert på, tillegging eller andre båter med vikeplikt?

 

At liv og verdier alltid skal ha prioritet er vel alle? enige om, men hvor var det flest liv og størst verdi, og hva vurderte føreren som største risiko?

Redigert av Håp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hentet fra Haugesunds Avis:

 

– Styrmannen på ferja fortalte at det ble brukt fløytesignal for å advare båten, men at det ikke hjalp. Ulykken skjedde på kryssende kurs ved at fritidsbåten krysset foran ferja, og ikke bak, slik reglene tilsier, opplyser Olsen

 

Må si at jeg stusser på uttalelser av typen over. Styrmann brukte fløytesignal men det hjalp ikke!?!?!

 

Dersom styrmannen var klar over at de var på kollisjonskurs og ser at ikke trebåten vil vike så må han vike, ikke bare tute med fløyta. Det ser også ut som denne Olsen anser at ferja alltid har forkjørsrett noe som selvsagt ikke stemmer. Hvile regler er det han henviser til som sier at du skal krysse bak en ferje? Jeg vil anta at denne trebåten ikke var av den hurtigående typen så det skulle tilsi at det var god tid til å vike.

 

Det forandrer selvsagt ikke at føreren av trebåten var beruset :smash:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Selvsagt kunne ikke styrmannen vite at føreren av småbåten var beruset.

 

Men spørsmålet er om det hadde vært mulig å unngå et sammenstøt hvis styrmannen på ferja hadde senket farten og lagt over for å unngå sammenstøtet?

 

Her blir det nok en del eksperter som må uttale seg. Men jeg er redd for at det til syvende og sist blir styrmannen på ferja som får en skrape for mangel på godt sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

På helt generelt grunnlag.....Tror dette er litt ulv ulv for styrmennene på ferjer. De er nok veldig vant med fritidsbåter som forsøker å gå foran baugen på den, helt de de tuter. Når de tuter forsvinner alle båtene i nærheten med en gang. At denne trebåten ikke har reagert på lydsignalet tror jeg har vært veldig overraskende på styrmanen, og at han har havnet oppi en uvanlig situasjon... som han kanskje ikke var helt forberedt på...

 

Jeg er ute på Pinå utenfor Stavanger så godt som hver dag i sommerhalvåret. Dette er et område med utrolig mye ferje og fritidsbåttrafikk. Daglig er det situasjoner der ferjene blåser i fløyta. Flere ganger har jeg hatt hjertet i halsen, senest i går. Det er bare flaks at det ikke skjer flere ulykker.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Den lille båten hadde vell ikke VHF slik att de kunne diskutere hvem som hadde vikeplikt og måtte vike slik som ved "Skarbak" ulykken der uenigheten førte til tragedie da de ikke ble enige.

Denne ulykken handler trolig ikke om vikeplikt men manglende dømmeevne fra begge parter og med dagens veiledninger til sjøfarts reglene blir det flere slike ulykker.

Link to post
Share on other sites

Sammensatt problemstilling, men etter å ha sett på kartet og ser bort fra alkohol, har jeg en følelse av at dette er en klasisk SB/BB mellom lystbåt og ferge.

 

Jeg trekker selvfølgelig ingen konklusjon, men sitter med en følelse at rormann på fergen, var av den typen som tror at det er noe som heter "forkjørsrett" og at nyttetrafikken alltid har den ovenfor småbåter.

 

Området rundt Skjersholmane kan ikke beskrives som trangt.

 

Jeg for min del skulle ønske at loven lød: "Lystbåter har vikeplikt for nyttetrafikk innenfor 4 nm fra land" Så hadde vi kanskje unngått slike situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Det ble nå og sagt på TV nettopp at lystbåter har vikeplikt for yrkebåter , det betyr att når Røkke og andre er ute med sine på størrelse med kongeskipet har vikeplikt for fiskebåter ned til ca ? fot , taxibåter, i Tronheim har vi en fløtmann som ror folk over kanalen for betaling , det er vell nyttetrafikk det også, kunne tenk med å sett inni hodene på de i SJØFARTSDIREKTORATET for å se om det og finnes noe nyttig.

Link to post
Share on other sites

Hadde folk kjørt i edru tilstand olitt alkohol i blodet ser vi ikke tatt sjanser foran nyttetrafikken og heller vist litt respekt, så hadde vi trolig unngått slike ulykker.

Det er lett å skylde på nyttetrafikken. De har midre sjanser for å stoppe opp enn en liten fritidsbåt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har du lest labrapporten?

Jeg vet ikke annet enn at utåndingsprøven viste rødt.

 

Antar at Politiet ikke hadde gått ut med dette om de ikke var rimelig sikker.

 

Skal vi først kverrulere (slik du liker å gjøre) så vet vell ikke du at utåndingsprøven viste rødt, eller :wink:

Det at det står i en nettavis er ikke det samme som at det er sant.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Området rundt Skjersholmane kan ikke beskrives som trangt.

Vil du heller ikke kalle det et havneområde eller en sterkt beferdet lei?

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Jeg syns ikke vi skal spekulere i årsaksammenheng med så lite detaljer som er gjort kjent rundt ulykken. Men at slike ulykker er en stygg sak er det ikke tvil om. Det kan fort gå liv tapt ved slike ulykker! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Området det gjelder kan ikke benevnes som trangt farvann, men sterkt beferdet er det, spesielt i ferietiden, da dette er leia for både fritidsbåter og nyttetrafikk. Klart at småbåter skal holde unna for nyttetrafikken. Det ville bli kaos dersom alle skal pukke på sin rett. Disse ferjene er ikke lett å verken stoppe eller svinge unna med. Ansvarlige båtførere vet jo dette, men her har vel alkoholen spilt den avgjørende rollen. Det blir vel litt søkt å skylde på styrmannen da. (Hvis man ikke skal innføre regelen: "gå ut fra at småbåtførere er alkoholpåvirket og manøvrer deretter"). Jeg skjønner nå ikke at det er så gjevt å nyte alkohol når man har ansvaret for båt og folk. Bør vente med drammen til man er fortøyd.

Link to post
Share on other sites

Det at det står i en nettavis er ikke det samme som at det er sant.

 

Det har du forsåvidt rett i.

Men det eneste som har stått er at utåndingsprøven viste rødt. Det er ikke mulig for journalisten å vite om han var beruset. Heller ikke for meg eller andre skribenter her inne.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vell et kjent problem med att førere av ferger i denne landsdelen har hatt problemer med å holde seg edru i tjeneste men jeg synes det er for tidlig å si att årsaken til sammenstøtet er promille, uansett når en av aktørene bruker hornet sååå er det bare å holde unna uten andre vurderinger enn egen sikkerhet/dybdebehov.

Link to post
Share on other sites

Om du leser tråden på nytt, fiskebåt, samt avisinnleggene som det er referert til så er det ikke styrmannen på ferja som er mistenkt for promille men fører av trebåten.

 

Når politiet angivelig opplyser at den ene parten har blåst rødt i en promillekontroll så er det vel grunn til å anta at dette vil få betydning i skyldspørsmålet, så sant en senere blodprøve ikke avkrefter mistanken om promille.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Så et innslag på TV2 Nyheter nå der det var et telefon intervju med Odd Magne Haaversen hos det lokale politi.

Han uttalte at fritidsbåten hadde kommet inn fra babord. Om dette stemmer så er vell ansvars forholdet ganske greit.

 

På spørsmål fra programleder i TV2 om hvilke regler som var gjeldende svarer han at fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafikk. :confused:

 

Spørs om ikke denne politibetjent burde satt seg inn i gjeldende regelverk før han uttaler seg for pressen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Lå i uthavn egh da dette pågikk. Med promille og kan ikke kjøre da. hehe. Men det er greit at ein kan ha 0.8 på sjøen, heilt til det skjer noe. Da blir det vel andre boller tenker eg.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det er vell flere en æ som har sett fulle folk rave over gata på rødt lys når en selv har grønt men æ har å ikke hjerte og samvittighet til å kjøre over dem allikevel selv om æ tute og de ikke vill flytt sæ.

Om nå disse fergene er så vanskelig å svinge med så synes jeg att det er merkelig at de klarer å stoppe og legge til fergeleiet .disse farlige båtene burde få seileforbud.

Link to post
Share on other sites

Jeg lå 6-7 NM unna og hørte det hele live på VHF. Stedet det skjedde er midtveis mellom Leirvik og Hille (sjekket på AIS) og selv med stor lystbåttrafikk er det et åpent og oversiktlig område. Da Rogaland Radio spurte om tilstanden til de 2 som havnet i sjøen sa han på ferja: "For å sei det rett ut, dei e driiiita fudle". Ikke akkurat noen teknisk korrekt beskrivelse men den sier nå sitt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...