Skipper Worse Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 jeg håper at det en dag kommer en lov som påbyr lystbåter vikeplikt for nyttetrafikk! Den er der allerede. Regel 44. Det er vranglæren rundt forbi man må komme til livs. mange merkelige synspunkter fra fritidsbåtfolket. Går det ikke an å forholde seg til regelverket og holde seg på avstand fra nyttefartøyene??? Hvor vanskelig kan det egentlig være? mestrer man ikke det, er det nok bedre å innse at man bør holde seg på land. Det er for mange verdensmestre. Derfor så mange "tolkninger" eller hva det er av bl. a. Regel 44. Det operative i nevnte regel er "skal mest mulig holde av veien". Dette burde ikke være vanskelig å forstå, særlig ikke ordet "skal" som har en veldig enkel og klar betydning. I ordene "mest mulig" ligger at man selv (fritidsbåten) bare kan unnlate å holde av veien, når det henimot ikke er mulig. Hva som er et nyttefartøy, det ser man. Ser det ut som en vanlig fritidsbåt, så er det operatøren av nyttefartøyets eget problem -- han seiler jo da med "kamuflasje". Det kan ikke normalt forlanges at fritids-sjøfarende skal vurdere/avgjøre vikeplikt etter Regel 44 på grunnlag av annet enn visuell observasjon av det andre fartøyet. Jeg ville se det aktuelle området som trangt farvann (har ikke kart for . Dette er hovedleden innaskjærs mellom Stavanger og Bergen og det er betydelig trafikk i begge retninger derunder flere fergeruter. Hva som er et trangt farvann avhenger ikke bare av farvannets fysiske fremtredende. Meningen med Regel 44 er å gi nyttetrafikken forrangen i farvann hvor slik forrang er nødvendig. Det kan vanskelig være tvilsomt at nyttetrafikken har et slikt behov i dette området. Det er så stor trafikk med så mange fortløpende omskiftelige vikesituasjoner at "normale" regler neppe kunne ha fungert. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
senior Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Helt korrekt, Skipper Worse! Det er presisert en sterkt beferdet lei! Og en sterkt beferdet lei er så godt som hele hovedleden langs norskekysten. Det er ikke observert fra en fritidsbåt at trafikktettheten skal vurderes, men ut fra det største fartøyet sitt ståsted. Redigert 19.Juli.2009 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Så akkurat innslaget. Herre milde for en tufs. Her står man frem på TV og forteller villig vekk at riktignok kjørte han båt i fylla, men fylla hadde ingen skyld fordi om han hadde vært edru, ville han heller ikke da klart å å øye på ferja før det var for sent. Samtidig går det tidligere fram av beskrivelsen at ferja slett ikke kom snikende immpå bakfra og kjørte snekka i senk, så alt fyren hadde behøvd å gjøre var å rette sine rødsprengte fylleøyne litt opp fra kjølsvinet og finne ut hva som befant seg av andre båter rundt omkring og avpasse fart og manøvrering etter forholdene. Snekka er jo, i motsetning til ferga, faktisk en båt som kan snu på en femøring. Heldig for fyren at han var full, for da har han jo en unnskyldning for å te seg som en komplett idiot. Bare synd han stod frem på TV og bekreftet for hele Norge hvilken idiot han faktisk er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Den er der allerede. Regel 44. Det er vranglæren rundt forbi man må komme til livs. Det er kun en tolkning av regel 44, og det er detsom står der og ingenting annet, men selv jeg forstår at jeg preker for døve her. Helt korrekt, Skipper Worse! At du, med din bakgrunn tar så feil er skremmende. Du har undervist den vranglære som finnes om 44 i ti år. Hvor mange du har undervist tør jeg ikke tenke på, men det er ikke rart at kunnsskapen om 44 er så dårlig hos enkelte yrkesnavigatører. Er "Pålagt vikeplikt for nyttetrafikk, ihht 44" virkelig det som læres bort????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Hva er det, 2nd trikkeren, som gir deg slik tvilløs skråsikkerhet i at din forståelse av Regel 44 er den eneste hellig rette? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg ser to muligheter, og siden han er elektrikker og ikke advokat står man vel bare igjen med at han sikkert er en utflyttet bergenser.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 En ting er hvordan man tolker regel 44, noe annet er hvordan man etterlever den i praksis. Jeg tolker den i alle fall slik at jeg ikke nødvendigvis altid skal holde av veien for nyttetrafikken, det kommer ann på om det er trangt farvann etc..... Men i praksis holder jeg goooood avstand slik at nyttetrafikken får gå helt uhindret for meg, selv om jeg kanskje ikke altid må gjøre det ihht. regel 44. Men nyttetrafikken er på sjen for å gjøre en jobb, jeg er der for å kose meg og ikke for å krangle om hvem som holder av veien for hvem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) 2nd trikkern. Skjønner du ikke hva mest mulig holde av veien innebærer, bør du kanskje tenke på å komme deg vekk fra båtlivet, da du utgjør en stor fare for dine omgivelser. Å holde av veien betyr selvfølgelig å holde av veien. Å i mest mulig grad holde av veien, betyr at man skal holde så mye av veien at man ikke engang har tenkt tanken på å komme så nærme at vikepliktproblematikk blir aktuelt. Du kan kanskje fortelle hva som gjør deg sikker på at i mest mulig grad egentlig betyr "bare i en viss mulig grad" og at det er rom for diskusjon? Redigert 19.Juli.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 , bør du kanskje tenke på å komme deg vekk fra båtlivet, da du utgjør en stor fare for dine omgivelser. skivebom, lotus, skivebom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Intensjonen av den særnorske regel 44 er vel forståelig for de fleste sel om de ikke ønsker å forstå den helt . Det største problemet er at styrmenn og folk som underviser i ferdsel på sjøen sier og tror at regel 44 fratar /opphever vikeplikten til nytte fartøyet. Det bør og settes ut bøyer der en kommer inn i Norsk farvann med Avarsell Nyttetrafikk har påkjørs / forkjørsrett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Forklar hvorfor, Traust !!! Redigert 19.Juli.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
senior Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Gode trikkeren! Det er best vi finner en voldgiftsmann, f. eks. en ekspert på sjøveisreglene ansatt i Sjøfartsdirektoratet. Og så kan vi begge gå opp til eksamen i Sjøveisreglene der tolkningen av regel 18 og regel 44 er et obligatorisk tema. Det er forresten rart at ikke representanter for sjøvettskampanjen oppsøker dette fora og avsier dom tuftet på kunnskap og autoritet. Forresten, hvor tok trikkeren båtførerbeviset sit? Interressant å vite Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Det bør og settes ut bøyer der en kommer inn i Norsk farvann med Avarsell Nyttetrafikk har påkjørs / forkjørsrett Hvorfor det? Betyr regelen om at fritidsbåter i mest mulig grad skal holde av veien en automatisk påkjørsrett for nyttetrafikken? For min del trodde jeg bare det betydde at fritidsbåter i mest mulig grad skal holde av veien. Redigert 19.Juli.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørni Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Fiskebåt fortsetter sine uforståelige argumenter, som rett og slett ikke henger på greip. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, så er det en regel som heter "ingenting i disse regler skal være til hinder for godt sjømannsskap." Det tolker jeg, og resten av de med utdanning i nautikk, som at selv om man har retten på sin side, skal man ikke renne andre i senk. Det betyr igjen at fritidsbåter SKAL vike for nyttetrafikk iht §44, men navigatøren på ferga må likevel kontinuerlig vurdere om det er noe mer han kan gjøre for å unngå nærsituasjon. Jeg har selv gått i dette området med nyttetrafikk, og kan bekrefte at jeg føler dette er at farvannsom kan føles trangt for enkelte skip. Jeg gjentar meg selv: Det er ikke fører av snekka som kan bestemme om farvannet er trangt eller ikke, for han vet jo ikke manøvreringsegenskapene til skipet. Og by the way; VTS = Vessel Traffic System, Nærmeste i dette tilfelle er Kvitsøy VTS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Hva er det, 2nd trikkeren, som gir deg slik tvilløs skråsikkerhet i at din forståelse av Regel 44 er den eneste hellig rette? Antagelig noe av det samme som gjør dere så skråsikre at dere har rett. Forskjellen er bare, at tar jeg feil - så inrømmer jeg det, beklager det - og er ferdig med saken. Langt verre er det for dere om jeg har rett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Med andre ord har du absolutt ikke et eneste argument for din tolkning. Er dette korrekt oppfattet, 2nd Trikker'n? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Gode trikkeren! Det er best vi finner en voldgiftsmann, f. eks. en ekspert på sjøveisreglene ansatt i Sjøfartsdirektoratet. Og så kan vi begge gå opp til eksamen i Sjøveisreglene der tolkningen av regel 18 og regel 44 er et obligatorisk tema. Det trenger vi ikke, men kanskje du skulle ta en telefon ditt. Forresten, hvor tok trikkeren båtførerbeviset sit?Interressant å vite Har ikke båtførerbeviset, men det betyr ikke at jeg ikke kan lese. La meg gi dere et lite hint: "Dersom intensjonen var å gi lystbåtene vikeplikt, så hadde det stått "Vikeplikt" og ikke "holde unna"! Redigert 19.Juli.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Kanskje holde unna betyr at du skal holde deg så langt unna at vikeplikt ikke blir en problemstilling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Nemlig !! godt Lotus Dessuten er det mye omskrevne gamle regler, og eit gammelt språk. I vårt naboland heter det "å holde unna" når en skal vike Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Dekken Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Hva i all verden er forskjellen med "åkolde unna " og "Vikeplikt" "2nd Trikkern burde vite at det er ikke noe som heter å få litt støt. enten så får du det eller ikke. Å holde unna, Skal det vara. Rettskrivn ing overlater jeg til Fiskebaat og de andre. Redigert 19.Juli.2009 av Dekken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørni Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Hvis du skal tolke ting spissfindig Trikkern, så kan det være en ide å sjekke hva intensjonen med regelen var når den ble laget, da skjønner du at å holde unna er å sørge for at en nærsituasjon ikke oppstår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
senior Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Til trikkeren: Jeg har regelmessig vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet og Sjøvettskampanjen. Nå er det din tur. Du burde gjere det før du legger til sjøs, selv om du bare kjører regatta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjellsea Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Tatt fra LOTUS sitt innlegg: mange merkelige synspunkter fra fritidsbåtfolket. Går det ikke an å forholde seg til regelverket og holde seg på avstand fra nyttefartøyene??? Hvor vanskelig kan det egentlig være? mestrer man ikke det, er det nok bedre å innse at man bør holde seg på land. Som styrmann på ei stor ferje er det ikke bare bare å manøvrere på en femøring. Fatter heller ikke fritidsbåtføreren dette, blir det enda verre. Skal nyttetrafikken endre kurs i eninga for hver idiot av en fritidsbåtfører som ikke fatter pointet og står på retten han ikke har, blir det et sant kaos. For min del er dette grei skuring. Som fører av ferja opprettholder jeg kurs og hastighet og gir med dette klart signal om hva jeg vil og hvor jeg skal. Hvis noen likevel akter å krysse foran baugen min, må de gjerne det, men da regner jeg med at de med vitende og vilje gjør dette med livet som innsats. Problemet er bare at i det øyeblikket jeg skjønner at det er en kamikaze fritidsbåteier jeg har med å gjøre, kan jeg som nevnt tidligre ikke snu på en femøring, så da gjør jeg alt for å unngå kollisjon. verre er det ikke. Hvordan skulle det blitt hvis Bastøferga skulle skifte kurs for hver eneste mulige fritidsbåt som kanskje viser seg å være styrt av en tulling med selvmordstendenser? Blir så inn i H....ete provosert av sånne innlegg att eg sitt her å dirre i sofaen,kjenner veldig godt til det aktuelle farvannet og saken generellt.! Det er alltid 2 sider av en sak uansett hvor mange paragrafer det finst!! Eg holdt på å bli rent i senk av 2 stk av Tide sine hurtigbåter som kom etter hverandre i samme området ,da dei kom på full gass på innsiden av Midtøy og på innsiden av den første staken mindre en 30meter fra land,dei fulgte ikkje leia og tok korteste kurs, antageligvis for å spare tid!! Kommer til å ta kontakt med Tide i morgen evt pressen for å sette fokus på Kamikaze skippere og styrmenn med for stort ego!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
senior Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 "Holde av veien" kan likestilles med å "ligge unna". Ikke komme så nær en ferge at fare for kollisjon oppstår Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
senior Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Til Kjellsea: Det gjør du rett i!! Ingen har lov til å oppføre seg som pøbler. Men en ferge er vel rimelig forutsigbar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.